Sări la conținut
Mass Media 5

Peste 30 de profesori și scriitori, printre care se numără și Mircea Cărtărescu, contestă programa de Limba română pentru clasa a IX-a, calificând-o drept viciată și dăunătoare pentru elevi.

Un grup format din peste 30 de profesori, cercetători și scriitori, inclusiv cunoscutul autor Mircea Cărtărescu, a adresat o scrisoare deschisă atât Ministerului Educației, cât și premierului Ilie Bolojan. Prin această scrisoare, semnatarii își exprimă îngrijorarea față de noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pe care o consideră „viciată procedural și științific”. Aceștia avertizează că programul existent nu ține cont de criticile anterioare și, în loc să sprijine elevii în dezvoltarea aprecierii pentru literatură, ar putea, de fapt, să contribuie la amplificarea analfabetismului funcțional.

Semnatarii atrag atenția asupra problemelor legate de procesul de validare a programei, subliniind conflictele de interese existente. Aceștia menționează că în comisiile de elaborare și avizare se regăsesc membri comuni, ceea ce ridică semne de întrebare asupra imparțialității acestui proces. De asemenea, ei critică lipsa de transparență în selecția membrilor acestor comisii, considerând că acest aspect afectează credibilitatea programului.

Printre argumentele aduse în discuție, semnatarii subliniază că versiunea revizuită a programei nu abordează probleme fundamentale, ci efectuează doar modificări superficiale care nu rezolvă discrepantele existente. Păstrarea organizării diacronice a conținuturilor este un alt punct de contestare, deoarece acest lucru ar putea, în opinia lor, să îndepărteze elevii de literatura de calitate. De asemenea, critică introducerea unor autori și forme literare care nu sunt reprezentative sau potrivite pentru curriculă, ceea ce riscă să afecteze negativ percepția elevilor asupra importanței literaturii.

În concluzie, grupul solicită elaborarea unei noi programe care să se bazeze pe principii științifice solide, capabile să reflecte diversitatea opiniilor literare și să faciliteze o educație de calitate superioară în România. Aceștia subliniază că, având în vedere contextul internațional, mai ales în perspectiva aderării la OCDE, este esențial ca educația să evolueze și să răspundă standardelor contemporane.

Scrisoarea deschisă nu doar că reflectă disconfortul față de modificările curente, dar și dorința profesorilor și cercetătorilor de a contribui constructiv la îmbunătățirea sistemului educațional românesc. Aceștia speră ca Ministerul Educației să ia în considerare propunerile lor și să deschidă un dialog constructiv cu toți actorii implicați în educație. Într-o lume în continuă schimbare, este crucial ca tinerii să aibă acces la o educație care să-i pregătească nu doar pentru examene, ci și pentru provocările viitoare.