Sări la conținut
Personal 43

Stellantis se trage după ce plecarea timpurie a CEO-ului lasă gol

(Bloomberg) — Plecarea surpriză a directorului general al Stellantis NV Carlos Tavares îl lasă pe producătorul de SUV-uri Jeep și de mașini Peugeot fără o conducere clară într-un moment de revolte semnificative în industrie.

Cele mai citite de la Bloomberg

Acțiunile au scăzut luni cu 8,9% la Milano și au scăzut cu 46% în acest an, după ce compania a declarat duminică seara că președintele John Elkann va conduce un comitet interimar care preia de la Tavares până când va fi găsit un nou CEO.

Stellantis este sub presiune să oprească o scădere a vânzărilor în SUA și să abordeze supracapacitățile din Europa, unde cererea de mașini electrice scade exact pe măsură ce producătorii chinezi se extind în regiune.

Plecarea lui Tavares, raportată mai devreme de Bloomberg News, înseamnă că grupul este fără conducere atunci când trebuie luate „decizii critice”, au spus analiștii Jefferies conduși de Philippe Houchois.

CEO-ul pleacă mai devreme decât se aștepta, deoarece opiniile sale asupra viitorului producătorului auto diferă de cele ale consiliului de administrație și ale unor acționari, a spus compania. În timp ce Tavares a condus Stellantis de când a fost înființat în 2021 printr-o fuziune a Grupului PSA, mamă al Peugeot și Citroën, și Fiat Chrysler, impulsul său drastic de reducere a costurilor din ultimele luni a stârnit respingere din partea sindicatelor, dealerilor și managerilor din interiorul companiei.

Tavares este unul dintre cei mai mulți directori din industrie care au fost supuși presiuni pe măsură ce producătorii de mașini se confruntă cu o piață în scădere, care se luptă cu o încetinire economică din China, scăderea cererii de vehicule electrice în Europa și amenințarea cu tarifele, în timp ce Donald Trump se pregătește să revină la White. Casa. De asemenea, directorul financiar al Nissan Motor Co., Stephen Ma, urmează să demisioneze, au declarat în weekend persoane care cunosc această problemă.

În ultimele săptămâni, Tavares a încercat să-și recapete controlul după eșecuri care l-au determinat pe producătorul de automobile să reducă așteptările privind profitul și fluxul de numerar pe întregul an la sfârșitul lunii septembrie. În timp ce rivalii europeni, cum ar fi Volkswagen AG, se luptă și cu cererea slabă, amploarea avertismentului Stellantis – cauzată de scăderea vânzărilor, o gamă de vehicule învechită din SUA și un inventar umflat – a alarmat investitorii.

Tavares a promis remedieri și s-a mutat pentru a-și înlocui șeful financiar și alți directori, dar cota de piață a continuat să scadă pe piețele cheie, inclusiv Franța, alimentează îngrijorările cu privire la perspectivele pe termen lung ale producătorului de automobile. Compania și-a confirmat duminică îndrumările și a declarat că intenționează să numească un nou CEO în prima jumătate a anului viitor.

Schimbarea CEO-ului și CFO într-un timp atât de scurt creează o „provocare” pentru investitori, a spus analistul JPMorgan Jose Asumendi, adăugând că este puțin probabil ca investitorii să prețuiască o îmbunătățire semnificativă a câștigurilor pentru anul următor până când echipa de management este resetata.

Povestea continuă

După ce a urcat în rândurile la Renault SA sub conducerea campionului de reducere a costurilor Carlos Ghosn, Tavares, în vârstă de 66 de ani, a impresionat multă vreme investitorii cu capacitatea sa de a schimba producătorii de automobile bolnavi acolo unde alții au eșuat.

Era pe cale să repete acel succes devreme în calitate de CEO al Stellantis, reducând numărul de platforme de vehicule și eliminând locuri de muncă. Tensiunile au escaladat în ultimele luni, sindicatele avertizând că cursul companiei de reducere a costurilor duce la probleme de calitate și întârzieri în lansarea noilor modele cheie. În SUA, dealerii l-au acuzat pe Tavares că dăunează mărcilor precum Jeep, Dodge, Ram și Chrysler.

„Nu va fi ratat în America de Nord”, a spus Erik Gordon, profesor la Ross School of Business de la Universitatea din Michigan. „Nu de către furnizorii cu care a luptat. Nu de dealerii cu care a luptat. Și nu de către cumpărătorii de mașini care i-au ignorat vehiculele.”

Directorul financiar Doug Ostermann, care a fost numit în urma avertismentului privind profitul din septembrie, a citat pe 31 octombrie „progres bun” în reducerea stocurilor și îmbunătățirea tendințelor cotei de piață în SUA, cel mai mare fond de profit unic al companiei. Ostermann este programat să vorbească la o conversație la șemineu la o conferință auto Goldman Sachs mai târziu în această săptămână.

Stellantis s-a ciocnit și cu guvernul Italiei în privința nivelurilor de producție din țară. Elkann l-a alertat pe premierul italian Giorgia Meloni înainte de demisia lui Tavares, au spus persoane familiare cu problema.

–Cu asistența lui Manuel Baigorri.

(Actualizează prețul acțiunilor în al doilea paragraf.)

Cele mai citite de la Bloomberg Businessweek

©2024 Bloomberg LP