Vasile Tărâţeanu este membru de onoare al Academiei Române. Poet și patriot, s-a născut în Sinăuţii de Jos, localitate de frontieră tăiată în două prin Pactul Molotov-Ribbentrop.
Este cel mai important scriitor de limbă română din Ucraina. L-am rugat să ne acorde un interviu despre noua lege a educației, care prevede interzicerea studierii în limba maternă, și ne-a vorbit despre decizia Kievului, care a lăsat urme adânci în sufletele românilor.
– Cum au primit românii din Ucraina vestea că nu se va mai
putea învăța, în foarte scurt timp, în limba română?
– Vreau să spun că această veste noi am primit-o cu mare
îngrijorare și chiar cu o anumită teamă. Noua lege a educației
limitează drastic dreptul la educaţie în limba maternă pentru
etnicii români din Ucraina. În școlile din Ucraina studiile se vor
desfășura obligatoriu în limba ucraineană. Legea prevede
introducerea treptată a noului sistem, care presupune înlocuirea
materiilor care se predau în limbă română cu discipline care vor fi
predate în limba ucraineană. Decizia a lăsat urme adânci în
sufletele oamenilor. Oamenii sunt derutați, sunt în mare măsură
indignați, probabil că se va ieși și în stradă. Acum, de la Kiev,
am avut un fel de comisie care vine în școlile noastre și ne
controlează cum va începe implementarea acestei legi, așa că
lucrurile sunt deosebit de grave. Patria noastră istorică, România,
a luat atitudine, dar regretăm că nu a fost atât de dură și de
drastică precum au reacționat ungurii. Aveau și ei învățământ în
limba maternă. Au spus că vor bloca orice demers european al
Ucrainei pentru încălcarea drepturilor minorității maghiare și
românești.
– Cum ar fi trebuit să acționeze România în această
situație, mai ales că se știa de mult de această intenție?
– Se știa de mult și noi am atenționat și conducerea României. Am
atenționat că situația este gravă, dar mai dură a fost doar
declarația președintelui României, care a spus că nu îl primește pe
președintele parlamentului ucrainean în țară și, sigur, nu se
deplasează la Kiev până nu se vor soluționa aceste probleme
existente. E o atitudine totuși bărbătească, dar celelalte
instituții, miniștrii, ministrul pentru Relația cu Românii de
Pretutindeni, ministrul de Externe al României, ministrul
Educației, Culturii, ar trebui să reacționeze. La Kiev a fost
domnul Pop, pe care l-au dus cu zăhărelul…
– L-au îmbrobodit cu vorbe despre niște procente.
– Cu niște procente care nu înseamnă nimic. Se învârte în jurul
degetului și, până la urmă, totul va ieși cum vor ei, socotind că
cele zece procente, sau douăzeci de procente, sau treizeci, câte
sunt din clasa întâi până într-a patra, nu sunt realizate. În cazul
acesta, eu cred că trebuie să ia o atitudine similară cu a Ungariei
și să spună că nu vor sprijini niciun demers european al Ucrainei
dacă învățământul nu va fi din nou învățământul în limba maternă a
românilor. Noi și așa am pierdut din 1991 până astăzi. Din 86 de
școli, câte erau în 1992, 1993, am ajuns să avem 63 de școli cu
predare în limba română, iar acelea nu în totalitate, deoarece în
majoritatea școlilor s-au deschis clase ucrainene.
– Implementarea noii legi începe chiar cu acest nou an
școlar 2017-2018?
– Nu, dar ei de acum vin și îi înspăimântă pe oameni, au fost pe la
profesori pe acasă lucrători de la Securitate, în raionul Herța, în
raionul Sulița, astăzi trec prin raionul Hliboca… Din anii ‚90 au
început. Dacă am pierdut treizeci de școli în 25 ani, de-acum asta
înseamnă ceva!
– Profesorii v-au povestit despre presiunile care se fac
asupra lor?
– Unii ne povestesc, alții nu ne povestesc, dar noi ținem sub
control, într-o anumită măsură, realitatea și încercăm să-i
sprijinim. Am făcut demersuri către instituțiile statului român
abilitate și către statul ucrainean. Așa că trupele astea de
control vin acum să încerce să ne demonstreze cât de bine ne e nouă
și cât de multe va face Ucraina pentru minoritatea românească și
cât de fericiți vom fi noi când vom învăța în clase din școlile
ucrainene.
– În care regiune sunt mai accentuate presiunile?
– Desigur că la noi, în Odessa, acolo unde ei în general declară că
e limbă moldovenească, și nu română. De la noi s-a activat și o
societate culturală de limbă moldovenească, ce funcționează în
raionul Noua Suliță. A făcut și ea declarații că România se
amestecă în treburile interne ale statului ucrainean. E clar că
sunt declarații inspirate de la serviciile de securitate, de la
pozițiile ultrapolitice ucrainene, care vor cât mai repede să
asimileze minoritățile. Nu au alte probleme în Ucraina, nu există
război, nu există corupție, nu există alte defecte ale societății
contemporane, decât că acum a rămas să ne închidă școlile cu
predare în limba română.
– Aici, în România, s-a spus că, de fapt, Ucraina ar fi
modificat legea educației și ar fi luat decizia eliminării
învățământului în limba maternă din cauza minorității ruse care
este mai mare. E o diversiune sau de ce numai asta am aflat
noi?
– E o diversiune, pentru că, la urma urmei, și rușii care sunt în
Ucraina sunt minoritate națională. Sunt mai mulți decât noi, sunt
milioane. Și sunt și zone unde minoritatea rusă locuiește compact.
Are și ea dreptul la învățământ în limba maternă, cu atât mai mult
cu cât toate aceste drepturi sunt prevăzute în articolele 10, 20,
22 și 53 ale Constituției Ucrainei, unde se spune că minoritățile
naționale vor avea dreptul să învețe în limba maternă de toate
gradele, începând de la clasele primare, continuând cu cele medii,
generale și instituții superioare de învățământ.
– Deci noua lege este neconstituțională. O va ataca cineva
la Curtea Constituțională?
– Noi ne-am adresat tuturor facțiunilor parlamentare, am scris o
scrisoare pe care au semnat-o numeroase organizații
nonguvernamentale românești din regiunea Cernăuți, dar în Ucraina
minciuna este la putere acum și așa și vor face: vor încerca să
demonstreze că avem toate drepturile și nu ne cenzurează nimeni,
suntem cei mai fericiți oameni din Europa!
– Ce argumente credeți că i-ar convinge pe cei de acasă,
autoritățile române, să acționeze măcar acum, după?
– Bătălia nu s-a oprit. Ungaria și acum continuă, iată.
Prim-ministrul Ungariei a declarat iarăși, sus și tare, că nu vor
susține niciun demers european al Ucrainei dacă Ucraina nu va
respecta cerințele Uniunii Europene. Noi trimitem și acum proteste,
pregătim o scrisoare pentru întregul popor român, căci salvarea
noastră este ca lumea să ia atitudinea necesară.
– Am putea noi, toți românii, să luăm atitudine, să le
scriem celor din Ucraina?
– Da, da. Și mai ales celor de la Uniunea Europeană. Noi suntem,
iată, cetățeni ai statului Ucraina și respectăm legislația, dar
când legea este neghioabă și este împotriva noastră, a minorității
noastre, ne ridicăm și noi împotriva ei.
– Care sunt consecințele asupra școlilor, asupra românilor
care nu vor mai putea învăța în limba română?
– În primul rând, dacă ni se lasă doar clasele primare și nici
acelea toate, vă asigur eu că majoritatea părinților își vor lua
copiii, românii noștri își vor lua copiii și îi vor băga încă din
clasa întâi la clasă ucraineană, ca să le fie copiilor mai
ușor.
– Și vor fi asimilați.
– Sigur că în zece, douăzeci, treizeci de ani veți căuta românii cu
lumânarea.
– Și cu școala din Mămăliga, de exemplu, ce se
întâmplă?
– La Mămăliga se duce lupta între școala ucraineano-română, unde
sunt mai multe clase ucrainene decât române, dar acum lupta aceasta
nu mai are niciun rost, deoarece legea le anulează din 2018 până în
2020, pentru că prevede trecerea tuturor la anularea predării în
limba română, în afară de câteva clase.
– Părinții ce spun?
– Părinții ce spun? Părinții sunt nemulțumiți pentru că se simt
abandonați de țară, se simt uitați și noi ducem lupta din 1990, dar
mai dinainte, pentru învățământul în limba maternă. Au mai fost
făcute atentate, însă nu a fost dată o lege guvernamentală care să
anuleze învățământul în limba maternă. E foarte trist. Dar noi în
orice caz avem un proverb care spune că „nu mor caii când vor
câinii!“. Așa că, până la urmă, sperăm să reușim din nou. Vin
alegerile din Ucraina, vom încerca din nou să modificăm legea. Dar
e foarte greu de-acum!
– Sperați că dacă autoritățile din România nu sunt chiar
atât de solidare, măcar românii și asociațiile de aici, din țară,
se vor mobiliza?
– Eu am fost, am vorbit în Parlament, la Comisia pentru românii de
pretutindeni, care a luat și ea atitudine, mulțumim deputatului din
Republica Moldova, Codreanu, care face diverse demersuri. Anticipez
însă că va fi multă demagogie în legătură cu acest subiect.
– Deci când bătălia trebuia să se încheie, iar Ucraina, care
dorește să devină membră a Uniunii Europene, să susțină inclusiv
învățământul în limba minorităților, care este o condiție de
aderare la Uniunea Europeană, de fapt, bătălia se relansează acum
și, din nou, minoritatea românească este obligată să o ia de la
capăt și să lupte pentru drepturile ei.
– Da, aveți perfectă dreptate și vă mulțumim pentru interesul
manifestat pentru noi. Rugăm românii să fie prezenți, atenți la
pulsul nostru. Contăm pe țară, contăm pe voi, frații și surorile
noastre! Suntem jumătate de milion în Ucraina, români și moldoveni,
dar suntem tot una.
Noua lege a educației prevede introducerea treptată a noului sistem, care presupune înlocuirea materiilor care se predau în limbă română cu discipline care vor fi predate în limba ucraineană.
Prima fază a aşa-numitei reforme va avea loc începând cu 1 septembrie 2018 (reforma claselor primare şi a grădiniţelor). Predarea materiilor în limbă română se va păstra doar în clasele primare (I-IV).
De la 1 septembrie 2022, reforma va fi implementată în cazul claselor medii, iar din 2027 în clasele superioare (IX-XII). Începând cu anul 2020, limbile minorităților naționale vor putea fi folosite doar în grădinițe și școlile primare.
Din categoria:Politica