„Sa crezi si sa nu uiti!”asa imi spunea mereu mama.Sa cred in
Dumnezeu si in mine si sa nu uit niciodata pamantul din care imi
trag seva.Nu am crezut tot timpul in mine.Au fost perioade in care
nici macar nu ma placeam prea tare sa nu mai pomenesc de gandul
care ma tot indemna sa-mi caut rostul aiurea,in lumea mare.
Crescuta in forfota Bucurestiului ma ratacisem printre betoane si
oameni grabiti.Uitasem ca stramosii mei cioplisera in lemn si
piatra toata bogatia sufletului romanesc,uitasem ca ia este cel mai
frumos vesmant ce-l poate imbraca o femeie,uitasem si ca exista un
Dumnezeu care ne are in grija. Tineretea este nesabuita si
ingamfata si nu de putine ori un prost sfatuitor.Amintirile revin
cu forta data de conexiule create in peste timp.
Era o alta primavara,cu multi ani in urma,in ajunul Pastelui.
Alaturi de mama am pasit pe portile Muzeului Satului.Parca-i aud si
acum vocea:’’Aici sunt adunate toate radacinile noastre!’’Nu era
prima oara cand veneam aici,era doar un alt timp al vietii
mele,cand perceptiaa fost cu totul alta fata de cea ce vedeam.
Busuiocul atarnand de grinda,stergare ocrotind icoane pictate pe
sticla cu naivitatea pura unei evlavii sincere si curate,borangic
strajuin ferestre mici ,toate in casele acelea facut din lut
framantat cu dragoste. Mirosea a zambile si a cerga ! Langa
razboiul de tesut odihnea un patut de copil cu perna incarcata de
flori tesute cu migala. Masuta scunda cu trei picioare pe care
odihneau strachinile de lut,parea ca-si astepta mesenii.Stiu ca mi
s-au umezit ochii .Era atata frumusete neintinata,simpla si
linistitoare, o alta lume ma ajuta sa ma descopar si sa-mi dau
seama ca Dumnezeu ma iubeste daca m-a adus pe aceste locuri.
Acum pictez la randul meu pe sticla si lemn, pentru ca ma
reprezinta,pentru ca asa simt eu divinitatea, in stilul pur
romanesc.
Iata o scurta prezentare a icoanei pe sticla romanesti.
„Icoana pe sticlă, mai precis icoana pictată pe dosul
sticlei, este o categorie a artei populare, un gen al artei
populare practicat aproape exclusiv în Transilvania și care trebuie
pus în legătură cu unele influențe venite din Europa centrală, pe
filiera Bavaria – Austria – Boemia, în cursul sec. XVII și XVIII,
precum și cu meșteșugul ceramicii, dar și al sticlei, adus de
habani, o sectă religioasă originară din Boemia, venită și
stabilită în Transilvania, în părțile Albei mai ales, cam în
aceeași epocă.Mănăstirea Nicula este un important centru de
pelerinaj din Ardealul de Nord. Arta iconarilor pe sticlă din acest
centru se caracteriza printr-un desen naiv, dar foarte sugestiv,
și printr-o compoziție simplă și clară, fără proporții anatomice și
de perspectivă, dar echilibrată cromatic. Icoanele se zugrăveau
după modele (izvoade), care erau decalcuri pe hârtie făcute cu
creionul sau cu o culoare, după icoane mai vechi. Izvodul era scos
periodic pentru a se executa câteva lucrări și după aceea era iar
pus la păstrare. Un detaliu interesant este faptul că icoanele pe
sticlă au un chenar, pentru a se ști până unde se întinde icoana
(pentru a nu se crede că a fost acoperită de ramă În pictura pe
sticlă se foloseau culori pregătite manual, de obicei cu pigmenți
și ulei de in. Înainte de începerea picturii, sticla era curățată
cu atenție de orice pete de grăsime. Această tehnică asigura o
rezistență considerabilă și împiedica exfolierea stratului
pictural. Sticla folosită la pictură avea o suprafață dură,
unduitoare și plină de balonașe de aer, căci trebuie avut în minte
că materialul pictorilor era reprezentat de sticla nefolosită, din
cauza faptului că era defectuoasă. Defectele sticlei măreau
valoarea picturii, deși fără intenție. Acestea reflectau lumina
într-un mod neregulat, ceea ce producea efecte speciale’’Sursa:
ro.wikipedia