O poveste despre cum un brand traditional pierde o piata

  • Postat în Edu
  • la 20-08-2014 12:15
  • 314 vizualizări
“Romania nu e o piata” - desigur contextul in care mi-a fost data aceasta replica, in urma cu multi ani, chiar contrazicea afirmatia, cu cifre clare.
Apoi am stat si m-am gandit mai mult la faptul ca persoana care a zis asa ceva poate ca nici nu si-a dat seama ce adevar profund a enuntat.
Azi mi-a revenit in minte, dupa ce am citit un interviu cu CMO-ul Levi’s.
Asa ca acum o rasucesc pe toate partile.
In copilaria mea, cine avea o pereche de “leviși” era asul orasului. Insemna ca parintii au bani, ca au pile sau ca au reusit sa gaseasca ceva marinari care au adus marfa de contrabanda intr-o Romanie vai steaua ei si, mai ales ca nu i-a turnat nimeni la securitate.
Levi’s se numara printre brandurile traditionale in Romania. Ca si Nike, Rebook, O’Neal, Adidas, asta ca sa ne mentinem doar in sfera articolelor sport.
In prima etapa post decembrista piata a fost sufocata de produsele de proasta calitate aduse din Turcia, Serbia, Ungaria, ceva mai tarziu Italia, Spania, China.
Aceste branduri nu au parut deranjate de faptul ca dintr-o piata din care puteau scoate aur nu mai scoteau nimic.
Imi amintesc chiar ca exista un magazin Levi’s pe Calea Victoriei care nici macar nu avea blugii cu pricina, ci vindea cafea si whisky. Ca nu le venea marfa decat din an in pasti.
Au aparut intreprinzatorii, care s-au facut importatori unici sau oficiali sau ei mai stiu cum. Doar ca nu stiau nici business a face si cu atat mai putin intelegeau valoarea marketingului. Ca, da-l dracului de marketing, la asta se pricepe toata lumea si, nu-i asa, ala mananca bani, nu produce.
Nici o grija, asa e si acum, cand deja am trecut in secolul XXI!
Intreprinzatorii, insa, trebuiau sa traiasca. Asa ca piata neagra dar si cea gri erau sursele lor de bani.
S-a stresat vreodata Levi’s ca dintr-o tara din care putea castiga aur curat cineva isi bate joc de brandul lor? Nu. Nici gand. Au incasari atat de mari din alte colturi ale lumii, incat o piata traditionala pierduta nu e mare branza in acest angrenaj.
Ma intreb doar daca nu e pacat. Nu doar de brandul lor, ci si de clienti, caci, in definitiv, pierderile sunt de toate partile.

Altfel, da, admirabile campaniile lor si felul in care interactioneaza cu clientii lor….din alte tari…
Si tot altfel, Romania nu e o piata, caci, lipsa de educatie nu poate aduce clienti, iar in educatie nu investeste nimeni. Cat despre restul de marketing ce ar fi putut fi facut, ce sa mai vorbim?!...

P.S. Interviul cu pricina poate fi citit aici.

De același autor

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente