Povestea din spatele brandului

  • Postat în Edu
  • la 10-04-2013 13:18
  • 321 vizualizări


Orice lucru de pe lumea asta are o poveste, chiar daca ti se pare ca nu e asa.
Sa facem impreuna un exercitiu simplu:

Doi colegi ies in pauza si isi cumpara covrigi. La intoarcerea in birou sunt intrebati unde au fost. Unul raspunde scurt si la obiect: „am fost sa ne luam covrigi”. Al doilea zambeste si spune „luasem o pauza, pentru ca ma dureau ochii din cauza calculatorului si m-am bucurat sa vad soarele si dintr-o data mi-am amintit de vremurile cand eram copil si ieseam in pauza, la scoala, sa imi cumpar covrigi... cum alegeam bucatele de sare si ce gust bun aveau covrigii aceia calzi.... si mi s-a facut o poooofttttaaaa!” si continua sa zambeasca amintirii sale, dar si celor prezenti. Nu-i asa ca parca si tie ti se face pofta de covirgi?

Aceeasi actiune, simpla, banala, spusa in doua moduri fundamental diferite. Doua povesti, pana la urma.

Dar daca cei doi colegi ar fi doi proprietari de firme? Ce poveste ai alege?
L-ai alege pe cel care stie ca oricum va avea cumparatori, mai multi sau mai putini, dar ii va avea sau pe cel a carui poveste trezeste o reactie in tine?

Cum spuneam, tot ce se intampla inclusiv in vietile noastre profesionale are o poveste in spate. Depinde, insa, de foarte multi factori ca povestea sa fie una placuta de un numar mare de oameni, de oamenii potriviti sau sa fie doar o poveste dintre multe altele:
-      -  povestea in sine
-       - cum este spusa (pe ce ton, cu ce accente, in ce limbaj etc)
-    - care este morala povestii? (ce vrei sa iasa in evidenta – rationalul sau emotionalul sau si una si alta?)
-       - cui te adresezi cu povestea ta? (cine e grupul tinta pe care il vizezi)
-       - care este scopul povestii? (care sunt obiectivele)
-       - care este efectul pe care il urmaresti? (ca termen de timp)
-     - cum poate fi imbogatita povestea in timp? (exemple de succes, dar si exemple de insucces din care ati invatat si tu si altii si ce anume ati invatat etc)

Cineva si-a facut o agentie de turism. Nu avea experienta in asa ceva. Pur si simplu a fost o oportunitate. In primul an lucrurile au mers de la bine la foarte bine. In al doilea an la fel. In al treilea an, lucrurile au inceput sa scartie. Am intrebat-o pe posesoarea afacerii cum a avut succes in primii ani.
Mi-a spus ca preluase o agentie de turism falimentara, la un pret foarte bun care avea avantajul de a avea o baza de date cu clienti destul de consistenta. Fiica ei era studenta la Turism si ea s-a gandit ca ar putea sa invete o meserie noua si sa devina propriul ei stapan. A sunat pe fiecare client in parte si a anuntat personal schimbarea de management, a prezentat serviciile si, cel mai important lucru, le-a spus ca poate fi sunata la orice ora din zi si din noapte si ca ii asigura ca le rezolva toate problemele cu maximum de eficienta si in cele mai bune conditii financiare.
Acest nou model de program a fost elementul sau de diferentiere in piata. Ceva ce a transformat povestea ei dintr-una din multele de pe piata, intr-una cu adevarat speciala.

Clientii sai aduceau noi clienti, iar lucrurile pareau perfecte....pana cand au inceput sa nu mai fie.

Am intrebat-o daca si mai ales cum a comunicat cu clientii sai. Am intrebat-o daca le-a spus vreodata povestea din spatele firmei ei de turism, daca a incercat sa ii cunoasca dincolo de rezervari de bilete de avion ori de hoteluri. Mi-a spus ca nu a avut niciodata vreme pentru asa ceva si nici nu s-a gandit sa investeasca in comunicare, pentru ca nu se pricepe.

I-am propus un mic exercitiu: i-am scris povestea asa cum o stiam de la ea si i-am aratat-o. A zambit placut surprinsa si mi-a spus: este povestea firmei mele, doar ca e atat de frumos spusa!... Apoi am organizat un eveniment la care sa-si invite clientii actuali, dar si potentiali clienti. Scopul intalnirii era networkingul la o cafea. Un fel de hai sa ne cunoastem mai bine unii pe altii si sa descoperim noi oportunitati de dezvoltare pentru afacerile noastre.
In locul unui speech scortos pe durata caruia probabil ca toata lumea s-ar fi plictisit ingrozitor, doamna si-a povestit aventura cu firma ei de turism. Am mizat pe avantajele pe care mi le oferea chiar persoana in cauza: simtul umorului, gradul ridicat de sociabilitate si usurinta cu care conecta oamenii. Avantaje pe care nu le folosise pana atunci. Pregatirea domniei sale a durat aproape 2 saptamani, pentru ca erau si zone unde ma loveam de rezistenta. :)

A fost sceptica in privinta proiectului inainte de a-l pune in practica – e o fire pragmatica. I-am spus ca ar trebui sa faca aceasta „intalnire la cafea” o data pe luna si sa o transforme in traditie.
De doi ani a uitat termenul de „criza”, si-a angajat mai multi colegi si continua sa construiasca si sa se dezvolte, investind in comunicare. Povestea ei creste si se transforma in fiecare zi.

Am rupt exemplul acesta dintr-un context mult mai larg, pentru ca am ales sa scriu... cu pasi mici.




De același autor

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente