-forma pentru promulgare-
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTAŢILOR
SENATUL
L E G E
privind pensiile militare de stat
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. – Dreptul la pensii şi asigurări sociale pentru
militari, poliţişti şi funcţionari publici cu statut special din
sistemul administraţiei penitenciare este garantat de stat şi se
exercită, în condiţiile prezentei legi, prin sistemul pensiilor
militare de stat şi alte drepturi de asigurări sociale din domeniul
apărării naţionale, ordinii publice şi securităţii naţionale,
denumit în continuare sistemul pensiilor militare de stat.
Art. 2. – Principiile de bază ale sistemului pensiilor
militare de stat sunt următoarele:
a) principiul unicităţii, potrivit căruia statul organizează
şi garantează sistemul de pensii militare de stat bazat pe aceleaşi
norme de drept, pentru toţi participanţii la acesta;
b) principiul egalităţii, prin care se asigură tuturor
participanţilor la sistemul de pensii militare de stat un tratament
nediscriminatoriu între persoane aflate în aceeaşi situaţie
juridică, în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile prevăzute
de lege;
c) principiul imprescriptibilităţii, potrivit căruia dreptul
la pensie nu se prescrie;
d) principiul incesibilităţii, potrivit căruia dreptul la
pensie nu poate fi cedat, total sau parţial;
e) principiul autonomiei, bazat pe organizarea, conducerea şi
administrarea, de sine stătătoare, a sistemului pensiilor militare
de stat, de către instituţiile din domeniul apărării naţionale,
ordinii publice şi securităţii naţionale;
f) principiul recunoştinţei faţă de loialitatea, sacrificiile
şi privaţiunile suferite de militari, poliţişti şi funcţionari
publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare
şi familiile acestora pe timpul carierei.
Art. 3. – În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile
de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) militar – cadrul militar, astfel cum este definit de Legea
nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi
completările ulterioare, soldatul şi gradatul profesionist, aşa cum
sunt definiţi de Legea nr. 384/2006 privind statutul soldaţilor şi
gradaţilor profesionişti, cu modificările şi completările
ulterioare, militarul angajat pe bază de contract, jandarmul
angajat pe bază de contract, precum şi preotul militar, aşa cum
este definit de Legea nr. 195/2000 privind constituirea şi
organizarea clerului militar;
b) poliţist – funcţionarul public cu statut special, astfel
cum este definit de Legea nr. 360/2002 privind Statutul
poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare;
c) funcţionar public cu statut special – funcţionarul public
cu statut special, din sistemul administraţiei penitenciare
încadrat în Ministerul Justiţiei sau în unităţi subordonate
acestuia, astfel cum este definit de Legea nr. 293/2004 privind
Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia
Naţională a Penitenciarelor, republicată;
d) pensionar militar – persoana definită la lit. a)-c), care
beneficiază de pensie militară de stat în condiţiile prezentei
legi;
e) vechimea în serviciu – perioada în care o persoană din
sistemul de apărare naţională, ordine publică şi securitate
naţională s-a aflat în una dintre următoarele situaţii:
1. a avut calitatea de cadru militar/poliţist/funcţionar
public cu statut special, în activitate;
2. a avut calitatea de militar angajat pe bază de
contract/jandarm angajat cu contract/poliţist de frontieră angajat
cu contract/soldat şi gradat voluntar/soldat şi gradat
profesionist;
3. a îndeplinit serviciul militar ca militar în termen,
militar cu termen redus, elev sau student al unei instituţii
militare de învăţământ din sistemul de apărare, ordine publică şi
securitate naţională pentru formarea cadrelor
militare/poliţiştilor/funcţionarilor publici cu statut special, cu
excepţia învăţământului liceal;
4. a fost concentrată sau mobilizată ca rezervist;
5. a fost în captivitate;
6. a îndeplinit activităţi pastoral-misionare, duhovniceşti şi
religioase, în calitate de preot ori ca preot militar în
instituţiile din sistemul de apărare naţională, ordine publică şi
securitate naţională, prin încheierea unui contract individual de
muncă.
f) vechime cumulată – perioadele de timp recunoscute ca
vechime în serviciu, vechime în muncă, stagiu de cotizare sau
perioade asimilate în vederea obţinerii unei pensii în condiţiile
legii;
g) vechime efectivă – vechimea prevăzută la lit. f), care nu
cuprinde sporurile acordate pentru activitatea desfăşurată în
condiţii deosebite, speciale sau alte condiţii de muncă, respectiv
grupa I şi/sau a II-a de muncă;
h) stagiu potenţial – perioada de timp prevăzută de prezenta
lege acordată la calculul pensiei de invaliditate, ca o creditare
pentru vechimea nerealizată din cauza afecţiunilor
invalidante;
i) stagiu de cotizare – perioada în care persoanele prevăzute
la lit.a)-c) au datorat/plătit contribuţii de asigurări sociale de
stat în sistemul public de pensii;
j) vârstă standard de pensionare – vârsta stabilită de
prezenta lege, la care se poate obţine pensie pentru limită de
vârstă, în condiţiile legii, precum şi vârsta din care se operează
reducerile prevăzute de lege;
k) case de pensii sectoriale – casele de pensii care
funcţionează în subordinea Ministerului Apărării Naţionale,
Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului Român de Informaţii,
care îndeplinesc atribuţiile prevăzute de prezenta lege şi
funcţionează cu respectarea legislaţiei în vigoare privind
protecţia informaţiilor clasificate în instituţiile din sistemul
naţional de apărare naţională, ordine publică şi securitate
naţională.
Art. 4. – Sistemul pensiilor militare de stat acoperă
riscurile activităţii specifice sistemului de apărare, ordine
publică şi securitate naţională, interzicerea sau restrângerea
exerciţiului unor drepturi şi libertăţi din Constituţia României,
precum şi pierderile de venituri datorate invalidităţii, bătrâneţii
sau decesului.
Art. 5. – (1) Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul
Afacerilor Interne şi Serviciul Român de Informaţii asigură
aplicarea reglementărilor referitoare la pensiile militare de stat
şi alte drepturi de asigurări sociale ale militarilor, poliţiştilor
şi funcţionarilor publici cu statut special şi exercită controlul
aplicării acestora.
(2) Fondurile necesare pentru plata pensiilor militare de stat
şi a altor drepturi de asigurări sociale cuvenite pensionarilor
militari se asigură de la bugetul de stat, prin bugetele
instituţiilor prevăzute la alin. (1).
Art. 6. – Administrarea sistemului pensiilor militare de stat
se realizează prin case de pensii sectoriale.
Art. 7. – (1) În sistemul pensiilor militare de stat, evidenţa
drepturilor de pensii militare de stat şi a drepturilor de
asigurări sociale se realizează pe baza codului numeric personal,
dacă legea nu prevede altfel.
(2) Datele cu caracter personal actualizate pentru toţi
cetăţenii români, cetăţenii Uniunii Europene, ai statelor membre
ale Spaţiului Economic European, ai Confederaţiei Elveţiene şi
pentru străinii care au înregistrat rezidenţa/şederea în România,
pentru care casele de pensii sectoriale stabilesc drepturile de
pensie şi întocmesc documentaţii de plată şi/sau efectuează plata
pensiilor şi a altor drepturi de asigurări sociale sunt furnizate
acestora, gratuit, de către Ministerul Afacerilor Interne, prin
Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de
Date.
(3) Datele prevăzute la alin. (2) sunt furnizate gratuit, la
cererea caselor de pensii sectoriale, de către autorităţile,
instituţiile publice sau orice altă instituţie care deţine astfel
de informaţii.
Art. 8. – Cheltuielile, în sistemul pensiilor militare de
stat, acoperă contravaloarea pensiilor militare de stat şi a altor
drepturi de
asigurări sociale, sumele necesare organizării şi funcţionării
sistemului pensiilor militare de stat şi a altor prestaţii
prevăzute de lege.
Art. 9. – Condiţiile de muncă în care se desfăşoară
activitatea militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu
statut special pot fi:
a) normale;
b) deosebite;
c) speciale;
d) alte condiţii.
Art. 10. – Militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu
statut special detaşaţi în afara instituţiei din care fac parte
beneficiază de condiţiile de muncă specifice funcţiilor din care au
fost detaşaţi sau funcţiilor asimilate/similare, după caz.
Art. 11. – (1) Încadrarea locurilor de muncă în condiţii
deosebite, speciale şi alte condiţii se realizează pe baza
criteriilor şi metodologiei de încadrare prevăzute de Hotărârea
Guvernului nr. 1294/2001 privind stabilirea locurilor de muncă şi
activităţilor cu condiţii deosebite, condiţii speciale şi alte
condiţii, specifice pentru cadrele militare în activitate, cu
modificările ulterioare, şi de Hotărârea Guvernului nr. 1822/2004
privind stabilirea locurilor de muncă şi activităţilor cu condiţii
deosebite, speciale şi alte condiţii, specifice pentru poliţişti,
cu modificările ulterioare.
(2) Prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1294/2001, cu
modificările ulterioare, aplicabile militarilor din cadrul
Ministerului Justiţiei, se aplică şi funcţionarilor publici cu
statut special din sistemul administrației penitenciare.
(3) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile şi militarilor,
poliţiștilor şi funcţionarilor publici cu statut special din
sistemul administraţiei penitenciare care au trecut în
rezervă/retragere, respectiv au încetat raporturile de serviciu,
până la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 12. – În sistemul pensiilor militare de stat se acordă
următoarele drepturi:
a) pensii militare de stat;
b) alte drepturi de asigurări sociale.
Art. 13. – Militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu
statut special pot beneficia de o singură pensie militară de
stat.
CAPITOLUL II
Sistemul pensiilor militare de stat
Art. 14. – În sistemul pensiilor militare de stat se acordă
următoarele categorii de pensii:
a) pensia de serviciu;
b) pensia de invaliditate;
c) pensia de urmaş.
SECŢIUNEA 1
Pensia de serviciu
Art. 15. – Pensia de serviciu poate fi:
a) pentru limită de vârstă;
b) anticipată;
c) anticipată parţială.
Art. 16. – (1) Au dreptul la pensie de serviciu pentru limită
de vârstă militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut
special, în activitate, care îndeplinesc cumulativ următoarele
condiţii:
a) au împlinit vârsta standard de pensionare pentru limită de
vârstă;
b) au o vechime efectivă de cel puţin 25 de ani, din care cel
puţin 15 ani reprezintă vechimea în serviciu.
(2) Vârsta standard de pensionare pentru limită de vârstă,
prevăzută la alin. (1) lit. a), este de 60 de ani. Atingerea
acestei vârste se realizează prin creşterea vârstelor standard de
pensionare, conform eşalonării prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta lege.
Art. 17. – (1) Au dreptul la pensie de serviciu anticipată
militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special, în
activitate, care îndeplinesc cumulativ condiţiile de vechime
prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. b), au împlinit vârsta standard
de pensionare pentru limită de vârstă diminuată cu 5 ani şi se află
în una dintre următoarele situaţii:
a) sunt trecuţi în rezervă ori au încetat raporturile de
serviciu ca urmare a reorganizării unor unităţi şi a reducerii unor
funcţii din statele de organizare, precum şi pentru alte motive sau
nevoi ale instituţiilor din domeniul apărării naţionale, ordinii
publice şi securitate naţională;
b) sunt trecuţi în rezervă sau direct în retragere ori au
încetat raporturile de serviciu ca urmare a clasării ca inapt sau
apt limitat pentru serviciul militar/serviciu de către comisiile de
expertiză medico-militară.
(2) La acordarea pensiei de serviciu anticipate, diminuarea
vârstei standard de pensionare cu 5 ani prevăzută la alin. (1) nu
poate fi cumulată cu nicio altă reducere reglementată de prezenta
lege sau de alte acte normative.
Art. 18. – (1) Au dreptul la pensie de serviciu anticipată
parţială militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut
special, în activitate, care au o vechime efectivă de minimum 20 de
ani, dintre care cel puţin 10 ani vechime în serviciu, şi care se
află în una dintre următoarele situaţii:
a) sunt trecuţi în rezervă ori au încetat raporturile de
serviciu, ca urmare a reorganizării unor unităţi şi a reducerii
unor funcţii din statele de organizare, precum şi pentru alte
motive sau nevoi ale instituţiilor din domeniul apărării naţionale,
ordinii publice şi securităţii naţionale;
b) sunt trecuţi în rezervă sau direct în retragere ori au
încetat raporturile de serviciu ca urmare a clasării ca inapt sau
apt limitat pentru serviciul militar/serviciu de către comisiile de
expertiză medico-militară.
(2) Cuantumul pensiei anticipate parţiale pentru militarii,
poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special în activitate
prevăzuţi la alin.(1) se calculează pentru numărul anilor de
vechime în serviciu stabiliţi în condiţiile art. 3 lit. e), la care
se adaugă sporurile acordate conform art. 24.
(3) La împlinirea vârstei standard de pensionare, prevăzută de
prezenta lege, pensia de serviciu anticipată parţială devine pensie
de serviciu pentru limită de vârstă, iar cuantumul pensiei militare
se recalculează prin raportare la vechimea cumulată calculată la
data trecerii în rezervă ori a încetării raporturilor de
serviciu.
Art. 19. – Militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu
statut special, care la data trecerii în rezervă ori a încetării
raporturilor de serviciu nu îndeplinesc condiţiile de acordare a
unei pensii de serviciu,
dar au o vechime în serviciu de cel puţin 10 ani, beneficiază
de pensie de serviciu la împlinirea vârstei standard de pensionare
pentru limită de vârstă prevăzută de prezenta lege, pentru numărul
anilor de vechime în serviciu, stabiliţi în condiţiile art. 3 lit.
e), la care se adaugă sporurile acordate conform art. 24.
Art. 20. – La împlinirea vârstei prevăzute de prezenta lege
pentru obţinerea pensiei militare de serviciu pentru limită de
vârstă, pensia de serviciu anticipată devine, din oficiu, pensie de
serviciu pentru limită de vârstă.
Art. 21. – (1) Militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici
cu statut special care, la data trecerii în rezervă/retragere sau
încetării raporturilor de serviciu, îndeplinesc condiţiile de
vechime prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. b), au dreptul la
pensie de serviciu pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei
prevăzute la art. 16 alin. (2), astfel:
a) pentru activitate realizată în condiţii de muncă
deosebite:
Vechime realizată în condiţii deosebite şi/sau în grupa a II-a
de muncă (ani împliniţi)
Reducerea vârstei prevăzute la art.16 alin.(2):
AniLuni.....
b) pentru activitate realizată în condiţii de muncă speciale
şi alte condiţii:
Vechime realizată în condiţii speciale şi alte condiţii şi/sau
în grupa I de muncă
(ani împliniţi)
Reducerea vârstei prevăzute la art. 16 alin. (2):
Ani Luni............................
(2) Reducerea vârstei standard de pensionare, potrivit alin.
(1) sau în alte condiţii stabilite prin acte normative, nu poate fi
mai mare de 13 ani. Prin reducere, vârsta standard de pensionare nu
poate fi mai mică de 45 de ani.
Art. 22. – (1) Militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici
cu statut special, în activitate, care au o vechime efectivă de 20
de ani în calitate de personal din unităţi/structuri de intervenţie
şi acţiuni speciale, personal în unităţi de intervenţie
antiteroristă, personal navigant pe elicoptere, avioane de
vânătoare, vânătoare-bombardament şi cercetare, aeronave de
transport, aeronave de instrucţie ale şcolilor militare de aviaţie,
scafandrii, precum şi personalul din unităţile de comunicaţii,
radiolocaţie şi război electronic beneficiază, la cerere, de pensie
de serviciu anticipată sau anticipată parţială, indiferent de
vârstă, dacă au o vechime ca militar/poliţist/funcţionar public cu
statut special, în activitate, de cel puţin 10 ani.
(2) La împlinirea vârstei standard de pensionare, persoanele
prevăzute la alin. (1) beneficiază de pensie de serviciu pentru
limită de vârstă în condiţiile prevăzute de art. 18 alin. (3) sau,
după caz, de art. 20.
Art. 23. – (1) Vechimea în serviciu care se ia în considerare
la stabilirea pensiei de serviciu este perioada în care o persoană
s-a aflat în una sau mai multe din situaţiile prevăzute la art. 3
lit. e), la care se adaugă sporurile acordate conform art.
24.
(2) Vechimea în serviciu pentru deschiderea dreptului la
pensia de serviciu nu cuprinde şi sporul acordat pentru activitatea
desfăşurată în condiţiile de muncă prevăzute de Hotărârea
Guvernului nr. 1294/2001, cu modificările ulterioare, şi de
Hotărârea Guvernului nr. 1822/2004, cu modificările
ulterioare.
Art. 24. – La stabilirea pensiei se ia în calcul, pentru
fiecare an lucrat efectiv, în condiţiile stabilite de Hotărârea
Guvernului nr. 1294/2001, cu modificările ulterioare, şi de
Hotărârea Guvernului nr. 1822/2004, cu modificările ulterioare,
astfel:
a) 1 an şi 3 luni,în cazul celor care şi-au desfăşurat
activitatea în condiţii deosebite;
b) 1 an şi 6 luni, în cazul celor care şi-au desfăşurat
activitatea în condiţii speciale;
c) 2 ani, în cazul celor care şi-au desfăşurat activitatea în
alte condiţii.
Art. 25. – (1) Constituie vechime pentru stabilirea pensiei
militare de stat în condiţiile art. 16-18, art. 22 şi art. 32 şi
perioadele recunoscute ca vechime în serviciu, vechime în muncă,
stagiu de cotizare sau perioade asimilate în condiţiile legii, până
la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Vechimea valorificată pentru stabilirea pensiei militare
de stat conform alin. (1) nu se poate valorifica şi în sistemul
public de pensii sau în sistemele proprii de asigurări sociale
neintegrate acestuia, în condiţiile protocoalelor încheiate între
entităţile implicate.
(3) În cazul în care din însumarea perioadelor de vechime
rezultă fracţiuni de cel puţin 6 luni, acestea se întregesc la un
an în favoarea beneficiarului, iar cele mai mici se
neglijează.
Art. 26. – (1) Pentru cadrele militare, poliţiştii şi
funcţionarii publici cu statut special care la data trecerii în
rezervă sau a încetării raporturilor de serviciu nu îndeplinesc
condiţiile de acordare a unei pensii prevăzute la art. 14 lit. a)
şi b), deschiderea dreptului la pensie se efectuează mai întâi de
către sistemul în care îndeplineşte condiţiile cumulative de
pensionare, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 19.
(2) Între sistemul pensiilor militare de stat și sistemul
public de pensii, precum și sistemele proprii de asigurări sociale
neintegrate acestuia se recunosc reciproc stagiile de cotizare,
respectiv vechimea în muncă sau vechimea în serviciu, în vederea
deschiderii dreptului la pensie în condiţiile alin. (1).
(3) În situaţia prevăzută la alin. (1), pensia militară de
stat se stabileşte doar pentru perioadele de vechime în serviciu,
la care se adaugă sporurile acordate conform art. 24, la calculul
pensiei de invaliditate stagiul potenţial se acordă doar de către
ultimul sistem în care persoana a fost asigurată.
Art. 27. – Perioadele de vechime în serviciu prevăzute la art.
3 lit. e) pct. 3-5, care sunt recunoscute ca perioade asimilate în
sistemul public de pensii, sau care constituie vechime în muncă sau
în serviciu în sistemele proprii de asigurări sociale neintegrate
sistemului public de pensii, se iau în calcul, opţional, în unul
dintre sisteme.
Art. 28. – (1) Baza de calcul folosită pentru stabilirea
pensiei militare de stat este media tuturor veniturilor brute
realizate în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate,
actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, la alegerea
persoanelor prevăzute la art. 3 lit. a)-c). La media obţinută se
adaugă un spor de până la 15% în condiţiile stabilite prin ordin
comun al conducătorilor instituţiilor din domeniul apărării
naţionale, ordinii publice şi securităţii naţionale.
(2) Pentru militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu
statut special pensionaţi în condiţiile art. 19, 26 şi 39, baza de
calcul utilizată pentru stabilirea pensiei militare de stat este
cea prevăzută la alin. (1), actualizată la data deschiderii
dreptului la pensie.
(3) Actualizarea prevăzută la alin. (2) se face la deschiderea
drepturilor de pensii ca urmare a majorării soldei de
funcţie/salariului de funcţie şi soldei de grad/salariului gradului
profesional, deţinute la data trecerii în rezervă/încetării
raporturilor de serviciu.
(4) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare
de stat pentru personalul trimis în misiune permanentă în
străinătate, precum şi pentru personalul suspendat ca urmare a
exercitării unei funcţii de demnitate publică, care îndeplineşte,
în această perioadă, condiţiile de trecere în rezervă/încetare a
raporturilor de serviciu cu drept la pensie, este cea prevăzută la
alin. (1) şi (2).
(5) În situaţia în care baza de calcul stabilită potrivit
alin. (3) este mai mică decât cea stabilită potrivit alin. (1),
personalul aflat în misiune permanentă în străinătate poate opta
pentru situaţia cea mai avantajoasă.
(6) Pentru soţul/soţia, militar, poliţist sau funcţionar
public cu statut special, aflat/aflată în concediu fără plată
pentru a-şi urma soţia/soţul trimisă/trimis în misiune permanentă
în străinătate, în ultimii 5 ani anteriori îndeplinirii vârstei
standard de pensionare, se utilizează ca bază de calcul media
tuturor veniturilor brute realizate în 6 luni consecutive, la
alegere, din ultimii 5 ani de activitate anteriori plecării în
misiune.
(7) Pentru personalul militar, polițiștii şi funcţionarii
publici cu statut special detaşaţi în afara instituţiilor publice
de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, pensia militară
de stat se stabileşte potrivit prevederilor art. 29.
(8) La stabilirea venitului brut nu se au în vedere
dispoziţiile Legii nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în
vederea restabilirii echilibrului bugetar, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 29. – (1) Cuantumul pensiei de serviciu se determină în
procente din baza de calcul, astfel:
a) militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut
special, cu vechime cumulată conform art. 3 lit. f) de cel puţin 25
de ani, beneficiază, la împlinirea vârstei prevăzute de lege, de
pensie de serviciu, în cuantum de 80% din baza de calcul prevăzută
la art. 28;
b) pentru fiecare an care depăşeşte vechimea prevăzută la lit.
a), la cuantumul pensiei se adaugă câte 1% din baza de calcul
prevăzută la art. 28, fără a se putea depăşi venitul brut utilizat
la calculul pensiei la data deschiderii dreptului la pensie.
(2) De pensie de serviciu beneficiază şi militarii, poliţiştii
şi funcţionarii publici cu statut special cu o vechime cumulată de
până la 25 ani, cuantumul pensiei fiind diminuat cu 1% din baza de
calcul prevăzută la art. 28 pentru fiecare an care lipseşte din
vechimea integrală.
Art. 30. – (1) Procentele corespunzătoare pentru activitatea
desfăşurată în condiţii deosebite, speciale sau alte condiţii,
respectiv în grupa I şi/sau a II-a de muncă, prevăzute la art. 29
alin. (1) lit. b) şi alin. (2), se acordă militarilor, poliţiştilor
şi funcţionarilor publici cu statut special care au lucrat efectiv
cel puţin 20 de ani în condiţii deosebite sau 15 ani în condiţii
speciale sau alte condiţii.
(2) În situaţia în care persoanele prevăzute la alin. (1) au
lucrat mai puţin de 20 ani în condiţii deosebite, respectiv mai
puţin de 15 ani în condiţii speciale sau alte condiţii, la
procentul corespunzător activităţii desfăşurate în condiţii normale
se acordă un spor proporţional cu timpul efectiv lucrat în condiţii
deosebite, speciale sau alte condiţii, respectiv în grupa I şi/sau
a II-a de muncă, fără a depăşi procentul prevăzut la art. 29 alin.
(2).
Art. 31. – (1) Cota de contribuţie individuală la bugetul de
stat este egală cu cota de contribuţie individuală de asigurări
sociale. Baza lunară de calcul a contribuţiei individuale o
reprezintă solda lunară brută/salariul lunar brut.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi,
contribuţia individuală la bugetul de stat, suportată de personalul
prevăzut la art.1, nu va diminua soldele/salariile nete realizate
lunar.
SECŢIUNEA a 2-a
Pensia de invaliditate
Art. 32. – Au dreptul la pensie de invaliditate militarii,
poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special care şi-au
pierdut total sau cel puţin jumătate din capacitatea de muncă din
cauza:
a) producerii unor accidente de muncă sau a unei boli
contractate în timpul şi din cauza îndeplinirii serviciului
militar/serviciului, tuberculozei, neoplaziilor, schizofreniei şi
SIDA;
b) accidentelor sau bolilor care nu au legătură cu
îndeplinirea serviciului militar/serviciului.
Art. 33. – Beneficiază de pensie de invaliditate, în
condiţiile prevăzute la art. 32 lit. a) şi elevii şi studenţii
instituţiilor de învăţământ din sistemul de apărare naţională,
ordine publică şi securitate naţională care şi-au pierdut cel puţin
jumătate din capacitatea de muncă, ca urmare a accidentelor de
muncă sau a bolilor profesionale, survenite în timpul şi din cauza
activităţii în aceste instituţii.
Art. 34. – Pensia de invaliditate se determină în raport cu
gradul de pierdere a capacităţii de muncă, astfel:
a) invaliditatea de gradul I, caracterizată prin pierderea
totală a capacităţii de muncă şi a capacităţii de autoîngrijire,
necesitând îngrijire sau supraveghere permanentă din partea altei
persoane;
b) invaliditatea de gradul II, caracterizată prin pierderea
totală a capacităţii de muncă, cu posibilitatea invalidului de a se
autoîngriji fără ajutorul altei persoane;
c) invaliditatea de gradul III, caracterizată prin pierderea a
cel puţin jumătate din capacitatea de muncă, persoana putând să
presteze o activitate profesională după trecerea sa în
rezervă/încetarea raporturilor de serviciu, corespunzătoare a cel
mult jumătate din timpul normal de muncă.
Art. 35. – (1) Criteriile şi normele pe baza cărora se face
încadrarea în gradele I, II şi III de invaliditate sunt prevăzute
în Hotărârea Guvernului nr. 56/2012 pentru aprobarea criteriilor şi
normelor de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare
a capacităţii de muncă pe baza cărora se stabileşte aptitudinea şi
încadrarea în grade de invaliditate pentru cadrele militare,
soldaţii şi gradaţii voluntari, poliţiştii şi funcţionarii publici
cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare.
(2) Comisiile centrale de expertiză medico-militară ale
Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne şi
Serviciului Român de Informaţii, după caz, organizează, îndrumă şi
controlează activitatea de expertiză medicală.
Art. 36. – (1) Evaluarea capacităţii de muncă, în vederea
stabilirii gradului de invaliditate, se face de către comisiile de
expertiză medico-militară de pe lângă spitalele din sistemul de
apărare naţională, ordine publică şi securitate naţională.
(2) Pentru evaluarea capacităţii de muncă, cererea şi
documentele medicale ale solicitantului se depun la comisiile de
expertiză medico-militară prevăzute la alin. (1).
(3) În urma examinării clinice şi analizării documentelor
medicale, comisiile de expertiză medico-militară prevăzute la alin.
(1) emit decizii medicale de încadrare într-un grad de
invaliditate, care vor fi avizate de comisia centrală de expertiză
medico-militară a Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului
Afacerilor Interne şi Serviciului Român de Informaţii, după
caz.
(4) În situaţia în care, pentru emiterea deciziei medicale
prevăzute la alin. (3), sunt necesare investigaţii sau examinări de
specialitate suplimentare, comisiile de expertiză medico-militară
propun, după caz, prelungirea duratei concediului pentru
incapacitate temporară de muncă, în condiţiile legii.
(5) Decizia medicală prevăzută la alin. (3) se emite în termen
de 45 de zile de la data înregistrării cererii şi se comunică în
termen de 5 zile de la emitere. În situaţiile prevăzute la alin.
(4), termenul de emitere a deciziei medicale se prelungeşte
corespunzător.
(6) Decizia medicală asupra capacităţii de muncă poate fi
contestată, în termen de 30 de zile de la comunicare, la comisia
centrală de expertiză medico-militară a Ministerului Apărării
Naţionale,
Ministerului Afacerilor Interne sau Serviciului Român de
Informaţii, după caz.
(7) Contestaţia prevăzută la alin. (6) se soluţionează în
termen de 45 de zile de la înregistrare. Decizia emisă în
soluţionarea contestaţiei se comunică în termen de 5 zile de la
data soluţionării.
(8) Deciziile comisiilor centrale de expertiză medico-militară
ale Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor
Interne şi Serviciului Român de Informaţii, prevăzute la alin. (7),
date în soluţionarea contestaţiilor, pot fi atacate la instanţele
judecătoreşti competente în termen de 30 de zile de la
comunicare.
(9) Deciziile medicale asupra capacităţii de muncă, precum şi
deciziile prevăzute la alin. (7) necontestate în termen rămân
definitive şi executorii.
Art. 37. – Constituirea, organizarea, funcţionarea şi
atribuţiile comisiilor de expertiză medico-militară se stabilesc
prin regulament comun, aprobat de ministrul apărării naţionale,
ministrul afacerilor interne, ministrul justiţiei şi directorul
Serviciului Român de Informaţii.
Art. 38. – Militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu
statut special care şi-au pierdut capacitatea de muncă din cauza
unor accidente sau a unor boli care nu au legătură cu îndeplinirea
serviciului militar/serviciului, beneficiază de pensia de
invaliditate dacă au realizat, în condiţiile legii, vechime în
serviciu.
Art. 39. – (1) Cuantumul pensiei de invaliditate se stabileşte
conform prevederilor art. 29 şi 30.
(2) Vechimea utilizată pentru calculul pensiei de invaliditate
se stabileşte potrivit prevederilor art. 25 și 26.
(3) La suma procentelor cuvenite pentru vechimea efectivă se
adaugă, pentru fiecare an potenţial, până la realizarea vechimii de
25 de ani prevăzută la art. 16 alin. (1) lit. b), următoarele
procente:
a) 1% pentru invaliditate de gradul I;
b) 0,8% pentru invaliditate de gradul II;
c) 0,6% pentru invaliditate de gradul III.
(4) Numărul anilor potenţiali nu poate fi mai mare decât
vechimea pe care persoana ar fi putut să o realizeze de la data
acordării pensiei de invaliditate până la împlinirea vârstei
standard de pensionare.
(5) Cuantumul pensiei de invaliditate stabilit în condiţiile
alin.(1), pentru cazurile prevăzute la art. 38, va fi diminuat după
cum urmează:
a) cu 10% pentru gradul I de invaliditate;
b) cu 15% pentru gradul II de invaliditate;
c) cu 20% pentru gradul III de invaliditate.
Art. 40. – Pentru invaliditatea survenită ca urmare a unor
acţiuni specifice, din cauza unor accidente, catastrofe sau alte
asemenea evenimente intervenite în timpul şi din cauza serviciului
sau a unor misiuni şi operaţii în afara teritoriului român,
militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special
beneficiază de o pensie egală cu solda funcţiei de bază/salariul
funcţiei de bază avută la data respectivă, dacă aceasta este mai
avantajoasă decât o altă categorie de pensie la care are
dreptul.
Art. 41. – (1) Pensionarii încadraţi în gradul I de
invaliditate au dreptul la o indemnizaţie pentru însoţitor, în
afara pensiei, în cuantumul stabilit pentru această categorie în
sistemul public de pensii.
(2) Indemnizaţia pentru însoţitor se suportă de la bugetul de
stat.
(3) În cazul pensionarilor încadraţi în gradul I de
invaliditate care beneficiază de pensie de invaliditate în mai
multe sisteme de asigurări sociale, indemnizaţia pentru însoţitor
se acordă numai de către ultimul sistem în care aceştia au fost
asiguraţi.
Art. 42. – (1) Pensionarii de invaliditate sunt supuşi
revizuirii medicale periodic, în funcţie de afecţiune, la intervale
cuprinse între un an şi 3 ani, până la împlinirea vârstei prevăzute
la art. 16 alin. (2), la termenele stabilite de comisiile de
expertiză medico-militară.
(2) După fiecare revizuire medicală, comisiile de expertiză
medico-militară emit o nouă decizie medicală asupra capacităţii de
muncă, prin care se stabileşte, după caz:
a) menţinerea în acelaşi grad de invaliditate;
b) încadrarea în alt grad de invaliditate;
c) redobândirea capacităţii de muncă.
(3) Dreptul la pensie de invaliditate se modifică sau
încetează începând cu luna următoare celei în care s-a emis decizia
medicală asupra capacităţii de muncă, emisă în urma revizuirii
medicale.
(4) Neprezentarea, din motive imputabile pensionarului, la
revizuirea medicală, atrage suspendarea plăţii pensiei începând cu
luna următoare celei în care era prevăzută revizuirea medicală sau,
după caz, încetarea plăţii pensiei, în condiţiile legii.
(5) Revizuirea medicală se poate efectua şi la cererea
pensionarilor, dacă starea sănătăţii lor s-a îmbunătăţit sau, după
caz, s-a agravat.
(6) Decizia medicală asupra capacităţii de muncă emisă la
revizuirea medicală urmează aceleaşi proceduri de contestare şi
soluţionare, conform prevederilor art. 36.
Art. 43. – (1) Nu mai sunt supuşi revizuirii medicale
pensionarii de invaliditate care:
a) prezintă invalidităţi care afectează ireversibil
capacitatea de muncă;
b) au împlinit vârsta prevăzută la art. 16 alin. (2);
c) au dreptul la pensia de serviciu în condiţiile art. 17
alin. (1) lit. b) şi ale art. 18 alin. (1) lit. b).
(2) Constatarea situaţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a) se
face numai cu avizul comisiei centrale de expertiză medico-militară
a Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne
şi Serviciului Român de Informaţii, după caz.
Art. 44. – (1) Comisiile centrale de expertiză medico-militară
ale Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor
Interne şi Serviciului Român de Informaţii pot convoca, pentru
expertizare, pensionarul de invaliditate.
(2) Concluziile expertizării sunt obligatorii şi definitive
până la următoarea revizuire medicală.
(3) Neprezentarea la comisiile centrale de expertiză
medico-militară ale Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului
Afacerilor Interne şi Serviciului Român de Informaţii, din motive
imputabile pensionarului, atrage suspendarea plăţii pensiei.
Art. 45. – (1) Militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici
cu statut special care au dreptul la pensie de invaliditate pot
opta, la deschiderea dreptului de pensie, pentru pensia mai
avantajoasă dintre pensia de invaliditate şi pensia de serviciu
anticipată sau anticipată parţială, după
caz, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege
pentru acordarea acestora.
(2) La împlinirea vârstei prevăzute de prezenta lege pentru
obţinerea pensiei militare de serviciu pentru limită de vârstă,
beneficiarii pensiei de invaliditate pot opta pentru pensia care îi
avantajează.
Art. 46. – (1) Beneficiarii pensiei de invaliditate de gradul
I îşi menţin dreptul la indemnizaţia de însoţitor, indiferent de
pensia pentru care optează.
(2) Casa de pensii sectorială comunică, lunar, comisiei
centrale de expertiză medico-militară, pensionarii încadraţi în
grad de invaliditate care au împlinit vârsta standard de pensionare
sau, după caz, condiţiile prevăzute de lege pentru acordarea
pensiei pentru limită de vârstă.
SECŢIUNEA a 3-a
Pensia de urmaş
Art. 47. – Pensia de urmaş se cuvine copiilor şi soţului
supravieţuitor dacă susţinătorul, la data decesului, era pensionar
sau îndeplinea condiţiile pentru obţinerea unei pensii militare de
stat.
Art. 48. – Copiii au dreptul la pensie de urmaş:
a) până la împlinirea vârstei de 16 ani;
b) dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ
organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a
depăşi vârsta de 26 de ani;
c) pe toată durata invalidităţii de orice grad, dacă aceasta
s-a ivit în perioada în care se aflau în una dintre situaţiile
prevăzute la lit. a) sau b).
Art. 49. – (1) Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de
urmaş pe tot timpul vieţii, la împlinirea vârstei prevăzute la art.
16 alin. (2), dacă durata căsătoriei cu persoana decedată a fost de
cel puţin 15 ani şi nu realizează venituri lunare provenite dintr-o
activitate profesională pentru care asigurarea este obligatorie sau
acestea sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu brut
utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de
stat.
(2) În cazul în care durata căsătoriei a fost mai mică de 15
ani, dar de cel puţin 10 ani, cuantumul pensiei de urmaş cuvenite
soţului supravieţuitor se diminuează cu 0,5 % pentru fiecare lună,
respectiv 6,0% pentru fiecare an de căsătorie în minus.
Art. 50. – (1) Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de
urmaş, indiferent de vârstă, pe perioada în care este invalid de
gradul I sau II, dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin un
an.
(2) Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş,
indiferent de vârsta şi de durata căsătoriei, dacă decesul soţului
susţinător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei
boli contractate în timpul şi din cauza îndeplinirii serviciului
militar/serviciului, asimilată unei boli profesionale, şi dacă nu
realizează venituri lunare pentru care asigurarea este obligatorie
ori dacă acestea sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu
brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de
stat.
Art. 51. – Soţul supravieţuitor care nu îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 49 sau la art. 50 alin. (1)
beneficiază de pensie de urmaş pe o perioadă de 6 luni de la data
decesului soţului susţinător, dacă în această perioadă nu
realizează venituri lunare pentru care asigurarea este obligatorie
sau acestea sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu brut
utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de
stat.
Art. 52. – Soţul supravieţuitor care are în îngrijire, la data
decesului susţinătorului, unul sau mai mulţi copii în vârstă de
până la 7 ani, beneficiază de pensie de urmaş până la data
împlinirii de către ultimul copil a vârstei de 7 ani, în perioadele
în care nu realizează venituri lunare dintr-o activitate
profesională pentru care asigurarea este obligatorie sau acestea
sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la
fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Art. 53. – (1) Pensia de urmaş se stabileşte, după caz,
din:
a) pensia de serviciu pentru limită de vârstă aflată în plată
sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul
decedat;
b) pensia de invaliditate de gradul I, în cazul în care
decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor
pentru obţinerea pensiei de serviciu pentru limită de vârstă.
(2) Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte procentual din
pensia susţinătorului prevăzută la alin. (1), în funcţie de numărul
urmaşilor îndreptăţiţi, astfel:
a) 50% – pentru un singur urmaş;
b) 75% – pentru 2 urmaşi;
c) 100% – pentru 3 sau mai mulţi urmaşi.
Art. 54. – Cuantumul pensiei de urmaş, în cazul orfanilor de
ambii părinţi, se stabileşte prin însumarea drepturilor de pensie
de urmaş calculate după fiecare părinte.
Art. 55. – (1) Urmaşii militarilor, poliţiştilor ori
funcţionarilor publici cu statut special în activitate sau în
rezervă, mobilizaţi sau concentraţi în unităţi militare, decedaţi
ca urmare a unor acţiuni specifice, prin accidente, catastrofe sau
alte asemenea evenimente intervenite în timpul şi din cauza
serviciului sau a unor misiuni şi operaţii în afara teritoriului
român, beneficiază de o pensie