Încăierare: „Chiriţoiu are tupeul să mai vină să îşi dea cu părerea?”
Ciolacu, atac la Chirițoiu.
Liderul PSD Marcel Ciolacu a declarat că a fost printre cei care au susţinut plafonarea preţului la poliţele RCA, după ce ASF a elaborat un proiect care prevede plafonarea tarifelor la nivelul lunii martie 2022 pe un interval de 6 luni, cu posibilitatea de prelungire, și l-a atacat pe şeful Consiliului Concurenţei Bogdan Chiriţoiu.
Chestionat, la Europa FM, ce părere are despre opinia Consiliului Concurenţei conform căruia o plafonare a preţurilor RCA ar trebui acompaniată şi de o limitare în ceea ce priveşte preţul reparaţiilor, Marcel Ciolacu s-a întrebat cum de preşedintele instituţiei, Bogdan Chiriţoiu, „are tupeul să mai vină” să îşi dea cu părerea.
„Dacă e aşa deştept preşedintele Consiliului Concurenţei, de ce nu vine el să conducă România? Domnul Chiriţoiu are tupeul să mai vină să îşi dea cu părerea? E o instituţie anchilozată. Cum e posibil – şi pentru ASF, şi pentru Consiliul Concurenţei – să ai patru falimente, pe acelaşi domeniu, şi după al patrulea faliment să facem aceleaşi greşeli şi să nu ai nimic pregătit să intervii rapid? Primul a ocupat cât mai mult din piaţă. A venit cu un preţ mic, era clar că la un moment dat va intra în faliment. E nesustenabil. A mers un faliment. Al doilea a ocupat 80% din piaţă, a dat faliment. Nici Consiliul Concurenţei, nici ASF nu au făcut modificările. Măcar ASF a avut bunul simţ să vină în Parlament, forul care l-a votat, şi să dea explicaţii”, a spus liderul PSD.
El a menţionat că o firmă de asigurări nu ar trebui să ajungă să ocupe 80% din piaţă şi să facă preţul.
„Nu ai voie să ocupi atât din piaţă. Aici e rostul Consiliului Concurenţei. Unde a fost Consiliul Concurenţei când a văzut că cineva ocupă 80% din piaţă, având un preţ redus? Pe urmă, când a ocupat 80% din piaţă, a făcut preţul pieţei. De aceea există Consiliul Concurenţei – să nu existe aşa ceva”, a explicat preşedintele PSD.
Potrivit acestuia, CEC sau EximBank nu trebuie să dezechilibreze piaţa, ci vor fi necesare în contextul unui posibil faliment.
„CEC-ul şi Exim-ul trebuie să îşi asume. Statul român nu mai are această pârghie într-o zonă atât de sensibilă şi într-un serviciu public, astfel încât să transferi imediat când, Doamne fereşte, se întâmplă un faliment. Nu când a devenit o practică şi nimeni nu a venit cu modificări. (…) Firma de stat, în primul rând, nu e nevoie ca statul să o impună pe piaţă, pentru că dezechilibrezi piaţa. Îţi trebuie firma de stat când, din greşeală sau… ceva excepţional, cineva a intrat în faliment”, a completat Ciolacu.
El a precizat că ASF, în calitate de reglementator, trebuie să facă propuneri de modificări legislative, pentru a rezolva problemele din sistem.
„Avem acest dar de a reinventa apa caldă. Trebuie să vedem care e legislaţia şi practica europeană. Şi să venim, exact cum este acolo, să creăm acel sistem concurenţial şi să nu se mai întâmple. (…) În momentul în care există o emoţie, întotdeauna preţurile cresc. Şi ştim lucrul acesta. Şi cred că nu ne dorim acest lucru. Toată lumea care este asigurată în acest moment, este despăgubită şi vom vedea unde trebuie găsit echilibrul între costurile de reparaţii şi preţul asigurărilor”, a indicat Marcel Ciolacu.
Consiliul Concurenţei avizează proiectul de Hotărâre de Guvern privind plafonarea preţurilor RCA, singura recomandare fiind să existe o limitare şi la costul reparaţiilor, a declarat, miercuri, pentru Agerpres, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
„O să dăm avizul în această după-amiază şi vom spune în esenţă ceea ce am şi declarat public până acum: că suntem de acord în principiu cu plafonarea, că se justifică, dat fiind şocul ăsta în piaţă cu o companie cu 30% cotă de piaţă, deci aproape unul din trei şoferi va trebui să schimbe compania la care are poliţa de asigurare. Şi atunci are sens să venim cu o măsură de plafonare pe câteva luni”, a spus Chiriţoiu.
El a subliniat că este bine că se plafonează nu numai preţul la poliţa RCA, ci şi elementele de cost care duc la acel preţ, dar că ar trebui să existe o limitare şi la costul reparaţiilor.
„Este bine că nu plafonăm numai rezultatul final, poliţa RCA, ci şi elementele de cost care duc la preţul acela, pentru că nu poţi să plafonezi numai rezultatul, fără să te uiţi la componentele acelui rezultat. Da, e bine că avem o limitare stabilită la comisioanele pe care le au brokerii, avem o limitare la costul maşinii de înlocuire, la chiria pe zi pentru maşina de înlocuire. Dar, pe aceeaşi logică, ar trebui să avem o limitare şi la costul reparaţiilor, atât la piese cât şi la manoperă. Aceasta e singura noastră recomandare. Deci, avizăm acest această Hotărâre de Guvern de plafonare, dar avem recomandarea s-o extindă, să includă şi costul reparaţiilor”, a explicat preşedintele Consiliului Concurenţei.
Acesta a subliniat că scopul plafonării este acela de a linişti lucrurile, de a trece panica şi companiile să îşi poată face calcule.
„Deci tocmai asta este ideea: plafonăm acum ca să n-avem acum o explozie de preţuri şi aşteptarea este ca, în câteva luni, lucrurile se aşeze, să se calmeze şi atunci când se termină perioada de plafonare să n-avem o explozie a preţului”, a punctat Chiriţoiu.
Întrebat dacă ar fi putut Consiliul Concurenţei să intervină, astfel încât companiile de asigurări să nu ajungă la cote de piaţă mari, de 30-40%, Bogdan Chiriţoiu a precizat că legea nu permite instituţiei să pună limite şi este bine că nu permite aşa ceva.
„Ar fi straniu să vină statul, prin Consiliul Concurenţei, să-i spună unui client ‘Nu ai voie să cumperi produsul pe care îl vrei tu. Ţie îţi place produsul ăla, dar eu îţi spun că firma are destui clienţi şi nu are voie să aibă mai mulţi’. Aşa ceva nu există nicăieri în Europa, pentru că este absurd. Într-adevăr, nu lăsăm firmele foarte mari, care au cote de piaţă de 30-40%, să cumpere alte firme ca să devină şi mai mari. Dar dacă un client vrea să lucreze cu o anumită firmă, nu avem cum să îl oprim. Aceste firme sunt atractive pentru că au preţuri mici. Preţul mic, în sine, nu este un lucru rău. Este rău doar dacă este atât de mic încât compania nu mai face faţă riscurilor pe care şi le-a asumat. Insolvenţele sunt legate, în principal, de capitalul de care dispun firmele, astfel încât să acopere riscurile pe care şi le asumă”, a explicat preşedintele autorităţii de concurenţă.
El a menţionat că ceea ce s-a întâmplat în cazul City Insurance a fost determinat de faptul că avea preţuri foarte mici, ca să atragă clienţi, după care nu îşi plătea datoriile către parteneri (service-uri etc.) pentru că nu avea banii necesari.
„Acesta este rolul reglementatorului: să verifice dacă companiile au suficient capital”, a punctat Chiriţoiu.
Ministerul Finanţelor a publicat miercuri, în transparenţă decizională, proiectul de HG care stabileşte practicarea de către asigurătorii RCA a propriilor tarife de primă care au fost practicate la data de 1 martie 2022.
„Prezenta hotărâre stabileşte tarifele de primă maxime pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie, denumită în continuare asigurare RCA, ce urmează a fi aplicate de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA, denumite în continuare asigurători RCA (…). Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 1 martie 2022 şi sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se menţionează în proiect.
Documentul prevede că, în situaţia în care tarifele de primă practicate de către asigurătorii RCA la data de 1 martie 2022 sunt mai mari decât cele practicate la data de 1 martie 2023, asigurătorii RCA aplică cel mai mic tarif de primă dintre cele două.
Tarifele de primă maxime se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a HG.
În perioada aplicării prevederilor hotărârii, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeaşi clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România. Despăgubirile se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile este de 30 de zile de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie de către poliţie sau a documentului de intrare în reparaţie eliberat de către asigurătorul RCA, după caz. Prin excepţie, perioada maximă poate fi prelungită numai cu aprobarea prealabilă a asigurătorului RCA.
În cazul vehiculelor care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de daună totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire. În acest caz, valoarea despăgubirii nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat.
Cotidianul RO