Libertatea și datoria – Andrei Marga
Ceea ce s-a petrecut și se petrece în societățile
modernității târzii nu lasă neschimbată înțelegerea valorilor. Ca
urmare, și valorile moderne se pot apăra astăzi doar aducându-le la
zi.
Bunăoară, în deceniile postbelice, s-au acumulat învățături
importante cu privire la libertate ca esență a modernității. Două
sunt primordiale.
Prima ne spune că nu este libertate acolo unde persoanele nu sunt
libere. În lipsa ei se produc crize de legitimare și de motivație,
ce se varsă în crize economice. De exemplu, în unele țări s-a
învățat din experiență proprie că etatizarea proprietăților nu
asigură economie competitivă și strivește libertățile.
A doua ne spune că nu este niciodată suficientă proclamarea
libertății pentru a exista libertate. Se observă cu ochiul liber și
astăzi că se poate pretinde stat de drept, dar se fac abuzuri în
justiție, se pot proclama libertăți, dar se îngrădesc cei care nu
împărtășesc opțiuni mioape, societățile pot fi deschise, dar fără
gândire liberă. Libertățile persistă numai dacă sunt continuu
exercitate.
Libertatea are, cum se știe, multe înțelesuri. Chiar Isaiah Berlin
(Two Concepts of Liberty, 1958), care a inaugurat dezbaterea
postbelică asupra libertății, observa că este vorba de un „cuvânt
proteic”, cu peste două sute de semnificații, adesea contextuale.
Iar o oportună antologie (Philipp Schink, Hrsg., Freiheit.
Zeitgenosische Texte zu einer philosophischen Kontroverse,
Suhrkamp, Frankfurt am Main, 2017) adăuga: „Deși conceptul este pe
buzele tuturor, el este folosit în sensuri cu totul diferite, iar
asupra semnificației lui se controversează evident intens. Tocmai
pentru că libertatea este un atât de , este potrivit să vedem mai
exact și să spunem ce se înțelege prin libertatea care se apără
sau, respectiv, se instituie, ce urmări are o înțelegere sau alta a
libertății pentru o ordine politică și pentru societate” (p.9-10).
Contează, așadar, mai cu seamă ce rezultă din înțelegerile
libertății.
Înțelegerea actuală a libertății vine după o istorie deloc liniară.
S-a moștenit din liberalismul clasic, în bună măsură de la John
Stuart Mill, luarea libertății drept opusul constrângerilor și
limitărilor de acțiune. Libertatea a fost înțeleasă în raport cu
autoritatea din societate, indiferent de alte consecințe. S-a
moștenit din același liberalism, mai ales de la Thomas Jefferson,
luarea libertății ca realizare de sine a omului în cadrele unui
stat luminat. Libertatea presupune drepturi inalienabile, alegeri
libere, tripartiția puterilor, controlul lor reciproc.
Dacă curentul libertar include înțelegerea libertății ca dat
natural al individului, în raport cu orice autoritate, curentul
republican echivalează libertatea cu autodeterminarea cetățeanului
și consideră că instituțiile și legile încadrează libertățile. Cele
două optici converg în promovarea libertății persoanei și întrețin
și azi o discuție fructuoasă, chiar dacă se mai oscilează între a
lua individul sau a lua cetățeanul ca reper și a rămas în discuție
corelarea libertății cu evoluția din societate.
Socialismele secolului al XIX-lea au pus altfel problema
libertății. Pe de o parte, odată cu industrialismul au trebuit
considerate categorii mai largi de populație. Pe de altă parte,
sociologia a făcut temă din dominația de grup. Opțiunea tipică a
fost recunoașterea dependenței libertății de premise aflate în
viața socială. Dar tematizarea acestor premise a dus în practică la
limitarea libertăților individuale și, direct, a alegerii
politice.
În secolul al XX-lea, nazismul a suprapus libertatea individuală cu
afirmarea națiunii înțeleasă etnic și rasial. Stalinismul a
postulat suprapunerea ei cu interesele clasei muncitoare. Cele două
și-au împrumutat trăsături și au întreținut un paternalism ce a
luat forma regimurilor de dictatură. In acest cadru, indivizii au
devenit piese într-un angrenaj în care se amestecă aspirații,
constrângeri și violențe, încât libertatea a fost practic nimicită.
Nazismul și stalinismul au arătat cât de prezent este pericolul
anihilării libertății în societățile moderne.
Reacția la distrugerea libertăților individuale a dus în perioada
postbelică la restaurația neoliberală. Aceasta reia considerarea
libertății persoanei ca valoare de bază a societății moderne, dar
nu o mai ancorează în natură, ci în legislație. Friedrich A. Hayek
a întărit opțiunea susținând că libertatea este „principiu, nu scop
al acțiunii colective” (Freedom, Reason and Tradition, 1958) și
respingând orice colectivism. Libertatea, dar și statul capătă
astfel putere sporită, după ce libertatea individuală a intrat sub
presiunea reducerii la libertatea alegerii. În asemenea condiții,
libertatea ajunge, însă, să fie din nou politizată.
Evenimentele anilor pe care îi trăim ne solicită cât se poate de
evident o nouă reflecție asupra libertății. În orice caz, ele nu ne
permit să considerăm libertatea ca ceva asigurat, ce nu ar mai
trebui interogat și apărat. Iată câteva exemple.
Azi, în România, se discută intens privatizarea de după 1989. Deși
pare destul de târzie, discuția trebuie purtată având în vedere
gravitatea situației în care s-a ajuns. O țară cu o industrie
relativ complexă, care ar fi putut deveni competitivă prin
privatizare chibzuită și management schimbat, și fără datorii a
ajuns dezindustrializată, eminamente importatoare de alimente de
strictă necesitate, care s-a îndatorat deja fără precedent.
Evident că nu intră în discuție recursul la privatizare. Aceasta se
impunea. Din start, pentru cine voia să ia în seamă argumentele, a
fost clar (cum arătase deja Ludwig von Mises, Economic Calculation
in the Socialist Commonwealth, 1920) că economia etatizată nu va
putea asigura mișcarea bunurilor într-un mod eficient, competitiv
cu mecanismele pieței. Iar în urma experimentului Ungariei de după
1956, apoi odată cu cotitura Chinei din 1978 era clar că va urma
trecerea extinsă la economia de piață, cu privatizări și libertăți
prealabile.
Dar felul cum s-a făcut privatizarea nu are cum să nu fie în
discuție. După cum ne spun economiști lucizi, acest fel a dus în
România ultimelor două decenii la distrugeri fără seamăn de
industrii. Istorici integri vorbesc de cel mai mare jaf din istoria
țării, cu cea mai mare prăbușire într-un timp scurt. Iar aceste
evaluări precise sunt în cărți ale unor autori de azi din România,
aflate la îndemâna oricui.
Oricât se împachetează adevărul în explicații superficiale,
privatizarea păguboasă care s-a făcut în România nu a venit din
nevoia de capitalizare a unităților, din penuria de finanțări și
din evoluția piețelor externe, cum se spune, oricare erau acestea.
Ea a avut surse mai adânci ce rezidă în slaba cunoaștere a
economiei, a pieței și a sudurii lor din partea decidenților, în
concepția și mai sumară a acestora, după care decidenții
privatizării sunt liberi să vândă bunuri publice la orice preț, și,
peste toate, de rapida înflorire a năravului „șpăgii”, cum i se
spune. Simplu spus, s-au luat decizii nepricepute pe fondul ruperii
libertății de răspundere și al unei corupții fără analog.
A lipsit în mod vizibil la cei care au decis privatizarea de
unități nu numai pregătirea economică a unui Bokros, Balcerowicz,
Vaclav Klaus, ca să-i amintim doar pe cei socotiți în vremea aceea
„reformatorii” socialismului oriental. A lipsit și ceva mai adânc:
înțelegerea faptului că libertatea la orice nivel instituțional
include și altceva, anume, răspunderea, obligația și datoria, sau
măcar este legată de așa ceva.
Un exemplu cras de înțelegere greșită a liberei initiative a fost
și rămâne în România și crearea de universități private. Să fiu
limpede, nu sunt împotriva lor. Nici nu am fost implicat în crearea
vreuneia, iar faptul mi-a permis să declar public, ca ministru al
educației naționale, când fenomenul era aplaudat, în 1998, că în
urma creării puzderiei de universități private, România s-a plasat
alături de Ucraina și Moldova de atunci. În loc să fie, prin
respectul valorilor, alături de Ungaria, Cehia și alte țări! În
buletinele universității clujene se poate citi cât s-a luptat, din
1993 încoace, cu cei care, invocând dreptul la liberă inițativă,
operau în multiple „universități”, confundate vizibil cu
business-uri.
Firește, părinții își educă copiii unde doresc. Nu poți opri pe
cineva să lucreze într-un loc și nu în altul. Sunt drepturi
indiscutabile. Dar este cu totul altceva crearea de universități.
Aceasta ar fi legitimă, dacă ar exista profesori veritabili,
infrastructură și legislație care să asigure performanțe. Or,
acestea nu puteau fi întrunite într-o legislație tolerantă cu
pregătirea aproximativă și infrastructura mediocră. Prețul creării
a fost și deteriorarea standardelor universitare și amplificarea
aranjării de examene și titluri. Ca urmare, în România de azi
sporesc diplomele și titlurile academice pompoase, în vreme ce
profesionalismul scade.
Prin mecanismul „desemnării personale”, străin democrațiilor, dar
supralicitat, România s-a umplut în funcții de mediocri, de la
desemnații președintelui la desemnații șefilor, de sus până jos.
S-a pierdut până și capacitatea de simplă organizare a aplicării
măsurilor luate. Rămân abia excepții izolate desemnări care să nu
fi fost afectate de abuz și, neprofesionalism, facilitate evident
de un mecanism scos de sub control cetățenesc. Ca efect, în țară
s-a instalat o prostocrație unică, ale cărei rezultate, inevitabil
singulare, dezgustă tot mai mulți cetățeni.
Tratatele de integrare în Uniunea Europeană, semnate până sub
Jacques Delors și Romano Prodi, prevăd respectul constituțiilor și
al deciziilor naționale – unele domenii (educația, de pildă)
rămânând și azi în competență națională. În România, înțelegerea
acestei competențe a fost însă atât de sumară, încât s-au aplicat
disciplinat până și erori de decizie de la Bruxelles. Se pot da
multe exemple. Azi în față este chestiunea produselor agricole
indigene. Producătorii României nu numai că nu sunt sprijiniți –
orice libertate economică având nevoie de susținere instituțională
– dar sunt trădați de propriul stat.
În zilele noastre se intervine, cu mijloacele medicinei avansate,
în codul genetic. Spre binele pacientului, se tratează și se previn
maladii cu ajutorul geneticii. Libertatea celor care tratează s-a
extins, încât s-a ajuns la crearea de ființe în laboratoare și la
prefigurarea nou născutului. Se ridică însă întrebarea: Ce se va
face când caracterele rezultate din intervenții genetice nu vor fi
mulțumitoare? Cine decide și în numele cui?
Mulți dintre cei aflați azi la decizii politice și propagandiști
rudimentari revin la dictonul după care „cine nu acceptă ce spunem
noi, este împotriva direcției”. Ne amintim din biografiile lor cât
au fost hărțuite personalități germane cu listele de „trădători”
întocmite de hitlerei după ianuarie 1933. Se știe că stalinismul a
lucrat cu formula „dușmanii poporului”, sub care i-a condamnat pe
cei care explicit nu agreau sistemul. Acum se adoptă alte repere,
dar reflexul este același, tot cu afectarea libertății individuale.
Ca și cum oamenii nu ar fi, prin natura lor, liberi sau ar fi
liberi doar dacă aderă la o anumită propagandă! Tot felul de
nulități profesionale și avortoni ai politicii fac în țări cu
„democrație cu vătaf” liste cu persoane care, har Domnului!, au
opinii proprii și capul la purtător. S-a revenit la „corectitudine
politică (political correctness)” pe fondul noii desfigurări a
libertății.
O polemică mai mult sau mai puțin fățișă are loc azi cu privire la
înclinațiile sexuale. Oamenii sunt, firește, de la natură liberi –
liberi și în privința acestor înclinații. Ele țin, în mod normal,
de viața intimă și nimeni nu are voie să intre în intimitatea
vieții cuiva. De aceea, justificat, mulți contemporani spun simplu:
nu este treaba mea viața intimă a cuiva, după cum nu accept
presiuni din partea cuiva. Libertatea persoanelor este desăvârșită,
în orice sens: nu este îngăduită intervenția în viața cuiva și
nimeni nu are voie să impună orientările sale cuiva. Nici
dogmatismul, nici progresismul în materie nu se justifică.
Iată deci o paletă de exemple vii, succint redate, ce pun în
discuție libertatea persoanelor. Ca totdeauna, este nevoie de
această libertate, dar și de lămurirea ei.
După toate experiențele – evocate, dar și multe altele – libertatea
constă în posibilitatea fără limitare, aflată la dispoziția
persoanei, de a face sau de a nu face ceva. Însă, bine înțelese
astăzi, individul și cetățeanul nu mai intră în tensiuni. În
definitiv, fiecare om este, ca persoană, și individualitate și
cetățean al unui stat. De aceea, până și adepții distincției anilor
cincizeci dintre „libertate negativă” („un om nu este împiedicat de
nimeni să-și atingă țelul”) și „libertate positivă” („condusă de
dorința individului de a fi stăpânul său”) recunosc azi că cele
două nu sunt rupte una de alta, cum s-a susținut decenii la
rând.
Distincția dintre relația unui om cu politica, în care se pune
chestiunea alegerii, și relația lui cu dezvoltarea – a dezvoltării
de sine și a dezvoltării din jur, în care se pune chestiunea
mijloacelor realizării de sine, rămâne desigur viabilă. Dar cele
două relații se cer azi unite atunci când vorbim de libertatea
persoanei. Altfel apar neajunsuri. Dacă libertatea este luată doar
ca opus al constrângerii și limitărilor de acțiune, se poate ajunge
la situația în care libertatea unuia include nesiguranța altuia. Se
și observă lesne că guvernarea ce rezultă dintr-o asemenea
înțelegere nu mai rămâne în interes public, fiind doar a unui grup
ce se dă drept „public”. Dacă libertatea este luată doar ca parte a
dezvoltării se ajunge la a diminua importanța libertății de
alegere. Guvernarea ce rezultă ajunge să îmbrățișeze un interes
aflat peste capul cetățenilor.
Reflecțiile din societăți cu tradiție a libertății persoanelor,
precum Franța, Germania, Israel și alte țări, oferă astăzi
numeroase probe ale distanțării de acea înțelegere a libertății ce
face rigide și tensionează distincțiile amintite. În memorabila
dezbatere cu principalul filosof de azi, din 2004, nu altcineva
decât cardinalul Joseph Ratzinger a și propus elaborarea unui
„catalog al îndatoririlor”, simetric cu „catalogul libertăților”
din constituțiile moderne.
Ideea a revenit în zilele noastre tocmai în democrația preocupată
de la origini de întregul vieții persoanei (detaliat în A.Marga,
Reconstrucția pragmatică a filosofiei. Profilul Americii clasice,
Editura Academiei Române, București, 2017), odată cu mișcarea spre
reafirmarea normelor și a valorilor modernității din America.
Scrieri majore, datorate unor gânditori de cea mai mare anvergură,
de la John Rawls, la Robert B. Brandom, au asigurat o cotitură
istorică în însăși această tradiție a libertății.
Cu câteva zile în urmă, unul dintre cei care au lucrat la
conceperea politicii americane, Richard Haass, a publicat o carte
(The Bill of Obligations. The Ten Habits of Good Citizens, Penguin
Press, New York, 2023) deja exponențială pentru acest curent.
Cunoscutul republican pledează pentru asumarea a trei premise:
pericolul cel mai mare pentru libertăți și democrații vine astăzi
dinăuntrul democrațiilor, nu dinafara lor; luate singure,
„drepturile” nu pot asigura baza pentru funcționarea democrației,
cu atât mai puțin pentru afirmarea ei; „obligațiile” trebuie puse
pe picior de egalitate cu „drepturile”. În consecință, însăși ideea
de cetățenie se cere revizuită, dacă se vrea învigorarea
democrației. Richard Haass a și indicat „obligații” precum
„respingerea violenței”; „prețuirea normelor”; „promovarea binelui
comun”; „respectarea serviciului guvernamental”; „sprijinirea
predării educației civice”; „punerea țării pe primul loc” și altele
care ar putea restabili civismul.
Putem privi în fel și chip „obligațiile”. În continuare, însă,
oricare este preocuparea statului, acesta are nevoie vitală de
individul liber – altfel statul devine parte a „carcasei tari ca
oțelul a supunerii”, cum avertiza încă Max Weber. Dacă este luată
în serios, libertatea rămâne a persoanei. Pe de altă parte, astăzi
este mai clar ca oricând – inclusiv din exemplele și considerațiile
de până aici – că libertatea fără răspundere se ruinează pe sine.
Oricum o fundamentăm, ca natură sau ca autodeterminare, libertatea
include răspunderea, obligația, datoria, iar acestea cresc pe
măsura creșterii în lărgime a libertății. Azi numai dacă este
conștientă de condițiile propriei posibilități, libertatea rezistă
complexității lumii (A. Marga, Filosofia unificării europene, EFES,
Cluj-Napoca, 2006, p. 434). Libertatea efectivă este astfel
posibilitate a persoanei de a spune da sau nu fără limitare din
partea cuiva și ca suport pentru o triplă datorie: față de tine
însuți, față de alții, față de comunitate. (Din A. Marga, Filosofia
lumii actuale, în curs de publicare)
Andrei Marga http://cotidianul.ro/