
Daca ai o firma, nu inseamna ca ai un
brand.
Ca sa fie mult mai simplu de
inteles, voi lansa o analogie.
Faci niste eforturi (mai
mari sau mai mici) si faci un copil. Alimentatia, somnul, atentia
la sanatatea lui, la schimbarile care apar foarte rapid,
imbracamintea adecvata sunt doar o parte din primele griji si fac
parte din programul copilului, care, fie il modifica pe al tau, fie
il schimba fudamental.
Apoi botezi copilul. Pentru
ca „asa se face”. Lucru care nu presupune obligatia din partea
copilului de a-i placea numele ales de tine, atunci cand va fi
mare. Asa ca il poate modifica sau chiar schimba cu totul. De ce?
Pentru ca vrea sa se simta confortabil in toate aspectele vietii
sale, pentru ca vrea sa se integreze, pentru ca vrea ca numele sa
il reprezinte etc.
Pe masura ce copilul creste,
grijile tale cresc. La fel ca si investitiile in el. Iti doresti sa
fie bine educat, asa ca ii cauti cele mai bune gradinite si scoli,
ii platesti cei mai buni meditatori atat pentru materiile din
curicula cat si pentru cele extrascolare si, mai tarziu, incerci sa
il orientezi catre o facultate buna, pentru a avea sansa la o viata
buna. Pe scurt, asa cum zice proverbul: copil mic, griji mici,
copil mare, griji mari.
Dar stii ca toate eforturile
tale sunt facute cu dorinta ca ele sa te rasplateasca pe tine ca
parinte, sub o forma sau alta.
Astfel, daca dupa toata
investitia ta in educatia si cresterea copilului, acesta devine
omul pe care l-ai visat tu sa devina, esti fericit si implinit ca
parinte. Iar cand iti vin confirmarile din exterior: profesori,
prieteni, mai tarziu colegii sai de munca, simti cum iti creste
inima in tine si, evident ca il vei sustine in continuare sa se
dezvolte, chiar daca tu ai 80 de ani si el abia 40...
Cand insa copilul nu
confirma investitia ta....ei bine, e trist, pentru ca nu-l poti
renega. Pana la urma e copilul tau. Daca asta se intampla la o
varsta frageda, poti interveni, poti apela la specialisti si poti
reusi sa-l aduci „pe calea cea buna”. Daca se intampla atunci
cand el e deja mare, ei bine, poti sa speri ca la un moment dat iti
va asculta sfaturile...
Ce ne facem, insa, atunci
cand parintele insusi nu e educat? Pai ne uitam pe strazi si
observam ce se intampla.
Revenind la etapa de
crestere si dezvoltare.
Ai medic pentru copilul tau.
Apoi ai meditatori pentru copilul tau. Mai sunt si profesorii. Daca
e nevoie chiar si psiholog. Asadar, nu esti singur in procesul de
dezvoltare al copilului tau, ci esti, mereu inconjurat de
specialisti. De ce? Simplu: pentru ca nu esti doctor, asa cum nu
esti nici profesor, nici pshiholog, nici meditator. Pentru ca
nu le poti face pe toate de unul singur! Iar daca le faci o dai in
bara cu maxim succes.
Asa e si cu brandurile
astea...
Doar ca un brand nu e un
copil. O afacere nu e un copil. O afacere se face pentru profit, nu
pentru supravietuire.
Degeaba, dupa ce o dai in
bara arati cu degetul sistemul, clientii sau orice altceva din
exterior. Singurul vinovat esti tu.
Incearca sa nu le mai stii
tu pe toate!
Incearca sa nu le mai faci
tu pe toate!
Asa cum spunea un
specialist, la un moment dat, analizeaza-te inclusiv pe tine,
extrem de obiectiv, pentru ca s-ar putea sa descoperi ca nu esti
bun pentru rolul de Director General. Angajeaza un
specialist!
Trebuie sa fac o paranteza
aici: folosesc termenul de angajat intr-un sens larg si anume acela
de a plati servicii specializate, indiferent de forma contractului:
full time sau de colaborare sau de management sau de ce mai vreti
voi.
Slava Domnului ca exista o
lege prin care contabilitatea unei firme trebuie tinuta de
specialisti, caci altfel, cred ca eram o tara in razboi pana
acum!....de exemplu...
Faptul ca citesti o carte pe
o anumita tema dintr-un anume domeniu de activitate, nu te
transforma in specialist peste noapte....poate nici peste ani...
Dar da, iti deschide orizonturile. Te ajuta sa intelegi ce sa ceri
unui specialist si ce asteptari sa ai de la munca prestata de
el.
Poti sa citesti cate in luna
si in stele despre cum sa fii un bun vanzator. Asta nu garanteaza
ca te vei transforma intr-unul, dar cu siguranta vei sti ce sa ceri
de la un vanzator pe care il angajezi! Si apoi, vrei sa renunti la
ce stii tu sa faci cel mai bine, doar ca sa le faci tu pe
toate?!...
Poti, insa, sa urmezi un
curs de antreprenoriat unde sa inveti cum sa iti administrezi
afacerea, cum sa angajezi oameni, cum sa iti dezvolti
afacerea.
La fel de bine cum poti urma
un curs de management. Chiar daca ai fost manager intr-o companie
mare la un moment dat, nu este o calitate necesara si suficienta
pentru a fi un bun manager de business.
Stiu, toata lumea se plange
din pricina crizei. Nimeni nu are bani. Teoretic. Daca luam firma
cu firma si analizam fiecare mic detaliu vom vedea bani cheltuiti
fara rost pe lucruri fara rost, in loc ca acestia sa fie
directionati catre a deveni o investitie.
Cheltuiala = bani care se
duc
Investitia = bani care se
intorc si se inmultesc.
Vechiul proverb romanesc
care spune „banul la ban trage” este, pana la urma un adevar
fundamental. Iar daca strambati din nas la tot ce e romanesc,
atunci o sa mentionez Legea atractiei. E mai bine asa?
Daca pe timp de iarna iti
imbraci copilul in tricou cu maneca scurta, se va imbolnavi. Asa ca
inregistrezi urmatoarele pierderi: sanatatea copilului, timp &
nervi & bani dati pe la medici, farmacii, spitale etc. O sa-mi spui
ca nu ai avut bani sa ii cumperi haine de iarna? O sa-ti raspund
tot cu o intrebare: de ce l-ai facut? ori: de ce nu l-ai tinut in
casa? Si de aici pornim intr-un lung sir de intrebari si
raspunsuri, caci, nu-i asa, cel mai bine ne pricepem la asta, cu
zero finalitate.
Altfel, toate bune si
frumoase, ai o firma, nu un brand!
Nu e nimeni vinovat daca o
dai in bara, dar cel mai rau este sa nu inveti dintr-o astfel de
experienta si data viitoare sa faci lucrurile tot de capul tau, tot
cu mana ta, pentru ca, nu-i asa, n-ai bani si daca toata lumea
poate, atunci, cu siguranta poti si tu sa le faci pe toate, ca doar
n-oi fi tu cel mai prost din gradinita!