1. Argumentul
paragrafului. Scurtă prezentare a
contextului
J. B. Lightfoot a observat că
Galateni 6:11–18 “însumează principalele
teme ale epistolei”;1 Adolf Deissmann
a insistat, în ceea ce priveşte epistolele lui Pavel în general şi
Galateni, în special: “Ar trebui să acordăm o mai mare atenţie
cuvintelor care încheie epistolele; ele sunt de o mare importanţă
pentru înţelegerea Apostolului; în special, concluzia de la
Galateni este remarcabilă”.2 Pe urmele lui Lightfoot, Deissmann
şi Milligan savanţii au considerat că 6:11-18 constituie un rezumat
al conţinutului epistolei. Totuşi,Hans Dieter Betz a considerat că
6:11–18 nu constituie doar un rezumat al epistolei, ci “ar trebui
folosită ca o cheie hermeneutică pentru intenţiile
autorului.”Finalurile4
epistolor lui Pavel funcţionează asemenea cuvintelor de mulţumire
ale scrisorilor sale, dar oarecum în direcţie opusă: în timp ce
cuvintele de mulţumire aruncă o lumină asupra conţinutului care va
fi discutat, finalurile surprind punctele esenţiale ale aceluiaşi
conţinut. Finalul Epistolei către Galateni nu conţine salutări,
nici expresii ale bucuriei, cereri de rugăciune sau doxologii –
acest fapt reflectă relaţia tensionată dintre Pavel şi convertiţii
săi, relaţie evidentă în întreg conţinutul
scrisorii.
În acest paragraf
apar totuşi elemente caracteristice stilului lui Pavel, cum ar fi
“autograful” din versetul 11.5 În vv. 12-15 avem o secţiune
disproporţionat de mare de propoziţii concluzive, care se
focalizează pe principalele aspecte surprinse în conţinutul
scrisorii. Secţiunea 12-15 nu exprimă bucuria sau mulţumirea, ci
avertizarea. Aceste propoziţii funcţionează ca exhortaţii
implicite. Punctul culminant al acestor afirmaţii este
“binecuvântarea păcii” condiţionată din v. 16, care este urmată de
avertismentul şi exhortaţia explicită din v. 17. Apoi, toate
acestea se încheie cu obişnuita “binecuvântare a harului” din v.
18.6
În vv. 12-13,
Apostolul Pavel îi condamnă pe acei iudaizatori, care “nu păzesc
Legea”, fiind nesinceri; dorinţa lor era aceea de a evita
persecuţia, şi de a se “lăuda”.
Aici este
folosit verbul kaucavomai, care apare de 35 de ori în epistolele
lui Pavel pentru a desemna fie o laudă îndreptăţită, fie o
pretenţie greşită. Contextul este acela care stabileşte sensul
expresiei şi este clar că în v. 13 verbul kaucavomai desemează o pretenţie neîndreptăţită.
Iudaizatorii susţineau tăierea împrejur pentru a se pune la adăpost
de persecuţia din partea evreilor necreştini.
În v. 14, Pavel
pune în contrast lauda neîndreptăţită din v. 13, cu exultaţia sa
dreaptă şi corectă.7 Un
alt aspect subliniat în acest v. 14 este crucea lui Hristos; pentru
Pavel, punctul central al Evangheliei creştine şi obiectivul
proclamării creştine este “Hristos crucificat”. Prin metonimie,
termini asociaţi precum “cruce” sau “moarte” au fost folosiţi de
Apostolul Pavel pentru a prezentakhvrugma creştină fundamentală.8 Acest mod de a gândi face ca
suplimentarea Evangheliei să fie de neconceput. „Crucea lui
Hristos” constituie sfârşitul oricărei forme de
legalism.
Rezultatul
identificării cu “crucea lui Hristos”, al experimentării lucrării
lui Hristos în viaţa cuiva, este descris de Pavel ca
ejmoi; kovsmo" ejstauvrwtai kajgw; Kovsmw
(„lumea este răstignită faţă de mine şi eu faţă de
lume”). kovsmo"(“lume”) nu desemnează aici nici lumea fizică, nici lumea
umanităţii, nici lumea umanităţii păcătoase despărţite de Dumnezeu,
ci, aşa cum explică Burton, “modul de viaţă care este caracterizat
de avantaje pământeşti, privite ca obstacole în calea
neprihănirii.”9 Creştinul
nu trebuie, ca în unele religii orientale, să respingă relaţiile cu
lumea fizică şi cu umanitatea în general; a fi identificat cu
Hristos înseamnă să nu îţi mai laşi gândirea dominată de avantajele
“pământeşti” sau “carnale”. Aceasta poate părea, la prima vedere,
ceva teoretic dar Pavel explică în v. 15 ceea ce
gândeşte.
V. 15 prezintă
obiectivul lui Pavel din Epistola către Galateni şi constituie
punctul focal al finalului acestei scrisori. El a vorbit despre
motivaţia iudaizatorilor (vv. 12-13) şi despre crucea lui Hristos
care constituie sfârşitul unui mod de viaţă dominat de avantaje
lumeşti (v. 14). Acum, el aplică toate acestea la situaţia
galatenilor, formulând esenţa poziţiei sale într-o maximă:
ou[te ga;r peritomhv tiv ejstin ou[te
ajkrobustiva, ajlla; kainh; ktivsi", “Nici tăierea
împrejur, nici netăierea împrejur nu înseamnă nimic; ceea ce
contează este o nouă creaţie”.
În ceea ce priveşte
expresia kainh; ktivsi" („o
creaţie nouă”), Betz notează: „conciziunea acestei expresii ne face
aproape siguri că ea era cunoscută de galateni.”10Există dovezi că acestă declaraţie
de la v. 15 era considerată proverbială în alte medii decât cele
ale lui Pavel. Georgius Syncellus, un istoric bizantin, a scris o
cronică enciclopedică intitulată Chronographia, în jurul
anilor 806-808 d. Hr., care acoperă evenimentele de la crearea
lumii până la domnia împăratului roman Diocletian. El notează că
aceleaşi cuvinte apar într-o scriere numită Apocalipsa lui
Moise (astăzi pierdută) şi presupune că Pavel citează aceste
cuvinte în v. 15.
Se pare că v. 15 redă o maximă
proverbială, care a circulat în anumite cercuri de gândire,
bazându-se probabil pe elaborări iudeo-creştine timpurii ale
speculaţiilor rabinice despre iubirea şi cinstirea „umanităţii”,
aşa cum se găsesc în <Abot1.12; 4.1, and 6.1.11 Dacă această maximă era cunoscută
de destinatarii scrisorii, putem presupune că Pavel o foloseşte
pentru a realiza climaxul argumentelor şi exhortaţiilor sale, în
ceea ce priveşte pericolul iudaizatorilor.12
Răspunsul lui Pavel
la stilul de viaţă nomistic propovăduit de iudaizatori este unul
simplu: expresiile externe ale credinţei creştine pot fi
considerate ca relevante din punct de vedere cultural, dar nu sunt
necesare spiritual. Acum, viaţa “în Hristos” trebuie trăită nu în
contextul legilor, ci în cel al “Duhului”. Aceasta nu înseamnă doar
că Dumnezeu a efectuat “re-creerea” în Hristos şi prin Duhul, ci,
mai degrabă, exprimă ideea că lucrarea lui Dumnezeu în Hristos şi
prin Duhul are ca rezultat “o nouă creaţie”.
De aceea, “tot ceea
ce contează” (ajllav) pentru creştin este faptul de a fi “o nouă creaţie”,
reflectând această noutate a creaţiei în exterior printr-o viaţă,
relevantă din punct de vedere cultural, de închinare şi
slujire.
În v. 16, Pavel pronunţă
binecuvântarea peste toţi aceia care trăiesc conform învăţăturii
creştine că (1) negativ, toate expresiile externe ale credinţei
creştine trebuie considerate relevante cultural dar nenecesare
spiritual şi (2) pozitiv, ceea ce contează spiritual este ca o
persoană să fie o „nouă creaţie”, aflându-se „în Hristos” şi sub
călăuzirea Duhului. Această învăţătură se aplică, în contextul
situaţiei galatenilor, la tăierea împrejur, dar are relevanţă şi
pentru acele situaţii în care spiritualitatea interioară a cuiva se
exprimă în circumstanţele contemporane.
În v. 17, după ce a oferit o
binecuvântare a păcii peste cei ce urmează învăţătura creştină,
Pavel adaugă o remarcă personală, care îi subliniază autoritatea
apostolică şi constituie un avertisment împotriva dezordinii din
bisericile Galatiei. Pericolul iudaizatorilor din bisericile
Galatiei îl afectează în mod personal pe Pavel ca apostol şi
evanghelist.
V. 18 prezintă,
precum în finalul fiecărei epistole pauline, o binecuvântare a
harului. Specificul acestei binecuvântări constă în adăugarea
vocativului ajdelfoiv
(„fraţilor”), subliniând afecţiunea apostolului pentru
convertiţii săi, neîntreruptă de mustrări, precum şi
ajmhvn final, caracteristici care nu
mai apar în alte benedicţii pauline. Prezenţa cuvântului
cavri" (har) este deosebit de
semnificativă, deoarece, în Galateni, legea şi harul sunt priviţi
ca doi poli opuşi, atât din punctul de vedere al neprihănirii
înaintea lui Dumnezeu, cât şi din cel al vieţii creştine. Astfel,
Pavel închide această epistolă pe nota harului.13
2. Organizarea
paragrafului
11. 1. :Idete phli,koij u`mi/n gra,mmasin e;graya th/| evmh/|
ceiri,Å



3.

ou-toi avnagka,zousin u`ma/j
perite,mnesqai(






7.
i[na evn th/| u`mete,ra| sarki.
kauch,swntaiÅ









16.
14. kai. o[soi tw/| kano,ni tou,tw| stoich,sousin( kai. evpi.
to.n VIsrah.l

tou/
qeou/Å






basta,zwÅ

pneu,matoj u`mw/n(
avdelfoi,\ avmh,nÅ
1 – 2: rel. de
sprijin-PIVOT, orientare, introducere-PIVOT
2 – 3: rel. de sprijin-PIVOT,
clarificare, cu reafirmare, PIVOT-amplificare
3 – 4: rel. de sprijin-PIVOT,
argumentare, MIJLOC-scop
2 – 5: rel. de sprijin-PIVOT,
clarificare, cu reafirmare, PIVOT-amplificare
2 – 6: rel. de sprijin-PIVOT,
clarificare, cu reafirmare, PIVOT-amplificare
3 – 5 – 6: rel. de adăugare,
noncronologice, unite
6 – 7: rel. de sprijin-PIVOT,
argumentare, MIJLOC-scop
2 – 8: rel. de sprijin-PIVOT,
clarificare, fără reafirmare, PIVOT-contrast
8 – 9: rel. de
sprijin-PIVOT, orientare, orientare-CONŢINUT
9 – 10: rel.
de sprijin-PIVOT, argumentare,
motiv-REZULTAT
9 – 11: rel. desprijin-PIVOT, argumentare,
motiv-REZULTAT
10 – 11: rel. de adăugare,
noncronologice, unite
8 –12: rel. de sprijin-PIVOT,
argumentare, bază-CONCLUZIE
12 – 13: rel. de sprijin-PIVOT,
clarificare, fără reafirmare, PIVOT-contrast
12 – 14: rel. desprijin-PIVOT, argumentare,
bază-ÎNDEMN
14 – 15: rel. de sprijin-PIVOT,
argumentare, condiţie-CONSECINŢĂ
12 – 16: rel. de sprijin-PIVOT,
argumentare, bază-ÎNDEMN
16 –17: rel. de sprijin-PIVOT,
argumentare, orientare, situaţie-PIVOT
12 –18: rel. de sprijin-PIVOT,
argumentare, motiv-REZULTAT
3. Studiu de
sinonimie
Conform Louw-Nida
Lexicon, expresia kti,sij
poate fi înţeleasă în cinci
moduri:
(a) creaţie 42.35
(b) creatură 42.38
(c) univers 1.4
(d) instituţie 42.39
(e) autoritate 37.43
Considerăm că
sensul intenţionat de autorul epistolei este (a) “creaţie”, pe baza
următoarelor motive:
1.
Sensul (b) “creatură” se referă la ceea ce a
fost creat de Dumnezeu la facerea lumii, în cartea
Geneza. evla,treusan th|/ kti,sei para. to.n
kti,santa“Ei s-au închinat la ceea ce a
fost creat în locul Creatorului”. (Romani 1:25) Este evident că nu
acesta este sensul intenţionat de Pavel, deoarece creştinul este o
creaţie nouă, Dumnezeu ne-a creat din nou, ne-a născut din
nou, prin credinţa în Hristos. Dacă Pavel ar fi intenţionat sensul
de “creatură”, nu ar fi surprins noutatea lucrării lui Hristos faţă
de crearea lumii de către Dumnezeu.
2.
Sensul (c) “univers” descrie universul ca produs
al activităţii lui Dumnezeu în creaţie. Acest sens prezintă
dezavantajele enunţate la punctul anterior, în plus este prea larg,
referindu-se la întreg cosmosul. Este clar că intenţia lui Pavel
este de a se referi doar la oamenii transformaţi de Hristos, nu la
întregul univers.
3.
Sensul (d) “instituţie” descrie o instituţie
umană sau o structură socială, în calitatea ei de ceva care a fost
creat. 'u`pota,ghte pa,sh| avnqrwpi,nh| kti,sei dia. to.n
ku,rion' “Fiţi
supuşi oricărei stăpâniri omeneşti, pentru Domnul.” (1 Petru 2:13a)
Este posibil ca sensul intenţionat să fie cel de “instituţie cu
autoritate.” Nu este cazul să avem acest sens, deoarece
“instituţie” denotă o structură omenească de autoritate, nu o
acţiune de origine divină de reformare a
omului.
4.
Ultimul sens propus de Louw-Nida Lexicon este
acela de (e) “autoritate”. Acest sens este foarte asemănător cu cel
de la punctul anterior, specificul lui fiind acela că se poate
referi şi la autoritatea unei persoane care conduce. Din nou, ideea
de autoritate omenească nu are nimic în comun cu sensul din
Galateni, unde este prezentată o acţiune
divină.
Pe baza acestor
observaţii, devine evident că sensul intenţionat de autorul
epistolei este acela de “creaţie”.
În continuare, vom
analiza sinonimele din aria lexicală A face, a creea
(42.29-42.40), pentru a identifica motivul pentru care Pavel a
preferat termenul 42.35 kti,zw; kti,sij, ewj.
42. 29
poie,w se referă la
producerea a ceva nou, cu implicaţia folosirii materialelor care
există deja. Pavel nu a folosit acest cuvânt, deoarece a dorit
să surprindă noutatea lucrării divine de regenerare a omului,
făcută în Hristos şi prin Duhul, nu prin vechile strategii
omeneşti. 42. 30 poi,hma, toj este un derivat al lui 42.29,
desemnând “produsul, ceea ce este făcut”.
42.31