Statul profund, subteran, paralel și statul degeaba
Confuziile privind sintagmele stat profund–stat
subteran–stat paralel continuă. Să revizităm
subiectul.
Din capul locului, observăm că, în englezește, cuvântul care
definește noțiunea nu are aceeași conotație peiorativă ca în
românește. “Deep state”, tradus literal, înseamnă “stat profund”,
dar, în românește, se folosește îndeobște sintagma “stat subteran”
(care punctează sensul ascuns, subversiv) sau “stat paralel” (care
indică un gen de para-instituționalitate, de substituire a
prestației constituționale cu alta, care nu poate fi decât
neconstituțională).
În etosul anglo-american, noțiunea nu include neapărat intenția
oneroasă, malefică, dar asta nu înseamnă că aparent benigna
formulare “deep state” nu poate ascunde amenințări foarte serioase
la ordinea democratică.
Săptămâna trecută, un anume Dominic Cummings, care a trait în
Rusia în perioada 1994 – 1997, fost consilier-șef al lui Boris
Johnson (?!), a produs oarecare senzație, declarând pe un podcast
că ”statul profund este real” și că “adesea e un lucru bun” –
referindu-se, desigur, chiar la Regatul Unit.
În sprijinul acestei afirmații, personajul ne spune, în esență, că
decidenții aleși prin vot democratic sunt proști și că funcționarii
publici, cei care mișună în diverse structuri de administrație sau
servicii, inclusiv cei ce întocmesc situații și mișcă hârtiile de
colo-colo, inclusiv cei de la sinteză sau de pe teren
(“operativii”), având experiență în domeniu, fiind înrădăcinați
adânc în funcționarea statului, știu ei mai bine ce și cum stă
treaba și ce drum trebuie să urmeze țara.
Prima observație: Cummings exonerează din start “statul profund” de
intenții sau scopuri oneroase/ticăloase, invocând doar buna
credință și interesul national ca bază a manevrelor la care
conspiraționiștii se dedau, peste capul sau în contra decidenților
aduși în funcții sau în demnități prin votul popular. El încearcă
să îngroape și eticheta conspiraționistă – ca și cum,
conspiraționiste sau disparate, manevrele respective nu ar fi
oricum în afara democrației și în afara normelor Constituției și
ale legilor de organizare și funcționare ale instituțiilor.
După știința noastră, este prima dată când un personaj vestic de
o oarecare expunere laudă “statul profund”, călcând în picioare –
cu cinismul caracteristic globalist-progresiștilor – însăși
rațiunea de a fi a democrației, care statuează că diriguirea
treburilor țării este sarcina decidenților aleși prin vot, iar nu a
funcționarilor numiți, gen Ursula de la Comisia Europeană (pe care
n-a ales-o nimeni în afară de Merkel și Macron). Pentru că veni
vorba, doamna a fost ministresa Apărării în Germania. Oare de ce
norma democrației moderne impune ca ministrul Apărării să fie un
civil? Tocmai de-aia! Tocmai pentru ca un eventual „deep-state” din
Armată să nu se apuce să bage țara în război – sau, invers, s-o
scoată din război, să capituleze – doar pentru că, fiind format din
specialiști și profesioniști ai domeniului, „știu ei mai bine”.
Ideea este că din experți și consultanți, unii se tranformă în
decindenți, fără să aibă această vocație constituțională.
Cel mai grav este că “deep state” din America s-a amestecat – cu o
probabilitate de 99 la sută – în ultimele alegeri prezidențiale,
dându-l jos pe Trump și băgându-l în față pe Biden – ceea ce, în
ordine democratică, este o crimă absolută (de principiu, nu de
personaje). Cât ar fi de „înrădăcinat” și „experimentat” în
securitate națională, știe „deep state” mai bine decât poporul
american cine trebuie să conducă țara? Știu păstrătorii și
manipulatorii tabletelor mai bine decât cei listați în acele
tablete cine trebuie să le conducă țara?
Sunt mulți proști – și printre alegători, și printre aleși. Dar
transferul de vocație decizională de la civili la „deep state” prin
invocarea prostiei înconjurătoare nu poate fi acceptată într-o
ordine democratică – ori atunci renunțăm la profesiunea de credință
a democrației care este puterea dată de votul popular. Așadar,
oricâte motivații înalte s-ar aduce ca încercare de legitimare a
„statului profund”, ele nu-l pot absolvi în niciun fel de
ilegalitatea profundă – morală și juridică – în care se află din
start.
Totuși, prin invocarea bunei-credințe și a interesului national
ca fiind resorturile primordiale ale statului profund de la ei,
Cummings produce – fără să vrea – marea diferență față de România,
unde scopurile statului subteran/paralel n-au nici în clin, nici în
mânecă cu interesul național și buna-credință, fiind bazate tocmai
invers: pe ticăloșii, banditisme, mafiotism, trădări ale
interesului național. Din acest punct de vedere, într-adevăr, nu se
poate face echivalența între deep state/statul profund (a
l’anglaise) și statul subteran/paralel (a la roumaine).
Dar nici nu putem să înghițim toate hapurile de manipulare oferite
de unii opinenți autohtoni pe acest subiect.
Astfel, un fost general de Securitate accentuează până la refuz
pozitivitatea “statului profund” de la americani, pe care ni-l
prezintă, dezinformativ, ca fiind “un concept al democrației
occidentale ce se referă la aparatul profesionist al administrației
publice, stabil și independent de alternanța puterii politice” (!!!
– n.n.).
Fals. Tocmai ce am arătat că, pe de o parte, statul profund nu este
un concept al democrației, ci al non-democrației, iar pe de alta –
că nu este vorba de ÎNTREG aparatul de profesioniști, ci de un
grup/grupare/falangă din cadrul / din interiorul aparatului
profesionist, grup care își arogă libertatea de a folosi metodele
specifice ale meseriei și de a apăsa pe butoane cu de la sine
putere, de a se a substitui adică celor aleși prin scrutin și
îndrituiți de Constituție și de legile specifice să facă acest
lucru.
Toți foștii lucrători de securitate încearcă, uneori foarte
subtil, prin ricoșee succesive, să se debaraseze de esența
represivă a defunctei instituții și de rolul ei primordial – acela
de a fi terorizat și însclavizat poporul român, spălându-i creierii
și mancurtizându-l până la pierderea identității de sine, stare din
care nu și-a mai revenit nici până în ziua de azi. Ei încearcă să
albească funesta poliție politică, acreditând-o, pentru cei născuți
după ’90, ca pe o entitate de securitate națională de factură
perenă, care ar fi asigurat continuitatea și stabilitatea statului,
pasămite dincolo de regimuri politice. Adică dincolo de stăpânirea
dictatorială (neo)stalinist-dinastică Dej – Ceaușescu, pe care au
slujit-o cu nesaț și cu multe crime, pe linia NKVD, care i-a dat
naștere.
În acest areal nostalgic, opinentul cu vipușcă albastră ne spune,
țineți-vă bine, că “în S.U.A. este de mult înrădăcinată opinia că
deep state înseamnă pilonii de rezistență ai securității națiunii
americane: Pentagonul, C.I.A., F.B.I. și întreagul sistem al
instituțiilor perene prin care se asigură continuitatea și
stabilitatea funcționării statului.” (!!! – n.n.)
Fals cât roata carului. Pentagonul nu este „deep state”. Este
posibil ca O GRUPARE din interiorul Pentagonului să fie „deep
state”, în care conspiraționiștii, pretinzând sau chiar fiind
convinși că acționează pentru binele Americii, să se opună, să
manevreze în contra decidenților politici aleși de popor –
Congresul, șeful de la Casa Albă etc., inclusiv prin dezinformare
și „canalizare” de decizii. Asta este posibil. Dar să spui că
Pentagonul, CIA, FBI – per total – sunt „deep state” este cel puțin
o nerozie, dacă nu o încercare de manipulare rizibilă.
Trecând acum la generalul Silviu Predoiu, întâlnim alt gen de
confuzii, dar nu mai puțin mistificatoare. Într-un interviu la
„Radio Gherila”, fostul șef operativ al SIE ne spune că responsabil
de apariția statului paralel în România a fost… Consiliul Suprem de
Apărare a Țării! Nici mai mult, nici mai puțin! Cităm: „Atunci când
noi vorbim de statul-paralel ne gândim exact la șeful statului, la
președinte, la șeful Parchetului General, la directorul SRI, la
prim-adjunctul directorului SRI și putem să continuăm cu numirile.
Dumnealor chiar erau statul, nu erau statul-paralel. Discuțiile nu
erau în afara cadrului legal. Discuțiile erau în cabinetul șefului
statului, în cabinetul directorului SRI, erau în sala de CSAT.”
(!!! – n.n.)
Aflăm astfel, cu oarecare stupoare, că, în viziunea dlui
Predoiu, biroul în care se duce discuția, indiferent de toxicitatea
ei, reprezintă “cadrul legal”! Dacă cineva, aflându-se în biroul
șefului SIE, convine cu el să trădeze niscaiva secrete de stat –
asta înseamnă că este absolvit, întrucât se afla în “cadru
legal”??!!
Mai zice opinentul: ”Statul-paralel este o expresie nu a puterii
celor despre care vorbeam, ci a slăbiciunii celorlalți. Iar el a
plecat de la o aparență de legalitate.(…) În CSAT s-a generat,
înainte de statul paralel, sistemul juridic paralel, definit de
hotărârile CSAT.“ (!!! – n.n.)
Uau! Aici manipularea prin jumătăți de adevăr – probabil defect
profesional – atinge tavanul: nu cei numiți mai sus (președintele,
șeful Parchetului și trepădușii lor sunt vinovați, ci victimele,
din cauza slăbiciunii imanente care le macină!!! Adică tot mortul e
de vină. Cât despre persoanele implicate în traiectul execuțiilor
juridice, incluzând și lucrători ai serviciilor secrete (în al
căror “spălător” Predoiu se erijează pe șestache), nu ele sunt
vinovate, ci hotărârile CSAT – care ar fi dublat, ar fi creat un
sistem juridic paralel!! Și bieții sublocotenenți și procurori, ca
și judecătorii aflați la capătul coridorului de execuție
(întrebați-o pe Camelia Bogdan), n-au mai știut după ce să se
ghideze: după Codul penal sau după hotărârile CSAT?!! Te-apucă
amețeala la câtă buluceală este în capul acestui domn! Și când te
gândești că a fost șeful spionajului! Domeniu numit “intelligence”!
Dumnezeule!
Pentru el și pentru toți cei care nu înțeleg deoarece fie nu-i
duce capul, fie (mai curând) se fac că nu înțeleg, sintetizăm, pe
scurt, esența statului subteran/paralel.
Fapta brută, ireductibilă, care stă la baza statului
subteran/paralel constă în comiterea de către ocupantul unei
funcții publice sau al unei dregătorii de stat, din proprie
inițiativă sau la cererea altora (inclusiv prin șantaj,
recompensare sau direct prin ordin pe unitate) a unor acțiuni de
promovare și îndeplinire a unui scop/interes individual sau de
grup, în orice sferă – politică, economică, financiară,
administrativă, privată, de afaceri etc.
Faptele sunt realizate prin confiscarea, mistificarea, uzurparea,
abuzarea, deturnarea, răsturnarea atribuțiilor și competențelor
legale și constituționale de serviciu și prin aruncarea la coș a
oricărei norme de deontologie profesională, inclusiv prin
fabricarea aparenței de ilegalitate, imoralitate, infracționalitate
în ce privește persoanele țintă. Așa cum l-a caracterizat chiar
președintele Băsescu – care l-a dus la un nivel de perfecțiune
neatins în nicio țară din Europa de Est (scăpându-l după aceea de
sub control) – statul subteran/paralel este statul mafiot. Adăugăm
noi – cu specificități de natură fanariot-securistoidă.
Mai departe. O secvență de stat subteran/paralel este o înlănțuire
de asemenea fapte, configurând un mecanism de acțiuni concertate și
coordonate clandestin (paralel și pe sub lege), în scopul descris
mai sus. Esența mecanismului – modus operandi al statului subteran
– este folosirea instrumentelor statului și a autorității statului
în scop de furt de funcție, furt de afacere, avantaje materiale de
tot de felul, pedepsire, răzbunare, compromitere publică, excludere
din câmpul profesional, politic, de afaceri, social etc. a unei
persoane (adversar, concurent) care stă în calea ori se opune
interesului unui potentat din politică sau din sistemele de forță –
sau rude, prieteni, anexe clientelare ale acestora. Pentru pești
mari, ordinele mai vin și din străinătate.
Cazuistica este totală: de la lupta pentru șefii politice (de ex.,
șefia unui partid) sau de pedepsire exemplară – “arătarea pisicii”
(de ex., extragerea de la Curtea Constituțională a unui judecător
care nu e de acord cu comasarea Serviciilor secrete sub un singur
șef) sau în Parlament (de ex., pedepsirea unui șef al Comisiei de
control al Serviciilor secrete care nu mai răspunde la comenzi) sau
în Procuratură (compromiterea unui procuror general “necooperativ”
și înlocuirea lui cu cine trebuie) sau în Poliție (de ex., șefia
Direcței Rutiere) sau în entități profesionale (de ex., șefia
Ordinului medicilor), până la dușmănii personale pe cele mai
pedestre spețe (de ex., un primar de provincie pedepsit că
flirtează cu amanta șefului politic de la centru, aflată și ea în
vizită de relaxare). Sau, pur și simplu, pentru a hrăni imaginarul
public, pentru a abate atenția generală de la evenimente
compromițătoare, distrugătoare de rating pentru autoritățile zilei.
Sau pentru a “demonstra” activitate de anti-corupție.(“Mircea,
fă-te că lucrezi!”) Orice se “rezolvă” prin statul paralel. Merge
banda.
Mai e ceva de adăugat? Restul n-ar trebui să fie tăcere. Poate dacă
electoratul ar ieși din
statul degeaba, lucrurile s-ar ameliora. Deși slabe speranțe.
Eugen Serbanescu/ http://cotidianul.ro/