Răzvan Nicolescu, fostul ministru al Energiei, susține că marea
greșeală în Ordonanța privind taxa pe soare este absența
cuantumului taxelor.
Nicolescu a postat ”cateva consideratii despre ”taxa pe soare”,
care s stârnit dispute și în sânul coaliției de guvernare.
”O directiva europeana trebuie inteleasa si nu transpusa
“copy&paste”. O directiva inseamna niste linii directoare ce
trebuie urmarite, intr-un act normativ national, in doua sau in
noua.
Art. 21 (3) din directiva 2001/2018 trebuie inteles ca o
directie restrictiva pentru cei care ar putea avea vreodata ideea
taxarii, limitand taxarea la maxim trei situatii. Legiuitorul
european zice, de fapt, daca cumva va vine idea taxarii vreodata,
doar intr-una din aceste conditii puteti.
Conformarea statelor membre se face fie ignorand articolul
art.21 (3), fie introducand taxe pentru cele trei categorii, fara a
exista vreo obligatie sau un termen de realizare a acestui lucru.
Poti taxa o categorie, poti taxa doua, poti taxa trei sau niciuna.
Esti compatibil in oricare dintre cele patru situatii. Textul
articolului 21 (3) nu e recomandat de tehnica legislativa a UE sa
fie introdus intr-o lege nationala facand “copy & paste” din
directiva.
Sa vorbesti de taxe fara a le anunta cunatumul in acest moment
reprezinta o imensa greseala chiar daca spui ca nu introduci taxa
de astazi. Orice entitate care investeste are nevoie de un plan al
afacerii.
Este imoral pentru toti cei care au investit in proiecte intre
30 kw si 400 kw, in special IMM-uri. Este descurajator pentru toti
cei care intentioneaza sa investeasca in proiecte de fotovoltaice
care sunt facute pe un orizont pe 25 de ani.
Practic, autoritatile se impusca singure in picior in cel mai
riscant moment pentru sectorul energetic romanesc din punct de
vedere al disponibilului de capacitate.
Prosumatorii sunt cel mai dinamic sector din energie. Oamenii
si IMM-urile au investit din banii lor peste 250 milioane de euro
in sectorul energetic romanesc, instaland peste 250 MW in ultimii
doi ani. Foarte multa capacitate instalata este intre 30 kw si 400
kw. Ce face statul? In loc sa se bucure, sa ii respecte, sa ii
ajute cu liniile de distributie si conectarea proiectelor, ii
ameninta cu taxe fara a preciza cuantumul lor.
Ce trebuie facut? Autoritatile trebuie sa recunoasca greseala
si sa o repare. Nu este sfarsitul lumii. E nevoie insa de claritate
si predictibilitate pentru a implica mediul de afaceri autohton si
cetatenii in asigurarea securitatii energetice a tarii. Ar trebuie
introdus un articol in legea de transpunere a directivei care sa
spuna ca pentru proiectele facute de prosumatori nu se va introduce
nicio taxa specifica, adica ca Romania alege optiunea din Directiva
de nu taxa deloc. Oamenii baga banii lor in locul companiilor de
stat sau al banilor din Fondul de Modernizare. Chiar nu e
suficient?
Ma ingrijoreaza foarte mult faptul ca am putea deveni cea mai
dependenta tara UE de importurile de energie in anul 2026. Am
sentimentul ca nu luam in serios acest risc real”, spune
Nicolescu.
Ministrul Virgil Popescu a dat luni noi explicații despre așa
numita taxă pe soare, pe care a catalogat-o drept fake news. “Vreau
să vă aduc aminte că încă din decembrie anul trecut, Guvernul de la
acea vreme, la propunerea ministerului Energiei, a introdus
conceptul de compensare cantitativă a energiei produsă de
prosumatori. Din acel moment, tot la ministerul Energiei, le-am
spus că cei care sunt prosumatori sunt susținuți în sensul că
energia pe care o dau în surplus o pot lua atunci când au nevoie,
fără să mai fie nevoie să primească o remunerație simbolică, așa
cum era până la sfârșitul anului trecut. Astfel, numărul de
prosumatori a crescut de la câteva sute la câteva zeci de mii, în
mai puțin de un an”, a afirmat Popescu. Potrivit acestuia, nu se va
introduce nicio
taxă pentru prosumatori.
“Prin ordonanța care a fost aprobată pe data de 29 decembrie am
implementat directiva RED2 a energiei regenerabile, prin care
acordăm o facilitate prosumatorilor, astfel că o singură persoană
poate să își monteze panouri fotovoltaice în mai multe locații,
poate beneficia de aceeași compensare, de schimb și de consumul
energiei electrice între locațiile aceluiași prosumator, în cazul
în care au același operator de distribuție și același furnizor”, a
mai spus Popescu.
Avocatul specializat pe fiscalitate Gabriel Biriș a nuanțat cele
trei situații. ”Art. 21(3) din proiectul de OUG incriminat (care
implementează cu mare întârziere Directiva 2018/2001) prevede că
prevede că autoritățile (Guvernul, ANRE) pot introduce taxe și
tarife nediscriminatorii (adică la fel că pentru energia cumpărată)
pentru prosumatorii care îndeplinesc cel puțîn una din următoarele
condiții:
i) au primit bani de la stat că să își monteze panourile, dar doar
dacă astfel de tarife nu subminează viabilitatea proiectului (tare
sunt curios cum vor arată normele!);
îi) puterea instalată depășește 30 Kwh (adică, nu prea vorbim de
casnici aici, că nu ai cum să pui pe casă atâtea panouri).
Mai e și o a treia condiție, și anume că puterea instalată totală
la prosumatori să depășească 8% din puterea instalată totală în
România, din 2026. Asta este exclus să se întâmple la noi!” a spus
Biriș.
Cotidianul RO