Noutati pentru soferi: luna septembrie vine cu schimbari importante pe piata RCA

  • Postat în Profesional
  • la 15-06-2022 07:57
  • 243 vizualizări

Din toamna aceasta, o sa existe cateva noutati pe piata RCA, ca urmare a publicarii in Monitorul Oficial a normei Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) care vine cu modificari la norma 20/2017, devenind cea mai importanta schimbare in domeniul asigurarilor auto de la aparitia legii 132/2017.

Noi reguli pentru soferi, brokeri si firme de asigurari

10 septembrie este data la care intra in vigoare o serie de noutati care ii vizeaza atat pe soferi, cat si pe brokeri si societatile care furnizeaza asigurari auto. La 10 iunie, a fost publicat documentul care modifica norma ASF 20/2017 si care vine cu trei schimbari importante.

Inainte de toate, actul isi propune sa se alinieze la modificarile cerute de Comisia Europeana privitor la maniera in care asiguratorii stabilesc preturile pentru polita RCA. De la 10 septembrie, firmele de asigurare primesc o libertate absoluta in acest sens, deoarece se elimina articolele conform carora asiguratorii trebuie sa notifice ASF inainte de a schimba preturile si de a fundamenta schimbarile. Aceasta modificare a fost ceruta de ceva vreme Romaniei, in contextul procedurii de infringement demarata cu patru ani in urma.

Desi au existat proiecte de lege si OUG pe aceasta tema, implementarea modificarilor pe calea legislatiei primare nu a avut succes, astfel ca s-a apelat la legislatia secundara pentru eliminarea riscului de infringement, revenindu-se deci la situatia de dinaintea implementarii legii 132/2017.

Formularul pentru constatare amiabila va putea fi completat electronic

Anual, pe strazile din Romania se produc o multime de accidente, iar completarea formularului de constatare amiabila nu face decat sa consume timpul si rabdarea soferilor, mai ales ca trebuie realizata si o schema a accidentului. Vestea buna este ca soferii vor putea face constatarea in format electronic, folosind o aplicatie pe care Biroul Asiguratorilor de Autovehicule (BAAR) si asiguratorii o vor pune la dispozitia acestora.

Conform actului normativ care cuprinde aceste modificari, formularul de constatare amiabila este completat cu datele si semnaturile soferilor, preluate direct de pe dispozitivul folosit pentru realizarea constatarii. Asiguratorii si BAAR stabilesc ulterior procedura avizarii daunei, care trebuie sa fie facuta de comun acord. In acest demers, se vor respecta dispozitiile legale privitoare la gestionarea riscurilor operationale care apar in contextul folosirii sistemelor informatice de catre entitatile autorizate.

Presedintele BAAR a mentionat ca aplicatia de constatare amiabila electronica va putea fi descarcata cel tarziu de la 1 septembrie si ca in caz de accident, este de ajuns ca unul dintre soferii implicati sa completeze formularul. Accidentul poate fi descris mai usor prin aceasta aplicatie intuitiva, in care utilizatorii se vor folosi de pictograme cu semne de circulatie, strazi si masini. Tot in aplicatie, soferii pot sa incarce imagini de la locul accidentului, care sa ilustreze avariile.

Aplicatia va fi disponibila atat pentru telefoanele cu Android, cat si pentru cele cu iOS, sistemul de operare de la Apple. Aceasta masura vine in completarea deciziei de anul trecut, cand ASF a eliminat obligativitatea de a detine asigurarea auto in format fizic. Daca sunt opriti in trafic pentru un control, soferii pot sa prezinte asigurarea in format electronic.

Se introduce notiunea de “prima de asigurare neta de cheltuieli”

Prin acelasi act, se aduce o alta noutate, anume prima de asigurare neta de cheltuieli. Potrivit normei, “Indiferent de canalul de distributie utilizat, asiguratorul RCA practica aceeasi prima de asigurare neta de cheltuieli de distributie, stabilita pe baza criteriilor specifice unui asigurat”, fara a se face referire la pretul final al politei de asigurare auto, ceea ce inseamna ca asiguratorii dobandesc libertate in stabilirea pretului respectiv, putand lua in calcul si cheltuielile asociate vanzarii.

Se poate lua drept exemplu vanzarea online de polite RCA, care nu implica aceleasi cheltuieli ca vanzarea prin agentii sau brokeri, astfel ca soferii ar putea plati un pret mai mic daca aleg sa cumpere online asigurarea.

Noutati apar si in ceea ce priveste masina de schimb pe care un sofer pagubit o primeste in perioada in care masina lui se afla in reparatii dupa un accident. Potrivit legislatiei RCA in vigoare, conducatorul auto este despagubit si pentru perioada in care nu poate sa isi conduca masina, fie sub forma de bani sau printr-o masina la schimb, pe durata reparatiei. De regula, soferilor li se ofera aceasta masina de catre service, iar cheltuiala este suportata de asiguratorul soferului vinovat de accident.

In forma actuala, aceasta lege aduce unele limitari, de exemplu privind modalitatea de stabilire a perioadei de oferire a masinii de schimb. Prin noul act, se incearca simplificarea procedurii, intrucat legea actuala prevede ca perioada maxima de indisponibilitate sa fie calculata prin transformarea in zile de lucru a timpului normal de reparatie, care se imparte la patru si la care se adauga eventualele intarzieri cauzate de catre asiguratorul RCA.

Alte noutati importante pentru soferii romani

O alta chestiune de interes pentru soferii romani o constituie lansarea proiectului de ordin prin care se reglementeaza punctajele aferente fiecarui tip de leziune traumatica, punctaj in baza caruia se calculeaza despagubirea care i se cuvine persoanei prejudiciate si care este obtinuta de la asiguratorul soferului care a provocat accidentul.

Proiectul de ordin referitor la reglementarea amanuntita a punctajelor respective a fost lansat la aproape 5 ani dupa intrarea in vigoare a Legii 132/2017. Pentru a se determina punctajul traumatologic, este necesar ca victimele accidentului sa fie examinate clinic de medici experti evaluatori, tinandu-se cont de starea leziunii traumatice initiale, de complicatiile post-traumatice si consecintele post-traumatice, acestea din urma fiind acele complicatii care nu se mai pot vindeca prin recuperare terapeutica.

Mai departe, pentru a calcula despagubirea care i se cuvine victimei, punctajul obtinut se inmulteste cu dublul salariul minim brut lunar, in functie de valoarea sa la momentul producerii evenimentului in trafic, dupa cum arata proiectul de ordin si Legea 132/2017. Potrivit legii, “valoarea unui punct traumatic este egala cu dublul salariului de baza minim brut pe tara”. Desi legea arata clar care este valoarea unui punct traumatic, trebuie mentionat faptul ca valoarea despagubirilor se poate ajusta dupa particularitatile unui caz.

Acestea sunt principalele noutati pe care trebuie sa le cunoasca soferii din Romania, deoarece sunt vizati direct de regulile RCA, alaturi de brokeri si societatile care furnizeaza asigurari auto.

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente