Sâmbătă, 29 iulie, s-au împlinit 105 ani de la nașterea lui
Nicolae Steinhardt, care pentru creștinii ortodocși este cunoscut
sub numele de părintele Nicolae de la Rohia. Scriitor, critic
literar și doctor în drept constituțional, în fapt o prezență
fascinantă la toate nivelele: literar, teologic, etic, critic și
cultural, Steinhardt va rămâne peste generații un model ireproșabil
de ceea ce înseamnă vocație duhovnicească. Dar și creatorul unei
opere unice în literatura română, „Jurnalul fericirii”, rămasă
posterității drept „testamentul” său literar.
A fost închis politic in anii de teroare comunistă în grupul
Noica-Pillat, fiind condamnat pentru „omisiune de denunț” și a ales
această cale împins de tatăl său, Oscar, care i-ar fi spus că are
în față o alegere: ori va rămâne în libertate, dar nopțile vor
deveni un iad, ori va fi închis, dar va dormi liniștit.
„Ovreiul de peste 82 de ani, micul pensionar din București, mi
s-a dovedit dintr-o dată, și în chipul cel mai simplu, capabil de
simțăminte autentic senatoriale.
După ce i-am povestit cum s-au petrecut lucrurile, mi-a
vorbit:
– Ce-ai mai venit acasă, nenorocitule? Le-ai dat impresia că
șovăi, că poate să încapă și posibilitatea să-ți trădezi prietenii.
În afaceri, când spui lăsați-mă să mă gândesc înseamnă că ai și
acceptat. Pentru nimic în lume să nu primești a fi martor al
acuzării. Hai, du-te chiar acum.”(Jurnalul Fericirii)
A stat în închisoare în perioada ianuarie 1960- august 1964.
La 15 martie 1960, în timp ce era la Jilava, trece la creștinism
fiind botezat în credința ortodoxă de către Părintele Mina
Dobzeu.
„Evenimentul eliberării se apropie și poate avea loc din clipă
în clipă. În mica celulă de la Zarca, singur, îngenunchez și fac un
bilanț. Am intrat în închisoare orb, cu vagi străfulgerări autogene
ale beznei, care despică întunericul fără a-l risipi, și ies cu
ochii deschiși. Am intrat răsfățat, răzgâiat. Ies vindecat de
fasoane, nazuri, ifose. Am intrat nemulțumit. Ies cunoscând
fericirea. Am intrat nervos, supărăcios, sensibil la fleacuri. Ies
nepăsător. Soarele și viața îmi spuneau puțin. Acum știu să gust
felioara de pâine cât de mică. Ies admirând mai presus de orice
curajul, demnitatea, onoarea, eroismul. Ies împăcat. Cu cei cărora
le-am greșit, cu prietenii și dușmanii mei, ba și cu mine
însumi.”
După moartea tatălui său (1967) începe să-și caute o
mănăstire. În 1975 vine la mănăstirea unde se afla ieromonahul Mina
Dobzeu, însă episcopul Partenie refuză să-i permită șederea, așa
încât părintele Mina îl trimite la arhiepiscopul Teofil Herineanu
de la Cluj-Napoca și la episcopul Iustinian Chira de la
Maramureș.
În 1976 Constantin Noica îl întâlnește, la o lansare de carte
care a avut loc la Cluj-Napoca, pe Iustinian Chira, bun prieten al
lui Ioan Alexandru și al scriitorilor în general și, invitat de
acesta, Noica ajunge în scurt timp la Mănăstirea Rohia, unde
zăbovește 3 zile. Cadrul natural și biblioteca vastă îl
impresionează deopotrivă pe marele filosof care nu ezită să îi
povestească lui Steinhardt despre cele văzute la Rohia, mai ales că
îi știa gândul de a se retrage într-o mănăstire, astfel că în 1978
Steinhardt stă vara la Rohia, pentru ca în anul următor să se
stabilească definitiv acolo ca bibliotecar, cu aprobarea
episcopului Iustinian.
Pe 16 august 1980 este tuns în monahism la mănăstirea Rohia de
către Arhimandritul Serafim Man.
În anul 1971 scrie prima formă a manuscrisului dactilografiat
„Jurnalului fericirii” – una dintre cele mai prolifice opere de
introspecție culturalo-mistică din peisajul literaturii noastre
post-moderne – , care îi este confiscat de Securitate în 1972 și
restituit în 1975, la intervenția Uniunii Scriitorilor (manuscrisul
avea însă să fie confiscat din nou în anul 1984 și depus la
Arhivele Statului, secția secretă). „Jurnalul fericirii” a fost
scris în mai multe versiuni, una dintre acestea fiind scoasă pe
ascuns din țară, ajungând în posesia Monicăi Lovinescu și a lui
Virgil Ierunca, la Paris.
Monica Lovinescu avea să difuzeze „Jurnalul”, în serial, în
anii 1988 și 1989, la postul de radio Europa Liberă, câteva din
fragmente reliefând idei limpezi care indicau aderarea lui
Steinhardt la principii și acțiuni legionare, mai ales în perioada
interbelică.
În martie 1989 angina pectorală de care suferea se agravează
și N. Steinhardt se decide să plece la București pentru a vedea un
medic specialist, drumul spre Baia Mare făcându-l împreună cu
Părintele Justin Hodea -starețul mănăstirii- și cu părintele Paisie
Rogojan cărora le mărturisește: „Tare mă supără niște gânduri, că
nu m-a iertat Dumnezeu de păcatele tinereții mele”. Iar Părintele
Justin îi răspunde: „Satana care vede că nu mai te poate duce la
păcat, te tulbură cu trecutul. Deci, matale care ai trecut la
creștinism și te-ai botezat, ți-a iertat păcatele personale și
păcatul originar. Te-ai spovedit, te-ai mărturisit, ai intrat în
monahism, care este iarăși un botez prin care ți-a iertat toate
păcatele. Fii liniștit că aceasta este o provocare de la cel rău,
care îți aduce tulburare ca să n-ai liniște nici acum”.
În aerogara din Baia Mare, înainte de îmbarcare pentru
București, suferă un infarct și este dus la spitalul din Baia Mare,
unde moare câteva zile mai târziu, joi, 30 martie 1989.
Sunt voci care susțin canonizarea lui Nicolae Steinhardt, mai
ales că Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a stabilit, la
propunerea Patriarhului Daniel, ca anul 2017 să fie dedicat
„apărătorilor Ortodoxiei în timpul comunismului în Patriarhia
Română”.
Din categoria:Politica