Soferii, inclusiv transportatorii, continua sa isi exprime revolta vizavi de preturile pentru asigurarile auto RCA, multi dintre ei considerand ca polita obligatorie a devenit un produs de lux. Dupa prabusirea City Insurance, pretul s-a dublat sau chiar s-a triplat pentru unii dintre soferi.
In contextul in care polita pentru 6 luni este mai scumpa decat cea pe 12 luni, transportatorii au anuntat proteste, exprimandu-si astfel indignarea. Chiar daca asigurarea auto RCA este obligatorie, un numar mare de soferi circula fara acest document, ceea ce ar putea atrage sanctiuni grave si poate duce inclusiv la radierea automobilului din circulatie.
Romania, in varful clasamentului european privitor la frecventa daunelor RCA
Un comunicat transmis recent de Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) arata ca Romania isi pastreaza pozitia fruntasa in clasamentul european privitor la accidentele soldate cu pagube materiale si/sau vatamari corporale despagubite in temeiul asigurarilor RCA.
Potrivit datelor furnizate de UNSAR, care au fost obtinute de la mai multe asociatii nationale ale asiguratorilor din Europa, frecventa daunelor RCA in Romania este printre cele mai mari din Europa. Asa cum arata cele mai recente date de la Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), frecventa medie a daunelor se situeaza la 6%, in comparatie cu alte tari europene. De exemplu, in Germania, se inregistra la sfarsitul anului 2020 o frecventa a daunelor de 4,4%. Cu alte cuvinte, in Romania, in fiecare an, cel putin 6 masini din 100 inmatriculate produc accidente auto soldate cu pagube materiale sau vatamari corporale si decese.
Reprezentantii UNSAR au mentionat ca accidentele rutiere sunt in continuare unul dintre riscurile majore la care romanii se expun cel mai mult, iar campaniile anuale derulate de UNSAR si industria de asigurari trag un semnal de alarma cu privire la riscul accidentelor auto. Orice schimbare legislativa in acest sens ar trebui sa fie implementata numai dupa un studiu de impact, care sa prioritizeze siguranta rutiera, cat si legislatia europeana.
ASF declara ca nu poate interveni in stabilirea tarifelor RCA
Pe fondul explicatiilor cerute cu privire la cresterea preturilor pentru asigurarile auto, ASF a explicat ca nu poate interveni in stabilirea tarifelor RCA. Care este motivul? Asa cum se arata in comunicatul ASF, exista riscul de atragere a procedurii de infringement in cazul incalcarii directivelor europene.
ASF a mentionat si ca societatile de asigurare isi calculeaza tarifele in baza unor factori precum istoricul propriu al daunalitatii si previziunile referitoare la evolutia acesteia, astfel ca in temeiul legislatiei europene (Directiva 2009/138/EC), nici ASF, nici alta autoritate a statului nu poate sa intervina in sensul aprobarii tarifelor de prima pe care un asigurator vrea sa le practice.
Tot referitor la stabilirea primei de asigurare, societatile calculeaza asa incat sa poata acoperi obligatiile ce decurg din incheierea contractelor RCA, iar evaluarea istoricului se face in baza unor date din ultimii ani, astfel incat calculul sa fie relevant din punct de vedere statistic.
Masuri luate de ASF pentru reducerea valorii politelor
Desi ASF nu are parghii legale pentru a interveni in aprobarea tarifelor practicate de asiguratori, Autoritatea a luat anumite masurii prin care sa ii protejeze pe soferi de preturile mari ale politelor RCA. De exemplu, au fost adoptate tarifele de referinta, care au sporit transparenta din segmentul tarifelor RCA, oferind consumatorilor date corecte si complete. Tarifele de referinta constituie un reper pentru soferi in evaluarea preturilor pentru asigurarile auto obligatorii.
Tot ASF a introdus conceptul de client cu risc ridicat, adica acel sofer care primeste de la minim trei societati de asigurari o oferta cu prima de asigurare cu 36% mai mare fata de tariful de referinta in care se incadreaza. La putin timp dupa retragerea de autorizatie a asiguratorului City, ASF a cerut tuturor companiilor de intermediere in asigurari sa informeze clientii cu privire la conceptul de asigurati cu risc ridicat. Daca te incadrezi in aceasta categorie, poti solicita BAAR reformularea unei oferte de adresare, iar cererea va fi solutionata in cel mult 20 de zile.
Astfel, se poate concluziona faptul ca piata RCA din Romania este inca marcata de un dezechilibru evident, amplificat de cresterea preturilor si revolta soferilor.