Miercuri, 8 ianuarie, a fost dat ordinul de începere a lucrărilor pentru pasajul suprateran de la ieșirea din Oșorhei. Acesta va trece peste sensul giratoriu aflat la intersecția drumului spre localitatea Fughiu, Centura Oșorhei și DN1.
Proiect ambițios la Oșorhei
Potrivit autorităților, asocierea de firme care a câștigat licitația – Freyrom (Lider), Integrated Road Solutions S.R.L., Inginerie Drumuri și Poduri S.R.L. și Procons Group – a finalizat proiectarea și se pregătește să demareze organizarea de șantier. „În prima etapă, se va lucra la un drum care va lega centura Oșorhei, prin viraj la dreapta, de Drumul Național 1, direcția Aleșd, astfel încât să se evite intrarea în sensul giratoriu,” au explicat reprezentanții Consiliului Județean Bihor.
Noul pasaj va avea o lungime totală de 402 metri (inclusiv rampele) și o lățime de 10 metri, fiind proiectat cu două benzi de circulație. Contractul prevede un termen de 10 luni pentru finalizarea lucrărilor, iar valoarea totală a proiectului este de 28.236.923,35 lei, fără TVA. Finanțarea este asigurată cu fonduri europene, prin Programul Regional Nord-Vest 2021 – 2027.
Alte 7 pasaje rutiere în plan
Consiliul Județean Bihor are în desfășurare sau pregătire alte șapte proiecte de pasaje rutiere supraterane și subterane. „Pasajele sunt o necesitate pentru fluidizarea traficului în cele mai aglomerate zone din Oradea și la ieșirile din oraș,” au declarat reprezentanții instituției.
Un exemplu este pasajul subteran de la intersecția străzilor Oneștilor și Tudor Vladimirescu din Oradea, aflat în faza de licitație. Procedura este însă întârziată din cauza unei contestații. În plus, patru noi pasaje (1 subteran și 3 supraterane) vor fi construite pe arterele principale de ieșire din oraș spre Arad, Cluj și Satu Mare.
De asemenea, două pasaje suplimentare sunt prevăzute în cadrul proiectului trenurilor metropolitane, pentru a separa traficul rutier de cel feroviar. Unul dintre ele va fi construit pe Centura Oradea, peste calea ferată care leagă Oradea de Sânmartin – Băile Felix, iar celălalt va subtraversa Podul CFR și Centura Oradea, deviant traficul de pe strada Cazaban către Sântandrei (strada Bujac).
6 pasaje pietonale pentru siguranța cetățenilor
Proiectele Consiliului Județean includ și șase pasaje pietonale subterane, dintre care două sunt deja în faza de licitație. „Pasajul de pe sub Calea Aradului va lega zonele comerciale ERA Shopping City și Oradea Shopping Center, iar celălalt va subtraversa Calea Aradului în zona magazinului Dedeman,” au explicat oficialii.
Pentru alte patru pasaje pietonale subterane este în pregătire documentația pentru licitație. Acestea vor fi amplasate strategic pe sub Centura Oradea, în următoarele locații:
- Intersecția cu DN76, ieșirea din cartierul Nufărul spre Sânmartin (lungime: 42 metri);
- Intersecția cu strada Apateului (lungime: 58 metri);
- Intersecția cu strada Czaran Gyula, în spatele magazinului Hornbach (lungime: 59 metri);
- Zona Arenei Sportive (lungime: 90 metri).
Fiecare pasaj va avea o lățime de 4 metri, fiind echipat cu scări, lifturi și rampe de acces, pentru a asigura mobilitatea tuturor categoriilor de pietoni.
Impactul investițiilor
„Pasajele, fie ele rutiere sau pietonale, sunt soluții esențiale pentru a fluidiza traficul, a crește siguranța cetățenilor și a reduce timpii de deplasare în oraș și la ieșirile din Oradea,” au subliniat reprezentanții Consiliului Județean Bihor.
Prin aceste investiții, autoritățile județene își propun să transforme infrastructura rutieră și pietonală din zonă, aducând-o la standarde europene. Cu finanțare din fonduri europene și un plan bine stabilit, aceste proiecte vor contribui la dezvoltarea sustenabilă a județului și la îmbunătățirea calității vieții locuitorilor.