Parfumul și seducția sunt inevitabil legate intre ele: parfumul
a fost creat pentru a incita și pentru a crea emoție. Pentru a
seduce.
Atracție irezistibilă, captivare, încântare, tentație, ademenire,
amăgire, cucerire, delectare, desfătare, fascinare și fascinație,
fermecare, magie, încântare, subjugare, vrăjire. Atâtea definiții,
aparent prozaice, și tot atâtea anume de parfumuri create cu artă,
menite să aducă fericire. Pentru că parfumul este o eficientă armă
a seducției. Mirosul e un simț teribil de important, major în
apropierea dintre oameni. Parfumul a fost creat încă din
antichitate pentru a seduce, pentru a naște intimitate și a
apropia, pentru a experimenta aromele cu toate cele cinci simțuri,
inclusiv cel tactil. De la sărurile de baie, la uleiul aromat de
corp și masajul cu loțiuni parfumate, până la contopirea totală cu
miracolele artiștilor creatori de parfum bun (nu fragranțe,
niciodată să nu-ți pângărești corpul cu parfum prost), de la
inspirarea miresmei unui trandafir roz și până la a deveni zeitate
înmiresmată, așa cum n-ai mai fost niciodată până acum, e o
întreagă artă, iar parfumul face parte din ea. Culturile antice
erau incomparabil mai bogate și mai inventive decât epoca modernă,
când arta parfumării, apreciată și folosită mai mult de elite
(inclusiv intelectuale), e ignorată adesea de omul prea grăbit,
lipsit de o anume educație, sau poate prea indiferent, lipsit de
dorință sau, pur și simplu, de posibilități materiale pe care nu
poate sau nu se străduiește să le depășească. Să aruncăm o privire
rapidă, cu siguranță insuficient concentrată, dar obiectivă și
documentată, către timpurile dominate de pasiuni, amoruri devenite
celebre, regate cucerite prin atracție irezistibilă, în care arta
seducției era ridicată la rang de politică de imperiu. Să privim
către personalitățile care au schimbat istoria și datorită
parfumului, folosit cu succes în arta seducției.
Istoria parfumului este aproape la fel de veche ca cea a umanităţii, datând încă din preistorie. Cu siguranță că și seducția își are originile de când e omul pe lume. Omul primitiv ardea răşini aromate pentru incantaţii. Astfel, rămânea și el parfumat, atrăgând, incitând. Descoperirile arheologice au scos la lumină vase din perioada preistorică, în care urmele de uleiuri aromatice extrase din plante și rășini arată categoric preocuparea omului preistoric pentru arome.
În Mesopotamia Antică a existat şi primul parfumier, o femeie pe nume Tapputi, care utiliza uleiuri, flori şi plante, dar și smirnă sau chiparos, pe care le combina şi în urma distilării obţinea uleiuri aromate. Cei mai bogați oameni, femei și bărbați, foloseau acest parfum ”pentru a atrage atenția asupra lor”, scriu istoricii.
Liz Taylor in filmul Antoniu și Cleopatra
Cleopatra i-a sedus pe cei mai puternici bărbați ai timpului său, fără a fi o mare frumusețe, dacă e să-i credem pe istorici. Dar Kyphi era parfumul său personal, care tulbura Roma, pe Cezar, pe Marc Antoniu, pe orice bărbat sau femeie din preajmă. Plutarh scria că acest “Kyphi” era un amestec de miere, vin, planta henne, smirnă, diferite rădăcini aromate, lemn de trandafir, trestie parfumată, crocuși, macriș, boabe de ienupăr, cardamon, nard, crin, lotus, fistic, mentă, scorțișoară, canabis, tămâie, ierburi, cedru etc. Tot istoricului antic Plutarh adăuga că celebrul Kyphi “are puterea de a adormi un om și a-l face sa aibă vise plăcute, sau de a-l relaxa, dar mai ales de a-i alunga grijile zilnice și a-i aduce pacea”. Folosit exclusiv în formă solidă, ca unguent puternic parfumat, asemeni îndemnurilor minunatei Coco Chanel câteva milenii mai târziu, Cleopatra folosea Kyphi în toate punctele unde dorea să fie sărutată. Uleiurile esențiale ale Egiptului antic erau arme ale seducției, poate mai puternice decât însăși frumusețea și aurul, care îi atrăgeau mult pe oamenii antichității, dovadă că celebrele jafuri de morminte faraonice din piramide aveau ca scop și găsirea uriașelor recipiente din alabastru, care adăposteau uleiuri esențiale de smirnă, nard, tămâie, galbanum (o rășina aromatică din Orientul Mijlociu, renumită pentru tenta ei amăruie și mirosul verde), scortișoară, lemn de cedru, boabe de ienupăr, toate păstrate în perfectă stare.
Grecii antici ajunseseră la subtilități incredibile în arta parfumării. Pentru fiecare parte a corpului foloseau un alt ulei aromat. Uleiul de trandafiri, un afrodisiac superb, se aplica pe gât, la baza coloanei vertebrale și pe decolteu. Pieptul era parfumat cu ulei de palmier, iar gambele și tălpile se parfumau cu uleiuri calde și stimulante de santal sau scorțișoară. Pentru păr foloseau mirt, iar pentru mâini și brațe un minunat parfum de laur, măslin, crin și scorțișoară. După spusele lui Homer, zeii Olympului i-ar fi învăţat pe oameni secretele fabricării parfumurilor şi în mitologia greacă apar numeroase scene în care zeiţele sau nimfele prepară esenţe frumos mirositoare, folosite cu mare succes atât de zei, cât și de muritori, pentru seducția ridicată la rang de artă, după cum bine știți.
Vă puteți imagina, oare, o practică amintită de istorici, folosită în Ierusalimul antic, unde femeile își turnau mir și balsam parfumat în încălțăaminte și ori de cite ori le ieșea în cale un bărbat atrăgător, se ridicau pe vârfurile picioarelor, în asa fel încât parfumul putrenic și aromat atragea atenția asupra femeii?! Ei bine, așa procedau și se pare că practica dădea roadele scontate.
Kyphi, o versiune modernă
În practica indiană Ayurveda, pentru masaj se folosesc uleiuri esențiale, aplicate în punctele de acupunctură de pe corp, pentru a stimula meridianele energetice. Doctorul naturopat Indrani Maity, un celebru practicant Ayurveda, (cel care a infiintat Ultimate Rejuvenation Spa), ne sfăuiește: tâmplele trebuie masate cu ulei de nufăr pentru a reduce stresul, uleiul de trandafiri e recomandat pentru masajul decolteului și în zona inimii, pentru a inspira tandrețe și dragoste, iar uleiul de rozmarin și peppermint se aplica în spatele genunchilor (acea zona care controlează descărcările de adrenalină din corp și sistemul nervos) pentru energie și clarviziune.
Primul parfum modern a fost ” Eau de la reine de Hongrie” (Apa Reginei Ungariei), creat în 1370. Regina Elisabeta a Ungariei a fost cea care a cerut crearea esenţei şi cea care a dat numele parfumului rămas în istorie. Legenda spune că parfumul a fost cerut de regină pentru a-l seduce pe regele Poloniei, cu care ulterior s-a şi căsătorit. Eau de la reine de Hongrie reprezenta un amestec de esenţe de rozmarin și alte câteva plante. A dat roade acest prim parfum modern, care are aproape 700 de ani vechime! Regina a devenit Elisabeta a Poloniei, iar dragostea dintre cei doi soți regali a rămas nealterată.
Nu se putea ca Renașterea, apărută în minunata
Italie, să nu aducă cu sine mari seducători și superbe femei
elegante și iubite. Veneţia şi Florenţa erau capitalele
parfumurilor, iar moda parfumării în scopul seducerii era deja
stăpânită de femei și bărbați, deopotrivă. Parfumierii combinaseră
reţete şi formule adunate din toată lumea. Celebra familie
florentină Medici a rămas în istorie nu doar pentru că membrii săi,
mari mecenați ai artelor, au sprijinit mari sculptori, arhitecți,
pictori și poeți, ci și pentru dragostea faţă de esenţele
înmiresmate. Despre Caterina de Medici se spune
căavea o adevarată obsesie pentru parfum. A avut un parfumier
personal, Renato din Florenţa (cunoscut și ca
Renee Ruggeri), care i-a creat celebrul parfum din ambră cenușie,
contribuind enorm la succesul și celebritatea reginei.
Celebrul seducător venețian Casanova folosea zilnic o cremă de
albire cu miros puternic de iasomie și un balsam pentru părul său
lung și mătăsos, cu mireasmă de santal.
Și nu puteam povesti despre parfum și seducție fără să amintesc de Napoleon, o personalitate care a schimbat cursul istoriei definitiv, cu care începe, practic, epoca modernă în Europa, și care folosea doi litri de colonie pe săptămână. Napoleon a fost un mare fan al parfumurilor bune, iar cei doi litri săptămânali de colonie “Le Vainqueur”, parfumul său preferat, creat în anul 1795 de către François Rancé . Era un amestec superb de citrice, ghimbir, iasomie, iris, mosc şi ambră. Francois a realizat mai multe parfumuri pentru Napoleon Bonaparte, dar şi pentru iubita sa, Josephine. Să nu uităm de cele şaizeci de sticluţe lunare cu extract de iasomie care îi întregeau ținuta ireproșabilă, deoarece era un om extrem de curat, hainele îi erau perfect croite și înnoite periodic, fără cusur, iar palatul bine întreținut. Josephine, frumoasa creolă pe care a iubit-o întreaga viață și căreia i se spunea și ”Nebuna moscului”, adora la fel de mult parfumurile, moscul fiindu-i favorit. Nimeni nu contestă că a iubit-o și datorită parfumului, nu doar celorlalte calități. La 60 de ani după dispariția ei, în budoarul faimoasei Josephine parfumul de mosc încă se mai păstra și putea fi simțit de către locuitorii palatului.
Creatoarea Maria McElroy a imaginat parfumul Aroma M, un ulei japonez foarte aromat. Se știe că aceste opere de artă în mișcare, care sunt gheișele, nu obișnuiau să-și parfumeze pielea, dar se revanșau parfumându-și din abundență kimonoul. În încăperi, ardeau bețișoare aromate, creând astfel o aură atrăgătoare și seducătoare. Când au inceput sa foloseasca parfumuri vestice, le-au adaptat ritualului lor de parfumare, aplicând parfumul pe partea laterală a gâtulu, considerată ca fiind cea mai seducătoare parte a corpului unei femei, în cultura japoneză, apoi părul, parfumat destul de tare, pentru a păstra aroma timp îndelungat. ”Simțul olfactiv e stimulat continuu, purtătoarea își simte propriul parfum, ceea ce îi induce o stare de bine permanentă”, spune McElroy.
În 1921, parfumierul Ernest
Beaux crea, la indicațiile lui Coco
Chanel, prețiosul parfum care folosea pentru prima oară
aldehidele. Numele lui: Chanel No.5! Legenda spune
că No 5 nu a căpătat nici un rid şi nu a îmbătrânit deloc, fiind
astăzi la fel de atrăgător şi feminin ca în ziua în care inspirata
Chanel l-a ales. Ea avea obiceiul să spună:”O femeie fără
parfum nu are viitor “, parafrazându-l pe Paul Valery. Peste
câteva note de neroli, floare de portocal amar şi ylang-ylang,
aldehidele C10, C11, C12 lasă parfumul să înflorească,
amestecându-se cu iasomia de Grasse şi minunații Rose de Mai
(trandafirii de mai). Santalul de Mysore, vetiverul şi Bourbonul îi
îmbogăţesc aroma, făcându-l cremos şi pudrat, ca apoi că se
topească în note de vanilie.
Numele legendarei Marylin Monroe se leagă
indisolubil de seducție și de Chanel No.5.
„Marilyn, ce porți în pat?” “Doar câteva picături de Chanel
No.5!“ În 2013, la mai bine de cinci decenii de la
dispariția starului, Chanel i-a adus un tribut uimitor: campania
celebrei Case Chanel pentru parfumul No.5 a publicat materiale noi
și pline de farmec. Relația dintre Marilyn Monroe și Chanel No.5 a
demonstrat, odată în plus, că seducția poate începe cu un zâmbet
superb, continuând cu un foarte feminin parfum, pe care l-a
descoperit o frumoasă și pasională vedetă, care l-a apreciat public
pentru prima oară. Marilyn n-a fost și nu va fi uitată niciodată, e
nemuritoare, iar povestea ei de dragoste cu superbul parfum durează
și azi.
Învăluită într-un adevărat ”scent of woman”, seducătoarea
Marilyn pășește, în visele iubitorilor de cinema, în acorduri
înmiresmate de Chanel No 5.
…………………………………….
Dragi condeieri, frumoasa temă de azi a fost aleasă de Ella.
Aș dori să ne întâlnim și în 7 mai, deci peste
două săptămâni, deoarece un nou prieten și membru al clubului
nostru, Radu Florin, din păcate fără blog…încă, dar cu cont pe
facebook și cu niște cunoștințe uimitoare despre parfum, pasionat
de tot ce ține de miracolul numit PARFUM, ne propune una din cele
mai incitante și frumoase teme, care ar putea deschide o nouă
tematică în șirul poveștilor noastre parfumate: Parfumul
personajelor din romanul Moarte pe Nil de Agata Christie,
după care s-au făcut mai multe filme, cea mai bună ecranizare fiind
cea din 1978, cu Bette Davis, Mia Farrow, David Niven, Jane Birkin,
Angela Lansbury, Peter Ustinov, Olivia Hussey, Maggie Smith, o
ecranizare excelentă, în care jocul actorilor a fost completat de
costumele perfect adaptate epocii. Plus machiaj și…parfum.
Tot în luna mai, aș dori să ne întâlnim cu o poveste nostalgică și
frumoasă, propusă de Pandhoraa, numită Parfumul magazinelor
de altă dată. Această întâlnire am ales-o pentru
21 mai.
După care avem examene și cred voi lua o vacanță de lucru, dar
povestea va continua, avem teme frumoase. Baftă la examene să
fie!
………………
(teaser)
Suntem în anii ’30. ”Moarte pe Nil” este considerat cel mai bun
roman al Agathei Christie. Acțiunea se petrece într-o croazieră pe
Nil, în Egipt și o are ca personaj principal pe moștenitoarea
Linnet Ridgeway. Este perioada Art deco. Dar cum arătau personajele
principale din Moarte pe Nil? Și, mai ales, ce parfumuri foloseau?
Linnet Ridgeway este o tânără moștenitoare a imperiului financiar
Ridgeway, are cam tot ce poate își poate dori o femeie: bogăție,
inteligență, farmec. Linnet poartă parfumul Shalimar de Guerlain,
creat in 1925, adăpostit într-un frumos flacon de cristal Baccarat.
Shalimar este despre femeia anilor’20, îndrăgostită de libertate și
visând la voiaje în Orient. Shalimar este un parfum aristocarat.
Linnnet era îndragostită de Shalimar. Se știe că în ciuda lansării
covârșitoare din Europa, franțuzoiacele nu l-au adoptat. În schimb,
majoritatea americancelor sofisticate, așa cum este si Linette, îl
aleg rapid după ce îl descoperă. …( un text de Radu Florin, restul
în 7 mai, când sper să participați cât mai mulți, vă
aștept)!
……………………….
1.
|
Mirela
|
2.
|
Ella
|
3.
|
Pandhoraa
|
4.
|
Dana
|
5.
|
Suzana
|
6.
|
Silving
|
7.
|
Poclid Simona
|
8.
|
Diana
|
9.
|
Lili
|
10.
|
Mala Lăcrămioara
|
11.
|
Adriana
|
12.
|
Elly W.
|
( Collection closed )
Link tool by Inlinkz