Picnic la marginea drumului

  • Postat în Personal
  • la 03-05-2021 19:59
  • 257 vizualizări


Autor Arkadi și Boris Strugațki
Gen roman științifico-fantastic[*]
Ediția originală
Titlu original
Пикник на обочине
Limba limba rusă
Editură Nemira (România); Macmillan (Statele Unite); ACT (URSS)
Țara primei apariții Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste
Data primei apariții 1972 (URSS)
OCLC 2910972
Ediția în limba română
Data apariției 1994
Modifică date / text

Picnic la marginea drumului (rusă Пикник на обочине) este (o nuvelă și) un roman științifico-fantastic scris în 1971 de Arkadi și Boris Strugațki și publicat în 1972. Lucrarea a câștigat mai multe premii și a fost publicată de 55 de ori în 22 de țări.[1] Filmul Călăuza regizat de Andrei Tarkovski se bazează vag pe această operă, având un scenariu scris de frații Strugațki. Seria ucraineană de jocuri video S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl este, de asemenea, vag bazată pe această lucrare.

FundalModificare

Atenție: urmează detalii despre narațiune și/sau deznodământ.

Cartea începe la cca. zece ani după ce, într-o perioadă scurtă de timp (aproximativ 12-24 de ore), ceva extraterestru (denumit de către oamenii de știință tereștri - Vizitatorii) a aterizat în șase locații diferite în jurul Pământului (numite Zone de Vizitare sau Zone de către oamenii de știință). Nicio ființă extraterestră (și niciun mijloc tehnologic de călătorie) n-a fost văzut vreodată, dar oamenii care locuiau în acele zone au observat explozii și zgomote puternice care au orbit o parte din oameni și a cauzat altora un fel de ciumă. Mai târziu, unele Zonele au fost etichetate de către oamenii de știință în funcție de efectele pe care Vizita le-a avut asupra populației. Cele șase teritorii (unele cu orașe populate) au devenit infestate cu un fenomen mortal și erau pline cu obiecte misterioase, cu proprietăți diferite, al căror scop inițial era de neînțeles oamenilor și atât de avansate încât păreau supranaturale. Fiecare zonă avea probabil câțiva kilometri pătrați ca mărime, cu clădiri abandonate, căi ferate și mașini, unele în descompunere lentă. Zonele vizitate au devenit zone extrem de mortale pentru toate formele de viață terestre, conținând anomalii spațiu-timp și fenomene aleatoare capabile să ucidă prin foc, trăsnet, gravitație sau alte moduri bizare. Legile cunoscute ale fizicii nu funcționau normal în Zone.

Coperta ediției în limba engleză
Armatele au înconjurat Zonele cu ordine stricte să aresteze sau să ucidă pe oricine încearcă să se strecoare în interiorul sau în afara Zonelor. Guvernele se temeau că unele artefacte găsite în interiorul zonelor ar avea putere suficientă să provoace o nouă plagă, să deterioreze permanent planeta sau chiar s-o distrugă definitiv. O nouă cultură apare la granița cu Zonele, oamenii cunoscuți sub numele de Călăuze care își riscau viața pentru a recupera ilegal din Zone artefacte extraterestre (artefacte numite swag) ca să le vândă pe sume mari de bani. Acest lucru era extrem de periculos, deoarece o mișcare greșită în interiorul Zonei ar putea fi mortală. Călăuzele lucrau doar în timpul nopții, deoarece Zona era observată atent în timpul zilei de soldați și de oameni de știință. Numai una dintre cele trei Călăuze a supraviețuit. Chiar dacă scopul inițial al artefactelor recuperate era de neînțeles, unele obiecte aveau proprietăți benefice. Un astfel de obiect benefic erau Bateriile un fel de (bastonașe negre rotunde) care produceau energie nelimitată și erau utilizate la vehiculele electrice. Alte artefacte erau mortale, de exemplu Lampa Morții care emitea raze ce distrugea toate formele de viață din jurul ei. Majoritatea artefactelor nu aveau vreo funcție cunoscută, fie pentru că erau stricate și aruncate de vizitatori la gunoi, fie pentru că scopul lor era prea avansat pentru a fi înțeles de către oamenii de știință. Cel mai dorit artefact era Globul de Aur, despre care se zvonea că avea puterea de a face orice dorință sa devina realitate, dar se găsea atât de adânc în interiorul Zonei și era înconjurată de o mulțime de capcane letale încât numai o singură Călăuză știa drumul către acest artefact.

Alegerea titluluiModificare

Numele romanului derivă dintr-o metaforă propusă de Dr. Valentin Pillman, care consideră că nu există nicio explicație rațională pentru Vizita extratereștrilor sau proprietățile misterioase ale Zonei ori pentru scopul artefactelor găsite acolo. În roman el compară Vizita cu „un picnic. Imaginează-ți o pădure, un drum de țară, o poieniță. Mașinile merg pe un drum de țară și ajung în poieniță, un grup de tineri ies afară cu sticle, coșuri cu mâncare, radiouri și aparate foto. Ei aprind focul, întind corturile, ascultă muzică. Dimineața, a doua zi, pleacă. Animalele, pasările, insectele, care toată noaptea au privit cu groază la tot ce s-a petrecut, ies din ascunzătorile lor. Și ce văd? Ulei scurs pe pământ, benzină vărsată, vechi bujii și filtre de ulei stricate aruncate în jurul lor... Cârpe, becuri arse și un breloc în formă de maimuță lăsat în urmă... Și, bineînțeles, mizerie ca de obicei - cotoare de mere, ambalaje de bomboane, rămășițele focului de tabăra, cutii, sticle, batista cuiva, briceagul cuiva, ziare rupte, monede, flori veștejite din alte poienițe...”. Animalele nervoase din această analogie sunt oamenii care au privit de mai departe Vizita extratereștrilor, descoperind în Zonă elemente și anomalii care sunt obișnuite pentru cei care le-au aruncat, dar de neînțeles sau mortale pentru cei care le găsesc.

Această explicație implică faptul că Vizitatorii posibil să nu fi observat sau n-au dat nicio atenție locuitorilor umani ai planetei în timpul Vizitei lor la fel cum și omul nu observă sau nu acordă atenție lăcustelor sau buburuzelor în timpul unui picnic. Artefactele din zone și fenomenele rămase în urma lor reprezintă doar gunoi, aruncat și uitat fără niciun plan intergalactic preconceput de a ajuta omenirea să evolueze sau să-i provoace daune. Există puține șanse ca Vizitatorii să se reîntoarcă, din moment ce pentru ei a fost doar o scurtă oprire din motive necunoscute în drumul spre destinația lor reală...citeste mai departe


Sursa: Wikipedia