Cineaști aflați la primul sau al doilea lungmetraj din carieră concurează pentru trofeele competițiilor internaționale ale celei de-a 24-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (Cluj-Napoca, 13-22 iunie 2025). 12 producții din toată lumea se află în cursa pentru Trofeul Transilvania și celelalte premii ale Competiției Oficiale, în timp ce 10 filme își vor disputa premiul Competiției What’s Up Doc?.
“Complet neintenționat, dar perfect plauzibil, dată fiind
degringolada lumii în care trăim, cele 12 filme
din Competiție compun un Babel straniu,
dar fascinant, în care nu se mai înțeleg om cu om, om cu lume, lume
cu lumi. În lipsa unei realități mai bune și mai conciliante, arta
rămâne singura care mai poate transfigura pozitiv și cu sens acest
deficit cronic de comunicare, empatie și autentic.” (Mihai
Chirilov, director artistic TIFF)
Suntem la marginea societății în Pământ
străin (To a Land Unknown, r. Mahdi
Fleifel), în Atena de astăzi, unde doi frați palestinieni încearcă
să plece spre Germania. Debutul multipremiat al regizorului de
origine palestiniană conturează o lume disperată în care, uneori,
singura cale spre visuri pare să treacă peste cadavrele celor
asemenea ție. Drama refugiaților revine și
în Xoftex, al doilea film semnat de
Noaz Deshe, al cărui debut (White Shadow) s-a văzut la
TIFF în 2014. Aici, universul este o tabără de azilanți imaginară,
cu iz de purgatoriu, unde realitatea și imaginația se amestecă
“tripant” devenind neîncăpătoare și sufocante.
Păunul (Peacock, r.
Bernhard Wenger) este o satiră empatică care vorbește despre
dificultatea de a mai fi noi înșine într-o societate din ce în ce
mai ipocrită și artificială. Debutul austriac, despre un angajat al
Rent-A-Friend, este un concentrat savuros de Lanthimos, Östlund și
Seidl.
Regatul (The Kingdom, r.
Julien Colonna) ne transportă în Corsica anilor ’90, unde
răfuielile între clanuri transformă viața într-o cursă pentru
supraviețuire. Thrillerul condensează violența unei întregi epoci
în relația intensă dintre o adolescentă și tatăl ei. Dragostea de
tată este, de altfel, și motorul filmului Trei
zile cu tata (Three Days of Fish, r.
Peter Hoogendoorn), un coming-of-age întârziat și savuros. Cu umor
sec și tandrețe discretă, filmul urmărește trei zile petrecute de
un fiu adult cu tatăl său, aflat în pragul unei plecări
definitive.
În debutul
spaniol Surzenie (Sorda,
r. Eva Libertad), un cuplu așteaptă să afle dacă nou-născutul lor
va fi surd ca mama sau va auzi ca tatăl. Relația tensionată a
proaspeților părinți e transmisă cu subtilitate și precizie, filmul
explorând curajos nuanțele delicate ale intimității și
diferențelor. Dovezi de
iubire (Acts of Love, r. Jeppe Rønde)
vine din nord, cu o atmosferă demnă de un Lars von Trier. Povestea
unei femei ce trăiește în sânul unui cult religios și își revede,
după mulți ani, fratele, provoacă limitele empatiei, acceptării și
credinței, într-o lecție cinematografică profund tulburătoare.
Plouă peste Babel (Rains Over
Babel, r. Gala del Sol) părăsește tărâmul convențional al
credinței pentru a explora drumul spre acceptare. Debutul columbian
este un fantasy psihedelic în care asumarea propriei identități e
reimaginată în haine extravagante, cu tocuri, machiaj strident și
un soundtrack pe care și Moartea dansează.
În Isteria (Hysteria,
r. Mehmet Akif Büyükatalay), credința este chestionată alături de
loialitate, respect, toleranță și onestitate. Filmarea unei scene
cu arderea Coranului declanșează un haos moral, punând regizorul în
situația de a-și regândi filmul. În centrul poveștii se află
asistenta lui, a cărei greșeală forțează un deznodământ
exploziv.
Ultimul drum (The Weeping
Walk, r. Dimitri Verhulst) este un road movie absurd, care
testează limitele umorului în ritmul lent al unui cortegiu funerar
ce se încăpățânează să ajungă la locul dorit de răposată, pentru
încă o dovadă, foarte kaurismakiană, că drumul este mai important
decât destinația. Deși totul se petrece într-o singură locație, și
eroii din Miocard (Myocardium,
r. José Manuel Carrasco) parcurg un drum întortocheat, mai
repetitiv și decât Ziua Cârtiței, pentru a ajunge la
un adevăr care, în final, nu e nici singular, nici complet
real.
Last but not
least, Debut (Debut, or Objects
of the Field of Debris, as Currently Catalogued, r. Julian
Castronovo) este o meditație despre adevăr, iluzie și fals în artă.
Este, în același timp, un gest de curaj al unui tânăr regizor, care
îndrăznește să modeleze colajul, poezia și filosofia într-o poveste
polițistă ce se estompează la final exact ca eticheta lămuritoare
de lângă un tablou care te-a fermecat.
What’s Up Doc?
Este al patrulea an în care secțiunea What’s Up
Doc? are o competiție dedicată în
cadrul Festivalului Internațional de
Film Transilvania, iar cele 10 titluri selecționate
propun o întindere la limită a ideii de documentar, adunând
laolaltă formate clasice, hibrid, ba chiar și o ficțiune.
„Am pornit de la ideea de distanță: fizică, emoțională,
socială, etică. Am căutat incompatibilități perfecte, explorate în
moduri cât mai diverse, al căror mesaj rămâne valabil indiferent pe
ce parte a baricadei lui te-ai afla. Așa au rezultat zece filme,
dintre care opt sunt debuturi.”, spune Crăița
Nanu, curator al competiției What’s Up Doc?.
Scapă de amantă.SRL (Mistress
Dispeller, r. Elizabeth Lo) este cel mai titrat film din
selecție, dar și cel mai improbabil fly-on-the-wall al momentului.
Serviciul din titlu există în China, iar documentarul urmărește o
soție care apelează la el, simțind că își pierde bărbatul. Ce
urmează trebuie văzut ca să fie crezut. Tot despre pierdere este
vorba și în Scrisori de pe strada
Wolf (Letters from Wolf Street, r.
Arjun Talwar), proaspăt sosit de la Berlinale. Debutul tânărului
regizor indian, care privește strada pe care locuiește în Varșovia
în încercarea de a se simți acasă, este o superbă declarație de
dragoste și apartenență.
Iubirea debordează și în Fursec
infinit (Endless Cookie, r. Seth
Scriver, Peter Scriver), o antologie de anecdote despre o familie
de indigeni din nordul Canadei. Singurul titlu animat din
competiție, filmul folosește forma ca mijloc de a ridica povestea
deasupra contextului familial, devenind o pledoarie caldă despre
șanse, acceptare și protejarea istoriei. De cealaltă parte a
continentului, Despăgubire (Loss
Adjustment, r. Miguel Calderón), debutul în documentar al
copilului teribil al artei contemporane din Mexic, se uită la
societate via artă și viceversa, prin intermediul unui agent de
asigurări care cumpără o fotografie de la regizor și se trezește
aruncat într-o lume acaparantă, însă la fel de înșelătoare ca
meseria pe care o condamnă.
Invenția (Invention, r.
Courtney Stephens) este un exercițiu de stil filmat pe 16mm, în
culori violente, conceput pentru tatăl (un doctor de medicină
alternativă) din care a rămas doar imaginea – via înregistrări VHS
ale unor showuri TV autentice – și patentul unui mecanism bizar de
vindecare. Distanța dintre cei doi fiind imposibil de acoperit,
regizoarea debutează în ficțiune cu această poveste extrem de reală
despre pierdere.
Antrenant și solar, Chitara flamenco a lui Yerai
Cortes (The Flamenco Guitar of Yerai
Cortes, r. Antón Álvarez), preferatul publicului la Festivalul
de la Rotterdam, explorează familia tânărului artist până la
descoperirea unui secret uriaș care îi completează stilul, dă sens
versurilor și generează o fantastică declarație de dragoste pentru
mamă. Claustrofobic și
întunecat, Saturn (r. Daniel
Tornero) alege o singură parte a unui conflict și o face cu atâta
forță cinematică, încât îl poți confunda cu ficțiunea. Familia,
confruntată cu perspectiva ca bunicul să fie închis pentru abuz de
minori, se decojește lent, în spațiul aparent sigur, amenințat doar
de conflictele interioare pe care adevărul le face să ia forme
mitologice.
Întoarcerea
proiecționistului (The Return of the
Projectionist, r. Orkhan Aghazadeh) are aerul și structura
unei fabule. Posibilitatea reparării unui vechi proiector pe
peliculă într-un sat din munții Azerbaidjanului trezește entuziasm,
dar și conflicte vechi de când lumea, care culminează cu cenzura.
Departe de lume, deși în inima ei, se află și Russ,
din ILOVERUSS (r. Tova Mozard),
un actor care încă mai speră că va reuși la Hollywood.
Documentarul, profund lynchian, împletește 20 de ani de prietenie
până când relația devine străvezie în tot tragismul ei.
Singurătatea devine palpabilă în mijlocul unui complex din
Pakistan, unde zeci de magazine vând poze trucate la
minut. Iluzia
realității (Make It Look Real, r.
Danial Shah) examinează industria cosmetizării imaginii personale
într-o societate aflată în plin conflict. Și, pe cât de
necomunicativi sunt clienții, pe atât de lipsită de judecată e
privirea regizorului. Distanța dintre cele două lumi poate fi
cuprinsă doar de spectator.