Am incercat sa ma tin departe de orice fel de spoilers, asa ca m-am aruncat in ambele weekend-uri de Diablo 4 Beta, nepangarit de preview-uri, gameplay-uri de versiuni alpha pe Youtube si alte chestii de genul acesta.
Asa ca, inarmat cu experienta jocurilor anterioare, incepand cu Diablo 1 + Hellfire, Diablo 2 si terminand cu Diablo 3 si chiar Diablo Immortal (cat sa vad povestea si maxim paragon 30 cred), am purces la drum cu un caracter Rogue, exact cum am jucat Diablo 1 prima data.
Povestea
Desi mi-a placut povestea sumbra din jocurile anterioare, primul lucru care pe care l-am remarcat la Diablo 4 este ca Blizzard a facut un inceput incredibil de dramatic prin invocarea socanta a lui Lilith, „the Daughter of Hatred”, in lumea Sanctuary. Pentru cei care au lipsit de la briefing, Lilith (din partea Burning Hell, fiica lui Mephisto) si Inarius (High Heavens) au ajuns la concluzia ca „The Eternal Conflict” va continua la infinit si astfel au furat the World Stone, creand lumea Sanctuary, un loc in care sa incerce sa evadeze „from the loop”.
Blizzard exceleaza la cinematics si cineva compara echipa de creatie si design cu orchestra care canta cand se scufunda Titanicul. Printre ultimele chestii bune in companie :)
This is the place we know as the mortal realm. This is our world. We must pause a moment to think upon this. Our world, unlike all the other worlds, was created by both angels and demons. – Deckard Cain
Partea jucabila din Actul 1 din Diablo 4 Beta te poarte pe urmele lui Lilith si coruperii lasata in urma de aceasta. Primii sateni peste care dai nu sunt la fel de primitori ca in defunctul Tristram si iti toarna ceva somnifere in bautura, drept rasplata ca le-ai omorat demonul care ii teroriza prin zona. E evident faptul ca vor sa-ti faca felul, dar esti salvat in cinematic! Not nice deloc, dar iti dau pretextul perfect sa-i trimiti in lumea celor drepti.
Nu iti ia mult timp sa afli ca bautura ingerata continea si sangele lui Lilith, asa ca acum ai viziuni (Witcher 3 style) pe masura ce avansezi pe urmele ei.
Gameplay – Diablo 4 Beta
Level-ul maxim din beta a fost 25 si a fost limitat la primul act al jocului, din zona Fractured Peaks (inspirata vag din Muntii Carpati), care dureaza aproximativ 15h de joc.
Primele mele impresii despre Diablo 4 Beta sunt in mare parte pozitive. Jocul este inca in curs de dezvoltare, dar nu stiu cat mai modifica in cele 2 luni si ceva, cat a mai ramas pana la lansare – in afara de balansarea claselor (Sorceress este mult prea OP). Din ce vad eu, Diablo 4 nu incearca neaparat sa fie versiune mai buna de Diablo 2 sau Diablo 3. Diablo 4 isi croieste propria nisa unica in genul ARPG, punand accentul pe explorarea in lumea deschisa si pe un gameplay non-linear. Ca un MMO mai simplu as putea spune.
Una dintre cele mai evidente diferente fata de jocurile Diablo anterioare este lumea deschisa expansiva. In Diablo 4, nu vei sta in oras si nu vei grindui rifturi ca in Diablo 3. In schimb, jocul ofera o lume deschisa uriasa de explorat, plina de o tona de continut si misiuni de indeplinit. Exista dungeon-uri de cucerit (instantiate), misiunile principale, world bosses, questuri secundare, zone care se transforma dupa ce le eliberezi (un nou orasel de exemplu) si evenimente random care apar pe parcurs. Lumea este incarcata cu diferite tipuri de continut pentru a mentine jucatorii implicati si provocati, iar jocul neliniar inseamna ca poti explora si finaliza misiunile in orice ordine poftesti.
Am jucat pana la level maxim cu Rogue si Sorcerer si putin cu Necromancer si Barbar. Fiecare dintre caractere a oferit o experienta unica de joc. Desi este o suprapunere de continut, ordinea in care am completat misiunile a variat foarte mult, iar fiecare playthrough s-a simtit diferit de celelalte.
Sistemul de lupta din Diablo 4 este excelent, cu un element tactic care il face sa para mai metodic decat in jocurile Diablo anterioare. Adaugarea in joc a unui buton de „evade” adauga un nou nivel de strategie in lupta, deoarece trebuie sa sincronizezi evadarile pentru a evita atacurile inamicului. Mecanicile jocului sunt, de asemenea, concepute in jurul sistemului de evadare, cu mecanici ale inamicilor si ale bossilor care iti cer sa le folosesti eficient.
Un prieten s-a plans ca ii lipseste posibilitatea de a controla eroul cu WASD, ca in Diablo Immortal. Ii dau partial dreptate, dar daca joci pe Playstation, problema e rezolvata din controller :) Da, l-am incercat si pe Playstation 5 aproximativ 1h, dar prefer mouse si tastatura. Se vede clar ca e conceput si optimizat pentru console, inclusiv dupa numarul de skill-uri disponibile in bara. Partea misto e ca jocul e cross-platform, spre deosebire de Diablo 3, de exemplu.
Daca grafica, animatiile si monstrii arata incredibil de bine, inventarul si UI-ul acestuia mai au clar nevoie de lucru. Cele mai importante stats-uri sunt ingropate in sectiunea de materiale de crafting, la cateva click-uri distanta. Sa mai zic ca au si scroll?
Daca tot m-am pus pe critica as mentiona si faptul ca desi am jucat pe World Tier 2, am gasit jocul prea usor. Poate ca acest lucru se datoreaza faptului ca jocul este inca in beta, si dupa cum am spus mai sunt anumite clase au nevoie de balansare serioasa sau nerfing :)
Din cauza ca este open world, fiecare jucator vede monstrii in mod diferit. De exemplu, daca dai intr-un Fallen One si tu esti level 20 si mai e un jucator langa tine level 10, fiecare vede mob-ul cu level diferit. Eu il vad level 20 si el il vede level 10 si fiecare ii aplica damage corespunzator levelului care este.
Un altul lucru care mi s-a parut deranjant este faptul ca toti mobii leveleaza in jurul tau o data cu tine. Se anuleaza sentimentul de progresie, ca si cum esti pedepsit daca iti dai level. Kripparrian a facut un test si a repetat un dungeon de mai multe ori, daca la inceput omora un mob din 3 lovituri, dupa cateva level-up-uri il omora din 8-9 lovituri. E un feeling ciudat, care teoretic se rezolva cand ajungi la level maxim si devii mai puternic din item-urile pe care le gasesti. Ajungand level maxim 25 in beta si gasind item-uri legendare mai bune, aplicand socket-uri si gem-uri + upgrade la item level, poti sa gusti un pic cum se va simti jocul la level maxim.
Pot sa zic ca sunt destul de hyped si surprins placut, aveam slabe sperante de la Blizzard. Ma asteptam ca engine-ul de Diablo 4 sa fie o resapare cum au facut de la Overwatch 1 la 2. Dar este un engine complet nou, care permite spatialitate, adancime a reliefului, si e spectaculos grafic. Cred ca e primul joc Blizzard care este la zi cu grafica. In plus se intoarce la origini, si aici ma refer intunecimea si feeling-u gotic din Diablo 1 si 2.
Ne vedem in Sanctuary, la inceputul lui iunie!