Sări la conținut
Personal 48

În timp ce fabrica Vauxhall din Luton se confruntă cu închiderea, industria auto din Marea Britanie moare din nou?

Uzina Vauxhall din Luton se va închide (PA)

Ministrul de afaceri Jonathan Reynolds a declarat că a făcut „tot ce s-a putut” pentru a preveni închiderea planificată a fabricii de autoutilitare din Luton a Vauxhall, unde 1.100 de locuri de muncă sunt în pericol.

Închiderea a fost pusă pe seama planului guvernului de a forța producătorii de mașini să construiască mai multe vehicule electrice, amendându-le cu 15.000 de lire sterline pe mașină dacă își ratează obiectivele. Guvernul va revizui aceste reguli, a spus dl Reynolds.

Lovitura vine după o perioadă relativ optimistă pentru fabricarea de mașini în Marea Britanie. Anul trecut, au fost anunțate o serie de investiții, care păreau să stopeze declinul lent al industriei și chiar să ofere oportunități de creștere.

Producătorii de automobile, inclusiv Aston Martin, Jaguar Land Rover (JLR), Mini și Nissan, au anunțat planuri fie de a construi fabrici de baterii, fie de a semna acorduri pentru achiziționarea tehnologiei pentru a dezvolta flote de vehicule electrice noi.

Nu toate au fost vești bune. Producătorul de baterii britanic Britishvolt a căzut în ianuarie anul trecut, luând cu sine singurul dezvoltator independent de centrale electrice din Marea Britanie.

Dar oferte precum decizia JLR de a deschide o fabrică de baterii de 4 miliarde de lire sterline au asigurat locuri de muncă în industrie după ani de scădere, cu pierderi recente, inclusiv fabrica Honda din Swindon, care s-a închis în 2021, după 36 de ani, cu pierderea a 3.500 de locuri de muncă.

Dar acum, amenințarea cu închiderea fabricilor a revenit după ce proprietarul Vauxhall, Stellantis, a spus că fabrica de furgonete din Luton se confruntă cu toporul.

Vauxhall a încetat să producă Astra în Marea Britanie acum câțiva ani (PA)

Stellantis, care deține fabrica, a declarat cu luni în urmă că își va revizui operațiunile din Marea Britanie, în lumina regulilor stricte privind mașinile electrice. Intenționează să-și fuzioneze operațiunile cu fabrica sa din Ellesmere Port, care a fost deja transformată în fabricarea de dube electrice.

Proprietarul Vauxhall, Stellantis, nu este singura companie care suferă o încetinire. Volkswagen a declarat marți că intenționează să închidă o fabrică din China, deoarece vânzările companiei au încetinit. Vânzările de mașini europene, după revenirea în urma pandemiei, sunt, de asemenea, în dificultate, în special la vehiculele electrice.

Nu este că vânzările de vehicule electrice nu sunt în creștere – pur și simplu nu cresc suficient de repede pentru a justifica miliardele de lire sterline cheltuite pentru a schimba liniile de producție și lanțurile de aprovizionare pentru a face modele noi, alimentate de baterii, iar rezultatele finale sunt afectate.

Constructorii de mașini spun că obiectivul ca aproximativ o cincime dintre mașini să fie electrice este aproximativ dublu față de absorbția naturală a vehiculelor de astăzi. Pentru ca publicul să le cumpere, trebuie să reducă prețurile.

Dar obiectivele de producție de mașini electrice ale Marii Britanii nu sunt doar vinovate pentru închiderea planificată a Luton sau pentru problemele mai ample ale industriei, a spus Andy Palmer, care a fost directorul executiv al Aston Martin, precum și un șef de top la Nissan.

Povestea continuă

„Nu este întreaga poveste”, spune el, deoarece costurile ridicate ale energiei, consumatorii apăsați din greu după ani de inflație ridicată și președinția Trump care se profilează, de asemenea, cântăresc foarte mult producția de mașini ecologice.

În ceea ce privește regulile, „există o acceptare că trebuie să existe o oarecare flexibilitate”, spune el, dar în multe privințe Mandatul pentru vehicule cu emisii zero (ZEV), așa cum se numește, a funcționat.

A forțat producătorii să producă mai multe mașini electrice și prețurile au scăzut, ceea ce este bun pentru consumatori.

„Desigur, ei [the manufacturers] îl urăsc și vor face tot ce le stă în putere pentru a face lobby împotriva lui, pentru a-și câștiga ceva timp. Și asta chiar, cred, este ceea ce vezi care se întâmplă, jucat în public”, spune Palmer.

„Acest lobby are loc de ceva timp”, adaugă el. El a făcut parte din industrie atunci când aceasta s-a adunat împotriva introducerii reglementărilor Euro 1, care a apărut la începutul anilor 1990 și a cerut ca convertoare catalitice să fie montate pentru a reduce emisiile de gaze nocive pe bază de azot.

„Industria îl înghite în cele din urmă și apoi continuă cu reducerea costurilor”, adaugă el. Mașinile mai ieftine vor duce în cele din urmă la o adoptare mai rapidă.

Andrew Graves, profesor la Universitatea din Bath, cu o experiență de peste 50 de ani în industria auto din Marea Britanie, a spus că cealaltă problemă de lungă durată este Brexit-ul.

Ieșirea din UE a adăugat cheltuieli suplimentare și birocrație în importul și exportul de mașini și a îngreunat lucrurile pentru proprietarii multinaționali ai fabricilor auto din Marea Britanie precum Stellantis, Nissan și compania-mamă a JLR, Tata.

„Dacă nu ești în UE, ești într-un dezavantaj major”, spune el. Președinția lui Donald Trump și tarifele sale care se profilează vor afecta probabil și industria auto din Marea Britanie – este una dintre piețele majore de export ale Marii Britanii.

Dl Graves adaugă: „Pentru noi, desigur, fiind o insulă mică în afara Uniunii Europene, suntem cu adevărat vulnerabili la tarife, pentru că avem puțină sau deloc putere economică pe cont propriu, dacă nu facem parte din Europa. Mi-e teamă că urmează niște zile periculoase.”