Scrisoare deschisă adresată președintelui României, prim‑ministrului, ministrului Justiției și procurorului general
Desființarea Serviciului de Informații și Protecție Anticorupție
al Ministerului Justiției este ilegală, iar consecințele generate
favorizează înalta corupție politică transpartinică și rețelele
criminalității organizate transfrontaliere.
Serviciul de Informații și Protecție Anticorupție al Ministerului
Justiției a fost conceput ca parte a sistemului securității
naționale, iar desființarea acestuia constituie un atentat care a
generat și continuă a genera vulnerabilități și pericole majore
pentru ordinea de drept.
Starea de drept
Art. 6 și art. 9 din Legea nr. 51 /1991 privind securitatea
națională a României, republicată, Monitorul Oficial, Partea I, nr.
190, din 18 martie 2014, stipulează:
Art. 6
(1) Organele de stat cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale
sunt: Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii
Externe, Serviciul de Protecţie şi Pază, precum şi Ministerul
Apărării Naţionale, Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul
Justiţiei, prin structuri interne specializate.
(2) Activitatea pentru realizarea securităţii naţionale este
organizată şi coordonată de către Consiliul Suprem de Apărare a
Ţării.
Art. 9
(1) Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Afacerilor Interne şi
Ministerul Justiției își organizează structuri de informații cu
atribuții specifice domeniilor lor de activitate.
(2) Activitatea de informaţii a acestor organe se desfăşoară în
conformitate cu prevederile prezentei legi şi este controlată de
Parlament.
Starea de fapt
În contradicție cu dispozițiile legale mai sus menționate, din
arhitectura sistemului instituțional al securității naționale
lipsește structura departamentală de informații a Ministerului
Justiției, aceasta fiind desființată abuziv și ilegal printr-un act
juridic nul de drept, deoarece o hotărâre de guvern sau un ordin al
ministrului nu pot desființa dispozițiile unei legi organice. Or,
potrivit Constituției României, sistemul securității naționale și
organizarea administrației publice sunt reglementate prin legi
organice.
Luând act de declarațiile publice ale ministrului Justiției în
funcție la data desființării Serviciului de Informații și Protecție
Anticorupție al Ministerului Justiției, doamna Monica Macovei,
potrivit cărora ar fi luat decizia respectivă la liberul-arbitru al
Domniei Sale, considerăm că, în respectul Constituției României, al
supremației legii și al interesului public, autoritățile vizate de
această scrisoare deschisă să intervină neîntârziat și
necondiționat pentru restabilirea legalității și stabilirea
răspunderilor juridice, precum și a măsurilor legale în legătură cu
toți miniștrii și prim-miniștrii vinovați de crearea și menținerea
stării de fapt menționate și a consecințelor conflictuale care au
inflamat agenda publică.
Scandalul premeditat indus în legătură cu arhiva Serviciului de
Informații și Protecție Anticorupție al Ministerului Justiției este
expresia victoriei corupției asupra Justiției.
Starea de lucruri generată de desființarea abuzivă și ilegală a
respectivului serviciu era foarte bine cunoscută, dar nicio
autoritate publică în drept nu și-a asumat atribuțiile legale
pentru restabilirea ordinii legale și de drept grav perturbate.
Trebuie să realizăm că mult mai grave, faţă de chestiunea arhivei,
sunt consecințele destructurării sistemului instituțional al
securității naționale, faptul că atribuțiile Ministerului Justiției
în acest domeniu, cu suport în Legea Securității Naționale, au fost
obstrucționate până la completa lor anulare.
Informația secretă este o radiografie a unei realități
Este necesar a realiza din partea autorităților publice
competente o informare corectă în legătură cu situația creată,
deoarece spațiul comunicării publice este agresat informațional,
fiind induse mesaje și teme prin care, pe de o parte, se vizează
escamotarea unor acte de mare corupție la nivelurile superioare ale
puterilor statului, identificate prin cercetarea de informații din
mediul penitenciarelor, iar pe de altă parte, exonerarea de
răspundere a celor care au suprimat activitatea legală de
informații stabilită de Legea Securității Naționale în competența
Ministerului Justiției. Tema informațiilor sau a dosarelor
compromițătoare este totalmente falsă. Informația secretă este o
radiografie a unei realități. Compromițătoare pot fi actele de
conduită incompatibile cu un anumit statut profesional, iar
relevarea sau ascunderea acestora se cuantifică după cum dispune
legea.
Suntem nevoiți a reține atenția și asupra faptului că activitatea
de informații desfășurată de Serviciul de Informații și Protecție
Anticorupție, precum și arhiva acestuia, intră sub incidența art.
10 și, respectiv, art. 28 din Legea Securității Naționale a
României, rațiune pentru care orice declarații publice în legătură
cu declasificarea și destinația arhivei ar trebui să fie făcute
numai și numai după o atentă cercetare a legii.
A.I. ROGOJAN
Din categoria:Politica