„Mândria de a fi slugă” – un text extraodinar al marelui scriitor, un manifest pentru deșteptarea României.
Cred că în nicio ţară din lume nu se vorbeşte mai mult decât la
noi despre lege, legalitate, Constituţie şi tot ce ţine de
justiţie, prin aceasta din urmă înţelegându-se doar D.N.A.
Experienţa arată că numai ea este mai presus de lege, de Parlament,
de Guvern, de oricine şi de orice, doar D.N.A. nu plăteşte pentru
greşeli şi nu dă nimănui socoteală.
Cei ce cunosc ori au trăit perioada de după război, a instalării şi
a practicilor comunismului primitiv, vor spune ca şi mine, că am
ajuns să retrăim cam tot ce ne-a fost dat să detestăm atunci, dar
cu o şi mai mare greaţă. Bolnavilor de gargară pe marginea legilor,
ar fi momentul să le amintim de Articolul 3 din Constituţia
Republicii Socialiste România din 1986, în care se stipulează,
pentru a elimina orice dubiu, că: „În Republica Socialistă România
forţa politică conducătoare este Partidul Comunist Român.“ Dacă
prin absurd s-ar acorda teoria cu practica şi s-ar înlocui, să
zicem, procuratura cu Partidul Comunist, nu s-ar mira nimeni, cum
nu s-a mirat nimeni când partide întregi au trecut peste noapte de
la stânga la dreapta fără ca vreun membru, fie şi din greşeală, să
se opună sau chiar să observe schimbarea. Şi, cum lesne se
înţelege, toate se fac în numele interersului naţional, al imaginii
României sau chiar al prestigiului României în Europa şi în lume,
sintagme care, atât cât va dăinui biologic actuala clasă politică,
ar trebui interzise, adică ferite de ridicolul în care au fost
coborâte de casta prostimii cu ştaif. Oare mai avem o ţară a
noastră? Nu cumva suntem chiriaşii unui mall în faţa căruia se
joacă demult o piesă tâmpită prin care ni se administrează
subliminal altă istorie, alte valori şi credinţe încât am ajuns să
nu mai ştim cine suntem. Oamenii s-au resemnat atât de mult cu
falsurile şi abuzurile de orice fel, încât a spune adevărul, a
arăta cu degetul hoţia, impostura şi mârlănia au devenit acte de
curaj. Iar a avea curaj este un pericol pentru o putere ai cărei
piloni de susţinere au devenit frica, delaţiunea şi ignoranţa.
Cineva, mai stăpân pe sine şi mai detaşat de metodele enoriaşilor
lui Stalin, şi-a amintit de o glumă veche pe care, actualizând-o,
vom spune că este despre procurori; voi încerca să o transcriu în
aşa fel încât să nu lezez obrazele subţiri ale patriei. Se zice că
un cetăţean fugea odată mâncând pământul, înspăimântat de o echipă
specializată în a tăia o anumită glandă masculină supranumerară. Un
cunoscut, văzându-l, îl întreabă ce are de fuge atât de disperat,
dar aflând care era motivul fricii acestuia izbucneşte în râs:
„Fugi degeaba, doar ştii că la tine nu-i cazul, ai şi tu două ca
oricare alt bărbat!“ „Da, ai dreptate, atâta doar că ăştia mai
întâi le taie şi abia pe urmă le numără!“ Aşa şi la noi, în ultima
vreme: Beciul Domnesc a devenit un loc în care se face numărătoarea
după tăiere. Privită din spaţiul respectiv şi prin lentilele
procurorilor, ţara însăşi este un „grup infracţional organizat“,
deşi, dacă inversăm termenii, cred că n-am fi atât de departe de
adevăr. Procurorii şi-au dovedit eficienţa în lupta politică. Alt
stăpân, aceleaşi metode. Ei înclină balanţa în Parlament, în
Guvernul României, în viaţa socială. Puterea lor destructivă este
uriaşă. Ei îi pot da şi îi vor da preşedintelui nu numai „guvernul
său“, ci şi ţara sa, adică, mai pe româneşte, moşia sa. Oricum, din
Beciul Domnesc nimeni nu iese nepătat şi nimeni nu-şi mai poate
continua cariera. Sigur, mulţi şi-au meritat şederea pe acolo, dar
peste ei şi peste milioanele furate s-a aşternut liniştea, căci
fără acele hoţii, unele funcţii, chiar cele mai înalte, n-ar fi
fost posibile. Inscripţia de la intrarea în „Infernul“ lui Dante ar
fi destul de potrivită pentru rezervaţia pomenită, deşi „Infernul“
lui Băsescu şi al lui Iohannis merită o alta, cu specific naţional,
care să ne oblige pe toţi să ne amintim de anii în care ne-am
dovedit laşi, incapabili să ne merităm libertatea dobândită de
alţii cu mult prea mult sânge. Câteva luni crezusem că domnul Klaus
Iohannis s-a rătăcit pe drumul cel bun, dar s-a grăbit să nu ne
lase prea mult timp pentru iluzii şi a optat pentru drumul cel mai
bătut cu putinţă, al înaintaşului său, care i-a lăsat moştenire o
echipă de oameni rodată, ascultătoare, dar cu vechi şi justificat
abonament la Beciul Domnesc. Dacă aceştia au folosit bani necuraţi
pentru a-i câştiga victoria în alegeri a lui Băsescu, au devenit ei
cinstiţi şi curaţi în campania pentru alegerea actualului
preşedinte? Cunoscători ai tuturor dedesubturilor, oameni cu o
înaltă calificare la acest capitol, mai pot fi ei acuzaţi fără
riscul de a zgudui tot lanţul de relaţii? După ce vor rezolva cu
PSD-ul şi cu guvernul „nelegitim“, cum spune doamna Gorghiu şi
papagalii ei, procurorii vor găsi alte priorităţi: poate că unii nu
sunt destul de blonzi sau de înalţi, de exemplu, poate că planul de
arestări al „Europei civilizate“ va fi îndeplinit. Fără îndoială,
există şi explicaţii logice ale cedării şi laşităţii generale în
faţa ţuţărilor dictatorilor băştinaşi. Pe vremea Răposatului, orice
ordin tâmpit, orice absurditate se justifica arătând cu degetul în
sus: „Ãla“ şi „Aia“. Acum se bate cu degetul pe umăr, iar cei mai
îndrăzneţi, „cunoscătorii“ „ştiu“ că voturile se numără în altă
parte, că membrii unui obscur sinod diplomatic dau firmanele, iar
haraciul este, de mai bine de un sfert de veac, ţara. Această ţară
foarte bogată odinioară, care a rămas fără industrie, fără
agricultură, fără bogăţiile subsolului şi fără forţa de muncă. Un
mall cât hotarele ei, dar cu mulţi săraci, mai ales cu duhul, şi cu
cele mai performante lichele care se mândresc cu statutul lor de
supuşi umili şi credincioşi celor mai puternici decât ei şi al
căror dispreţ nu-i supără, dimpotrivă. Pentru mulţi acesta este şi
o ciudată sursă de energie şi încredere. Ei au certitudinea că
există atâta timp cât simt acest sentiment. Să dispreţuiască, dar
atunci să mă dispreţuiască pe mine! Felul în care am pierdut toate
cele mai înainte pomenite ar ocupa un loc de seamă în orice istorie
a lichelismului naţional, dar şi a prostiei. Asediul brutal,
imediat după ultimul război, dar şi după Revoluţie asupra valorilor
naţionale şi a tradiţiilor ar ocupa un loc de cinste chiar şi
într-o Istorie universală a prostiei. Măcelărirea cailor odată cu
apariţia primelor tractoare este un alt exemplu, luat la
întâmplare. Numirea în funcţii de răspundere a ignoranţilor şi
taraţilor. „Spune-mi cum îi recunoşti/ Dintre proşti pe cei mai
proşti“? se întreba Arghezi. Astăzi, după nişte zeci de ani, am
ajuns să fim din nou raiul diletanţilor, activiştilor, învârtiţilor
şi veleitarilor care au infestat, incredibil de repede, apele
curate ale Revoluţiei şi, fireşte, libertatea a îmbrăcat foarte
repede uniforma lor. Explicaţii? Nu ştim să apăram ceva ce, până nu
demult, n-am avut niciodată. Moise şi-a ţinut poporul în pustie
până au murit toţi cei care au fost robi în Egipt. La noi, cei ce
au fost robi în comunism nu mai au importanţă, dar ne înspăimântă
urmaşii lor pentru care libertatea nu are nici un înţeles. Trăiesc
într-un spaţiu fără valori, fără istorie, fără credinţă şi cu
dispreţ pentru cultură şi educaţie. Altfel, europeni, anticomunişti
şi vegetarieni care nu concep viaţa fără seminţe de cânepă. Vorbesc
mai mult decât înţeleg şi, în comunicarea scrisă, pe facebook,
desigur, folosesc pe î din i şi iubind diaspora pe care n-o cunosc
îşi manifestă preţuirea pentru preşedinte. Alţii, din alte spaţii
geografice şi spirituale merg în direcţia arătată de propria lor
istorie şi civilizaţie, indiferent de dificultăţile de orice fel
sau de sirenele care încearcă să-i atragă spre zări neaşteptate.
Noi mergem pe drumul cel bun abia după ce le-am încercat pe toate
celelalte. Mai există, ceea ce s-ar putea numi, povara libertăţii.
Fromm dovedeşte că, pe lângă dorinţa înnăscută de libertate, există
şi o dorinţă instinctivă de supunere. La autorităţi, la un
conducător puternic, la diverse legi interioare ce ţin de
convingeri, reguli cu care indivizii s-au născut etc. Poate fi la
mijloc forţa energiei lor vitale sau o slăbiciune şi o neputinţă
fundamentală, ba chiar şi conştiinţa insignifianţei. Fromm a găsit
în Fraţii Karamazov de Dostoievski un foarte convingător exemplu de
incapacitate de a suporta libertatea: „… nu are o nevoie mai
arzătoare decât aceea de a găsi pe cineva căruia să-i poată ceda
cât mai repede posibil acel dar al libertăţii cu care el,
nenorocitul, s-a născut“. Tot într-un anumit tip de slăbiciune
trebuie remarcată şi pulsiunea sadică, adică plăcerea de a provoca
celuilalt sau celorlalţi durere. Cei interesaţi de viaţa politică
înţeleg foarte bine această nevoie atât de manifestă. Învingătorul
nu se mulţumeşte să aibă totul, ci are nevoie şi de suferinţa celor
învinşi. La Beciul Domnesc stau nu numai hoţi şi învârtiţi, ci şi
adversari, unii nevinovaţi. Alţii, terorizaţi de aceeaşi sete de
sânge, îşi aşteaptă rândul la exterminare politică. Ţine aceasta de
componenta sadică a învingătorului, despre care vorbeam, sau de un
calcul rece, economic? Mai există vreun român bogat care să conteze
în vreun top cât de cât serios? Dacă eşti bun pentru ţară, şi nu
pentru dirijorii din umbră, există procurori pentru orice evadare
din rând şi câte o cucoană care să te anunţe că eşti nelegitim. Dar
la fel de trist, cel puţin la fel de trist, existã şi o mulţime
care nu ţine seama de ceea ce a primit, ce distanţe şi pierderi
s-au recuperat, ci de ceea ce n-a primit încă. Motiv să se simtă
mai confortabil în… corul robilor.
Editorial | | NR. 524 din 09-07-2015
Din categoria:Politica