Tratatul de la Trianon a fost semnat la data de 4 iunie 1920
între Puterile Aliate învingătoare în Primul Război Mondial și
Ungaria, în calitate de stat succesor al Imperiului Austro-Ungar,
stat învins în Primul Război Mondial. Tratatul a fost semnat în
Palatul Marele Trianon de la Versailles de către 16 state aliate
(inclusiv România), pe de o parte, și de Ungaria, de altă
parte.
Tratatul a fost semnat pentru a stabili frontierele noului stat
Ungaria cu vecinii săi: Austria, Regatul Sârbilor, Croaților și
Slovenilor (stat devenit ulterior Iugoslavia), România și
Cehoslovacia. Tratatul de la Trianon a făcut parte din seria
tratatelor încheiate la finalul Primului Război Mondial, celelalte
fiind tratatele de pace încheiate de Puterile Aliate cu Germania
(la Versailles, în 28 iunie 1919), Austria (la Saint Germain en
Laye, în 10 septembrie 1919), Bulgaria (la Neuilly, în 27 noiembrie
1919) și cu Turcia (la Sèvres, semnat la 4 iunie 1920 și repudiat
apoi, fiind înlocuit cu tratatul de la Lausanne).
CONTEXT
În raportul prezentat în cadrul Conferinței de Pace, la 1
februarie 1919, I.I.C. Brătianu a relevat faptul că intrarea țării
noastre în primul război mondial alături de Puterile Antantei a
avut ca scop fundamental eliberarea Transilvaniei și Bucovinei de
sub dominația Austro-Ungariei și a demonstrat totodată aportul său
economic, politic și militar la obținerea victoriei Aliaților
asupra Puterilor Centrale.
De asemenea, el a probat cu argumentele istorice și
etno-demografice că Transilvania și Banatul sînt teritorii
românești, reamintind că statisticile ungare, deși totdeauna
falsificate, îi menționau, totuși, pe români ca fiind populația
majoritară a acestor ținuturi. „Populația română din aceste
teritorii, sublinia raportul, reprezintă mult peste două treimi din
întreaga populație”. I.I.C. Brătianu a ținut să pună în relief
faptul că „înainte ca armata română să pătrundă în Transilvania,
deputații români din toate județele acestei provincii, în virtutea
dreptului la autodeterminare, s-au întrunit la Marea Adunare
Națională de la Alba Iulia, unde au hotărît unirea definitivă a
Transilvaniei și a regiunilor (românești) din Ungaria cu
România”.
Consiliul Suprem Interaliat a hotărât, în cadrul ședințelor
din 1 și 18 februarie 1919, formarea unei Comisii de experți
(francezi, englezi, americani și italieni) care să studieze
problemele teritoriale expuse de primul ministru al guvernului
român în Raportul prezentat în 1 februarie și să prezinte propuneri
pentru delimitarea frontierele cu Ungaria „pe terenul etnic,
geografic și al necesității economice.” Pe baza acestor criterii,
Comisia de experți a supus discuției Consiliului miniștrilor de
externe ai Conferinței, întruniți în ședința din 11 iunie 1919,
linia de frontieră româno-ungară. La rîndul său, Consiliul Suprem a
analizat la 21 iunie 1919 și frontierele dintre România și
Iugoslavia în zona Banatului.
La 11 iunie 1919, Consiliul Miniștrilor de Externe ai
Conferinței de la Paris i-a convocat pe reprezentanții României și
Cehoslovaciei pentru a le comunica frontierele lor cu Ungaria, care
urmau să fie introduse în Tratatul de Pace. Frontiera dintre
România și Ungaria indicată de Consiliu era, în esență, frontiera
actuală și a fost acceptată de guvernul României. Dar nu era cea
promisă prin Tratatul de Alianță din 1916, adică de-a lungul
întregului curs al Tisei, de la Szeged, la sud, la Vasaros-Nameny,
în nord. La Trianon s-a stabilit României un teritoriu mai mic
decît acela la care avea dreptul, conform principiului
autodeterminării, formulat de președintele SUA, Wilson.
Toate hărțile etnografice elaborate de geografi, indiferent
dacă erau unguri, germani, francezi, englezi sau italieni, pun în
evidență faptul că granițele etnicității românești spre Apus
depășesc frontiera trasată prin Tratatul de la Trianon.
Ion I.C. Brătianu explică de ce guvernul României a acceptat
frontiera cu Ungaria stabilită la Conferința de Pace de la Paris.
Pentru dezamorsarea lucrărilor Conferinței de Pace, blocate la un
moment dat de protestele și obstrucția delegației ungare, delegația
română, în interesul păcii, a renunțat să mai revendice teritoriile
locuite de români la sud de Dunăre, precum și cele din regiunea
Tisei. La stabilirea frontierelor României, Conferința de Pace de
la Paris a luat de bază Tratatul din 17 august 1916, încheiat între
România și Antantă, în care nu se specifică nimic privind frontiera
nordică a țării, a Maramureșului.
În condițiile destrămării Imperiului austro-ungar, la 28
noiembrie 1918 se ține la Sighet o impunătoare Adunare națională,
la care participă peste 10.000 de țărani maramureșeni, în frunte cu
intelectualii lor, unde s-a cerut unirea cu România a întregului
Maramureș istoric, inclusiv cel din dreapta rîului Tisa. Același
deziderat național s-a cerut de către delegații maramureșeni și la
istorica Adunare națională din 1 Decembrie 1918 de la Alba Iulia.
Aici, la Alba Iulia, cînd bătrînul Ștefan Cicio-Pop și-a terminat
cuvîntarea, strigînd „Trăiască România Mare, de la Nistru pînă la
Tisa”, maramureșenii au protestat, spunînd că ei nu au venit la
Alba Iulia pentru a pune hotar pe Tisa, ci au venit să-l împingă
pînă la granița Galiției, ca România să cuprindă între hotarele
sale și Maramureșul românesc de peste Tisa.
În preajma Crăciunului din 1919, Maramureșul a fost invadat și
ocupat de trupele ucrainiene și de grupări bolșevice înarmate,
formate din ucrainieni și ungurii lui Béla Kun. În 1920, la
cererile repetate ale maramureșenilor, Consiliul Dirigent, de comun
acord, a hotărît ca Armata a 8-a română, condusă de generalul
Avramescu, să ocupe întregul Maramureș istoric (din dreapta și
stînga rîului Tisa). După ce a fost zdrobită rezistența
ucrainiano-ungară, s-a instaurat administrația românească în toate
localitățile, astfel realizîndu-se un mare ideal și o mare dreptate
istorică.
În vara anului 1920, guvernul Averescu, în loc să continue
tratativele, să ducă la bun sfîșit demersurile guvernului anterior,
condus de Vaida Voevod, la finele lunii iulie a ordonat, cu o grabă
nejustificată, retragerea trupelor române dincolo de Tisa. Această
dispoziție a fost considerată de cercurile internaționale ca o
renunțare de bună voie a României la teritoriul Maramureșului de
peste Tisa, care la scurt timp a fost ocupat de trupele cehe.
În noua situție, s-a stabilit frontiera României cu
Cehoslovacia prin vechiul Maramureș ce cuprindea, în 1920, un
teritoriu de 10.354 km2, cu o populație de 400 mii de locuitori,
iar României i-a revenit abia o treime, 3381km2, cu orașul Sighetul
Marmației și împrejurimile sale locuite în majoritate de români,
iar restul de două treimi, adică întreg Maramureșul din drepta
Tisei, a fost atribuit de Conferința de Pace Cehoslovaciei, cu
toate că aveau acolo 40.000 – 50.000 de români și circa alți 80 mii
frați care au fost rutenizați de vitregia vremurilor. Mai multe
localități pur românești (Apșa de Sus, Apșa de Mijloc, Apșa de Jos,
Biserica Albă și Slatina) au rămas la Cehoslovacia pe malul drept
al Tisei.
Delimitarea graniței dintre România și Iugoslavia, în zona
Banatului, a întîmpinat numeroase dificultăți. Ion I.C. Brătianu
cerea ca întreg Banatul să fie încorporat în Regatul României,
promis de Aliați în 1916, considerînd că existența unei granițe
naturale puternice cu statele slave, Dunărea și Nistru, era o
necesitate strategică pentru România. Ulterior, în urma
demersurilor diplomatice ale Serbiei și altor cercuri politice
occidentale care o sprijineau, Conferința de pace a impus României
renunțarea la Banatul de sud pentru a fi cedat Iugoslaviei,
îndeosebi din rațiuni strategico-militare.
Șeful guvernului român, Ion. I. C. Brătianu, nu a acceptat
niciun compromis în problema cedării Banatului de sud. În
imposibilitatea de a face acceptată poziția României, Brătianu a
părăsit Parisul și s-a angajat în politica de rezistență față de
cei „Patru mari”, pînă la 12 septembrie 1919, cînd a
demisionat.
În cele din urmă, semnarea Tratatului între puterile aliate și
asociate, printre care și România, pe de o parte, și Ungaria, pe de
altă parte, a avut loc la 4 iunie 1920, ora 1630, în clădirea
Marelui (palat) Trianon din Versailles, prin el recunoscîndu-se
valabilitatea juridică internațională a Unirii Transilvaniei,
Banatului, Crișanei și Maramureșului cu România. El a fost parafat
din partea României de dr. Ioan Cantacuzino și Nicolae Titulescu.
Ungaria a fost reprezentată de G. de Benard și A. Torda.
Tratatul de la Trianon a fost întărit prin 37 de semnături ale
președinților de consiliu de miniștri, miniștrilor de externe,
ambasadorilor, înalților comisari, miniștilor plenipotențiari,
reprezentînd 23 de țări din Europa, Asia, America Latină, America
de Nord, Africa și Australia. Aceste semnături confereau Tratatului
temeiuri de nezdruncinat, pecetluind drepturile istorice și
etno-demografice ale poporului român și anume, Unirea Transilvaniei
pe veci cu Patria Mamă, România.
Referindu-ne la Tratatul de la Trianon, trebuie reținut că el
nu a avut numai menirea de a trasa frontierele dintre Ungaria și
țările vecine (România, Cehoslovacia, Iugoslavia și Austria), cum
apare simplificat în publicistica interesată în a sugera că el a
fost o „reglare de conturi” impusă de țările vecine Ungariei,
dornice să beneficieze de pe urma înfrîngerii ei în primul război
mondial și de pe urma „nedreptăților istorice” a cărei victimă ar
fi fost ea.
Tratatul de la Trianon a fost un act complex, care, în cele 14
părți și 364 de articole, a reglementat mult mai multe probleme. El
a fost un tratat între Ungaria și peste 20 de state din Europa și
alte continente, cu care, în timpul războiului, ea ajunsese într-un
conflict declarat oficial. Fiecare dintre aceștia s-a folosit de
poziția lui de partener la victorie pentru a formula pretenții
specifice față de cel învins. Tratatul de la Trianon a fost un
inventar complex și detaliat al tuturor acestora.
Tratatul de la Trianon a confirmat dezmembrarea „Ungariei
Mari” și alipirea părților locuite de alte naționalități decît cea
maghiară la statele care s-au format atunci ori și-au desăvîrșit
unitatea națională. Articolele 27-35 ale Tratatului consfințesc
includerea teritoriului Croației și Sloveniei (partea de nord a
Republicii Croația) și Voivodina (inclusiv o treime din vestul
Banatului) în cadrul Regatului Sîrbilor, Croaților și Slovenilor, a
Slovaciei și Ruteniei (azi Republica Slovaciei și Regiunea
Transcarpatia din Ucraina) în cadrul Cehoslovaciei, a
Transilvaniei, Maramureșului, Crișanei și părții răsăritene a
Banatului în cadrul României și a Burgenlandului în cadrul
Republicii Austria. 71% din teritoriul Transleithaniei (partea
ungară a Dublei Monarhii) și 63% din populație, aceasta din urmă în
majoritate zdrobitoare fiind alcătuită din etnici ne-maghiari, au
trecut către statele succesoare. Trinanonul a consfințit existența
unui stat ungar independent, în care, pentru prima dată în istoria
sa, poporul ungur devenea majoritar și stăpîn pe propria sa
țară.
Cu toate acestea, Tratatul a fost și continuă să fie perceput,
în mentalul colectiv maghiar, drept o mare catastrofă. Adepții
hungarismului refuză să accepte că Tratatul de la Trianon
reprezintă doar actul care a consfințit sfîrșitul regatului
Sfîntului rege Ștefan, regat care de facto dispăruse în sec. al
XVI-lea, prin înfrîngerea de la Mohács și divizarea teritoriilor
sale între Imperiul otoman și Sfîntul Imperiu Roman (devenit
ulterior Austria și, din 1867, Dubla Monarhie Austro-Ungaria), dar
care formal a continuat să existe, împărații de la Viena purtînd
pînă la sfîrșit titlul de regi apostolici ai Ungariei.
Participanții la Conferința de Pace de la Paris erau, în mare
parte, conștienți de faptul că Imperiul Austro-Ungar încetase să
mai existe, cu mult înainte de deschiderea lucrărilor Conferinței,
și că popoarele oprimate își hotărîseră singure destinul. Charles
Seymour, expert al Comisiei americane pentru Austro-Ungaria, arăta
că, atunci cînd s-a deschis Conferința de Pace, „Monarhia
habsburgică nu mai era decît o instituție ce aparținea trecutului,
așa încît cea mai mare parte a sarcinii pacificatorilor a constat
în determinarea, pur și simplu, a detaliilor frontierelor”.
Chiar și premierul britanic, Llyod George , aprecia că
„înainte ca puterile să ajungă să examineze pacea austriacă, ele
erau confruntate cu fapte săvîrșite și ireversibile. Ceea ce
prevăzuse cu multă vreme înainte prăbușirea Imperiului jefuitor
austro-ungar, se realizase în practică, dar într-un ritm neașteptat
de rapid și într-un mod complet imprevizibil și ireparabil”.
Harmworth, secretar de stat în Ministerul de Externe al Marii
Britanii în 1920, declara: „Regatul Ungariei s-a descompus într-o
largă măsură în părțile sale componente, înaintea începerii
Conferinței de Pace, căci această țară nu a fost decît un
conglomerat artificial și forțat de rase, neasemănătoare și, în
unele cazuri, ostile”.
Numai că, pentru regimul revizionisto-horthyst de la
Budapesta, Istoria nu a însemnat niciodată „magistra vitae”. Tocmai
în ziua ratificării în Parlament a Tratatului de la Trianon,
deputații revizioniști jurau că nu-l vor respecta niciodată, că vor
lupta prin toate mijloacele pentru refacerea Ungariei Mari. Ei
depuneau următorul jurămînt: „Cred în Dumnezeu. Cred în patrie.
Cred în reînvierea Ungariei milenare”. Sloganul „Nem! Nem! Soha!
(Nu! Nu! Niciodată), scandat cu obstinență de parlamentarii unguri
și reluat ulterior de întreaga propagandă revizionistă, exprima
hotărîrea de nerecunoaștere și nerespectare a Tratatului de la
Trianon, ca și a celorlalte tratate adoptate pe cale democratică de
către Conferința de Pace de la Paris.
Începînd cu acest moment, al ratificării formale a Tratatului
de la Trianon, cercurile revizioniste maghiare au pus bazele unei
ample mișcări anti-Trianon, care acționează și în zilele noastre,
pe plan intern și internațional, folosind un veritabil arsenal de
mijloace politico-diplomatice și propagandistice pentru convingerea
opiniei publice și forurilor de decizie mondiale, asupra
pretinsului caracter inechitabil, „dictatorial”, „imperialist” al
tratatului susmenționat, adoptat în 1920 și reconfirmat prin
Tratatul de Pace de la Paris din 1947, prin Actul final al
Conferinței de la Helsinki din 1975 și alte acte și tratate
internaționale din perioada postbelică.
Mișcarea anti-Trianon, inițiată și propulsată de revizionismul
maghiar, timp de peste trei sferturi de veac, nu a cunoscut niciun
moment de pauză, fiind îndreptată fără reticențe împotriva statului
național unitar român. Ea vizează rectificarea graniței de Vest a
României, prin încorporarea la Ungaria a Transilvaniei.