Cum spuneam și-n prima parte, discursul dlui Hellvig în fața studenților la Securitate de la Universitatea din Cluj conține multe afirmații fără explicații.
Prima parte Notițele unui cârcotaș din ultima bancă (I)
În interesul didactic de a-i ajuta pe studenții respectivii să
înțeleagă ce-a vrut să spună uneori directorul SRI, reluăm unele
dintre afirmațiile acestuia, făcând la fiecare un mic exercițiu de
maieutică.
„Se vorbește despre oamenii din SRI ca despre securiști. Ceea ce
este complet nedrept”, spunea dl Hellvig. În cazul unora, poate că
este nedrept. Dar ceea ce dictează imaginea noilor securiști este
comportamentul lor, nu altceva. „Majoritatea sunt tineri, de 30-40
de ani, și au aflat despre vechea Securitate din cărți și din
arhive”, își prezintă dl. Hellvig colegii. Vârsta invocată nu
înseamnă automat o altă atitudine. Unii or fi aflat din cărți
despre vechea securitate, dar depinde și de profesorii pe care i-au
avut. Dl. Hellvig i-o fi văzut vreodată pe acești tineri mândri,
cum ies ei pe poarta unității, privind lumea de sus, cu aroganța că
destinul fiecărui trecător pe care-l întâlnesc pe stradă depinde de
pixul lor? Că nu există oameni nevinovați, ci doar oameni de care
ei „nu s-au ocupat”?
„Sunt oameni care ar putea câștiga mult mai mulți bani făcând mai
puțin efort în alte părți, dar muncesc în această instituție
neștiuți”, le plânge de milă dl.Hellvig unor colegi. Dar de ce nu
se duc ei la bani mai mulți? Din dragoste de patrie? Are dl Hellvig
vreo explicație? Piața muncii e liberă. Deocamdată vedem că unii se
păstrează să câștige enorm după ce se pensionează și trec în
rezervă…
Dl.Hellvig atinge și coarda omeniei: „Avem mare nevoie să
reconstruim încrederea între oamenii care vor în mod cinstit o
Românie care să funcționeze la fel de bine ca cele mai de succes
democrații occidentale”. Dl. Hellvig nu spune cine stabilește care
sunt acești oameni cinstiți. SRI-ul cumva? Nici cum a contribuit
SRI-ul la construirea încrederii între oameni. Sau a dihoniei care
există în societate? La transformarea urii într-o politică de
stat?
„Suntem din ce în ce mai polarizați în societate, iar polarizarea,
ca și extremismul sau populismul, este un mare risc”. De acord, dar
dl. Hellvig nu ne spune dacă a reprezentat „un mare risc” evocarea
în spațiul public, ani în șir, a tezelor naziste despre ciuma
roșie, a doctrinei extremiste despre desființarea unui partid
politic, a unei Românii fără pesediști etc etc „Polarizarea este
folosită de cei care își doresc o Românie coruptă și instabilă”.
Cine sunt ăștia, dl Hellvig? Nu cumva polarizarea o fac și
generalii care au dividende de 40.000 euro pe lună din
„consulting”? Validarea facilă și spectacolul gratuit (?) „fac
parte din arsenalul celor care vor să destabilizeze o societate
care încă nu are încredere în ea însăși”,mai spune dl Hellvig. Oare
SRI o fi având vreun rol in pierderea acestei încrederi a
societății în ea însăși?
„Antidotul este, mai spune dl Hellvig, concentrarea pe muncă și
recursul permanent la valori”. Are SRI vreun rol în demantelarea
elitelor românești, produsă în ultimii 17 ani? Sau, minune mare, în
apărarea lor?
SE DĂ LIBER LA SUVERANIȘTI?
În sfârșit, dl Hellvig nu putea să ocolească chiar de tot subiectul
care domină dezbaterile europene și care, că-i place sau nu,
mocnește și sub miriștile de pe la noi. E vorba despre ascensiunea
suveranismului/naționalismului luminat, în opoziție cu
neomarxismul/progresismul încurajat de birocrația bruxeleză.
La acest capitol, dl.Hellvig dă și cu lapte și cu carne. Și cu
identitatea națională, și cu societatea deschisă. Și cu steaua, și
cu crucea, ca părintele Burducea… Hellvig recunoaște că „trăim
într-o comunitate care și-a câștigat prin sacrificii extreme, timp
de sute de ani, dreptul de a avea o țară proprie, o limbă, o
graniță, un steag”, dar, totodată, „trăim în cea mai puternică
familie democratică a lumi și suntem un pilon de bază al celei mai
mari alianțe strategice din istorie”. O mică periuță pentru
Bruxelles și SUA, ca să se noteze.
Abordarea capro-varzistă continuă: „Identitatea noastră națională
este un motiv de mândrie, la fel ca și apartenența la o societate
deschisă, tolerantă și preocupată de drepturi globale”. Evocarea
„identității naționale” pe picior de egalitate cu „societatea
deschisă sorosistă”, într-un discurs al șefului SRI n-ar fi fost
posibilă dacă n-ar fi existat rezultatul alegerilor din Italia.
Care or fi acele „drepturi globale” la care se referă dl Hellvig nu
știm. În orice caz, nu pot exista „drepturi globale” în afara celor
consfințite în tratatele internaționale. Și nici pe departe să
poată fi „drept global” elucubrațiile produse din condei de
funcționărimea plictisită, dar îmbuibată de la Bruxelles.
Hellvig mai încearcă o manevră, care are valoarea unei indicații.
El vrea să–i deposedeze de tema suveranist-națională pe cei care
deja au afirmat-o public și argumentat (profesorul Andrei Marga, de
pildă) și s-o pună în poala celor convenabili Sistemului.
Directorul SRI le transmite acestora s-o lase mai moale cu
propaganda anti-suveranistă, întrucât „sprijinul pentru democrație
poate coexista cu atașamentul față de valori tradiționale, religie,
elemente de identitate națională”.
Este marea diversiune pe care o încearcă Hellvig, afirmând că
„naționalismul ar trebui să fie un tip de instinct pe care să-l
aibă și cei cu gândire democratică, liberală, care astăzi au
tendința greșită de a se îndepărta de subiecte precum patriotism
sau tradiții”. Altfel spus, dl.Hellvig dă cu mantă: cei cu „gândire
democratică”, îndepărtați de patriotism, să îmbrățișeze ei mai
degrabă tema naționalistă, să n-o lase naționaliștilor actuali care
nu au gândire democratică. Totuși, Hellvig le dă o șansă la
conviețuire, afirmând că „nu trebuie să existe o separație atât de
mare între mândria națională și susținerea principiilor democratice
universale”.
Această afirmație este un semnal pe care probabil că șeful SRI nu
l-ar fi dat fără analiza și acceptul „partenerului strategic”.
Opțiunile suveraniste din Europa încep să pună în mișcare niște
plăci tectonice de care Bruxelles-ul și „partenerul strategic”
încep să se teamă tot mai mult. Iar șeful SRI a fost ales să ridice
năframa albă.
Dar ceea ce se face că nu înțelege dl. Hellvig este că disputa
suveraniștilor nu este cu „principiile democratice universale”, cum
spune domnia sa, ci cu abuzurile doctrinare ale funcționărimii
bruxeleze, o grupare de peste 56.000 de funcționari apatrizi care
se erijează într-un fel de putere deasupra tuturor puterilor. Ei au
pretenția că se confundă cu Europa. Ceea ce este fals și
absurd.
Dacă sunt împotriva lui Timmermans pentru că ne jignește țara nu
înseamnă că sunt împotriva Uniunii Europene.
Dacă sunt împotriva Ursulei von der Lynen pentru cum vrea ea să
dirijeze ce mâncăm, cum să ne spălăm, cât să ne încălzim, cum să ne
adresăm părinților etc nu înseamnă că sunt antieuropean.
Această funcționărime forțează statele membre să înghită niște
decizii care n-au absolut nicio legătură nici cu valorile europene,
nici cu „principiile democratice universale” invocate de dl.
Hellvig.
Pretenția unei funcționărimi nealese de nimeni de a impune statelor
membre niște reguli care exced tratatelor de aderare a căpătat
amploarea unei ideologii. Bruxelismul – noua doctrină care bântuie
prin Europa îndeosebi sub mandatul Ursulei von der Lynen – n-are
nimic de-a face cu valorile europene din care s-a născut însăși
Uniunea Europeană. Cei care defilează cu acest bruxelism
suprastatal sunt, de fapt, antieuropenii veritabili.
Suveraniștii respectă tratatele de aderare, dar nu acceptă să fie
umiliți de niște funcționari ce vorbesc în nume propriu; respectă
valorile europene, dar nu și invențiile doctrinare arbitrare.
Suveraniștii manifestă cu adevărat acel „patriotism pro-occidental”
la care dl.Hellvig îi îndemna pe studenți să adere.
AFARĂ E VOPSIT GARDUL, DAR ÎNĂUNTRU E
GRADUL!
Din cele spuse de directorul SRI la Cluj rezultă că sunt destule
lucruri care ar trebui corectate în orientarea și activitatea
acestui serviciu. Dl Hellvig se arată întotdeauna binevoitor:
dați-ne legi și le vom respecta. Problema e că, pe din dos, trage
frâna de mână.
Un exemplu este cel al protocoalelor secrete. În octombrie 2017,
președintele comisiei pentru controlul SRI, Claudiu Manda declara
că SRI a remis comisiei textele celor 65 de protocoale de
colaborare cu alte instituţii ale statului. Predecesorul său la
conducerea comisiei, Adrian Țuțuianu, declarase cu câteva luni
înainte că protocoalele SRI sunt „o formă legală, firească şi
normală în cooperare interinstituţională”. Manda a cerut
reverificarea lor. Și am văzut ce s-a întâmplat: Manda are dosar
penal, iar Țuțuianu este în prezent secretar general-adjunct al
Guvernului.
Prin martie 2018, premierul Viorica Dăncilă a solicitat
desecretizarea tuturor protocoalelor încheiate între SRI și alte
instituții ale statului. S-a văzut unde a ajuns, cu o albie de
lături turnată în cap. Deși are cel mai important și mai demn
discurs pe care l-a susținut vreodată un demnitar român în
Parlamentul European. Și de la acel discurs i s-a tras.
Ministrul Justiției de atunci, profesorul Tudorel Toader, s-a
declarat de acord cu solicitarea dnei Dăncilă. „Procurorul îşi
desfăşoară activitatea de urmărire penală numai în baza legislaţiei
penale. Nu există un temei juridic care să-i permită procurorului,
indiferent de rangul pe care îl are, să constituie alte premise în
desfăşurarea urmăririi penale”, spunea ministrul referitor la
protocoale. Și am văzut ce-a pățit.
„SRI-ul este o structură care funcţionează sub autorităţile române.
Cererea a desecretiza aceste protocoale, care vine din partea
prim-ministrului, nu poate fi neglijată de SRI”, declara și
peședintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu. Și am văzut unde a
ajuns – direct cu dosar penal.
În martie 2017, directorul SRI Eduard Hellvig declara că „vrem să
modernizam și mai mult parteneriatul pe care îl avem cu
instituțiile statului – de aceea vom lucra pentru un model mai
transparent de control și pentru o relație mai deschisă cu
Parlamentul și societatea civilă”.
Modernizarea „parteneriatului” a însemnat menținerea protocoalelor,
iar de control mai transparent s-a ales praful.
SRI n-are drept de inițiativă legislativă, dar are, totuși, o cale
de acces spre legiferare. Dl.Hellvig, spirit universitar care din
fragedă pruncie învăța pe șest de la radio ce înseamnă libertatea,
dacă n-ar fi prizonierul celor care-l conduc de-afară și-l domină
dinăuntru, ar putea să depună la Comisia de control al SRI orice
reglementare dorește, pe care orice parlamentar din acea comisie
poate s-o preia și s-o depună sub formă de propunere legislativă.
Nu s-a întâmplat, însă, ca George Maior și, apoi, Hellvig, acești
doi titani ai gândirii intelligence, să conceapă și să depună
indirect în parlament propuneri legislative care „să elimine
greșelile trecutului”, „să aducă serviciul la nivelul Occidentului”
ș.a.m.d., cum spune acum dl.Hellvig.
Acea comisie parlamentară este de fapt de control al SRI asupra
Parlamentului, și nu invers. Comisia și tot funcționarii săi
reprezintă un bastion al SRI în instituția Parlamentului. Se spune
că un șofer de la comisie e colonel plin. Funcția doboară gradul.
Iar membrii comisiei sunt negociați de SRI cu partidele încă de
când se fac listele pentru alegeri.
Dl Hellvig n-a avut curajul să denunțe nici măcar proiectele
NKVD-iste de legi ale securității, aflate în circulație – cum ar fi
făcut orice director democrat de „intelligence”(!) – darmite să mai
intervină pentru eradicarea „greșelilor trecutului”.
Dl.Hellvig bravează folosind cuvinte grele: democrație, libertate,
modernitate ș.a.m.d. În esență, convingerile sale sunt potrivnice
orientării pe care o afișează.
Cu ani în urmă, la Academia SRI a fost inaugurat cu mare pompă un
curs despre democraţie şi totalitarism. Cu acel prilej, Dl.Hellvig
a ținut tot un discurs ceva mai telectual, afirmând ceva care putea
lăsa cu gura căscată pe mulți. Directorul SRI a declarat că
„viziunile anti-globaliste, extremismul, divizarea politică şi
competiţia economică slăbesc instituţiile şi alianţele”. Deci
instituțiile și alianțele sunt amenințate de cei care se opun
globalismului, de cei care susțin pluripartidismul, adică
„divizarea politică” și de cei care vor „competiție economică”!
Interesant.
„Putem progresa doar prin democrație și prin modelele societăţilor
deschise”, mai spunea cu același prilej, dl.Hellvig.
De fapt, modelul societăților deschise, propovăduit de sorosism,
constituie nucleul opțiunilor dlui Hellvig. După ce a fost desemnat
la conducerea SRI, prin februarie 2015, dl Hellvig scria că „statul
şi propriii cetăţeni pot să se afle întotdeauna de aceeaşi parte a
baricadei” numai dacă toate instituţiile vor acționa „conform
regulilor democraţiei şi ale societăţii deschise”.
Nu-i nimic surprinzător, domnia sa fiind bursier Soros și
coordonatorul filialei din Cluj a Fundaţiei Soros pentru o
Societate Deschisă. Ulterior a urmat niște cursuri la Centrul de
Studii Post-Comuniste al Universității Maryland și la Centrul
European de Studii de Securitate „George C. Marshall”, Garmisch –
Partenkirchen.
Cu toată instruirea prin asemenea școli subtile ale democrației,
dl.Hellvig n-a putut să denunțe constituirea câmpului tactic
descris de gl. Dumbravă. Dimpotrivă. Directorul SRI a dat acelei
înțelegeri monstruoase o explicație stupefiantă, afirmând că, prin
câmpul tactic, „urmărim ca, în procesul în sine, să nu existe
persoane – judecători, procurori – care pe drum au uitat că servesc
statul român“!
Noi, ăștilalți, care n-am fost bursieri Soros și nici cursanți la
Garmisch, credem că în ţările democratice, judecătorii şi
procurorii servesc legea şi justiţia, nicidecum statul!
OCTAVIAN STIREANU/http://cotidianul.ro/