Cotidianul: Despre nevoia reducerii birocrației pentru beneficiarii fondurilor europene se discută de multă vreme. Cum se vor reflecta noile măsuri direct în activitatea beneficiarilor români?
Corina Crețu: O politică de coeziune mai simplă
și mai flexibilă reprezintă o prioritate pentru noi, nu doar pentru
actuala perioadă de programare, ci și pentru perioada de după 2020.
Obiectivele-cheie privind modificarea regulamentului politicii de
coeziune pentru perioada 2014-2020 au avut în vedere atât reducerea
birocrației pentru beneficiari, cât și facilitarea combinării
Fondurilor structurale și de investiții europene cu Fondul european
pentru investiții strategice.
După negocieri intense cu statele membre și cu Parlamentul
European, am reușit să ajungem la un compromis care va permite o
simplificare importantă în perioada actuală de implementare. De la
bun început, Comisia și-a propus să obțină un echilibru:
simplificarea să se facă acolo unde este posibil, fără a afecta
însă implementarea programelor care tocmai au început. Este ca
acest lucru să fie clar înțeles, mai ales că au existat voci care
au reproșat Comisiei că ar fi putut face mai mult.
Este dificil să apreciem în prezent care va fi impactul acestor
simplificări, mai ales în ceea ce-i privește pe beneficiari, pentru
că totul depinde acum de felul în care autoritățile naționale și
regionale vor înțelege să aplice simplificarea. Dar sunt șanse
foarte mari ca acest set de modificări să reducă semnificativ
povara administrativă atât pentru beneficiari, cât și pentru
autoritățile care administrează fondurile europene. Ca un prim
efect al simplificării, autoritățile pot să aloce resursele
necesare pentru a veni în sprijinul beneficiarilor.
Dar, subliniez, depinde foarte mult de cât se vor implica
autoritățile de management în aplicarea pachetului de simplificare.
Tocmai de aceea, voi continua să discut cu autoritățile statelor
membre, inclusiv cu cele din România, reamintindu-le că au la
dispoziție aceste oportunități, și le voi recomanda să preia cât
mai multe dintre aceste simplificări.
– Concret, în ce fel le va fi ușurată activitatea?
– Acest pachet de simplificare va face mai ușoară viața
beneficiarilor (inclusiv a celor români), acționând pe mai multe
paliere.
Una dintre cele mai importante modificări este introducerea
opțiunilor pentru costuri simplificate. În mod concret, am oferit
regiunilor și statelor membre posibilitatea de a rambursa anumite
cheltuieli, fără a mai fi nevoie de multe documente justificative.
Am introdus, de asemenea, obligația ca statele membre să utilizeze
aceste proceduri simplificate pentru proiecte cu valori mai mici –
care reprezintă aproximativ 70% din totalul proiectelor.
Apoi, un alt element important este faptul că documentele
justificative pot fi păstrate acum în formă electronică, fără a mai
fi necesare copii pe suport de hârtie.
Totodată, în ceea ce privește sursele de finanțare, statele membre
au acum posibilitatea de combina mai ușor Fondurile structurale și
de investiții europene cu alte instrumente de finanțare, în special
cu Fondul european pentru investiții strategice. Consider că e la
fel de importantă și extinderea perioadei de implementare a
Inițiativei pentru IMM-uri până la sfârșitul actualei perioade de
programare. Au fost făcute multe alte clarificări de natură
tehnică, la care nu voi face referire, însă și acestea sunt
necesare și sunt extrem de importante, mai ales pentru cei care
implementează proiectele.
Așadar, aș spune că simplificarea nu este întotdeauna simplă sau
ușor de făcut. Trăim într-o lume complexă și consider că,
indiferent de cum sunt formulate în scris aceste modificări în
acordul la care s-a ajuns cu statele membre și cu Parlamentul
European, ele vor face mai ușoară viața beneficiarilor.
– Începând de când se vor aplica noile reglementari?
– Vorbim despre un pachet mai mare cu măsuri de simplificare, iar pentru unele componente ale acestui pachet sunt necesare completări. Însă cea mai probabilă dată de publicare (și intrarea în vigoare) a acestor modificări este în luna martie a anului 2018.
– Am remarcat noua regulă potrivit căreia beneficiarii vor putea folosi de acum înainte estimări, cum ar fi prețul global pentru anumite categorii de cost ce privesc, spre exemplu, angajații, asigurările sau chiria. De ce era nevoie de această reglementare, cum s-au reflectat vechile reguli în activitatea beneficiarilor români, în ce fel le-au împiedicat activitatea?
– Într-adevăr, această nouă regulă despre care vorbiți introduce
diferite „opțiuni simplificate privind costurile“. Astfel,
beneficiarii nu mai trebuie să prezinte facturi pentru fiecare
cheltuială pe care o fac (cum ar fi, de exemplu, pentru bilete de
tren) și au, totodată, dreptul să primească rambursări în baza unor
metode simplificate(de exemplu, cu rate forfetare sau cu sume
forfetare).
Este adevărat că autoritățile de management din statele membre
evitau, poate, să folosească aceste opțiuni în trecut, de teamă că
ulterior Comisia le va pune la îndoială deciziile sau vor trebui să
explice anumite costuri. Acum însă, sunt disponibile diferite
opțiuni care, de îndată ce vor fi folosite, vor reduce semnificativ
birocrația pentru beneficiari.
– În privința combinării cu FEIS, negociatorii au decis să aducă un plus de clarificări la opțiunile deja existente și să acorde stimulente autorităților naționale și locale care administrează proiecte din fonduri europene: de acum înainte, fondurile politicii de coeziune ce au fost investite în proiecte FEIS nu vor mai necesita cofinanțare națională. Regulamentul revizuit va deschide posibilitatea unor instrumente financiare combinate, în care contribuția politicii de coeziune acoperă prima pierdere. Cât de mult vor simplifica și aceste noi reglementări activitatea beneficiarilor?
– Într-adevăr, vestea bună e că, în cazul instrumentelor
financiare care combină Fondurile structurale cu Fondul european
pentru investiții strategice (FEIS), nu mai este necesară
cofinanțarea națională. Dar lipsa cofinanțării naționale nu
înseamnă mai puțină finanțare. Aceasta, pentru că, în cazul
folosirii în complementaritate a celor două fonduri, există o
cerință impusă privind efectul de levier minim de 4, ceea ce
înseamnă că 1 euro investit din fondurile ESI va atrage alți 4 euro
în regiune/țară.
Regulamentul revizuit deschide, totodată, posibilitatea utilizării
unor instrumente financiare combinate, în care contribuția
politicii de coeziune acoperă prima pierdere. Faptul că fondurile
ESI pot fi utilizate pentru acoperirea primei pierderi, atunci când
FEIS contribuie, la fel, la același instrument financiar, va
permite beneficiarilor finali să obțină sprijin pentru proiecte mai
riscante, cum ar fi cele în domeniul inovării, pentru care nu ar
beneficia de sprijin fără ca fondurile ESI să acopere prima
pierdere.
– Cine sunt cei care au avut cel mai mult de suferit din cauza birocrației?
– Politica de coeziune este complexă, dar asta nu înseamnă că
trebuie să fie prea complicată. Statele membre și programele
operaționale ale acestora contribuie în mare măsură la
complexitate. Cred însă că este important să se discute deschis
despre ceea ce noi numim, în limbaj tehnic, suprareglementare (sau
în engleză: gold plating).
Există numeroase sesizări din România cu privire la procedurile
rigide, uneori prea lungi și prea formale. Sunt și alte cazuri în
care cererile de proiecte au mai mult de cinci mii de pagini – ceea
ce nu este deloc rezonabil și ne afectează relația cu beneficiarii.
Știu și că unele proiecte au fost respinse, pe motiv că
beneficiarii nu au putut furniza copii ale autorizațiilor de
construcție sau ale drepturilor de proprietate în termenele-limită.
În multe cazuri, din păcate, a fost mai importantă respectarea sau
conformarea cu cerințele administrative rigide, și nu calitatea
proiectului. Însă atât eu, cât și experții DG REGIO am fost
întotdeauna deschiși să ajutăm autoritățile de management să
revizuiască procedurile și regulile, pentru a le face mai ușoare și
mai flexibile. Au fost deja luate unele măsuri, însă sunt necesare
eforturi suplimentare pentru a ajunge la soluții structurale. DG
REGIO continuă să monitorizeze această situație.
– Dar a absenţei facilitaților de combinare a fondurilor structurale și de investiții europene cu Fondul european pentru investiții strategice (FEIS), așa-numitul Plan Juncker?
– Și până acum era posibilă folosirea în complementaritate a fondurilor structurale cu FEIS, la fel cum este posibilă și combinarea fondurilor structurale cu orice altă formă de sprijin din partea UE. Dar elementul de noutate de acum este acela că sunt introduse noi posibilități și facilități în ceea ce privește combinarea de fonduri.
– Cum estimați că va creşte gradul de absorbție a fondurilor europene, capitol la care România se numără printre codaşe?
– Demararea efectivă a programelor pentru perioada 2014-2020 a fost întârziată din mai multe motive, între care: o serie de condiții nu au fost îndeplinite, iar autoritățile de management au fost autorizate târziu.. Cu toate acestea, s-au înregistrat progrese semnificative prin lansarea apelurilor pentru diferite priorități de investiții și prin selectarea proiectelor. În ultimul an, mii de proiecte au fost pregătite, verificate și aprobate, iar acest efort intensiv a început să accelereze implementarea și să crească gradul de absorbție. Până în prezent, România a primit plăți în valoare de aproximativ 9% din alocarea Fondului european de dezvoltare regională și 11% din resursele Fondului de coeziune. Aceasta este puțin sub rata medie de plată a UE, de 11% pentru FEDR și de 15% pentru Fondul de coeziune. Am putea spune că implementarea politicii de coeziune este acum într-o „viteză de croazieră“. Încurajez autoritățile de management și beneficiarii români să depună toate eforturile pentru a putea furniza proiecte planificate din timp, pentru a recupera întârzierile și pentru a reduce riscul de nerespectare a termenelor intermediare pentru cheltuirea fondurilor UE.
– Care credeți că sunt domeniile care vor răsufla ușurate, reușind să obțină mai ușor finanțare europeană, dar și să finalizeze cu succes proiectele după aprobarea lor?
– Multe domenii de investiții vor fi influențate în mod pozitiv
de măsurile propuse în cadrul pachetului de simplificare. De
exemplu, va fi redusă semnificativ sarcina pentru beneficiarii care
implementează proiecte de asistență tehnică, deoarece aceștia pot
utiliza opțiuni simplificate în materie de costuri pentru a
justifica cheltuielile suportate.
Un alt exemplu se referă la utilizarea instrumentelor financiare și
beneficiile pe care le poate aduce pentru stimularea investițiilor
în companiile private. Știm că, până acum, apelurile lansate de
România și care vizează IMM-urile au avut un mare succes, iar
cererea de finanțare a depășit cu mult sumele alocate. Vestea bună
este că autoritățile române au propus modificarea programului
regional pentru a crește investițiile în companii. Sper că mai
multe dintre proiectele deja depuse vor fi și implementate. În
plus, pachetul de simplificare include ajustări specifice
suplimentare pentru a facilita utilizarea instrumentelor financiare
care ar putea completa sprijinul deja existent în cadrul
programului operațional.
S-a terminat cu sacii de hârtii cărați pe la Bruxelles
Negociatorii Comisiei Europene, ai Parlamentului European și ai
Consiliului au ajuns, la finele anului 2017, la un acord cu privire
la simplificarea regulamentului politicii de coeziune pentru
perioada 2014-2020. Obiectivele modificărilor de regulament au avut
în vedere atât reducerea birocrației pentru beneficiari, cât și
facilitarea combinării fondurilor structurale și de investiții
europene cu Fondul european pentru investiții strategice (FEIS),
așa-numitul Plan Juncker.
Grupul la nivel înalt pentru simplificare a fost creat în 2015,
chiar la inițiativa comisarului european pentru Politică Regională,
Corina Crețu. Acest grup a fost format din 12 experți care
consiliază Comisia Europeană în legătură cu reducerea sarcinii
administrative pentru solicitanții celor cinci fonduri.
Au fost agreate și modificări care prevăd că beneficiarii vor putea
folosi de acum înainte estimări, cum ar fi prețul global, pentru
anumite categorii de costuri ce privesc, spre exemplu, angajații,
asigurările sau chiria.
În ceea ce privește combinarea cu FEIS, negociatorii au decis să
aducă un plus de clarificări la opțiunile deja existente și să
acorde stimulente autorităților naționale și locale care
administrează proiecte din fonduri europene: de acum înainte,
fondurile politicii de coeziune ce au fost investite în proiecte
FEIS nu vor mai necesita cofinanțare națională. Regulamentul
revizuit va deschide posibilitatea unor instrumente financiare
combinate în care contribuția politicii de coeziune acoperă prima
pierdere.
Comisarul european Corina Creţu a declarat, ulterior anunțului
referitor la simplificarea birocrației, că măsurile trebuie
implementate astfel încât România să reducă birocraţia în privinţa
absorbţiei fondurilor europene, Comisia Europeană primind, de
exemplu, din partea altor ţări solicitări online, în timp ce din
partea autorităţilor de la Bucureşti vin cereri „cu zeci de mii de
pagini parafate“.
„Important este ca dvs, ca beneficiari, împreună cu autorităţile
naţionale, cu cele locale, cu o legislaţie care să transpună aceste
schimbări din legislaţia europeană, să simplificaţi procedurile în
acord cu normele europene. Ceea ce văd în România de multe ori m-a
îngrozit, pentru că astea nu sunt cerinţe ale UE. Noi deja, din
cele mai multe ţări, primim toate solicitările online, nu cu zeci
de mii de pagini parafate şi semnate. Acolo trebuie să ajungem. Din
punctul nostru de vedere, reducerea birocraţiei este o prioritate
absolută“, a declarat comisarul european Corina Creţu.
Din categoria:Politica