“Romania nu e o piata” - desigur contextul in care mi-a
fost data aceasta replica, in urma cu multi ani, chiar contrazicea
afirmatia, cu cifre clare.
Apoi am stat si m-am gandit mai mult la faptul ca
persoana care a zis asa ceva poate ca nici nu si-a dat seama ce
adevar profund a enuntat.
Azi mi-a revenit in minte, dupa ce am citit un interviu
cu CMO-ul Levi’s.
Asa ca acum o rasucesc pe toate partile.
In copilaria mea, cine avea o pereche de “leviși” era
asul orasului. Insemna ca parintii au bani, ca au pile sau ca au
reusit sa gaseasca ceva marinari care au adus marfa de contrabanda
intr-o Romanie vai steaua ei si, mai ales ca nu i-a turnat nimeni
la securitate.
Levi’s se numara printre brandurile traditionale in
Romania. Ca si Nike, Rebook, O’Neal, Adidas, asta ca sa ne mentinem
doar in sfera articolelor sport.
In prima etapa post decembrista piata a fost sufocata de
produsele de proasta calitate aduse din Turcia, Serbia, Ungaria,
ceva mai tarziu Italia, Spania, China.
Aceste branduri nu au parut deranjate de faptul ca
dintr-o piata din care puteau scoate aur nu mai scoteau
nimic.
Imi amintesc chiar ca exista un magazin Levi’s pe Calea
Victoriei care nici macar nu avea blugii cu pricina, ci vindea
cafea si whisky. Ca nu le venea marfa decat din an in
pasti.
Au aparut intreprinzatorii, care s-au facut importatori
unici sau oficiali sau ei mai stiu cum. Doar ca nu stiau nici
business a face si cu atat mai putin intelegeau valoarea
marketingului. Ca, da-l dracului de marketing, la asta se pricepe
toata lumea si, nu-i asa, ala mananca bani, nu
produce.
Nici o grija, asa e si acum, cand deja am trecut in
secolul XXI!
Intreprinzatorii, insa, trebuiau sa traiasca. Asa ca
piata neagra dar si cea gri erau sursele lor de bani.
S-a stresat vreodata Levi’s ca dintr-o tara din care
putea castiga aur curat cineva isi bate joc de brandul lor? Nu.
Nici gand. Au incasari atat de mari din alte colturi ale lumii,
incat o piata traditionala pierduta nu e mare branza in acest
angrenaj.
Ma intreb doar daca nu e pacat. Nu doar de brandul lor,
ci si de clienti, caci, in definitiv, pierderile sunt de toate
partile.
Altfel, da, admirabile campaniile lor si felul in care
interactioneaza cu clientii lor….din alte tari…
Si tot altfel, Romania nu e o piata, caci, lipsa de
educatie nu poate aduce clienti, iar in educatie nu investeste
nimeni. Cat despre restul de marketing ce ar fi putut fi facut, ce
sa mai vorbim?!...
P.S. Interviul cu pricina poate fi citit
aici.