Constantin Paleologul, ultimul împărat roman și ortodox
al Europei
Întemeiat sub semnul crucii lui Hristos (arătat pe cer marelui
Constantin: In hoc signo vinces) și așezat la cumpăna lumilor
(între proto-Europa civilizației greco-latine și fabuloasa „Asie a
neamurilor”), Bizanțul ortodox și imperial a dăinuit mai bine de 11
veacuri, mărturisind în eternitate gloria aurorală a Răsăritului
creștin și constituind adevărata „piatră unghiulară” a întregului
„miracol european”.
Constantin Noica știa bine ce spune cînd afirma că Europa, ca
entitate spirituală și culturală, s-a născut la anul 325 cu
Sinodul de la Niceea, convocat chiar de către Constantin, împăratul
„de-o seamă cu apostolii”, a cărui prezență în calendarul
sfințeniei creștine rămîne legitimă dincolo de toate arguțiile
criticismului istoric al vremurilor noi.
Românii, cu lamura tradiției lor politice și spirituale,
aparțin organic marii comunități ortodoxe a „Noii Rome”, iar o
autentică renaștere națională, dacă mai este posibilă una în acest
tîrziu de lume, n-ar putea să facă abstracție de această zestre
istorică și sufletească, păstrată mai ales prin Biserică.
.(Răzvan Codrescu)
Cronica ultimei bătălii a Bizanțului
Teritoriile ce recunoșteau autoritatea ultimului împărat
bizantin se reduceau la Constantinopol, cu împrejurimile sale
imediate din Tracia, și cea mai mare a Peloponesului sau Moreea, la
o oarecare distanță de capitală, guvernată de frații
împăratului.
Onestitatea, noblețea, energia, bărbăția și patriotismul erau
calitățile dominante ale lui Constantin, confirmate de cele mai
multe izvoare grecești contemporane și de propria conduită din
timpul asediului Constantinopolului. Umanistul italian Francesco
Filelfo, care, în timpul șederii sale la Constantinopol, l-a
cunoscut personal pe Constantin înainte de urcarea sa pe tron, îl
numește pe împărat, într-una dintre epistolele sale, bărbat cu
„suflet pios și nobil” (pio et excelso animo).
Adversarul puternic și teribil al lui Constantin era Mehmed al
II-lea, în vârstă de 21 de ani, care reunea în natura sa
izbucnirile violente de cruzime nepotolită, setea de sânge și multe
dintre cele mai josnice vicii cu pasiunea pentru știintă, artă și
cultură, energia și calitățile de general, om de stat și
organizator. Un istoric bizantin relatează că se dedica cu
înflăcărare științelor, în special astrologiei, că citea povestiri
despre faptele eroice ale lui Alexandru al Macedoniei , ale lui
Iulius Caesar și ale împăraților Constantinopolului și că vorbea
cinci limbi, în afară de turcă.
Izvoarele orientale elogiază evlavia sa, dreptatea, blândețea
și protecția acordată savanților și poeților. Istoricii secolelor
XIX-XX l-au apreciat diferit pe Mehmed al II-lea; unii i-au
contestat orice calitate pozitivă, alții au recunoscut că era o
personalitate extraordinară, aproape genială. Dorința cuceririi
Constantinopolului era o obsesie a tânărului sultan, care, potrivit
istoricului Ducas,”noaptea și ziua, mergând la culcare și
deșteptându-se, în palatul sau sau in afara acestuia, îsi frămanta
mintea prin ce acțiuni si cu ce mijloace militare sa puna mana pe
Constantinopol”.
Petrecea nopți de insomnie schițând pe hârtie planul orașului
și al fortificațiilor sale, marcând locurile de unde ar putea fi
mai lesne atacat.
Ne-au parvenit portretele ambilor adversari, cele ale lui
Constantin Paleologul pe sigilii și în câteva manuscrise târzii,
cele ale lui Mehmed al II-lea pe medaliile bătute în secolul al
XV-lea de artiștii italieni în onoarea sultanului și în câteva
portrete, mai cu seamă cel pictat de celebrul artist venețian
Gentile Bellini (+1507), care a petrecut o scurtă vreme (1479-1480)
la Constantinopol catre sfarsitul domniei lui Mehmed al
II-lea.
Decis să aplice lovitura de grație Constantinopolului, Mehmed
a acționat cu extremă prudentă. Întâi de toate, la nord de oraș, pe
malul european al Bosforului, în cel mai îngust punct, a construit
o puternică fortăreată cu turnuri, ale cărei ruine maiestuoase se
zăresc încă (Rumeli-Hisar); tunurile instalate acolo lansau
proiectile de piatră enorme pentru acea epocă.
Când s-a răspândit vestea construirii citadelei pe Bosfor,
populația creștină din capitală, din Asia, Tracia și insule a scos,
potrivit lui Ducas, un strigăt de disperare:
„Acum a venit sfârșitul orașului; acum vedem semnele ruinei
neamului nostru; acum zilele lui Antihrist s-au apropiat. Ce se va
întâmpla cu noi? Ce-i de făcut? … Unde sunt sfintii protectori ai
orașului?”
Un alt contemporan și martor ocular care a trăit toate ororile
asediului Constantinopolului, venețianul Nicolo Barbaro, autorul
prețiosului Jurnal al asediului, scria:
„Această fortificatie este extrem de puternică dinspre mare,
astfel încât este inexpugnabilă, pentru că pe tărm și ziduri se
află bombarde într-un număr foarte mare; dinspre uscat fortificația
este, de asemenea, puternică, deși mai puțin decât dinspre
mare”.
Această fortificație a tăiat comunicatia capitalei cu Nordul
și porturile Mării Negre, pentru că toate ambarcațiunile străine,
atât la intrarea, cât și la ieșirea dm Bosfor, erau interceptate de
turci; în caz de asediu, Constantinopolul ar fi fost privat de
aprovizionarea cu grâne din porturile Mării Negre. Era foarte
simplu pentru turci să ia aceste măsuri, pentru că, în fața
fortăreței europene, se inaltau pe tarmul asiatic al Bosforului
fortificațiile construite la sfârșitul secolului al XIV-lea de
sultanul Baiazid (Anatoli-Hisar).
Mehmed a invadat apoi posesiune grecesti din Moreea, pentru a
impiedica pe despotul Moreei sa vina ina ajutorul
Constantinopolului intr-o imprejurare critica. După acești pași
preliminari, Mehmed, acest „dușman păgân al poporului creștin”,
pentru a-l cita pe Barbaro, a început asediul marelui oraș.
Constantin s-a străduit pe cât posibil să opună o rezistentă
demnă puternicului adversar într-o luptă inegală ale cărei
rezultate erau, s-ar putea spune, previzibile. Împăratul poruncise
să se adune în oraș, din vecinătățile capitalei, toate rezervele
posibile de grâne și să se faca unele reparații la zidurile
orașului. Garnizoana greacă a orașului nu depășea câteva mii de
oameni.
Văzând apropierea acestui pericol de neînlăturat, Constantin a
cerut ajutor Occidentului; dar în locul ajutorului militar dorit un
cardinal roman de origine greacă, Isidor, fostul mitropolit al
Moscovei și participant la sinodul florentin, a ajuns în
Constantinopol și, pentru a celebra restaurarea păcii între
Bisericile Orientală și Apuseană, a oficiat un serviciu religios de
unire în biserica Sf. Sofia, ceea ce a provocat cea mai mare
agitație în rândurile populației orașului. Unul dintre cei mai
înalți demnitari ai Bizanțului, Lucas Notaras, a rostit atunci
aceste celebre cuvinte:
„Mai bine să vedem domnind in oras turbanul turcesc decat
tiara latinilor”.
Venețienii și genovezii au luat parte la apărarea capitalei.
Constantin și populația orașului s-au bizuit, în special, pe un
nobil genovez cu mare reputatie militara, Giovanni Giustiniani,
care a ajuns în Constantinopol cu două nave de mari dimensiuni
aducând 700 de luptători. Intrarea în Cornul de Aur era blocată,
cum se întâmplase deja de câteva ori in momente critice din trecut,
de un lanț masiv de fier. Se presupune că rămășite ale acestui lanț
de fier puteau fi văzute până recent în curtea bisericii bizantine
Sf. Irina, unde se află acum Muzeul Otoman de Istorie
Militară.
Forțele militare ale lui Mehmed, terestre și maritime –
alcătuite, în afară de turci, din reprezentanti ai diferitelor
popoare cucerite -, depășeau cu mult numărul modest al apărătorilor
Constantinopolului, greci și câțiva latini, mai cu seamă
italieni.
Unul dintre cele mai importante evenimente din întreaga
istorie mondială era iminent. Faptul însuși al asedierii și
cuceririi de către turci a „orașului protejat de Dumnezeu”,
Constantinopolul, a lăsat o amprentă profundă în izvoare, care, în
diferite limbi și din diferite puncte de vedere, au descris
ultimele momente ale Imperiului bizantin și care ne permit să
asistăm, uneor literalmente pe zile și ore, la desfășurarea
ultimului act al acestei drame istorice emoționante. Ne-au parvenit
izvoare redactate în greacă, latină, italiană, slavă și
turcă.
Principalele izvoare grecești se disting în aprecierea acestui
eveniment. Georgios Phrantzes, care a participat la asediu, prieten
intim al ultimului împărat bizantin și celebru diplomat care
detinuse înalte demnități în Imperiu, nutrea o dragoste nemărginită
pentru împăratul său erou și pentru dinastia Paleologilor în
general și era ostil unirii Bisericilor; acesta descrie ultimele
zile ale Bizantului cu intentia de a restabili onoarea învinsului
Constantin, a patriei sale jignite și a credinței grecești ortodoxe
ofensate.
Un alt scriitor contemporan, grecul Critobul, care trecuse de
partea turcilor și dorea să-și demonstreze loialitatea fată de
Mehmed al II-lea, a dedicat istoria sa, puternic influentată de
Tucidide, „celui mai mare împărat, regelui regilor, Mehmet”; a
istorisit evenimentele din ultimele zile ale Bizantului din punctul
de vedere al unui supus al noului Imperiu Otoman, deși nu i-a
atacat pe conationalii săi greci.
Un grec din Asia Mică, Ducas, partizan al unirii, în care
vedea singura salvare pentru Imperiu, a scris dintr-o perspectivă
favorabilă Apusului, a accentuat în special serviciile și meritele
comandantului genovez Giustiniani, reducând mai degrabă rolul lui
Constantin, dar a scris, în același timp, nu fără dragoste și
compătimire pentru greci.
În fine, al patrulea istoric grec al ultimei perioade a
Bizantului, unicul atenian din literatura bizantină, Laonikos
Chalcocondyles, alegând ca subiect principal al istoriei sale nu
Bizantul, ci Imperiul turc, și-a fixat o temă nouă și vastă:
„Extraordinara creștere a puterii tânărului Imperiu otoman, care
s-a înăltat pe ruinele statelor grecești, france și slave”. Lucrare
cu caracter general, scrierea lui Laonikos – care, în plus, nu a
fost un martor ocular al ultimelor zile ale Constantinopolului – nu
are decât o însemnătate secundară.
Isidor al Kievului, ierarhul ortodox care a ajuns cardinal
prin apostaziere
Printre cele mai valoroase izvoare redactate în latină, câteva
apartin unor autori care au trăit la Constantinopol pe toată durata
asediului. Unul era apelul „Către toti credincioșii întru Hristos”,
scris de cardinalul Isidor, care a scăpat cu greutate să nu fie
luat captiv de turci. El îi implora pe toti creștinii să ridice
armele pentru a apăra credinta creștină aflată în pericol. Raportul
către papă al arhiepiscopului Chiosului, Leonard, care a scăpat și
el de captivitate, a interpretat marea nenorocire care lovise
Bizantul drept pedeapsa pentru abaterea grecilor de la credinta
apuseană. În sfârșit, un poem în versuri, în patru strofe,
intitulat „Constantinopolis”, a fost compus de italianul Pusculus,
care a petrecut ceva vreme în captivitate la turci. Era un imitator
al lui Virgiliu și, într-o oarecare măsură, al lui Homer.
Credincios apusean zelos, a dedicat poemul său papei și a fost, ca
și Leonard, convins că Dumnezeu a pedepsit Bizanțul pentru schisma
sa.
Printre izvoarele italiene se află neprețuitul Jurnal al
asediului Constantinopolului, scris în vechiul dialect venetian,
într-un stil arid de cronică, al cărui autor este un nobil
venetian, Nicolo Barbaro. A enumerat zi de zi conflictele dintre
greei și turci din timpul asediului, motiv pentru care lucrarea sa
are o importantă capitală în stabilirea cronologiei
evenimentelor.
În rusa veche, o istorie importantă a cuceririi Țarigradului,
„această mare și teribilă ispravă”, a fost scrisă de „păcătosul și
smeritul Nestor Iskinder (lskander)”. Probabil rus Ia origine, a
luptat în armata sultanului și a descris cu imparțialitate și, pe
cât posibil, zi de zi actiunile turcilor din timpul asediului și
după căderea orașului. Istoria căderii Constantinopolului este, de
asemenea, relatată în diferite cronici rusești.
În sfârșit, există izvoare turcești care apreciază marele
eveniment din punctul de vedere al Islamului victorios și
triumfător și al reprezentantului său strălucit, Mehmed al II-lea
Cuceritorul. Izvoarele turcești se prezintă uneori sub forma unor
colecții de legende populare turcești despre Constantinopol și
Bosfor. Această enumerare a izvoarelor principale arată ce
documentație bogată și variată există pentru studierea problemei
asediului și cuceririi Constantinopolului de către turci.
La începutul lui aprilie 1453 a început asediul marelui oraș.
Nu numai superioritatea numerică de netăgăduit a fortelor militare
turcești a contribuit la reușita asediului. Mehmed al II-lea, numit
de Barbaro „acest turc perfid, câine-turc”, a fost primul suveran
din istorie care avea la dispoziția sa un adevărat parc de
artilerie. Tunurile perfecionate din bronz ale turcilor, de
dimensiuni gigantice pentru e epoca aceea, aruncau la mare distantă
proiectile de piatră enorme; la loviturile distrugătoare ale
acestora zidurile seculare ale Constantinopolului nu
caderea-const-12puteau rezista.
Povestirea rusă despre Țarigrad menționează că „blestematul
Mehmed” a transportat lângă zidurile orașului „tunuri, archebuze,
turnuri, scări mobile, mașini de asediu și alte dispozitive
destinate demolării zidurilor”. Critobul, istoricul grec
contemporan, a înțeles limpede rolul decisiv al artileriei când a
scris că toate șanturile săpate de turci pe sub ziduri și culoarele
subterane „s-au dovedit de prisos și au implicat o cheltuială
inutilă, întrucât tunurile decideau totul”.
În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, în câteva locuri
din Istanbul se puteau vedea pe sol imensele ghiulele de tun care
fuseseră aruncate peste ziduri și care se aflau aproape în același
loc unde căzuseră în 1453.
La 20 aprilie, singurul moment în care soarta a fost
favorabilă creștinilor, patru nave genoveze care venisera in
ajutorul Constantinopolu lui au înfrânt flota turcă in pofida
superioritatii numerice a acesteia. „Se poate imagina cu ușurință”,
scria Schlumberger, un istoric recent al asediului și cuceririi
Constantinopolului, „bucuria inefabilă a grecilor și italienilor.
Pentru o clipă, Constantinopolul s-a considerat salvat”. Dar acest
succes, desigur, nu putea avea o însemnătate reală pentru
desfășurarea asediului.
La 22 aprilie, orașul cu împăratul în frunte a rămas uluit în
fata unui spectacol extraordinar și terifiant: navele turcești se
găseau în partea superioară a Cornului de Aur. În timpul noptii
precedente, sultanul reușise să transporte pe uscat ambarcatiunile
din Bosfor în Cornul de Aur; se construise ad-hoc un fel de
platformă de lemn în valea dintre coline și vasele au fost puse pe
roți și trase pe această platformă prin eforturile unui mare număr
de „netrebnici”, potrivit spuselor lui Barbaro, care se aflau la
dispoziția sultanului. Flota greco-italiană ancorată în Cornul de
Aur, dincolo de lanț, s-a aflat din acel moment prinsă între două
focuri.
Situația orașului a devenit critică. Planul garnizoanei
asediate de a incendia in timpul noptii vasele turcești din Cornul
de Aur a fost dezvăluit sultanului printr-o tradare și a fost
preîntâmpinat.
caderea-const-5Intre timp, bombardamentul violent al orașului,
neîntrerupt de mai multe săptămâni, a adus populația în pragul
epuizării complete; bărbați, femei, copii, preoți, monahi și
monahii erau constrânși, zi și noapte, sub canonadă, să repare
numeroasele breșe din ziduri. Asediul dura deja de 50 de zile.
Zvonurile care i-au ajuns sultanului la ureche, poate inventate
anume, despre eventuala sosire a flotei creștine în ajutorul
orașului l-au convins să precipite lovitura decisivă dată
Constantinopolului.
Imitând celebrele discursuri din istoria lui Tucidide,
Critobul îi atribuie lui Mehmed un lung discurs adresat trupelor
sale, în care face apel la curajul și fermitatea lor; în acest
discurs, sultanul declara:
„Trei sunt condițiile pentru un război victorios: a dori
(victoria), a fi rușinat (de dezonoare, înfrângere) și a da
ascultare comandanților”.
Acest asalt a fost stabilit pentru noaptea de 29 mai.
Vechea capitală a Răsăritului creștin, prevăzând inevitabila
catastrofă și prevenită de asaltul proiectat, a petrecut ajunul
marii zile în rugăciune și lacrimi. La porunca împăratului,
procesiuni religioase, urmate de enorme mulțimi de oameni cântând
„Doamne, miluiește-ne” , au străbătut orașul. Bărbații se încurajau
unii pe alții pentru a opune o rezistență dârză turcilor în ceasul
ultim al luptei. Într-un lung discurs citat de istoricul grec
Phrantzes, Constantin a îndemnat populatia la o apărare curajoasă,
dar a întrezărit limpede destinul ei tragic când a spus că turcii
„se bizuie pe arme, cavalerie, infanterie și superioritate
numerică; noi ne încredem in numele Domnului Dumnezeului și
Mântuitorului nostru și, în al doilea rând, în brațele și forța
noastră, care ne-au fost încredințate de puterea
dumnezeiască”.
Constantin și-a încheiat discursul astfel:
„Vă rog și vă implor să acordati onoarea și ascultarea
cuvenite comandantilor voștri, fiecăruia potrivit rangului său,
gradului și slujbei lui militare. Aflati aceasta: dacă respectati
cu sinceritate toate cate vi le-am poruncit, nadajduiesc, cu
ajutorul lui Dumnezeu, să evităm dreapta pedeapsă trimisă de
Dumnezeu”.
În seara aceleiași zile s-a celebrat o slujbă în Sf. Sofia; a
fost ultima ceremonie creștină care s-a săvârșit în celebra
biserică. Pe baza izvoarelor bizantine, istoricul englez E . Pears
a oferit o descriere remarcabilă a acestei ceremonii:
„Marea ceremonie din seara [acelei zile – n. trad.], una ce
trebuie întotdeauna să se evidentieze dintre spectacolele istorice
mondiale, a fost ultima slujbă creștină celebrată în biserica
Înțelepciunii dumnezeiești. […] Erau de față împăratul și
comandanții de care se putea lipsi [de pe zidul de apărare – n.
trad .], iar lăcașul era încă o dată și pentru ultima oară înțesat
cu dreptcredincioși creștini. Ne putem imagina fără prea mare efort
această scenă. Interiorul bisericii era cel mai frumos pe care-l
produsese arta creștină și frumusețea sa era sporită de detalii
splendide. Patriarhul și cardinalul, mulțimea clericilor
reprezentând ambele Biserici, Răsăriteană și Apuseană; împăratul și
aristocrații, ultima rămășiță a odinioară strălucitei și curajoasei
aristocrații bizantine ; preoți și soldati amestecati;
constantinopolitani, venetieni și genovezi, toți erau prezenți,
toți realizând primejdia aflată în fața lor și simțind că, având în
vedere pericolul iminent, rivalitătile care-i absorbiseră ani de
zile erau prea mărunte pentru a mai reflecta la ele. Împăratul și
camarazii săi de arme s-au împărtășit cu „Preacuratele și
Dumnezeieștile Taine” și și-au luat rămas-bun de la patriarh.
Ceremonia era in realitate o liturghie a morții. Imperiul agoniza
și se cuvenea ca slujba pentru spiritul său în agonie să fie
săvârșită public în cea mai frumoasă biserică și înaintea ultimului
său viteaz împărat. Dacă scena încoronării lui Carol cel Mare și a
nașterii unui Imperiu, atât de viu descrisă de dl Bryce, este
printre cele mai pitorești din istorie, aceea a ultimei slujbe
creștine în Sf. Sofia este cu siguranță printre cele mai
tragice”.
„Cine va putea descrie”, scrie Phrantzes, „lacrimile și
suspinele din palat! Nici chiar o fiintă din lemn sau piatră nu-și
putea retine lacrimile”.
Asaltul general a început in noaptea de marti, 28-29 mai,
intre ceasurile întâi și al doilea ale diminetii. La semnalul dat,
orașul a fost atacat simultan din trei părti. Două atacuri au fost
respinse. În cele din urmă, Mehmed a organizat cu cea mai mare
grijă al treilea și ultimul atac.
Turcii au atacat cu extraordinară violentă zidurile din
apropierea Porții Sf. Roman (sau Pempton), unde lupta împăratul.
Unul dintre principalii apărători ai orașului, genovezul
Giustiniani, grav rănit, a fost obligat să abandoneze lupta; a fost
transportat cu dificultate pe o corabie care a reușit să părăsească
portul în directia insulei Chios. Fie aici, fie în cursul
călătoriei spre insulă, Giustiniani a murit. Mormântul său poate fi
văzut și astăzi în Chios, dar epitaful latin, aflat înainte vreme
în biserica Sf. Dominic din interiorul citadelei, se pare că a
dispărut.
Plecarea și moartea lui Giustiniani au constituit o pierdere
ireparabilă pentru cei asediați. Tot mai multe noi breșe se
deschideau în ziduri.
Impăratul a luptat eroic, ca un simplu soldat, și a căzut în
luptă. Nu deținem informații precise despre moartea ultimului
împărat bizantin; din acest motiv, moartea sa a fost învăluită
curând de legenda care a ocultat faptul istoric.
După moartea lui Constantin, turcii au năvălit în oraș,
cauzând o teribilă devastare. O mulțime de greci au căutat refugiu
în Sf. Sofia, sperând să se afle acolo în siguranță. Dar turcii au
forțat intrarea și s-au năpustit în biserică; au ucis și au
batjocorit pe grecii care se ascundeau acolo, fără deosebire de sex
sau vârstă. În ziua cuceririi orașului sau poate a doua zi,
sultanul și-a făcut intrarea solemnă în Constantinopolul cucerit și
a mers la Sf. Sofia, unde a rostit o rugăciune musulmană. După
aceea, Mehmed și-a stabilit reședința în palatul imperial de la
Blacherne.
Potrivit indicației unanime a izvoarelor, jefuirea orașului,
așa cum promisese Mehmed soldaților, a durat trei zile și trei
nopți. Populația a fost masacrată fără milă. Bisericile, în frunte
cu Sf. Sofia și manastirile, cu toată bogăția lor, au fost jefuire
și profanate ; proprietătile private au fost prădate. În acele zile
nefaste a pierit un mare număr de capodopere ale spiritului uman.
Cărtile au fost aruncate în foc sau rupte în bucăți, călcate în
picioare sau sau vandute pe un pret de nimic. Potrivit mărturiei
lui Ducas, un număr enorm de cărti au fost încărcate în cărute și
risipite în diferite regiuni; un mare număr de cărți, lucrările lui
Aristotel și Platon, scrieri teologice si multe altele erau vândute
pentru o monedă de aur ; ferecaturile din aur și argint care
împodobeau Evangheliile au fost smulse și Evangheliile însele au
fost vândute sau aruncate; toate sfintele icoane au fost aruncate
în foc si turcii mancau carne fiartă pe acest rug.
Totuși, unii savanți – de pildă, F. Uspenski, cred că „turcii
în 1453 au acționat cu mai multă blândețe și umanitate decât
cruciații care au cucerit Constantinopolul în 1204.”
O tradiție creștină populară relatează că, în momentul
apariției turcilor în Sf. Sofia, se celebra [Sfânta] Liturghie;
când preotul care ținea în mâini Sfintele Taine i-a văzut pe
musulmani îmbulzindu-se în biserică, zidul altarului s-a deschis ca
prin minune în fața lui, el a pătruns și s-a făcut nevăzut ; când
Constantinopolul va trece din nou în mâinile creștinilor, preotul
va ieși din zid și va continua Liturghia.
Cu 60 de ani în urmă, ghizii locali obișnuiau să le arate
turiștilor, într-unul din colțurile ascunse ale Istanbulului, un
pretins mormânt al ultimului împărat bizantin, deasupra căruia
ardea o candelă modestă. Desigur, acest mormânt anonim nu este cu
adevărat cel al lui Constantin; locul unde a fost înmormântat este
necunoscut. În 1895, E.A. Grosvenor scria:
„Astăzi, în cartierul Abou Vefa din Istanbul, poate fi văzut
un mormânt modest și anonim pe care grecii simpli îl venerează ca
fiind cel al lui Constantin. Devoțiunea umilă l-a
Constantine_XI_Palaiologosînconjurat cu câteva ornamente rustice.
Lumânările ardeau alături zi și noapte. Până acum opt ani, era
frecventat, deși pe ascuns, ca loc de rugăciune. Apoi, guvernul
otoman a introdus pedepse severe și de atunci a fost aproape
părăsit. Este genul de poveste care îi încântă pe creduli sau pe
credincioși”.
S-a afirmat îndeobște că, la două zile după căderea
Constantinopolului, în Arhipelag a sosit o flotă apuseană care să-l
despresoare și, aflând veștile despre căderea orașului, a făcut
cale-ntoarsă numaidecât. Pe baza unor mărturii noi, astăzi acest
fapt este negat: nici vase papale, nici genoveze sau aragoneze nu
au navigat spre răsărit pentru a veni în sprijinul
Constantinopolului.
În 1456, Mehmed a cucerit Atena de la franci; curând după
aceea, i s-a supus intreaga Grecie, cu Peloponesul. Anticul
Parthenon, unde se afla în Evul Mediu biserica Sfintei Fecioare, a
fost, la porunca sultanului, transformat într-o moschee. In 1461,
îndepărtatul Trapezunt, capitala unui Imperiu cândva independent, a
trecut în mâinile turcilor. În același timp, au luat în posesie
ultimele vestigii ale despotatului Epirului. Imperiul bizantin
ortodox înceta să existe și pe amplasamentul său s-a fondat și s-a
extins un Imperiu musulman (otoman). Capitala sa a fost transferată
de la Adrianopol la Constantinopol, numit de turci Istanbul
(Stambul).
Imitând „lamentația” lui Niketas Akominatos după jefuirea
Constantinopolului de către latini în 1204, Ducas a deplâns
evenimentul din 1453. Iată exordiul acestei tânguiri:
„O, oraș, oraș, cap al tuturor orașelor! O, oraș, oraș, centru
al celor patru sferturi ale lumii ! O, oraș, oraș, mândria
creștinilor și spaima barbarilor! O, oraș, oraș, al doilea paradis
sădit în Apus, cuprinzând tot soiul de plante care se apleacă sub
povara fructelor spirituale! Paradis, unde este frumusețea ta? Unde
este binecuvântata fortă spirituală și trupească a darurilor tale
duhovnicești? Unde sunt trupurile Apostolilor Domnului meu? … Unde
sunt moaștele sfinților, unde sunt moaștele martirilor? Unde sunt
rămășițele pământești ale marelui Constantin și ale celorlalți
împărați?”.
Un alt contemporan, istoricul polonez Jan Dlugosz, scria în a
sa Istorie a Poloniei:
„Această înfrângere constantinopolitană, jalnică și vrednică
de plâns, a fost victoria enormă a turcilor, pieirea din urmă a
grecilor, infamia latinilor; prin care credința romană a fost
rănită, religia răvășită, numele lui Hristos batjocorit și asuprit.
Unul dintre cei doi ochi ai Creștinătății a fost smuls ; una dintre
cele două mâini a fost amputată, de vreme ce bibliotecile au fost
incendiate și învățăturile literaturii grecești distruse, fără de
care nimeni nu se poate considera învățat”.
Un cronicar din îndepărtata Georgie a notat cu pioșenie : „in
ziua în care turcii au luat Constantinopolul, soarele s-a
întunecat”.
Intrarea lui Mehmed in Constantinopol
Căderea Constantinopolului a făcut o impresie teribilă în
Europa Occidentală, care, întâi de toate, a fost îngrozită la
gândul viitoarei înaintări a turcilor. De altminteri, ruina unuia
dintre principalele centre ale Creștinătății, deși schismatic din
punctul de vedere al Bisericii Romane, nu putea să nu provoace în
sufletele credincioșilor din Occident mânie, spaimă, dorintă
fierbinte de a repara situația. Papi, suverani, episcopi, printi și
cavaleri au lăsat multe scrieri și epistole care zugrăvesc întreaga
oroare a situației și fac apel la o cruciadă contra islamului
victorios și a reprezentantului său, Mehmed al Il-lea, „precursorul
lui Antihrist și al doilea Sennacherib”.
Multe scrieri deplâng ruina Constantinopolului ca focar de
cultură. În apelul adresat papei Nicolae al V-lea, împăratul
occidental Frederic al III-lea, numind căderea Constantinopolului o
„nenorocire comună pentru întreaga credintă creștină” , a scris că
(orașul) Constantinopol era „un adevărat sălaș (velut domiciulium
proprium) al literaturii și învătăturii pentru întreaga umanitate”.
[…]
Nici apelurile papilor și suveranilor, nici imboldul nobil al
indivizilor și colectivitătilor, nici conștientizarea pericolului
comun în fata amenintării otomane nu putea unifica divizata Europă
Occidentală pentru a lupta contra Islamului. Turcii au continuat să
înainteze și, la sfârșitul secolului al XVII-lea, au amenintat
Viena . A fost zenitul puterii Imperiului otoman. Au fost
determinati să se retragă din Europa, dar Constantinopolul, se
știe, se află și astazi în mâinile turcilor.
Sursa:A.A. Vasiliev, Istoria Imperiului Bizantin, Ed. Polirom,
2010
Din categoria:Politica