Sări la conținut
Mass Media 8

Senatul a aprobat un proiect de lege prin care termenul pentru repararea bunurilor neconforme este redus la 15 zile lucrătoare, în loc de 15 zile calendaristice, cum era stabilit anterior.

În şedinţa senatului de luni, s-a adoptat un proiect de lege important care aduce modificări semnificative în domeniul protecţiei consumatorilor. Această reglementare are ca scop îmbunătăţirea procesului de reparare sau înlocuire a bunurilor neconforme, aspect deosebit de relevant pentru consumatori. Conform noilor modificări, termenul în care vânzătorii sunt obligaţi să efectueze reparaţii sau înlocuiri va fi extins de la 15 zile calendaristice la 15 zile lucrătoare. Aceasta reprezintă o schimbare fundamentală în legislaţia existentă, oferind astfel consumatorilor o mai bună protecţie în cazul în care se confruntă cu produse care nu satisfac standardele de calitate.

Modificarea vizează în special articolul 12 alineatul (1) litera b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 140/2021. Aceasta înseamnă că vânzătorii vor avea la dispoziţie un termen mai flexibil pentru a remedia deficienţele, dar în acelaşi timp, ei sunt obligaţi să răspundă prompt la solicitările consumatorilor. Noile reglementări subliniază importanţa dialogului dintre părţi, repetând faptul că reparaţiile sau înlocuirile trebuie să se realizeze într-un termen rezonabil, stabilit prin acord comun, având în vedere specificul bunului în cauză şi gravitatea neconformităţii întâmpinate.

Este esenţial ca această reglementare să fie percepută corect de toţi actorii implicaţi – atât consumatori, cât şi vânzători. Cei din urmă trebuie să fie conştienţi de obligaţiile pe care le au faţă de clienţi, mai ales în contextul în care consumatorii îşi doresc o experienţă de cumpărare cât mai lipsită de probleme. Un termen de 15 zile lucrătoare este considerat mai realist, dând posibilitatea vânzătorilor să organizeze mai bine logistica necesară pentru a răspunde cerinţelor clienţilor.

Este important de menţionat că Senatul este primul for sesizat să dezbată acest proiect de lege, iar responsabilitatea finalizării sale va reveni Camerei Deputaţilor, care va avea ultimul cuvânt în această chestiune legislative. Astfel, se aşteaptă ca discuţiile să continue în cadrul Camerei Deputaţilor, unde pot exista eventuale ajustări sau amendamente. Indiferent de procedurile legislative, scopul final rămâne acela de a asigura protecţia consumatorilor şi de a îmbunătăţi relaţia dintre aceştia şi companii.

În concluzie, modificările adoptate de Senat sunt un pas important în direcţia protecţiei drepturilor consumatorilor, aducând claritate şi transparenţă în procesul de remediere a bunurilor neconforme. Este esenţial ca toţi actorii implicaţi să se familiarizeze cu noile reglementări pentru a prezerva încrederea consumatorilor în piaţa de bunuri şi servicii. Această mişcare legislativă subliniază importanţa unui cadru legal care să sprijine atât drepturile consumatorilor, cât şi obligaţiile vânzătorilor, în vederea promovării unui comerţ corect şi echitabil.