Omul trupesc şi omul duhovnicesc în opera Sfântului Simeon Noul Teolog

  • Postat în Edu
  • la 02-02-2017 07:41
  • 464 vizualizări


 CUPRINS
  
INTRODUCERE.. 4

I. Viaţa Sf. Simeon Noul Teolog. 8

II. OMUL DUHOVNICESC.13
DESĂVÂRŞIREA SAU ÎNDUMNEZEIREA OMULUI13
1. Credinţa şi faptele bune:  împlinirea cuvântului dumnezeiesc. 13
2. Purificarea de patimi prin virtuţi.19
3. Îndumnezeirea. Imitatio Christi.29

III. Rolul Sfintelor Taine în desăvârşirea omului:35
1. Prezenţa şi lucrarea Sfântului Duh. 35
2. Sfânta  Taină a Botezului, Pocăinţei, Euharistiei48

IV. Omul trupesc sau iraţional55
1. Pofte şi patimi55
2. Păcate  împotriva Duhului Sfânt65
3. Raţiune şi simţire în desăvârşire. 69

V. Omul contemporan.72
Relaţia cu sine, cu semenii şi cu Dumnezeu. 72

VI. CONCLUZII79

BIBLIOGRAFIE.. 84

INTRODUCERE

  Lucrarea  de faţă este o atentă aplecare (o analiza) asupra textelor Sfântului Simeon Noul Teolog, referitoare la sănătatea primordială a sufletului omului, tragedia căderii primilor oameni în păcat şi eliberarea de păcatul strămoşesc, apoi la războiul duhovnicesc pe care îl are omul de purtat până ajunge să se purifice de patimi şi să ajungă la îndumnezeire. Sfântul Părinte ne dezvăluie  formele diferite de manifestare a omului căzut de la ascultarea de Creator, la robirea faţă de creatură. El ne arată toate suişurile şi coborâşurile luptei cu patima, până la cele mai mici amănunte, pentru că necunoaşterea vicleniilor vrăjmaşului înseamnă pentru noi pierderea luptei chiar de la începutul ei. Părintele insistă mult pe prevenirea păcatului prin alungarea lui încă din faza de ispită, pentru că dacă nu este înlăturat încă din faza de momeală sau atac, lupta va fi apoi mult mai grea.
Sfântul Simeon insistă pentru alungarea ispitei încă de la început, pentru că dezvoltată, ea duce la patimă, transformându-se într-un zid despărţitor între om şi Dumnezeu. Trebuie să nu dialogăm cu gândul păcatului, căci păcatul săvârşit de mai multe ori este de fapt patima, care, la rândul ei, naşte sau întreţine alte păcate sau patimi.
Omul modern ar prefera să i se spună că nu există păcat, ca viaţa lui să se poată desfăşura fără nici o teamă. Unii vor să aibă numai trup, pentru a-şi îndeplini poftele şi a nu fi mustraţi de conştiinţă, iar alţii ar vrea să aibă numai suflet, fiind atraşi mai mult de cele duhovniceşti, uneori trupul împiedicând lucrarea cea bună a sufletului.  Azi se săvârşesc aceleaşi păcate ca şi atunci, în vremea când au fost concepute aceste scrieri, dar omul modern nu mai are conştiinţa păcatului, nu simte urmările păcatului în sine, aşa cum le simte cel duhovnicesc şi nu arată nici dorinţă de a se îndrepta.
Însă cei ce iau în serios această luptă ştiu că pe tot parcursul ei este lucrător şi Dumnezeu cu harul Lui, pe măsura râvnei lor. Chiar dacă la început vor câştiga doar victorii mici, iar faptele bune vor fi murdărite cu noroiul păcatelor, Sfântul Simeon îndeamnă la silinţă şi la stăruinţă, căci Dumnezeu ţine seamă de acestea şi cu puterea Lui va sfărâma lanţurile păcatelor şi îi va duce în corabia nepătimirii.
Creştinismul este mai mult decât simpla ascultare formală faţă de dogme sau decât simpla păzire a unor reguli morale. El este simţirea conştientă a harului, este vederea Sfintei Treimi manifestate în trupul mistic şi eclezial al lui Hristos care este Biserica[1]. Adevărata cunoaştere a lui Dumnezeu are loc prin participarea ascetică şi mistică concretă a credinciosului, la misterul eclezial al Întrupării prelungit sacramental în Euharistie. Experienţa luminii dumnezeişti este foarte importantă pentru un creştin pentru că prin ea, el îşi vede păcatul, se căieşte cu lacrimi
şi tot prin ea dobândeşte certitudinea iertării păcatelor, a vindecării de
patimi şi implicit a mântuirii. Pentru că numai Dumnezeu în Duhul Sfânt
trimis de Hristos  poate ierta păcatele iar certitudinea iertării e dată de
vederea luminii lui Dumnezeu şi intrarea celui ce s-a căit şi a fost astfel
iertat în Împărăţia lui Dumnezeu ca fiu al Lui prin har.
Învăţătura Sfântului Simeon Noul Teolog este valabilă pentru toate
timpurile şi vremurile de - a lungul istoriei, pentru că mereu omul va fi pus în faţa alegerii:  viaţa sau moartea, trupul sau sufletul, sau mai bine zis să decidă prin chemare pentru un su flet curăţit de Duhul Sfânt la statura omului duhovnicesc şi înduhovnicit, care-şi transfigurează trupul prin lucrarea Duhului.   
         Din punct de vedere teologic cea mai importantă operă a Sfântului 
Simeon, care-i va aduce supranumele caracteristic de “Noul Teolog”, o
constituie celebrele sale Discursuri teologice şi etice [2] elaborate între anii 1000 - 1009. Ele concentrează în ele teologia autentică a Bisericii: trinitară, eclezială, existenţială, împotriva teologiei intelectualiste, formaliste şi scolastice, ale căror duhuri ne “bântuie” şi pe noi astăzi, ce se înfiripase în Bizanţ, desprinsă de realitatea sacramentală a Bisericii şi care încetase a mai fi mărturie a experienţei spirituale concrete a comuniunii personale a credinciosului în Biserică cu Sfânta Treime.  
         În Cateheze[3], Sfântul Simeon Noul Teolog, plecând de la Fericirile evanghelice şi teologia ioaneică (Matei 5, 8; Ioan 14, 21, 23), propovăduia cu insistenţă posibilitatea reală pe care o are credinciosul ce a primit cu credinţă harul Sfintelor Taine de a beneficia, în nepătimirea câştigată la capătul căii ascetice a curăţirii inimii prin pocăinţă, prin lacrimi şi împlinirea tuturor poruncilor, experienţa simţirii harului ca vedere a lui Dumnezeu în comuniunea de iubire şi lumină a Sfintei Treimi, încă din viaţa aceasta.
Prezenţa Duhului Sfânt se constituie în experienţă a sufletului care
luminat de lumina cunoştinţei simte şi cunoaşte în acelaşi timp: este o experienţă mintală în care cunoaşterea se subînţelege. Relaţia sufletului omenesc cu Dumnezeu ţine de o psihologie emoţională spirituală.
Revărsarea darurilor Sfântului Duh peste credincioşi constituie aspectul pnevmatologic al Bisericii, început la Cincizecime şi continuat de fiecare credincios în parte prin cunoaşterea, vederea lui Dumnezeu şi prin împărtăşirea de harul divin prin Sfintele Taine[4]. Duhul Sfânt lucrează în fiecare credincios deschis comuniunii cu Dumnezeu, transfigurând şi hristoformizând; aceasta depăşeşte cadrul unei simple experienţe, este o nouă renaştere, este dobândirea stării pierdute, este soluţia omului care vrea să devină din trupesc - duhovnicesc; aceasta se dobândeşte prin curăţire, pregătire, care sunt de fapt expresia normalizării - prin respectarea poruncilor, credinţă şi fapte bune - a relaţiilor cu Dumnezeu şi cu semenii, prin curăţirea de patimi, care întunecă taina lucrurilor şi sensul lumii şi sensul omului în lume.
Lipsa de sens este privită drept sens al lumii; omul se resemnează cu moartea, cu scurtele plăceri care aduc apoi dezgustul şi goliciunea. Lumea devine înşelătoare, ori lumea, a cărei lumină este Hristos ar trebui să fie drum spre Dumnezeu.
         Cea mai mare taină a existenţei este persoana, iar această taină se
actualizează şi se descoperă în relaţia dintre persoane, ea reflectând
taina supremă a Persoanelor Sfintei Treimi. Omul care comunică prin iubire cu celelalte persoane este omul duhovnicesc, în timp ce omul trupesc tace, într-o singurătate ce-i apasă fiinţa şi care-i oferă izolarea sinonimă cu moartea, pierderea mântuirii şi depărtarea de Dumnezeu. 
         Dumnezeu ne cheamă să fim duhovniceşti, nu trupeşti; El este Calea Adevărul şi Viaţa -  lucrarea, sensul şi fiinţarea.

I. Viaţa Sf. Simeon Noul Teolog


Sf. Simeon Noul Teolog s-a născut în 949 în Galatea, din Paflagonia (Asia Mică), din părinţi care aparţineau nobilimii provinciale, înstărită şi influentă în treburile politice. Era epoca dinastiei macedonene, una dintre perioadele bizantine care a cunoscut o puternică efervescenţă culturală şi materială. Viaţa lui Simeon coincide în mare parte cu domnia celui mai ilustru reprezentant al acestei dinastii, împăratul Vasile II Bulgarochtonul (976-1025). În jurul vârstei de 11 ani, Simeon a fost dus de tatăl său la Constantinopol, pentru a-şi face studiile în şcolile capitalei şi a intra apoi în slujba împăratului. Unchiul său Vasile ocupa în acea vreme un post important la curte şi avea intenţia să-şi prezinte nepotul împăratului, dar tânărul Simeon a refuzat. De asemenea, a refuzat să continue instrucţia în şcolile superioare[5].
În această perioadă a vieţii sale, se pare că ducea viaţa împrăştiată a unui tânăr al capitalei care nu în satisfăcea deloc. Sub influenţa lecturilor duhovniceşti, îndeosebi a „Vieţilor sfinţilor”, el a resimţit profund lâncezeala spirituală a vieţii sale şi a început să caute o persoană sfântă, care să-l călăuzească şi să-l împace cu Dumnezeu. Deşi nu a fost înţeles de cei din jur, el a reacţionat cu credinţă şi încredere în Dumnezeu. Iar o asemenea credinţa nu a rămas fără răspuns. A întâlnit un om sfânt, un bătrân călugăr al mănăstirii Studion, pe nume Simeon. Acum începe o perioadă nouă a vieţii sale. Probabil că a continuat să muncească în lume, ca mai înainte, dar îşi cerceta adesea părintele duhovnicesc şi urma cu râvnă sfaturile lui. Când Simeon i-a cerut o carte duhovnicească,m i s-a dăruit, de către duhovnic, „Despre legea duhovnicească a lui Marcu Ascetul”. Mai târziu , Sf. Simeon, referindu-se la folosul duhovnicesc al acestei cărţi, spune: „Şi niciodată de atunci, el nu se culcă lăsându-şi conştiinţa să-l mustre  de ceva şi să-i spună: De ce n-ai făcut aceasta sau aceea ? Astfel, rănit de dragoste şi de dorinţă pentru Domnul, el căuta prin nădejde frumuseţea supremă”[6].
         Cu o râvnă adolescentină, el punea în practică preceptele Sf. Marcu Ascetul, prelungind rugăciunile de noapte, astfel încât nopţile erau  dăruite rugăciunilor fierbinţi, lacrimile îi curgeau, metaniile se înmulţeau ca şi cum Domnul era de faţă, iar Maica Domnului era permanent chemată în ajutor. În timpul unei asemenea nopţi, Simeon a avut prima vedere mistică de lumină, care l-au umplut de bucurie şi l-a făcut să-şi piardă conştiinţa de sine. Această prima perioadă de incandescenţă spirituală şi de entuziasm religios era atribuită duhovnicului său, Simeon Evlaviosul, dar ea nu a durat mult. Tânărul s-a întors la viaţa lumească de mai înainte.
         Totuşi, în această perioadă de delăsare de 6-7 ani, Simeon nu a rupt legătura cu părintele duhovnicesc şi şi-a păstrat fecioria.
A urmat apoi o a doua perioadă de eliberare de puterile răului. A apelat la ajutorul duhovnicului său, căruia i-a devenit ucenic credincios. L-a ascultat şi a îndeplinit cu râvnă sfaturile lui. Dar la puţin timp, stareţul mănăstirii respective, indignat de ataşamentul tânărului Simeon faţă de duhovnicul său, a făcut ca discipolul să fie izgonit din mănăstire.
În consecinţă, el a intrat din nou ca începător în mănăstirea Sfântului Mamas din Xerochercos, dar a continuat să fie călăuzit de Simeon evlaviosul de la Studios. În noua sa mănăstire a fost hirotonit preot, apoi la 31 de ani, pe la anul 980 a ajuns stareţ. Sfinţenia şi înţelepciunea sa l-au făcut să devină o persoană renumită în Constantinopol, dar totodată criticat şi atacat.
Biograful Sfântului Simeon a fost Nichita Stithatul. Din scrierea lui aflăm despre desfăşurarea evenimentelor din viaţa Sfântului, însă viaţa sa duhovnicească se desprinde cu precădere din scrierile lui. Vederea luminii dumnezeieşti, momentul culminant al vieţii sale contemplative constituie cel mai important capitol al scrierilor sale. Ispitele şi greutăţile inerente urcuşului duhovnicesc au fost dublate de potrivnicia oamenilor şi de neînţelegerea căilor duhovniceşti de către aceştia. El se raliază curentului isihast şi teologiei luminii necreate care constituie fenomenul sublim al spiritualităţii bizantine. Incandescenţa trăirilor sale spirituale a fost atât de profundă, încât Însuşi Hristos a început să-i vorbească, iar unirea mistică cu Hristos a devenit pentru el o stare constantă.
Din dorinţa de a împărtăşi şi altora bucuria prezenţei lui Hristos în viaţa sa personală a început să descopere şi altora experienţa sa, ceea ce, din păcate a stârnit invidia multor călugări. Considera că nu este permis să ascundă această comoară care este Iisus Hristos şi simţea nevoia de a o vesti şi altora. În învăţătura sa, Simeon predica putinţa unirii mistice cu Dumnezeu în viaţa prezentă, prin împlinirea poruncilor lui Hristos şi prin urmarea căii strâmte a nevoinţelor ascetice. Încă de acum din această lume începem să participăm la Înviere.
Învăţătura Sfântului Simeon nu se adresează în mod deosebit persoanelor înaintate în viaţa contemplativă, ci călugărilor obişnuiţi dintr-o chinovie a capitalei, ba chiar şi unui cerc mai larg de creştini. Predicile sale l-au transformat într-o persoană mediatizată, generând un aflux continuu de călugări către mănăstirea sa. În căutare de călăuză duhovnicească multe persoane importante ale timpului său îl abordau. Din păcate, prea puţini răspundeau într-un mod identic dragostei părinteşti cu care Stareţul Simeon îi învăluia.
Au apărut fricţiuni între stareţi şi călugări determinate de exigenţa radicală a lui Simeon şi se insistenţa lui de a urma calea mistică a Părinţilor din vechime, ceea ce unora li se părea imposibil. A început a fi învinovăţit pentru că vorba prea mult de propria sa viaţă duhovnicească şi de a-i îndruma pe călugări să urmeze aceeaşi cale ca şi el, către iluminarea dumnezeiască. Deznodământul crizei a fost răzvrătirea călugărilor de la Sfântul Mamas, împotriva stareţului Simeon. Dar calmul stareţului, surâsul blajin şi privirea blândă i-a obligat pe răzvrătiţi să nu se atingă de el. Au plecat însă cu o petiţie la Patriarhul Sisinie şi cerură intervenţia lui. Ca răspuns, Patriarhul i-a alungat pe călugării răzvrătiţi şi l-a reabilitat pe Simeon care a rămas stareţ la Sfântul Mamas încă 10 ani. În 1005, după 25 de ani de stăreţie s-a retras. Dorinţa sa fierbinte de a-i vedea pe călugări că întrupează în faptă cuvintele şi îndrumările lui, rodind practic în ogorul sufletului, împodobindu-l cu virtuţi alese, încinşi cu brâul castităţii şi având pavăza dreptei credinţe, nebiruiţi de viciu nici în timpul odihnei trupeşti, a început astfel a se înfiripa, el plămădind sufletul tuturor cu florile cele alese ale virtuţilor[7].
Reputaţia sa continua să întâmpine împotrivirea prelaţilor bizantini, în special a fostului mitropolit al Nicomidiei, sincelul Ştefan. A avut loc un conflict mai mult duhovnicesc decât dogmatic, care nu a ieşit din cadrele Ortodoxiei. Această dispută s-a finalizat după 6 ani, când Simeon a fost exilat la 3 ianuarie 1009 din mănăstirea sa. Pretextul surghiunirii l-a constituit iniţiativa lui Simeon de a prăznui în mănăstirea sa cu mare solemnitate, pomenirea părintelui său duhovnicesc Simeon Evlaviosul. Patriarhul Serghie al II-lea a consimţit exilul stareţului Simeon. Răspunzând tuturor calomniilor, Simeon a apărat memoria părintelui său duhovnicesc refuzând orice diminuare a cultului său. De la fostul său fiu duhovnicesc, Hristofor Faguras, a primit paraclisul Sfintei Marina şi acolo a întemeiat o mănăstire. Admiratorii din capitală ai lui Simeon au intervenit pe lângă patriarh, care l-a chemat în exil şi l-a primit cu multă cinste. După 13 ani de exil, Simeon a murit la 12 martie 1022 cunoscându-şi mai dinainte data morţii. A murit în vârstă de 73 de ani.
Reînnoitor al vieţii duhovniceşti şi mistice autentice, atingând culmile unirii dumnezeieşti, Simeon a meritat cu prisosinţă supranumele de Noul Teolog. Mai întâi i-a fost dat de adversari, cu sens peiorativ, dar a fost acceptat cu entuziasm de ucenicii săi. Cuvântul Teolog nu vrea să surprindă vreo persoană ce elaborează dogme noi, ci una atingând culmile contemplaţiei. Adjectivul Nou desemnează calitatea Sfântului Simeon de înnoitor al vieţii apostolice. Pentru contribuţia sa marcantă pe  tărâmul spiritualităţii ortodoxe, Biserica îl cinsteşte la 12 ianuarie.

II. OMUL DUHOVNICESC.

DESĂVÂRŞIREA SAU ÎNDUMNEZEIREA OMULUI





1. Credinţa şi faptele bune:  împlinirea cuvântului dumnezeiesc



Între credinţă şi fapte bune există o legătură organică, în amândouă
manifestându-se comuniunea cu Hristos. Credinţa în Hristos este
iradierea în noi a prezenţei şi a puterii Lui, sălăşluit în noi în chip nevăzut. Credinţa aceasta include în ea iubirea faţă de Cel ce S-a jertfit, a înviat pentru noi şi S-a sălăşluit întru noi, ca din starea lui de jertfă şi înviere să luăm putere să murim şi noi faţă de păcat şi să ducem şi noi o viaţă nouă din El şi cu El[8]. 
Hristos Însuşi ne umple de iubire faţă de El, prin iubirea Lui faţă de
noi, iar iubirea ne dă puterea să facem şi să fim asemenea Lui, să murim faţă de păcat şi să ne manifestăm cu iubire faţă de oricine şi faţă de orice.
Pentru Sfântul Simeon Noul Teolog, Hristos sau Cuvântul este “meşterul”
Care reface şi înnoieşte firea omenească, pe cei ce pun în aplicare poruncile lui Dumnezeu şi care aduce după sine luminarea Duhului Sfânt şi cunoaşterea tainelor Împărăţiei cerurilor: “…căci înainte de a Se înălţa la cer şi a-şi pune întunericul ascunzişul său, ne-a dat nouă sfintele Sale porunci ca pe nişte unelte,… iar credinţa în El ca pe un meşter, astfel încât noi să fim vase, credinţa meşter, iar poruncile unelte prin care meşterul Cuvânt reface şi înnoieşte pe lucrătorii poruncilor Lui, ca prin lucrarea lor curăţindu-ne să fim luminaţi de către Duhul, înaintând în cunoaşterea tainelor Împărăţiei cerurilor”[9] 
Credinţa adevărată este cea însoţită de fapte bune; aceste fapte bune sunt expresia cea mai fidelă a iubirii lui Hristos, pentru că Hristos în tot ceea ce a făcut pentru mântuirea oamenilor a făcut din iubire ; Sfântul apostol Pavel spune că această credinţă este însuşirea stării de dreptate a lui Iisus, de pe urma jertfei şi învierii Lui. Ea este opusă faptelor legate de legea tăierii împrejur sau a netăierii împrejur (Galateni 5, 6); este opusă faptelor oricărei legi, care sunt fapte săvârşite din puterea omului. Cel care are credinţă dar nu şi fapte bune, expresie a iubirii, chiar dacă ar muta şi munţii din loc, sau şi-ar da trupul său să fie ars, nu înseamnă nimic. Credinţa în Hristos este iubirea faţă de Hristos şi însuşirea iubirii
Lui Hristos faţă de oameni,  împlinirea poruncilor Lui fără de care nu
există adevărată credinţă: “aşa cum uneltele fără meşteşugar şi meşteşugarul fără unelte nu pot lucra ceva, tot aşa nici credinţa fără împlinirea poruncilor, nici împlinirea poruncilor fără credinţă nu ne înnoieşte şi nu ne plăsmuieşte din nou, nici nu ne face din vechi noi…”[10]. 
Sfântul Apostol Pavel respinge faptele, dar numai pe acelea care nu
izvorăsc din credinţa în Hristos şi din iubirea faţă de El, pentru că credinţa e baza faptelor, dar aşa cum faptele care nu sunt din credinţa în Hristos nu au valoare pentru mântuire, tot aşa nici credinţa care nu e lucrătoare prin iubire nu e o credinţă adevărată. Mântuirea se dobândeşte prin împreună lucrarea omului cu Dumnezeu; ea este nu numai lucrare a omului dar mai ales dar din partea lui Dumnezeu, care ni Se descoperă, Care ne cheamă dar care la rândul Său doreşte un răspuns din partea noastră[11]. Noi suntem cei care batem la porţile Împărăţiei Cerurilor iar Dumnezeu este Cel  Care ni le deschide: “Alergaţi, bateţi, ca să vi se deschidă poarta Împărăţiei cerurilor, ca să intraţi înăuntru şi s-o aveţi voi înşivă înlăuntrul vostru” (Luca 17, 21). Căci aceia care ies din viaţa prezentă înainte de a avea această  Împărăţie în inimi, cum o vor afla odată ce au plecat de aici fără să o caute ? Deci trebuie să o căutăm, să batem… Dacă  lucrăm aici şi ascultăm de Hristos Stăpânul nostru, grăbindu-ne cât suntem în viaţă, să primim Împărăţia în noi înşine, nu-L vom auzi zicându-ne: Plecaţi de aici. Pentru ce căutaţi acum Împărăţia, pe care v-am îmbiat-o şi pe care aţi refuzat să o primiţi ?” [12]
Mântuitorul Însuşi a spus că iubirea faţă de El se arată şi se întăreşte prin împlinirea poruncilor Lui şi această împlinire ne conduce la comuniunea mai deplină cu El: “Cine are poruncile Mele şi le păzeşte, acela este care Mă iubeşte; iar cine Mă iubeşte pe Mine, iubit va fi de Mine şi-l voi iubi şi Eu, şi mă voi arăta lui” (Ioan 14, 21); sau: “Dacă mă iubeşte cineva, va păzi cuvântul Meu şi Tatăl Meu îl va iubi pe el şi vom veni la el şi Ne vom face locaş în el” (Ioan 14, 23): “… dar atunci când le vom primi pe amândouă (credinţa şi faptele bune n.r.) într-o inimă neşovăelnică şi ne vom face vase de bună folosinţă Stăpânului spre primirea mirului spiritual, atunci şi Cel ce a pus norul ca ascunziş al Său ne va înnoi, ne va face din vechi noi, ne va învia din morţi, va tăia întunericul şi va trece pe acolo mintea noastră, şi Se va pleca de acolo ca printr-o deschizătură şi ne va lăsa să-L vedem într-un chip nedesluşit, pe cât se poate vedea discul soarelui sau al lunii. De aici mintea se învaţă sau mai bine zis cunoaşte şi e iniţiată, primind certitudinea că nu există o altă împărtăşire parţială de bunătăţile cele negrăite ale lui Dumnezeu decât dacă cei ce cred vor persevera în smerenia inimii şi credinţă neşovăelnică, în hotărâre, din tot sufletul, toată lumea şi cele din lume împreună cu voile lor întru toate poruncile lui Dumnezeu…”[13].
În acest context omul ajunge să-L cunoască pe Dumnezeu, petrecerea, convorbirea cu Dumnezeu şi vederea bunătăţilor Lui negrăite întrec orice fericire…şi bucurie şi satisfacţie… Pentru Sfântul Simeon Noul Teolog mântuirea credincioşilor se face nu din faptele legii, adică nu din postiri, priveghieri, culcările pe jos, foame, sete atâta vreme cât acestea şi multe altele nu se fac din credinţă şi din smerenia faţă de Dumnezeu; în această chestiune de multe ori, valoarea faptelor bune pentru mântuire este considerată antinomic de Sfântul Simeon Noul Teolog, în funcţie de accentul pe care-l pune pe gratuitatea harului sau pe necesitatea strictă a conlucrării cu harul prin împlinirea poruncilor:

“…Dumnezeu nu cere doar numai aceasta ci şi un duh zdrobit şi o inimă zdrobită şi smerită (Psalmul 50, 19) şi ca inima noastră să-I spună pururea în cuget curat: Cine sunt eu Doamne, Stăpânul şi Dumnezeul meu, că Te-ai pogorât şi Te-ai întrupat şi ai murit pentru mine, ca să mă slobozeşti din moarte şi din stricăciune şi să mă faci părtaş slavei şi dumnezeirii Tale ? Căci atunci când vei fi aşa în mişcările inimii tale, de îndată Îl vei găsi îmbrăţişându-te şi sărutându-Te cu taină şi dăruindu-ţi duh drept întru cele dinlăuntru ale tale (Psalmul 50, 12) duh de libertate şi iertare de păcate şi nu numai aceasta ci şi încununându-te  cu darurile Sale şi făcându-te slăvit prin înţelepciune şi cunoaştere. Fiindcă ce altceva e aşa plăcut şi de bine primit de Dumnezeu ca inima smerită şi zdrobită, şi un cuget curat plecat în duh de smerenie ? Căci într-o astfel de stare a sufletului locuieşte şi se odihneşte Dumnezeu şi toată uneltirea diavolului rămâne cu toată nelucrătoare şi toate patimile cele stricăcioase ale păcatului se şterg în chip desăvârşit şi sub povara lui se pleacă în el numai roada Duhului care este iubirea, bucuria, pacea, bunătatea, îndreptarea, credinţa blândeţea, smerenia, înfrânarea, cărora le urmează în chip frumos cunoaşterea cea dumnezeiască, înţelepciunea Cuvântului şi adâncul înţelesurilor şi tainelor celor ascunse ale lui Hristos[14].

         Împlinirea poruncilor lui Dumnezeu nu numai că este o dovadă a iubirii manifestată prin fapte faţă de Dumnezeu dar aduce după sine sălăşluirea Lui înlăuntrul fiinţei noastre, iluminarea, cunoaşterea Lui, dobândirea de daruri duhovniceşti, dintre care cel mai mare este cel al mântuirii. Imposibilitatea împlinirii poruncilor constituie un pretext şi un refuz al lui Dumnezeu; este de fapt refuzul nostru izvorât din lipsa dragostei şi din împietrirea inimii şi nicidecum datorită faptului că poruncile ar fi un obstacol greu de trecut, sub raportul dificultăţii:

“Iar dacă cineva ar spune că nimeni nu poate să păzească toate poruncile, acela să cunoască că Îl defaimă şi osândeşte pe Dumnezeu ca pe Unul Care ne-a poruncit lucruri cu neputinţă; şi că nu va scăpa de o osândă inevitabilă, ci asemenea celui care a spus: Te-am ştiut om aspru care seceri unde nu ai semănat şi de unde nu ai risipit” (Matei 25, 24) şi acesta va fi osândit şi se va asemăna şarpelui care i-a spus lui Adam: Cunoscând Dumnezeu că în ceasul în care veţi mânca din pom veţi fi asemenea Lui, de aceea v-a poruncit să nu mâncaţi din el (Facere 3, 4 - 5).
Fiindcă unul ca acesta Îl numeşte pe Dumnezeu mincinos, amăgitor şi invidios: mincinos pentru că a spus: Jugul Meu este bun şi sarcina Mea este uşoară (Matei 11, 30), iar el declară nu numai că nu e uşoară, dar chiar şi de nepurtat; amăgitor pentru că a venit  făgăduind multe şi nevrând să ne dea nimic; sau mai degrabă ca unul care, fiind invidios pe mântuirea noastră, ne-a păzit să facem şi să păzim lucruri cu neputinţă da împlinit pentru noi, ca să ne scoată de aici un pretext pretins justificat pentru a ne lipsi de bunătăţile acelea. Dar vai acelora care grăiesc acestea şi nu se vor pocăi; fiindcă Stăpânul şi Dumnezeul nostru n-a poruncit nimic împovărător, nici greu de purtat, ci mai degrabă toate sunt uşoare şi deloc anevoioase, precum - credeţi-mă - am cunoscut eu însumi că porunca lui Dumnezeu este uşoară ca şi intrarea în Împărăţia Lui”[15].

         Credinţa sinceră în Hristos duce la săvârşirea faptelor bune şi la un ataşament faţă de persoana lui Hristos, ataşament pe care chiar Sfântul Simeon Noul Teolog ni-l mărturiseşte în cele ce am văzut mai sus cât şi în următoarele cuvinte: “Astfel socoteam de la mine însumi uşoară povara poruncilor şi bun jugul Domnului, iar faptul că nu găsesc o pricină pentru a muri pentru El e pentru mine fraţilor – credeţi-mă – o întristare de nesuportat”[16].



2. Purificarea de patimi prin virtuţi.



Prin căderea în păcat, omul a pierdut atât starea primordială de fericire cât şi posibilitatea de a ajunge la perfecţiune, adică la asemănarea cu Dumnezeu. Omul n-a fost lăsat să trăiască în veşnicie tragedia căderii sale şi primeşte ajutorul salvator chiar din partea lui Dumnezeu, Creatorul său.  
Dumnezeu ne-a chemat la mântuire prin har şi credinţă, dar ne cheamă şi prin virtuţi, prin fapte bune, de aceea noi trebuie să ne dăm silinţa în a le împlini, fiindcă virtuţile păstrează harul lui Hristos şi menţin aprinsă flacăra credinţei.
Învăţăm din Filocalie că această colaborare cu harul trebuie să fie permanentă, pentru că nu ne putem lipsi nici un moment de ajutorul lui Dumnezeu. Trebuie să avem o năzuinţă continuă şi statornică în a ne  potrivi cugetarea şi trăirea după învăţătura Domnului Hristos. În puterea noastră stă a câştiga virtutea şi a rămâne în ea, urmând astfel lui Dumnezeu care ne cheamă la aceasta, sau a ne îndepărta de virtute şi a urma diavolului. Ceea ce e comun tuturor scrierilor filocalice, este îndemnul de a păşi pe calea virtuţii. Virtutea a fost dată să învingă plăcerea egoistă, să o silească să intre în matca ei pentru ca să nu-l ducă pe om la pierzare veşnică. Ţinta ei este eliberarea de patimi sau nepătimirea. Pe calea virtuţii creştinul trebuie să se menţină constant pe această cale, înnoindu-se şi desăvârşindu-se din zi în zi, căci cel ce nu sporeşte duhovniceşte dă înapoi, fiindcă de virtute nu se poate opri fără să se amestece cu răul.  În unirea cu Cel iubit, spunea Părintele Stăniloae, Îl înţeleg deplin şi totuşi înaintez mereu în înţelegerea Lui[17]. Atât în cunoaşterea lui Dumnezeu, cât şi în progresul moral, înaintăm neîncetat, fără oprire, neîntâlnind un punct culminant de la care să nu mai putem continua.
Dacă omul păcătuieşte cu de la sine putere şi prin voinţa lui, totuşi el nu se poate ridica şi elibera singur din starea de păcat, ci numai în comuniune cu Dumnezeu, căci numai El îl poate reaşeza în starea de dinainte de păcat. Cu fiecare patimă doborâtă, omul trebuie să tindă spre alte ţeluri de viaţă duhovnicească din ce în ce mai înalte, să se afle într-o continuă perfecţiune religios morală.  
Întreaga spiritualitate ortodoxă îndrumă pe om,  spre a se putea purifica, ilumina şi desăvârşi. Treapta întâi a vieţii duhovniceşti este purificarea, care cuprinde nevoinţele ascetice făcute în scopul eliberării de patimi, treapta a doua este iluminarea „prin care începi să vezi în univers tot mai mult raţiunile lui  Hristos, să uneşti tot mai puţin patima cu lucrurile pe care le vezi, să le vezi tot mai curate, mai puţin amestecate…partea a treia este îndumnezeirea, unirea cu Dumnezeu….Te umpli tot de lumină, nu mai este nici o separaţie între tine şi Hristos, este treapta cea mai înaltă, mai înaltă decât iluminarea. Însă şi prin iluminare Hristos devine lumină în tine… sfinţii au ajuns la această ultimă treaptă, să fie plini de lumina care nu este a lor ci a lui Hristos. Nu mai poţi spune până unde este lumina lui şi până este a lui Hristos”[18].
Treapta desăvârşirii sau a îndumnezeirii constituie ţinta tuturor nevoinţelor omului. Pentru a ajunge aici, un rol mare îl are duhovnicul care este dator să ajute la creşterea duhovnicească a penitentului. Pe cel lacom sau risipitor îl îndrumă să fie darnic cu semenii săi, desfrânatului îi dă sfat ca să fie cumpătat şi să ţină postul. Celui mândru îi recomandă smerenie şi umilinţă, celui ce se aprinde de mânie – răbdare, înţelepciune, stăpânire de sine, blândeţe şi bunătate, bârfitorului – tăcerea şi rugăciunea, etc. Viaţa creştină este legată în chip deosebit de rugăciune. Sufletul care iubeşte pe Dumnezeu nu poate să nu se roage, fiindcă iubirea izvorăşte din rugăciune şi rugăciunea întreţine iubirea. Dumnezeu ne-a înzestrat cu ceva cu care să putem să ţinem legătura cu El, să ne dezlipim sufletul de lume, pentru a-l pune în dialog cu Dumnezeu, să ne umplem de iubirea Lui şi să ne unim cu El. Mântuitorul însuşi ne spune: Intră în cămara ta şi, închizând uşa, roagă-te Tatălui tău care este în ascuns(Matei 6,6), îndemnându-ne astfel să intrăm în altarul inimii noastre. Sfinţii Părinţi ne învaţă că rugăciunea este viaţa sufletului. Aşa după cum trupul, dacă răsuflă înseamnă că este viu, iar atunci când încetează respiraţia încetează şi viaţa, aşa şi sufletul, dacă nu-i dăm rugăciune nu are viaţă şi astfel nu putem câştiga viaţa veşnică, mai ales că rugăciunea este cheia Împărăţiei lui Dumnezeu.
Toţi  Sfinţii Părinţi vorbesc despre rugăciune ca fiind mai mult decât necesară vieţii duhovniceşti, parcă se întrec unii pe alţii în a arăta foloasele ei. Ei preferau mai bine să nu existe deloc, decât să existe fără rugăciune.
Când rugăciunea este obişnuită şi frecventă, influenţa ei în viaţa noastră duhovnicească devine foarte clară, omul începând să se vadă aşa cum este, să îşi descopere egoismul, lăcomia, greşelile de judecată şi orgoliul. Treptat, dobândeşte o pace interioară, o armonie a activităţilor nervoase şi morale, o mai mare putere de a îndura sărăcia, calomnia, grijile, pierderea celor dragi, durerea, boala şi moartea.[19]
Referindu-se la importanţa rugăciunii, Părintele Stăniloae ne arată că rugăciunea unifică cele trei puteri ale sufletului sfâşiate prin patimi. Ea nu e numai a minţii sau numai a raţiunii care defineşte în înţelesuri intuiţia toatală a prezenţei lui Dumnezeu proprie minţii, sau numai a inimii care trăieşte cu simţirea această privinţă. Având un caracter complex, rugăciunea e singurul mijloc de unificare a sufletului.[20]
Prin rugăciune, se revarsă bucuria şi pacea Duhului Sfânt în sufletele noastre. Prin rugăciune, simţim că nu suntem singuri, ci cu Dumnezeu. Simţim ajutorul Lui în viaţa noastră în răbdarea ispitelor şi a necazurilor, ne întărim în credinţă, creştem spiritual în iubire faţă de Dumnezeu şi de semenii noştri[21], rugăciunea ne ajută şi ne întăreşte să împlinim poruncile lui Hristos în viaţa noastră, prin ea ni se luminează mintea să adâncim şi să înţelegem Sfânta Scriptură şi să înţelegem că bucuriile duhovniceşti sunt mult mai mari şi mai frumoase decât plăcerile pământeşti.
A lupta împotriva patimilor înseamnă de fapt a lupta pentru dobândirea virtuţilor. Practicarea virtuţii nu depinde de o plasare spaţială a omului. Sfântul Simeon Noul Teolog nu este de acord cu ideea unora că fără retragerea în singurătate şi fără fuga în pustiu omul nu poate fi virtuos[22]. Plecarea în pustiu nu rezolvă problemele sufleteşti şi nu duce obligatoriu la virtute. Virtutea ţine de vocaţia interioară a omului; cultivată astfel, ea nu numai că depăşeşte spaţiul material, dar spaţiul se supune virtuţii: „Dacă veţi avea credinţă cât un grăunte de muştar, veţi zice muntelui acestuia: Mută-te de aici dincolo, şi se va muta” (Matei 17, 20). Principala grijă a celui ce a pornit pe calea virtuţii nu trebuie să fie locul unde ar trebui să se plaseze în spaţiu, ci care sunt raporturile ce trebuie abordate cu lumea materială pentru ca aceasta să devină o scară spre Împărăţia cerurilor şi nu spre iad. Această folosire pozitivă a întregului spaţiu material se realizează prin virtuţile trupeşti. Rolul acestora este de a curăţi trupul de pofte prin înfrânare, post, sărăcie, plecarea deasă a genunchilor, etc.[23] Dar virtutea trupească nu este de ajuns pentru mântuire; conform Sfântului Simeon Noul Teolog, ea este o simplă unealtă a virtuţii sufleteşti. Virtutea sufletească (iubirea, credinţa, smerenia, nădejdea, etc.) este împlinirea vocaţiei interioare a omului de descoperire a Împărăţiei cerurilor („Căci Împărăţia lui Dumnezeu este înăuntrul vostru” – Luca 17, 21).
Patima sau viciul se află în opoziţie extremă cu virtutea. Raportul ei cu păcatul este asemănător raportului virtuţii cu fapta bună. După cum
virtutea nu este o singură faptă bună, ci o activitate continuă şi statornică prin care săvârşim binele, tot aşa patima nu este singură păcat ci o activitate continuă şi statornică prin care este săvârşit răul. În patimă constatăm o voinţă păcătoasă, o gravitate statornică a voinţei spre rău, o îmbrăţişare a păcatului, o îndreptare constantă a voinţei spre călcarea legii morale[24]. Patima produce dezorganizarea totală a vieţii sufleteşti a celui
stăpânit de ea. Patima serveşte mai ales voinţa pe care o robeşte şi o reduce la rolul doar de a executa orbeşte poftele.  În imnografia noastră cultică, caracterul violent al patimii care pune stăpânire pe om este arătat în cartea Triodului prin expresiile: “aprindere, văpaie, tulburarea poftelor, viforul răutăţilor, furtuna şi valurile păcatelor”.
         Dacă patima este un îndemn  statornic al firii spre păcat, virtutea este un îndemn statornic spre a face bine, spre a împlini poruncile lui Dumnezeu, activitatea continuă şi statornică izvorâtă din harul divin şi puterile omului credincios prin care creştinul împlineşte totdeauna voia lui Dumnezeu.
         Pentru Sfântul Simeon Noul Teolog, virtuţile se aseamănă cu un trup omenesc care are cap, picioare şi alte mădulare. Capul este dragostea, picioarele – smerita cugatare.  Virtuţile se constituie în trupul desăvârşit al lui Hristos: “Măsură a vârstei plinătăţii lui Hristos sunt acestea contemplate duhovniceşte, şi ca să facem începutul acestei contemplaţii pornind de jos, picioarele ei sunt credinţa şi sfânta smerenie, o bază solidă şi de neclătinat. Picioare, glezne, genunchi şi coapse sunt neagoniseala, goliciunea, înstrăinarea, supunerea pentru Hristos cu conştiinţă, ascultarea şi slujirea cu bună râvnă. Mădularele şi părţile care trebuie acoperite sunt rugăciunea neîncetată a minţii, dulceaţa
lacrimilor care vine din vărsarea lor, bucuria inimii şi mângâierea ei
negrăită.
Rinichi şi şale sunt starea şi stăruinţa la rugăciune şi liturghii şi
aprinderea care se face atunci a părţii poftitoare pentru vederea şi unirea cu Dumnezeu, precum descrie dumnezeiescul David: Aprinde rărunchii mei şi inima mea (Psalmul 25, 2) iar Sfântul Apostol Petru: Pentru aceea încingând şalele cugetului vostru, trezindu-vă nădăjduiţi desăvârşit în harul care se va da vouă la arătarea lui Hristos, ca nişte copii ai lui Hristos (I Petru 1, 13).
Pântecele, stomacul şi aşezarea măruntaielor este atelierul conţinător şi mental al sufletului, în care înţelege că se află în mijloc ca inimă partea raţională, iar în partea iraţională, partea poftitoare, şi cea
irascibilă; acestea au în loc de coaste, muşchi, nervi şi grăsime, blândeţea,
simplitatea, răbdarea răului, compătimirea şi cucernicia care ţin la un loc şi leagă, învăluie şi ascund şi nu-l lasă a privi spre cele văzute sau a
poftiunele din acestea, dar nici nu-i îngăduie să ţină minte răul, sau să
pizmuiascăsau să aibă invidie, sau să se înfurie, sau să se vadă acestea cândva de către oameni…”[25]. 
Pornind de la cele spuse de Sfântul Simeon Noul Teolog vedem de fapt locul sau izvorul lor trupeşte vobind,  de unde izvorăsc patimile. Păcatele care devin obişnuinţă se cuibăresc în fiecare mădular al trupului nostru devenind pricină de sminteală.  Odată robit, întreg trupul omenesc trebuie supus ascezei  care urmăreşte înlăturarea păcatului transformat în patimă, din fiecare mădular al trupului nostru. Aceasta presupune despătimirea, dobândirea stării de nepătimire, care se realizează prin exerciţiul virtuţilor şi prin rugăciune[26].
Virtuţile sunt numai o materie peste care coboară Duhul Sfânt
activându-le; fără Duhul ele nu sunt decât produsul efortului omenesc, lipsite de puterea iubirii:

Iar virtuţile sunt ca o materie,
pe care învăluind-o lumina dumnezeiască  a Duhului
acesta primeşte numele materiei,
pentru că Duhul nu are nume propriu în oameni[27].

Trupul omului trebuie să devină întocmai ca un vas, alcătuit din
virtuţi, vas în care Duhul Sfânt varsă toate darurile Sale; aceste virtuţi se dobândesc prin lucrarea poruncilor:

“Trebuie deci să ne abţinem cu toată puterea de la faptele rele şi să ne alipim în acelaşi timp de toate lucrurile bune, iar poruncile lui Dumnezeu să le facem cu dor şi râvnă aprinsă nedispreţuind nici una dintre ele, oricare ar fi ea…Închipuieşte-ţi omule un vas preţios făcut din toate poruncile lui Dumnezeu: din credinţă, din frica de Dumnezeu, din smerenie, din tăcerea faţă de tot cuvântul deşert, din ascultarea până la moarte, din tăierea voii şi mişcării celei lăuntrice a inimii, din pocăinţa şi străpungerea neîncetată a inimii, din rugăciunea neîncetată, din paza ochilor, din lipsa de afecţiune pătimaşă faţă de aproapele şi din iubirea deopotrivă faţă de toţi, din lipsa iubirii de arginţi şi castitate, din nădejdea şi iubirea desăvârşită  faţă de Dumnezeu şi din toate celelalte virtuţi care urmează acestora. Căci fiecare din acestea fiind în sine ca o foiţă, una de aur, alta de argint, alta de bronz, alta din piatră preţioasă, şi aşa mai departe, când sunt unite toate prin Duhul, sudate şi ansamblate armonios în una, fac din om un vas mult folositor în care se toarnă ca un vin nou, harul lui Dumnezeu. Spune-mi deci, dacă va lipsi una din virtuţile zise mai sus din care şi prin care este alcătuit şi ansamblat vasul, oare va mai suferi Dumnezeu să toarne în el vreunul din darurile Duhului Lui…”[28]

         Prin darurile venite asupra omului, Dumnezeu se sălăşluieşte în acesta, omul devenind una cu Creatorul Său:

“Căci aceasta este comoara: Sfânta Treime, Care e conţinută de către noi prin păzirea exactă a tuturor poruncilor, dar care ne conţine pe noi toţi prin iubirea de oameni, puterea şi harul Ei, păstrându-ne şi păzindu-ne peste tot neatinşi, neclintiţi şi neabătuţi; iar pe cei ce alunecă uşor, fie lipsindu-le ceva, fie greşind puţin, îndată Această comoară îi srânge, îi uneşte cu Ea însăşi şi plineşte toate lipsurile noastre, ne întăreşte şi ne face mai tari”[29].

Sensul ascezei răsăritene îl constituie spiritualizarea trupului  prin
trecerea din starea de pătimire în cea de nepătimire. Între nepătimirea trupului şi a sufletului, este potrivit Sfântul Simeon Noul Teolog o mare deosebire, pentru că în timp ce nepătimirea sufletului atrage după sine şi sfinţierea trupului, prin strălucirea ei şi prin revărsarea de lumină  a Duhului, simpla nepătimire a trupului, fără o lucrare a Duhului, nu foloseşte întru nimic celui ce o are:

“Una este nepăimirea sufletului şi altceva este nepătimirea trupului; căci prima sfinţeşte trupul iar cealaltă singură nu serveşte prin sine însăşi la nimic celui ce o are. Una este nemişcarea mădularelor trupului şi chiar a patimilor sufletului şi altceva este dobândirea virtuţilor; căci prima este inerentă prin fire, iar cea de a doua obişnuieşte să domolească toate mişcările naturale. Una este a nu pofti din desfătrile lumii şi altceva a dori bunătăţile cele veşnice şi cereşti, pentru că mulţi au dispreţuit pe cele dintâi (…) dar puţini s-au îngrijit desăvârşit de cele din urmă”[30].

         El vorbeşte despre cele şapte patimi care în fond coincid cu cele şapte păcate capitale, făcând distincţia că unele aprţin sufletului iar altele trupului.
Sfântul  Simeon se opreşte la mândrie, slavă deşartă, mânie, trândăvie şi întristarea sufletului. Mândria este plasată la începutul tuturor
nevoinţelor.
         Omul trebuie să dobândească libertatea de patimi şi de lume, deci nepătimirea – ţinta  purificării de patimi prin dobândirea virtuţilor contrare: credinţa, frica de Dumnezeu, înfrânarea, răbdarea şi îndelunga răbdare, nepătimirea şi iubirea. Sfântul Simeon pune un accent deosebit pe pocăinţă şi lacrimi ca reieşind din credinţa, teama şi iubirea de Dumnezeu[31].
         Sfântul Simeon Noul Teolog arată că nepătimirea este o stare curată a sufletului care nu mai poate cugeta patimile, având loc o eliberare interioară a imaginaţiei şi o comtemplare suprasensibilă, ea constă  “nu numai în a fi afară de lucrarea patimilor ci şi în înstrinarea de amintirea lor…în a ne goli mintea noastră de închipuirea lor, în aşa fel ca atunci când voim, să ne ridicăm mai presus de ceruri, ajungând în afară de toate cele văzute şi supuse simţurilor”.
         Ajungerea la nepătimire este pentru Sfântul Simeon Noul Teolog ţinta întregii asceze. Cel care a ajuns la nepătimire vede pe toţi oamenii ca pe sfinţii „îmbrăcaţi în Hristos”. De aceea ea este o harismă, nepătimirea este virtute a îngerilor din care decurg virtuţi interioare care le izvorăsc pe cele exterioare.
         Strâns legat de cele ce am prezentat mai sus este şi rugăciunea, care, în concepţia Sfântului Simeon const