Încadrarea în grad și tip de handicap
Așa cum am arătat în articolul anterior, de astăzi, Sâmbătă 25
Iulie 2020, întră în vigoare legea 145/ 22.07.2020 care
aduce o serie de modificări legii nr. 448 privind protecția și
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Astfel la articolul 10 (din L.448/ 2006) se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul
cuprins:
(2) Persoanele care solicită încadrarea în grad de handicap
beneficiază de gratuitate pentru obținerea documentelor medicale și
pentru evaluările medicale și psihologice solicitate în vederea
întocmirii dosarului de evaluare complexă, în baza alocărilor din
bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de
sănătate.
Despre încadrarea și tipurile de handicap:
Încadrarea în grad și tip de handicap se realizează în
condițiile prevăzute de Legea nr. 448/2006 privind protecția și
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată.
Încadrarea sau respingerea încadrării în grad şi tip de
handicap se atestă prin certificat emis de către Comisia de
Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți.
Evaluarea complexă reprezintă un proces prin care sunt
estimate şi recunoscute particularităţile de dezvoltare, integrare
şi incluziune socială a persoanei. Procesul presupune colectarea de
informaţii cât mai complete şi interpretarea acestora în scopul
orientării asupra deciziei şi intervenţiei.
În baza Raportului de evaluare complexă întocmit de
specialiștii Serviciul Evaluare Complexă pentru Adulți și a
documentelor justificative aflate în dosarul dumneavoastră, Comisia
de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți decide
încadrarea sau respingerea încadrării în grad şi tip de
handicap.
Gradele de handicap sunt:
- I. Grav (cu sau fără asistent personal)
- II. Accentuat
- III. Mediu
- IV. Ușor
Tipurile de handicap sunt:
- Fizic (cod 1)
- Somatic (2)
- Auditiv (3)
- Vizual (4)
- Mental (5)
- Neuropsihic (6)
- Asociat (7)
- HIV/SIDA (8)
- Boli rare (9)
- Sursocecitate (10)
Etapele procesului de evaluare sunt:
- Depunerea dosarului
- Analizarea dosarului
- Evaluarea situației persoanei
- Încadrarea în grad și tip de handicap
- Contestarea deciziei (după caz)
Depunerea dosarului:
Documentele necesare în vederea evaluării complexe
1). Cererea-tip de evaluare complexă (anexa 4 -
HG nr. 430/2008) se depune la registratura primăriei din
localitatea de domiciliu sau la registratura DGASPC.
Cu 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate,
poți solicita reevaluarea situației și o nouă decizie de încadrarea
în tip și grad de handicap.
2). Documentele medicale:
a). Scrisoare medicală TIP de la medicul
de familie, obligatorie numai în situaţia primei prezentări
la serviciul de evaluare complexă (anexa 5-HG nr. 430/2008);
Scrisoarea medicală reflectă starea prezentă, actuală (emisă
de maxim 60 de zile) și stabilește locul evaluării.
Se depunde în ORIGINAL.
b). Referat privind situaţia medicală prezentă,
întocmit de medicul specialist. Acest refecrat
cuprinde cuprinde diagnostic, istoric, stadiul bolii, tratament,
posibilitate de recuperare, recomandări și la aceasta se anexează
și alte investivații necesare, în funcție de diagnostic: CT,
biopsie, analize de sânge, examen psihologic, teste de autonomie,
etc
La fel ca și scrisoarea medicală de la medicul de familie și
referatul de la medicul specialist reflectă starea prezentă,
actuală (emisă de maxim 60 de zile)
Se depunde în ORIGINAL.
c). Bilete de externare (dacă este cazul)
3). Documente administrative:
a) Actul de identitate – copie (va fi prezentat
în original la momentul evaluării complexe)
b) Documente privind veniturile realizate (în
funcție de situație):
• adeverinţă de salariat – pentru persoanele salariate;
• adeverinţă de la ANAF – pentru cei care nu realizează
venituri fiscale;
• decizie de pensie și talon de pensie recent - pentru
persoanele pensionate la limită de vârstă, invaliditate, anticipat,
cu pensie urmaș, etc;
d). Acord privind prelucrarea datelor cu caracter
personal
Analizarea dosarului
Serviciul de evaluare complexă verifică şi analizează dosarul
şi, în termen de 5 zile lucrătoare, îți comunică data planficată la
care urmează să te prezenți în vederea evaluării; în cazul unui
dosar incomplet, ți se va cere completarea dosarului cu documentele
necesare.
Evaluarea complexa are loc în maximum 60 de zile de la data
înregistrării cererii.
Evaluarea
În cazul în care nu te poți deplasa, în baza scrisorii
medicale şi a anchetei sociale, evaluarea complexă se va efectua la
domiciliul/reşedinţa ta ( medicul de familie a emis o scrisoare-tip
cu mențiunea ”nedeplasabil”)
Evaluarea complexă constă în:
- evaluare socială (se realizează de asistenții sociali),
- evaluare medicală (se realizează de medici de specialitate),
- evaluare psihologică (se realizează de psihologi),
- evaluare educațională,
- evaluare vocațională,
- evaluarea nivelului de integrare socială.
În cazul dosarelor revizuibile, cererea de evaluare se depune
cu 60 de zile înainte de expirarea certificatului.
Încadrarea în grad și tip de
handicap
După efectuarea evaluării de către serviciul de evaluare
complexă, dosarul este transmis comisiei de evaluare, care
soluţionează cazul în termen de cel mult 15 zile lucrătoare.
Certificatul de încadrare şi programul individual de integrare
şi reabilitare socială se comunică prin poştă, cu confirmare de
primire.
Contestarea deciziei
Dacă încadrarea în grad și tip de handicap este considerată a
fi eronată sau în neconcordanță cu realitatea, o poți
contesta.
Iată cum se procedează:
• Certificatele de încadrare pot fi contestate, în maximum 30
de zile de la comunicare, la Comisia superioară de evaluare a
persoanelor adulte cu handicap.
• Contestaţiile se depun şi se înregistrează la secretariatul
comisiei de evaluare care a eliberat documentul, iar acesta va
transmite contestaţia şi dosarul persoanei în cauză, în termen de 5
zile lucrătoare, la Comisia superioară.
• Contestaţiile se soluţionează prin decizii, în termen de 45
de zile lucrătoare.
• Deciziile Comisiei superioare pot fi atacate cf. Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Cererile adresate instanţei sunt scutite de taxa judiciară de
timbru.
De reținut:
1. Ancheta socială se realizează doar la adresa din
buletin.
2. Pentru stabilirea unor concluzii, vi se poate
solicita completarea dosarului şi cu alte documente.
3. În cazul neprezentării tuturor documentelor
necesare, evaluarea complexă nu se poate realiza și cererea nu
poate fi soluţionată.
4. Nu se încadrează în handicap toate afecțiunile, ci
doar cele care îndeplinesc condițiile prevăzute în Ordinul nr.
762/1.992/2007, pentru aprobarea criteriilor medico-psiho-sociale
pe baza cărora se stabileşe încadrarea în grad de handicap.
5. Încadrarea în grad de handicap a unor afecțiuni este
posibilă doar dacă dosarul conține documente justificative care să
ateste că afecțiunea a fost diagnosticată precoce: congenital, în
copilărie-adolescență:
- până la vârsta de 18 ani (retard mental);
- până la vârsta de 26 de ani (afecțiuni psihice, auditive,
cardiace, respiratorii, hepatice, osteo-articulare, musculare,
epilepsie, diabet zaharat);
- până la vârsta de 35 de ani (schizofrenia).
6. Încadrarea în grad de handicap a adulților diferă de
încadrarea în handicap a minorilor și de încadrarea în grad de
invaliditate (care apaține de Casa de Pensii), realizându-se în
baza unor reglementări legale diferite.
7. Este obligatoriu ca toate documentele medicale
depuse la dosar să fie datate, parafate, semnate de către medic și
să aibă ștampila unității spitalicești emitente!
8. Dacă examenul psihologic se realizează în cadrul
unui Cabinet Psihologic Individual, este necesar ca acesta să
conțină timbrul profesional emis în anul în curs, cu marca
"COLEGIUL PSIHOLOGILOR DIN ROMÂNIA".
Și cel mai important: Nu uitați Dosarul cu Șină!
Legea 145/22.07.2020
Legea 448/2006
Legea 448/2006