Lupta împotriva dezinformării
Zilnic ne regăsim în postura de consumatori, fiind
dependenți de comercianți. Mulți comercianți practică
dez-informarea.
Adică știrile false. Adică fake news.
Cei mai falși și dezinformatori sunt și cei mai vizibili în
spoturile tv, pe net, în rețelele de socializare, pe platformele de
tranzacționare, pe scene sau ecrane, la influeneri, pe listele de
tone de bani din sponsorizări obținute de experți, specialiști,
științo-mani. Vorbim de bănci, farmacii, industrie farma, jocuri de
noroc, sucuri, ong – uri „filantropice” sau „democratofile” ori
politic „corecte”. Sau de autorități supra-statale, nevotate de
nimeni și imposibil de tras la răspundere juridică.
Principalul drept al consumatorului este dreptul de a fi
corect informat și de a nu fi dez-informat, în scopul de a evita
deformarea comportamentului său contractual, vătămarea sa și
supra-îndatorarea sa. În lipsa informației, încrederea în
comercianți se dezintegrează, iar fără încredere nu există
comerț.
Consumatorii au dreptul de a fi informați, în mod complet,
corect și precis, asupra caracteristicilor produselor și
serviciilor oferite de către agenții economici, astfel încât să
aibă posibilitatea de a face o alegere rațională, în conformitate
cu interesele lor.
În calitate de cetățeni ai Uniunii Europene, avem dreptul la
un tratament corect, tratament care pornește de la informare –
asupra caracteristicilor și riscurilor produselor și serviciilor
comercializate, asupra clauzelor contractelor pe care le semnăm sau
pe care le acceptăm, asupra îndatorării și răspunderilor pe care ni
le asumăm achiziționând pe credit sau împrumutându-ne, practicilor
incorecte ale comercianților sau asupra dezinformării prezente la
tot pasul.
Normele Uniunii Europene urmăresc transformarea achizițiilor
consumatorilor – fie că sunt făcute online, prin telefon, prin
comandă pe e-mail, pe stradă sau în magazin – într-un proces clar,
simplu și corect, adecvat nevoilor și intereselor noastre reale,
nefalsificate.
Consumatorii au drepturi și obligații pe care, laolaltă cu
marea majoritate a comercianților, le ignora cu desăvârșire.
Lupta împotriva dezinformării este un efort comun ce implică
atât Instituțiile Statului Roman (ANPC, ANRE, ANSVM, BNR, Consiliul
Concurenței), cât si Instituțiile Uniunii Europene (Comisia
Europeană, Curtea de Justiție a Uniunii Europene, autoritățile
independente specializate) și organizațiile non-guvernamentale de
protecție a consumatorilor.
În ciuda interesului acut și a obligațiilor legale care le
incumbă, autoritățile și mass media, platformele de tranzacționare
sau dezbatere și rețelele de socializare se preocupă puțin sau
deloc de dez-informarea practicată curent și intens de comercianți
contra consumatorilor, în vederea deformării comportamentului lor
contractual.
În schimb, entitățile mai sus enunțate se preocupă de
„dez-informarea” în domeniul politicii, al ideologiei, al
„științei” oficiale, al informării dintr-o singură sursă,
birocratic impusă.
E chiar mai grav decât atât – confundând opinia și judecata de
valoare ori arta cu „informația” sau cu „știrea”, sistemul monolit
mai sus descris prin componentele sale a făcut adevărate politici
publice din combaterea dez-informării, a delictului de opinie, a
deviaționismului ideologic, cultural sau artistic și a
negaționismului „anti-științific”, ceea ce a condus la excluziunea
socială a ereticilor, prin aruncarea lor extra-muros, precum și la
segregarea socială pe criterii de opinie și credință, cu consecințe
dezastruoase în planul liberului arbitru, al democrației și al
domniei legii.
#asociațiaparakletos
http://cotidianul.ro/