Stim cu totii cata greutate si ce importanta are o promisiune, la fel de bine cum stim cat de grav este sa iti incalci promisiunea facuta.
Fiecare brand are in spatele
sau o promisiune, iar aceasta este un element de
legatura.
O promisiune poate fi un singur
cuvant. Volvo, de exemplu, promite siguranta. Daca ar fi promis
viteza, atunci, cel mai probabil, ar fi devenit una dintre
diviziile lui Ferrari. :)
O promisiune poate fi o fraza. Orange
ne promite un viitor stralucitor. Campaniile, nimic de zis, arata
bine, dar iata o opinie a unui specialist in domeniu:
http://www.orchard.co.uk/Blog/Orange---The-brand-that-makes-promises-it-just-cant-keep-2377.aspx
Si Vodafone ne promite “power to you”.
Sincera sa fiu, ii consider si pe ei la fel de neseriosi, pentru ca
nu-si respecta promisiunea. Conectivitatea pe care o promit, de
asemenea, este mai mereu in bataia vantului. Politicile de pret si
felul in care schimba lucrurile de la o luna la alta, mizand pe
lipsa de reactie a pietei, te fac sa te simti ca si cum cineva iti
cam baga mana in buzunar fara acceptul tau.
Exemplele sunt luate la intamplare si
au doar menire ilustrativa.
Este lesne de inteles ca atunci cand
faci o promisiune pe care nu o indeplinesti, esti “penalizat” de
catre clienti, parteneri, furnizori. O reactie in lant care produce
pierderi pe toate planurile: de imagine, de clienti (implicit scad
vanzarile) etc. Pana si cei care pana mai ieri erau fanii brandului
tau, incep sa aiba indoieli si, rand pe rand, se
retrag.
Pana la urma niciunui om nu ii place
sa se simta mintit, inselat, tradat.
Uitati-va ce se intampla cu Apple de
la moartea lui Steve Jobs. Inca vinde, este foarte adevarat, insa
balonul incepe sa se dezumfle. Clientii loiali au observat ca nu
mai primesc aceeasi calitate, iar preturile cresc usor, usor. Noii
clienti, atrasi de marketingul din jurul produselor, dar mai ales
de boom-ul mortii unui adevarat vizionar, raman si ei, din ce in ce
mai mult, cu un gust amar. Stralucirea construita atatia ani de
Steve Jobs incepe sa paleasca.
O veche vorba spune ca “less is more”
(mai putin inseamna mai mult). Criza mondiala este o piatra majora
de incercare pentru mediul de afaceri din toata lumea. In Romania
am observat o tendinta pe care eu o consider negativa: utilizarea
superlativelor absolute – cel mai bun, nr.1, cel mai eficient etc.
Glumind, la un moment dat, spuneam: esti cel mai frumos, cel mai
destept, cel mai bun…din curtea ta; dar, daca iesi pe strada, ai sa
constati ca esti doar unul dintre multi altii din categoria
medie si ca, in timp ce tu te bateai
cu pumnii in piept, altii construiau si se dezvoltau, iar acum sunt
cu mult inaintea ta.
Este momentul sa venim „pe
realitate”. Este momentul sa promitem mai putin si sa facem mai
mult. Este momentul in care superlativele deranjeaza urechea
clientului / potentialului client, fie ca vorbim despre branduri
care se adreseaza in segmentul B2C (business to consumer sau
afacerea care se adreseaza cumparatorului persoana fizica) fie ca
vorbim despre cele care activeaza in zona de B2B (business to
business sau afacerea care se adreseaza altei
afaceri).
Este un punct critic, iar
cei cu rezistenta la schimbare nu sunt foarte fericiti de acest
aspect, insa piata are doua directii: in sus sau in jos. Alegerea
este a fiecaruia.
Altfel spus, fii sincer in
promisiunea pe care o face brandul tau. Sinceritatea naste
incredere.
Insa despre incredere,
intr-un articol viitor.