Inspecția Judiciară afirmă că proiectul de lege de modificare a legilor justiției, publicat miercuri seara de Ministerul Justiției, este în contradicție cu necesitatea autonomiei instituționale. Proiectul lui Tudorel Toader prevede ca Inspecția să treacă de la CSM în subordinea Ministerului Justiției.
„Am spus-o şi cu alte ocazii că pentru realizarea eficientă a misiunii sale Inspecţia Judiciară ar trebui să se bucure de independenţă faţă de orice altă entitate. Conducerea Inspecţiei Judiciare atrage atenţia asupra faptului că simpla independenţă operaţională, pe care legea o prevede şi în acest moment nu trebuie confundată cu autonomia instituţională, la care ministrul justiţiei a făcut referire ca alternativă la trecerea Inspecţiei Judiciare în cadrul Ministerului Justiţiei. În acest context, proiectul de lege dat publicităţii ieri este în contradicţie cu poziţiile noastre publice şi cu necesitatea asigurării autonomiei instituţionale a Inspecţiei Judiciare”, transmite Inspecția Judiciară.
Proiectul de modificare a legilor justiției, publicat miercuri
pe site-ul ministerului, prevede că Inspecția Judiciară (IJ) va
trece, din subordinea CSM în cadrul Ministerului Justiției,
instituția având titlul de structură cu personalitate juridică.
„Se înființează Inspecția Judiciară ca structură cu personalitate
juridică în cadrul Ministerului Justiției, cu sediul în municipiul
București, prin reorganizarea Inspecției judiciare din cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii. (2) Inspecția Judiciară este
condusă de un inspector-șef, ajutat de un inspector-șef adjunct,
numiți prin concurs organizat de Ministerul Justiției. (3)
Inspecția Judiciară acționează potrivit principiului independenței
operaționale, îndeplinind, prin inspectori judiciari numiți în
condițiile legii, atribuții de analiză, verificare și control în
domeniile specifice de activitate. (4) Normele pentru efectuarea
lucrărilor de inspecție se aprobă, la propunerea inspectorului-șef,
prin regulament adoptat prin ordin al ministrului Justiției”, se
arată în articolul 109 al proiectului de lege publicat pe site-ul
Ministerului.
Proiectul prevede și faptul că, în realizarea atribuțiilor sale,
IJ dispune de un aparat propriu.
„(2) Aparatul propriu al IJ este organizat în direcții, servicii și
birouri. În cadrul aparatului prorpiu al IJ, funcționează
inspectori judiciari, personal de specialitate juridică asimilat
magistraților, funcționari publici și personal contractual. (3)
Organizarea și funcționarea IJ, structura organizatorică și
atribuțiile compartimentelor se stabilesc prin regulament aprobat
prin ordin al inspectorului-șef, care se publică în Monitorul
Oficial, Partea I. (4) IJ funcționează cu un număr maxim de 110
posturi. (5) Numărul maxim de posturi pentru aparatul IJ poate fi
modificat prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministrului
Justiției. (7) Finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale
IJ se asigură integral de la bugetul de stat, fondurile destinate
IJ fiind evidențiate distinct în bugetul Ministerului Justiției”,
potrivit sursei citate.
De asemenea, în proiect mai este precizat faptul că și
conducerea IJ este numită de către ministrul Justiției, pe baza
unui concurs.
„(1) Inspectorul-șef și inspectorul-șef adjunct sunt numiți de
ministrul Justiției dintre inspectorii judiciari în funcție, în
urma unui concurs ce constă în prezentarea unui proiect referitor
la exercitarea atribuțiilor specifice funcției de conducere
respective și într-o probă scrisă privind managementul,
comunicarea, resursele umane, capacitatea candidatului de a lua
decizii și a-și asuma răspunderea, rezistența la stres și un test
psihologic. (2) Concursul se organizează de Ministerul Justiției,
potrivit regulamentului aprobat prin ordin al ministrului
Justiției. (3) Organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor
de inspector-șef și inspector-șef adjunct se anunță cu cel puțin 3
luni înaintea datei acestora. (4) Mandatul inspectorului-șef și al
inspectorului-șef adjunct este de 4 ani și poate fi reînnoit o
singură dată, cu respectarea prevederilor alin. (1). (5)
Inspectorul-șef și inspectorul-șef adjunct pot fi revocați din
funcție de către ministrul Justiției, în cazul neîndeplinirii sau
îndeplinirii necorespunzătoare a atribuțiilor manageriale. (6)
Ordinul ministrului Justiției prin care se dispune revocarea din
funcție poate fi atacată cu contestație, în termen de 15 zile de la
comunicare, la Secția de contencios administrativ și fiscal a
Înaltei Curți de Casație și Justiție. Contestația suspendă
executarea ordinului ministrului justiției. Hotărârea prin care se
soluționează contestația este definitivă”, mai prevede pachetul de
legi.
Evaluarea calității managementului IJ se face anual, potrivit
proiectului, printr-un audit extern independent, finanțat de
Ministerul Justiției.
Inspectorul-șef îndeplinește, în principal, atribuții precum:
conducerea și organizarea instituției, exercită atribuții legale ce
îi revin în calitate de ordonator de credite, ia măsuri pentru
repartizarea aleatorie a dosarelor, stabilește echipele de control,
evaluează personalul din subordine, stabilește atribuțiile etc.
„(2) Inspectorul-șef al IJ nu solicită și nu primește instrucțiuni
de la nicio autoritate, instituție sau persoană în realizarea
atribuțiilor sale referitoare la declanțarea, desfășurarea și
valorificarea controalelor, cu excepția situațiilor prevăzute de
prezenta lege. (…) Inspectorii din cadrul IJ sunt numiți în funcție
de către inspectorul-șef, în urma unui concurs organizat de
Ministerul Justiției, pentru un mandat de 4 ani care poate fi
prelungit o singură dată, dintre judecătorii și procurorii care au
o vechime de cel puțin 10 ani în aceste funcții, care au cel puțin
grad de tribunal sau parchet de pe lângă tribunal și au avut
calificativul „foarte bine” la ultima evaluare”, se mai precizează
în document.
Din categoria:Politica