Poveste despre "brand"

  • Postat în Edu
  • la 09-04-2013 14:55
  • 328 vizualizări

Daca ai o firma, nu inseamna ca ai un brand.

Ca sa fie mult mai simplu de inteles, voi lansa o analogie.
Faci niste eforturi (mai mari sau mai mici) si faci un copil. Alimentatia, somnul, atentia la sanatatea lui, la schimbarile care apar foarte rapid, imbracamintea adecvata sunt doar o parte din primele griji si fac parte din programul copilului, care, fie il modifica pe al tau, fie il schimba fudamental.



Apoi botezi copilul. Pentru ca „asa se face”. Lucru care nu presupune obligatia din partea copilului de a-i placea numele ales de tine, atunci cand va fi mare. Asa ca il poate modifica sau chiar schimba cu totul. De ce? Pentru ca vrea sa se simta confortabil in toate aspectele vietii sale, pentru ca vrea sa se integreze, pentru ca vrea ca numele sa il reprezinte etc.

Pe masura ce copilul creste, grijile tale cresc. La fel ca si investitiile in el. Iti doresti sa fie bine educat, asa ca ii cauti cele mai bune gradinite si scoli, ii platesti cei mai buni meditatori atat pentru materiile din curicula cat si pentru cele extrascolare si, mai tarziu, incerci sa il orientezi catre o facultate buna, pentru a avea sansa la o viata buna. Pe scurt, asa cum zice proverbul: copil mic, griji mici, copil mare, griji mari.
Dar stii ca toate eforturile tale sunt facute cu dorinta ca ele sa te rasplateasca pe tine ca parinte, sub o forma sau alta.
Astfel, daca dupa toata investitia ta in educatia si cresterea copilului, acesta devine omul pe care l-ai visat tu sa devina, esti fericit si implinit ca parinte. Iar cand iti vin confirmarile din exterior: profesori, prieteni, mai tarziu colegii sai de munca, simti cum iti creste inima in tine si, evident ca il vei sustine in continuare sa se dezvolte, chiar daca tu ai 80 de ani si el abia 40...
Cand insa copilul nu confirma investitia ta....ei bine, e trist, pentru ca nu-l poti renega. Pana la urma e copilul tau. Daca asta se intampla la o varsta frageda, poti interveni, poti apela la specialisti si poti reusi sa-l aduci „pe calea cea buna”.  Daca se intampla atunci cand el e deja mare, ei bine, poti sa speri ca la un moment dat iti va asculta sfaturile...
Ce ne facem, insa, atunci cand parintele insusi nu e educat? Pai ne uitam pe strazi si observam ce se intampla.

Revenind la etapa de crestere si dezvoltare.
Ai medic pentru copilul tau. Apoi ai meditatori pentru copilul tau. Mai sunt si profesorii. Daca e nevoie chiar si psiholog. Asadar, nu esti singur in procesul de dezvoltare al copilului tau, ci esti, mereu inconjurat de specialisti. De ce? Simplu: pentru ca nu esti doctor, asa cum nu esti nici profesor, nici pshiholog, nici meditator.  Pentru ca nu le poti face pe toate de unul singur! Iar daca le faci o dai in bara cu maxim succes.

Asa e si cu brandurile astea...
Doar ca un brand nu e un copil. O afacere nu e un copil. O afacere se face pentru profit, nu pentru supravietuire.
Degeaba, dupa ce o dai in bara arati cu degetul sistemul, clientii sau orice altceva din exterior. Singurul vinovat esti tu.
Incearca sa nu le mai stii tu pe toate!
Incearca sa nu le mai faci tu pe toate!
Asa cum spunea un specialist, la un moment dat, analizeaza-te inclusiv pe tine, extrem de obiectiv, pentru ca s-ar putea sa descoperi ca nu esti bun pentru rolul de Director General. Angajeaza un specialist!

Trebuie sa fac o paranteza aici: folosesc termenul de angajat intr-un sens larg si anume acela de a plati servicii specializate, indiferent de forma contractului: full time sau de colaborare sau de management sau de ce mai vreti voi.

Slava Domnului ca exista o lege prin care contabilitatea unei firme trebuie tinuta de specialisti, caci altfel, cred ca eram o tara in razboi pana acum!....de exemplu...

Faptul ca citesti o carte pe o anumita tema dintr-un anume domeniu de activitate, nu te transforma in specialist peste noapte....poate nici peste ani... Dar da, iti deschide orizonturile. Te ajuta sa intelegi ce sa ceri unui specialist si ce asteptari sa ai de la munca prestata de el.
Poti sa citesti cate in luna si in stele despre cum sa fii un bun vanzator. Asta nu garanteaza ca te vei transforma intr-unul, dar cu siguranta vei sti ce sa ceri de la un vanzator pe care il angajezi! Si apoi, vrei sa renunti la ce stii tu sa faci cel mai bine, doar ca sa le faci tu pe toate?!...

Poti, insa, sa urmezi un curs de antreprenoriat unde sa inveti cum sa iti administrezi afacerea, cum sa angajezi oameni, cum sa iti dezvolti afacerea.
La fel de bine cum poti urma un curs de management. Chiar daca ai fost manager intr-o companie mare la un moment dat, nu este o calitate necesara si suficienta pentru a fi un bun manager de business.

Stiu, toata lumea se plange din pricina crizei. Nimeni nu are bani. Teoretic. Daca luam firma cu firma si analizam fiecare mic detaliu vom vedea bani cheltuiti fara rost pe lucruri fara rost, in loc ca acestia sa fie directionati catre a deveni o investitie.

Cheltuiala = bani care se duc
Investitia = bani care se intorc si se inmultesc.

Vechiul proverb romanesc care spune „banul la ban trage” este, pana la urma un adevar fundamental. Iar daca strambati din nas la tot ce e romanesc, atunci o sa mentionez Legea atractiei. E mai bine asa?

Daca pe timp de iarna iti imbraci copilul in tricou cu maneca scurta, se va imbolnavi. Asa ca inregistrezi urmatoarele pierderi: sanatatea copilului, timp & nervi & bani dati pe la medici, farmacii, spitale etc. O sa-mi spui ca nu ai avut bani sa ii cumperi haine de iarna? O sa-ti raspund tot cu o intrebare: de ce l-ai facut? ori: de ce nu l-ai tinut in casa? Si de aici pornim intr-un lung sir de intrebari si raspunsuri, caci, nu-i asa, cel mai bine ne pricepem la asta, cu zero finalitate.

Altfel, toate bune si frumoase, ai o firma, nu un brand!
Nu e nimeni vinovat daca o dai in bara, dar cel mai rau este sa nu inveti dintr-o astfel de experienta si data viitoare sa faci lucrurile tot de capul tau, tot cu mana ta, pentru ca, nu-i asa, n-ai bani si daca toata lumea poate, atunci, cu siguranta poti si tu sa le faci pe toate, ca doar n-oi fi tu cel mai prost din gradinita! 



De același autor

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente