Carti despre religie, rasism, terorism, nedreptati -
cat de greu e sa traiasca oamenii in armonie?
In ultimul timp, am senzatia ca oamenii sunt tot mai agitati si
mult mai nerabdatori si rautaciosi, tot mai intoleranti si de
neabatut de la ideile lor. Si tot mai razboinici. Din pacate.
Simt ca este asa, o stare de neliniste si de fierbere generala,
si nu imi place.
Am gasit cateva carti prin care contin studii si analize cu
privire la aceste subiecte - nu stiu daca acestea ne-ar putea
linisti, dar merita incercat.
Cartile le-am extras din colectia "Raftul societății
deschise" de la Carturesti - unde sunt afiliat.
Cum sa combati un rasist - Istorie, stiinta, rasa si
realitate
ADAM RUTHERFORD
>> Rasele umane nu sunt o realitate biologică. Rasismul
se hrănește din neștiința noastră.
Pseudoștiința rasistă s-a răspândit atât de mult încât e greu
de observat. Dar efectele sale toxice asupra societății sunt
evidente: încurajează naționalismul, ațâță ura, pune în pericol
vieți și otrăvește discuțiile pe orice temă, de la sport la
inteligență. Până și cei cu intenții bune repetă stereotipuri
„dovedite științific”, pentru că genetica de ultimă generație este
greu de înțeles... și mult prea ușor de distorsionat.
În mod paradoxal, concepțiile acestea greșite se înmulțesc
chiar într-o epocă în care oamenii de știință fac descoperiri fără
precedent în genetica umană, descoperiri care, odată înțelese
corect, reprezintă dovezi puternice împotriva rasismului. Niciodată
nu am știut mai bine cine suntem și de unde venim și totuși ducem o
dureroasă lipsă de astfel de informații în discuțiile informale
despre rasă.
Cum să combați un rasist demontează ferm ideile perimate
despre rasele umane, evidențiind ce poate și ce nu poate genetica
modernă să ne spună despre diferențele dintre oameni. Acum știm că
vechile categorii rasiale care încă ne dezbină nu corespund cu
diferențele genetice observabile. De fapt, deosebirile dintre noi
sunt atât de mărunte încât, mai mult decât orice, servesc drept
dovadă a umanității noastre comune.
O prezentare fără ocolișuri, care dovedește că, în știință,
conceptul de „rasă” nu ar trebui să existe. [...] O excelentă
trecere în revistă a geneticii umane. — Kirkus Reviews
<<
CUMPARA "Cum sa combati un rasist - Istorie, stiinta,
rasa si realitate" ADAM RUTHERFORD
Dumnezeu, Iahve, Allah
Katia Mrowiec, Michel Kubler, Antoine Sfeir raspund la 100
de întrebări ale copiilor despre cele trei mari religii
monoteiste
KATIA MROWIEC, MICHEL KUBLER, ANTOINE SFEIR
Cu siguranta, nu doar copiii au intrebari cand vine vorba
despre religii - o carte pe care o recomand tuturor, pentru o
incercare de a intelege "DE CE" religiile ...
>> Printre marile religii ale lumii, există trei care
predică credinţa într-un singur Dumnezeu: iudaismul, creştinismul
şi islamul. Acestea s-au dezvoltat de-a lungul secolelor precum
ramurile maiestuoase ale unuia şi aceluiaşi copac. Fiecare dintre
ele are propriile reguli, propriile gesturi, propriile rugăciuni,
propriile sărbători, adesea destul de greu de înţeles. În cartea de
faţă sunt adunate răspunsurile la mai bine de o sută de întrebări
primite de la copii, răspunsuri care ne ajută să ne cunoaştem mai
bine religia şi să descoperim cum trăiesc şi alţi
credincioşi.
„Cartea aceasta îşi propune să răspundă la întrebările
copiilor despre cele trei mari religii monoteiste. Ediţia
originală, care a apărut în Franţa, a devenit bestseller şi a fost
tradusă în mai multe ţări. Limba română este cea de-a zecea limbă
în care se publică. Apariţia acestei ediţii în limba română,
într-un context în care despre religie se vorbeşte în fel şi chip,
este un prilej de bucurie. Căci, din păcate, în zilele noastre
religiile ni se arată de prea multe ori sub chipul rătăcirilor
fundamentaliste şi sunt percepute ca o ameninţare pentru libertate.
Cum să vorbeşti despre Dumnezeu când islamul pare să refuze
democraţia, iudaismul se vede asimilat sionismului, iar
creştinismul este respins din pricina dominării reale sau presupuse
a societăţii? Răspunsul se află în această carte: despre Dumnezeu
se poate vorbi prezentând cât mai exact izvoarele şi practicile
acestor confesiuni religioase, fără a le înfăţişa conflictual şi
fără a le pune în opoziţie cu ceea ce fiinţa umană are mai bun în
ea. Pentru a descoperi adevărata bogăţie a chipului lui Dumnezeu,
era necesară această diversitate de autori. Şi ce dovadă poate fi
mai grăitoare pentru faptul că Dumnezeu este unul şi acelaşi, dacă
nu prietenia care, datorită lui, s-a legat între noi, autorii?“
(Pr. dr. Michel KUBLER, autorul cărţii Mic îndreptar de credinţă)
<<
CUMPARA Dumnezeu, Iahve, Allah
Evolutia barbatului de GRAYSON PERRY
>> Ce înseamnă să fii bărbat în secolul XXI? Artistul
Grayson Perry explorează ce anume este masculinitatea: de la sex la
putere, de la mode vestimentare la cariere profesionale, dar și ce
anume ar putea deveni pe viitor. Ce fel de bărbat ar putea face din
lume un loc mai bun? Ce s-ar întampla dacă am regândi filozofia de
tip macho, versiunea depășită a masculinitații, și am îmbrățișa un
ideal diferit de masculinitate?
„Unul dintre aspectele masculinității pluraliste cu care
bărbații s-ar putea să aibă o problemă e opțiunea. Masculinitatea
de modă veche nu ne oferea opțiuni. Voi încerca să ofer câteva
sfaturi drept ghid. Țelurile feminismului pot fi scrise pe o carte
poștală. M-am străduit și eu să întocmesc un manifest pentru
viitorul masculinității. Iată-l mai jos:
Drepturile bărbaților:
Dreptul de a fi vulnerabil
Dreptul de a fi slab
Dreptul de a greși
Dreptul de a fi intuitiv
Dreptul de a nu ști
Dreptul de a fi nesigur
Dreptul de a fi flexibil
Dreptul de a nu te rușina de niciuna dintre calitățile de mai
sus.” – Grayson Perry
,,Grayson Perry este un ghid extrem de elocvent și plin de duh
care ne însoțește prin această casă a groazei care este
masculinitatea modernă. El vrea, ca noi bărbații, să fim mai
ciudați, mai liberi și mai puțin previzibili.”- New York Times
<<
CUMPARA Evolutia barbatului de GRAYSON
PERRY
Flamurile negre: ascensiunea ISIS
JOBY WARRICK
>> Câştigătoare a premiului Pulitzer 2016 pentru
nonfiction, Flamurile Negre: ascensiunea ISIS a fost considerată
cea mai bună carte a anului 2015 de către The New York Times, The
Washington Post, People Magazine, San Francisco Chronicle, Kansas
City Star şi Kirkus Reviews.
Într-o relatare dinamică şi dramatică, reporterul Joby
Warrick, câştigătorul premiului Pulitzer, dezvăluie felul în care
acţiunile militanţilor islamişti din spatele ISIS au luat naştere
într-o închisoare izolată din Iordania şi s-au răspândit cu
ajutorul involuntar a doi preşedinţi americani. Bazându-se pe
accesul la surse unice la nivel înalt din CIA şi din serviciile
secrete iordaniene, Warrick completează puzzle-ul, moment cu
moment, cu detalii operaţionale, perspective ale diplomaților și
spionilor, generalilor și șefilor de stat, dintre care mulți au
prevăzut o amenințare mai mare decât al-Qaeda și au încercat cu
disperare să o oprească. Flamurile negre este o relatare istorică,
genială şi definitivă, care expune ramificaţiile celei mai
periculoase ameninţări teroriste de astăzi. <<
CUMPARA "Flamurile negre: ascensiunea
ISIS"
Ierusalim. Biografia unui oras
SIMON SEBAG MONTEFIORE
>> Absolut spectaculoasă. O carte minunată." Bill
Clinton
„Un portret amplu și uluitor al Ierusalimului. O lectură
irezistibilă de la prima la ultima pagină." The Sunday Times
„Istoria Ierusalimului, alcătuită de Montefiore, este rodul
îmbinării dintre pasiune și erudiţie. O realizare impresionantă."
The Independent
„Probabil că există un Ierusalim ceresc; însă cu singuranţă
există unul terestru. Meritul cel mai de seamă al acestei cărţi
este faptul că reușește să le adune pe amândouă într-o biografie
monumentală." The Daily Telegraph
Ierusalimul este orașul universal, capitala a două popoare,
sanctuarul a trei religii; este trofeul râvnit de trei imperii,
locul Judecăţii de Apoi și câmpul de bătălie al ciocnirii de astăzi
dintre civilizaţii.
De la regele David la Barack Obama, de la nașterea
iudaismului, creștinismului și isla¬mismului la conflictul
palestiniano-israelian s-au scurs 3 000 de ani de credinţă,
masacre, fanatism și coexistenţă a mai multor religii. Cum a
devenit orașul acesta mic și îndepărtat Orașul Sfânt, „centrul
lumii" și, în prezent, cheia păcii în Orientul Mijlociu?
Citiți povestea celui mai fascinant oraș din lume: o istorie
construită din date și anec¬dote picante, relatată de unul dintre
cei mai importanți istorici ai prezentului.
Personalităţile care și-au lăsat amprenta asupra orașului sunt
numeroase: de la Solomon, Saladin și Suleiman Magnificul la
Cleopatra, Caligula și Churchill; de la Abraham la Iisus și
Mahomed; de la figurile lumii antice – regina Isabela,
Nabucodonosor, Irod și Nero la numele cu rezonanţă ale timpurilor
moderne – Kaiser, Disraeli, Mark Twain, Rasputin și Prinţul
Lawrence al Arabiei. Regi, împăraţi, profeţi, poeţi, sfinţi,
cuceritori și femei ușoare... Biografia Ierusalimului se scrie prin
războaie, lupte sângeroase pentru putere, atrocităţi comise în
numele credinţei sau idile fulgerătoare...
Cercetând asiduu arhivele și bazându-se pe descoperiri
recente, pe documentele propriei familii și pe munca sa de o viaţă,
Montefiore revelează esenţa sacrului și a misticismului, a
identităţii și a puterii într-o cronică unică a orașului despre
care mulţi cred că va fi locul unde va veni Apocalipsa. Așa s-a
născut singurul oraș care există de două ori – în cer și pe pământ.
<<
CUMPARA Ierusalim. Biografia unui
oras
Islamul si violenta. Adonis in dialog cu
Houria Abdelouahed
ADONIS, HOURIA ABDELOUAHED
>> Islamul şi violenţa este un manifest al celui mai
important poet arab contemporan – nominalizat de mai multe ori la
Premiul Nobel – împotriva decăderii culturii sale de origine, pe
care s-a văzut nevoit s-o părăsească. Adonis trăieşte astăzi în
Franţa, unde este liber să pună în discuţie cu luciditate cauzele
crizei din lumea arabă musulmană: violenţa ca trăsătură
caracteristică a Coranului; atotputernicia dogmei religioase în
ceea ce priveşte treburile statului şi viaţa privată; falsificarea
istoriei islamului; anularea subiectivităţii şi creativităţii
fiinţei umane într-o civilizaţie a supunerii oarbe şi a imitaţiei;
reducerea femeii musulmane la statutul de posesiune; condamnarea
celor care au ieşit din cadrele restrictive ale religiei abordând
în creaţiile lor teme precum dragostea, moartea şi libertatea;
eroarea unor societăţi care nu cunosc conceptul de cetăţenie şi
sunt incapabile să se adapteze la modernitate şi democraţie.
Fără să uite locul poeziei, misticii şi filozofiei arabe în
cultura universală, Adonis demonstrează că islamul fundamentalist
nu este o excrescenţă distructivă a unui islam originar paşnic şi
tolerant, ci apariţia mişcărilor extremiste precum Statul Islamic
reprezintă, de fapt, o reîntoarcere la începuturile sângeroase ale
islamului unic, neschimbat de-a lungul timpului.
„Dacă nu separăm religia de stat şi nu eliberăm femeile de
şaria, vom avea şi mai mulţi despoţi. Dictatura militară îţi
controlează mintea. Dar dictatura religioasă îţi controlează şi
mintea, şi corpul.“ (Adonis) <<
CUMPARA Islamul si violenta. Adonis in dialog cu
Houria Abdelouahed
Istorie si rasism. Ideea de rasa de la Iluminism la
Donald Trump
MARIUS TURDA, MARIA SOPHIA QUINE
>> „Ideea de rasă are o lungă istorie discontinuă şi
eterogenă. Şi se reinventează mereu, adesea prin redescoperirea şi
combinarea unor ingrediente vechi, uitate, refulate ori cenzurate,
prin schimbarea paradigmelor – de la filosofie, lingvistică şi
antropologie la antropogeografie, medicină, genetică, eugenism şi
biopolitică. Lucrarea semnată de Marius Turda, unul dintre cei mai
valoroşi specialişti internaţionali ai acestei problematici, şi de
colega sa Maria Sophia Quine este o sinteză istorică şi critică a
evoluţiei conceptului de rasă din Epoca Luminilor pînă astăzi.
Adică istoricizarea şi contextualizarea unei idei plasate între
negare/relativizare constructivistă şi absolutizare esenţialistă,
între universal (natura umană) şi particular (ierarhizarea
grupurilor şi indivizilor între sublim şi monstruos).” (Sorin
Antohi, membru în Academia Europaea)
„Fetiş într-o vreme, tabu într-alta, conceptul de rasă
marchează – mai mult decît oricare altul – joncţiunea dintre
disciplinele ştiinţifice şi cele umane. Tocmai de aceea, istoria
conceptului de rasă este deopotrivă o arheologie a imaginarului
ştiinţific şi o incursiune ştiinţifică în imaginarul comun, aşa cum
îl sedimentează tradiţia culturală. Departe de a colora doar
peisajul (pitoresc) al trecutului, un asemenea exerciţiu ne permite
să focalizăm, lucid şi atent, cîteva din marile probleme ale
prezentului. Imigraţia – ce readuce în atenţie tema străinului (şi
problematizarea identitară) –, pe de o parte, biotehnologiile şi
Inteligenţa Artificială – care ne trimit la meditaţia asupra
ireductibilului uman –, pe de alta, sînt doar orizontul cel mai
vizibil al actualizării dezbaterilor pe care le-a cunoscut istoria
conceptului de rasă. Marius Turda şi Maria Sophia Quine ne poartă –
cu o erudiţie dublată de un stil clar – printre avatarurile, adesea
surprinzătoare, ale acestui concept. Asemenea realităţii pe care
pretinde a o numi, «rasa» e cînd ceva evident şi cu neputinţă de
definit, cînd ceva bine fixat teoretic, dar imposibil de descoperit
în realitate. Această evanescenţă, cu amestecul ei de lumină şi
întuneric, irizează deasupra unei istorii ai cărei purtători
sîntem.
E raţiunea pentru care cei doi autori ne invită să gîndim şi
să asumăm critic moştenirea acestui concept ambiguu (dar
inconturnabil) al culturii noastre.” (Mihai Maci, lect.univ.dr.,
Universitatea din Oradea) <<
CUMPARA Istorie si rasism. Ideea de rasa de la
Iluminism la Donald Trump
Neortodox. Scandalul pe care l-am provocat renuntand
la radacinile mele hasidice
DEBORAH FELDMAN
>> Cartea care a stat la baza serialului produs de
Netflix
Bestseller New York Times
"Satu Mare, sau Satmar în idiș, e un oraș aflat la gra¬nița
dintre Ungaria și România. Vă întrebați cum a fost posibil ca o
sectă a hasidismului să poarte un nume in¬spirat de cel al unui
oraș din Transilvania?"
Copil curios crescut în lumea izolată a hasidicilor Satmar din
Brooklyn, Deborah Feldman s-a străduit să înțeleagă și să respecte
restricțiile inflexibile care-i dictau viața de zi cu zi. De la ce
putea citi până la oamenii cu care avea voie să vorbească, practic
toate aspectele identității ei erau controlate strict. Măritată la
17 ani cu un bărbat pe care-l văzuse doar jumătate de oră și
lipsită de o educație tradițională, nu a reușit să întrețină
relații fizice cu soțul ei timp de un an.
În memoriile sale despre cum a crescut într-o comunitate
hasidică rigidă, Deborah Feldman dezvăluie cum arată viața când
ești prins în capcana unei secte religioase care pune mai mult preț
pe tăcere și suferință decât pe libertățile individuale.
Cu o scriitură excepțională, Deborah Feldman își amintește cum
clipele în care citea pe furiș despre personajele literare pline de
forță create de Jane Austen și Louisa May Alcott au ajutat-o să
caute un alt mod de viață — unul de care a știut că trebuie să
profite atunci când, la vârsta de 19 ani, a născut un fiu și și-a
dat seama că nu doar viitorul ei e în joc, ci și al lui.
Remarcabilă și fascinantă, Neortodox este o carte pe care nu
poți s-o lași din mână. <<
CUMPARA "Neortodox. Scandalul pe care l-am provocat
renuntand la radacinile mele hasidice"
Nevoia de miracol. Fenomenul pelerinajelor in Romania
contemporana
MIREL BANICA
>> Patru ani, douazeci si doua de pelerinaje
individuale, plus doua pelerinaje in grup, cu microbuzul, la
manastiri din Dobrogea, din imprejurimile Bucurestiului, de la
Iasi, Suceava sau Nicula. Adevarate studii de teren, elaborate in
urma discutiilor cu persoane implicate direct si indirect in
organizarea pelerinajului, preoti, jurnalisti, forte de ordine,
pompieri, comercianti de obiecte religioase si, desigur, pelerini.
Rezultatul este un volum fascinant care abordeaza universul
pelerinajului prin mai multe chei de interpretare: rindul de
asteptare, hrana rituala, femininul arhetipal, mass-media, politica
si pelerinajele, miracolele si minunile, turismul, religia
populara. Prin toate acestea, autorul – care afirma flaubertian: le
pèlerin, c’est moi! – ne dezvaluie o Romanie profunda, reala, fara
fard si iluzii desarte.
„Mirel Banica ne-a dat un cuprinzator si emotionant portret
colectiv al pelerinilor romani crestin-ortodocsi din Romania
ultimilor ani. Bibliografia despre pelerinaje se imbogateste cu o
lucrare solida de antropologie a practicilor religioase, construita
ca un documentar riguros al observatiei participative, completata
de o sectiune teoretica asumat introductiva, dar in care intilnim
destule pasaje analitice utile si intrezarim reflectiile viitoare.
In plus, cartea, o contributie pretioasa la fresca Romaniei
profunde, e bine scrisa si e captivanta ca un roman, avind in
acelasi timp prospetimea unui jurnal. Avem de-a face deci cu o
reconstructie detaliata si autentica, din interior, a unui intreg
univers, atit cu mijloacele literaturii, cit si cu cele ale
stiintelor sociale.” (Sorin Antohi) <<
CUMPARA "Nevoia de miracol. Fenomenul pelerinajelor
in Romania contemporana"
"Noi si Orientul arab" de NADIA
ANGHELESCU
De-a lungul istoriei, arabii au avut o contributie esentiala
la dezvoltarea stiintei si culturii mondiale. Volumul Nadiei
Anghelescu ofera o panorama asupra acestei civilizatii care la un
moment dat se intindea din Spania si Africa de Nord pina in Egipt,
Siria si vechea Mesopotamie. Studiile referitoare la identitatea,
limba si literatura arabe se impletesc cu cele care trateaza rolul
orientalisticii in cunoasterea Orientului arab, stereotipurile
privind islamul si lumea araba, dialogul dintre Orient si Occident,
islamul si crestinismul. Intr-un moment in care, atit in Est, cit
si in Vest, multi se lasa prada resentimentelor, e bine sa nu
uitam, ne indeamna autoarea, „ce au adus arabii civilizatiei
universale, ce au putut sa construiasca: nu numai cetati, ci si o
mare cultura, o mare literatura”. <<
CUMPARA "Noi si Orientul arab" de NADIA
ANGHELESCU
Sexualitate si societate. Istorie, religie si
literatura
ANDREI OISTEANU
>> „Pe 8 aprilie 1967, la împlinirea vîrstei de 56 de
ani, Emil Cioran îşi nota în jurnal următoarele: «În tot ce am
scris, nu i-am adus sexualităţii omagiul pe care îl merită».
Întîmplător sau nu, era în plină epocă a «revoluţiei sexuale»
declanşate de tinerii din mişcarea hippie. Nu voi spune că am scris
prezenta carte doar ca un omagiu adus sexualităţii, ci şi în
încercarea de a înţelege delicatele şi misterioasele ei mecanisme
şi modul în care ele influenţează (şi sînt la rîndul lor
influenţate de) mecanismele sociale, morale şi culturale. Este
vorba de sexualitatea omului, cel mai rasat animal din punctul de
vedere al Culturii şi, tocmai de aceea, cel mai ratat animal din
punctul de vedere al Naturii. Compunînd această lucrare, nu am
plecat de la o teză prestabilită şi nici de la un plan premeditat.
Ea s-a alcătuit cumva organic. Am scris această carte în aceeaşi
măsură în care ea m-a scris pe mine. Poate aşa se explică relativa
eterogenitate stilistică a volumului, cu treceri uneori spontane de
la rigoarea academică la exprimarea eseistică, cu grad mai mare de
libertate.” (Andrei Oişteanu) <<
CUMPARA Sexualitate si societate. Istorie, religie si
literatura
Un rasism imaginar. Islamofobie si
culpabilitate
PASCAL BRUCKNER
Există îndeajuns de multe rasisme adevărate ca să mai inventăm
şi unele imaginare.
De treizeci şi cinci de ani, termenul de „islamofobie“ a
anihilat orice discurs critic despre islam. Scopul lui dublu este
de a-i reduce la tăcere pe occidentali şi de a-i descalifica pe
musulmanii reformatori.
O mare religie precum islamul nu e reductibilă la un singur
popor, dat fiind că are o vocaţie universală. Iar să nu o supunem
examinării, proces prin care au trecut, timp de secole,
creştinismul şi iudaismul, înseamnă să o menţinem în dificultăţile
cu care se confruntă astăzi. Şi să-i condamnăm pentru totdeauna pe
adepţii ei la rolul de victime, absolviţi de orice responsabilitate
pentru violenţele comise în numele său.
Denunţarea acestei imposturi, reevaluarea a ceea ce numim
„întoarcerea spiritului religios“ şi care înseamnă mai degrabă
întoarcerea fanatismului, celebrarea libertăţii extraordinare pe
care Franţa o oferă cetăţenilor ei, dreptul de a crede sau nu în
Dumnezeu: acestea sunt obiectivele eseului de faţă.
„Mondializarea traduce momentul istoric în care Pământul
devine conștient de limitele lui, iar oamenii de interdependența
lor. Universul încetează să mai fie spațiul comun al schimburilor
umane, pentru a deveni locul în care oamenii se chinuie reciproc.
Întrucât nimic nu mai separă popoarele unele de altele mai mult de
câteva ceasuri petrecute în avion sau în tren, oamenii se găsesc
lipsiți de distanța necesară oricărei relații. Deschiderea promise
de modernitate, minunata posibilitate de a ieși din local, din
natal, din tribal, a dus la o nouă închidere la scară
globală.“
CUMPARA "Un rasism imaginar. Islamofobie si
culpabilitate"
Visul spulberat al armenilor. 1915
GAIDZ MINASSIAN
>> „Pentru a comemora genocidul armean, Gaidz Minassian,
specialist în istoria Armeniei și Caucazului, profesor la
Sciences-Po și jurnalist la Le Monde, a reconstituit, în Visul
spulberat al armenilor, aventura unui grup de tineri revoluționari
armeni fascinați de modelul francez al Luminilor și hotărâți să
lupte pentru propriile drepturi, pentru recunoașterea identității
lor în cadrul Imperiului Otoman, precum și pentru emanciparea și
egalitatea tuturor popoarelor. Proiect ambițios, care pleacă de la
mobilizarea politică tradițională și pașnică și sfârșește în
radicalizarea armată, ba chiar în terorismul anarhist. Liderul lor
emblematic se numea Christapor Mikaelian, unul dintre fondatorii
FRA (Federația Revoluționară Armeană). O parte dintre ei vor
cunoaște un destin tragic și vor fi capturați de la primele
arestări ale armenilor din Constantinopol, în aprilie 1915, care
marchează începutul a trei ani de silnicii...“ (Jean-Claude
PERRIER, L’Orient Littéraire)
„Armenii au fost masacrați după niște metode barbare care țin
de secolul al XIX-lea, în numele unui program de modernizare a
societăților destinat să introducă Europa și Turcia în secolul XX.
Poate că a venit timpul pentru comunitatea internațională să le
aducă un omagiu și să facă dreptate la începutul acestui secol XXI,
pentru ca toți acești «sacrificați» ai patriei (Yerkir) să poată
dormi în pace și devotamentul lor să fie în sfârșit recunoscut de
Istorie sau să capete un sens în dezvoltarea umanității. Atâta timp
cât lumea, și în primul rând Turcia, nu recunoaște genocidul din
1915 – această crimă care leagă o ramură a omenirii de pământul său
–, Yerkirul nu-și va relua Istoria. Până atunci, armenii trebuie să
se străduiască să iasă din imaginar și să facă din Yerkir nu un loc
memorial intangibil, ci un spațiu real. Astfel, în loc să se
blocheze într-o postură de victimă care nu se mai justifică –
fiindcă e sterilă și fără efect –, această revenire la real îi
invită pe armeni să înscrie sacrificiul acestor generații de
combatanți și de intelectuali pe lista universală a popoarelor care
luptă pentru Libertate.“ (Gaidz MINASSIAN) <<
CUMPARA "Visul spulberat al armenilor.
1915"
Biblia
Versiunea de fata are la baza textul editiei din 2008, insa
vine cu o noutate absolut necesara, anume ea cuprinde introduceri
la cartile biblice, care au fost preluate din editia jubiliara a
Sfantului Sinod a Bibliei (2001)
CUMPARA "BIBLIA"
Coranul
>> Toate marile religii ale lumii se bazeaza pe carti
fondatoare, care sunt texte de revelatie in sensul larg al
cuvantului. Caracteristic Islamului este faptul ca a scos in
evidenta originalitatea absoluta a unui Dumnezeu care nu se
manifesta numai prin minunile lumii create, ci si printr-un cuvant
- Coranul - adresat omului, care-i devine astfel apropiat.
Pentru musulmani, Coranul nu este numai cartea sacra emanata
direct de la divinitate – definita in mod curent ca o suma de
principii in care se crede, o sinteza de precepte etice, o norma de
viata spirituala, un codice civil care raspunde problemelor vietii
cotidiene –, ci o realitate pregnanta, cu o semnificatie profunda
si misterioasa, "o inimitabila simfonie ale carei sunete ii misca
pe oameni pana la lacrimi sau ii duce pe culmile extazului", cum
spunea unul din traducatorii Coranului in engleza. In acest spirit,
Coranul este considerat a fi insusi Cuvantul lui Dumnezeu.
Profetul Muhammad a fost ales sa spuna in cea mai pura limba
araba – asa cum este considerata araba coranica – ce voia Dumnezeu
si sa repete ceea ce Dumnezeu revelase partial profetilor
anteriori.
Coranul nu a fost scris in timpul vietii profetului Muhammad,
ci doar memorat de insotitorii sai, iar uneori versete razlete au
fost notate pe foi de palmier, omoplati de camila, bucati de
ceramica. Elaborarea formei scrise a inceput dupa moartea
profetului, urmand un drum lung si extrem de sinuos pana s-a ajuns
la un Coran canonizat.
Traducerea in limba romana a Coranului a fost realizata de
prof. George Grigore, conferentiar lin cadrul sectiei de Limba
Araba a Universitatii Bucuresti, si a necesitat o munca desfasurata
pe parcursul a zece ani. <<
CUMPARA "CORANUL"
Articol realizat ca afiliat CARTURESTI!
Pentru a fi la curent cu promotiile librariilor in care sunt
afiliat, va invit sa urmariti si pagina de facebook
100decarti.