Guvernul îngheață tarifele polițelor RCA
Guvernul va aproba în ședința de azi îngheţarea temporară a tarifelor poliţelor RCA. Măsura va fi decisă printr-o hotărâre privind stabilirea tarifelor de primă maxime şi a altor măsuri aplicabile de către societăţile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie.
În nota de fundamentare a proiectului de hotărâre se spune că ”o soluție temporară pentru remedierea stării de fapt o poate constitui înghețarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA pentru contractele RCA încheiate ulterior datei intrării în vigoare a prezentului act normativ la nivelul tarifelor de primă proprii calculate și practicate de către aceștia la data de 28 februarie 2023, tarife care au fost practicate anterior publicării tarifelor de referință de către A.S.F. în luna martie 2023, astfel fiind asigurată o dispersie a riscurilor la nivelul pieței de asigurări”.
Prin aplicarea acestei măsuri se elimină potențialul impact negativ al creșterii prețurilor inclusiv ca urmare a inflației și a luării în calcul a ultimului tarif de referință publicat de către A.S.F. în luna martie 2023, se spune în nota de fundamentare.
Situația actuală poate fi încadrată ca și situație de criză,
dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncționalitate
evidentă a pieței așa cum acestea sunt stipulate în prevederile
art. 4 alin. (3) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu
modificările și completările ulterioare. Mai mult decât atât,
pentru a veni în sprijinul consumatorilor, comisionul de
distribuție ce se reflectă în costul final al poliței RCA pe care
aceștia urmează să îl plătească se va limita la un maximum de 8%
din prima netă de cheltuieli de
distribuție.
În același timp, având în vedere măsura înghețării tarifelor de
primă pe o perioadă de 6 luni și faptul că primele încasate de
către asigurători RCA trebuie să acopere obligațiile care derivă
din subscrierea riscurilor, deci implicit să plătească daunele
produse în această perioadă, este necesară luarea unor măsuri care
să conducă la acordarea unor despăgubiri stabilite la un nivel
just, echitabil care să asigure protejarea asiguraților și
păgubiților. În acest caz, despăgubirile acordate de către
asigurătorii RCA, în baza contractelor încheiate în această
perioadă trebuie să acopere costurile de înlocuire temporară a
vehiculului avariat doar
în situația în care acesta nu mai poate fi utilizat din punct de
vedere tehnic.
Prima medie RCA subscrisă de societățile de asigurare autorizate și supravegheate de A.S.F. în luna februarie 2023, ultima lună încheiată la data propunerii proiectului de act normativ, pentru polițele cu valabilitate de 12 luni, convertită în clasa de Bonus-Malus B0, este mai mică decât tariful de referință RCA publicat de A.S.F. în data 07 martie 2023, pentru majoritatea categoriilor de vehicule.
În cazul asiguraților persoane juridice, tariful de referință
RCA actual este mai mare decât prima medie RCA la nivelul pieței
din luna februarie 2023 pentru majoritatea categoriilor tarifare.
Pentru categoria de autoturisme deținute de persoanele juridice,
tariful de referință este mai mare decât prima medie RCA subscrisă
în luna februarie 2023 pentru toate segmentele tarifare
corespunzătoare acestei categorii (în funcție de capacitatea
cilindrică a motorului). Variația medie (tarif de referință 2023
versus prime medii februarie 2023) pe total categorie este de
aproximativ +16%, în funcție de capacitatea cilindrică a motorului,
iar cea
mai mare variație, de aproximativ +27%, fiind înregistrată în cazul
autoturismelor cu capacitate cilindrică <= 1200 cmc. În cazul
autoturismelor deținute de persoane fizice, categorie cu ponderea
cea mai mare din totalul vehiculelor, tariful de referință actual
este mai mare decât prima medie RCA la nivelul pieței din luna
februarie 2023 pentru majoritatea categoriilor tarifare. Variația
medie (tarif de referință 2023 versus prime medii februarie 2023)
pe total categorie este de aproximativ +12%, în funcție de
capacitatea cilindrică a motorului și vârsta asiguratului, iar cea
mai mare variație, de aproximativ +64%, fiind înregistrată în cazul
autoturismelor cu capacitate cilindrică >2500 cmc, pentru
asigurații cu vârsta sub 30 de ani (inclusiv). Pentru
subcategoriile de autoturisme cu capacitatea cilindrică cuprinsă
între 2001 și 2500 cmc, respectiv >2500 cmc, tariful de
referință RCA este mai mare decât prima medie din luna februarie
2023 în cazul tuturor segmentelor tarifare, în funcție de vârsta
asiguratului, variația medie totală (tarif de referință 2023 versus
prime medii februarie 2023) pentru aceste două subcategorii de
autoturisme fiind de aproximativ +27%.
Echilibrul între drepturile și obligațiile părților în acest
raport de asigurare – despăgubire trebuie să aibă în vedere
respectarea prevederilor Legii nr. 132/2017 și a reglementărilor
emise în aplicarea acesteia privind evaluarea despăgubirilor
acordate pe baza unui mecanism transparent care să conducă la
acordarea unei despăgubirii juste și echitabile. În aceste situații
legislația trebuie să protejeze persoanele prejudiciate ca și
beneficiari finali ai drepturilor la despăgubire, dar și asigurații
având în vedere faptul că despăgubirile pentru acoperirea
costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat plătite de
către asigurătorii RCA se regăsesc întotdeauna în costul
viitoarelor contracte RCA. Astfel, se introduc o serie de măsuri în
ceea ce privește preluarea acestei acoperiri având în vedere faptul
că persoana vinovată sau asigurătorul RCA al acesteia nu pot fi
ținuți responsabili să acorde aceste despăgubiri persoanei
prejudiciate pentru o perioadă de timp și la o valoare nelimitată.
Ca atare, în cadrul proiectului, s-a avut în vedere acoperirea
acestui risc pentru o perioadă de maximum 30 de zile fie de la data
eliberării autorizației de reparație de către poliție, fie de la
data eliberării documentului de intrare în reparație eliberat de
către asigurătorul RCA, perioada fiind în
concordanță cu perioada de valabilitate a autorizației de reparație
emisă de către poliție. Aceasta poate fi totuși prelungită numai cu
aprobarea asigurătorului RCA în situații justificate, probate cu
documente.
Totodată, pentru astfel de despăgubiri, asigurătorii RCA vor avea în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu practicat de reprezentanțele rent-a-car. În același timp, pentru vehiculele care nu se mai repară și se încadrează în situația de dauna totală economică se aplică o limitare a valorii acestor despăgubiri acordate ce este legată de nivelul valorii de piață a vehiculului avariat.
Se propune astfel și instituirea unui mecanism transparent de stabilire a despăgubirilor acordate pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau o clasă inferioară în situația în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
În acest caz, Guvernul poate interveni pentru o perioadă de timp limitată prin stabilirea modului de determinare a primelor practicate de către asigurătorii RCA astfel încât împrejurările care determină situația e criză să fie depășită.
Tarifele de primă maxime adoptate prin prezenta hotărâre se vor aplica de către societățile de asigurare care practică asigurarea RCA pe o perioadă de 6 luni pentru contractele RCA încheiate după data intrării în vigoare a acesteia.
Supravegherea practicării tarifelor de primă maxime de către societățile de asigurare care practică RCA și stabilite conform Hotărârii de Guvern se exercită de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, pe perioada de 6 luni stabilită conform art. 4 alin. (3) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Depășirea nivelului maxim al tarifelor de primă și practicarea comisioanelor de distribuție la un nivel mai mare decât cel prevăzut de Hotărârea de Guvern de către societățile de asigurare care practică asigurarea RCA constituie contravenție. Contravențiile se constată de către persoanele cu atribuții privind supravegherea și controlul din cadrul A.S.F., aplicarea sancțiunilor contravenționale se realizează de către Consiliul A.S.F., iar amenzile se fac venit la bugetul de stat.
Cotidianul RO