-
Economia creatorilor a înflorit într-o industrie de 250 de miliarde de dolari, dar se confruntă cu noi provocări.
-
O mare întrebare la orizont: Va fi interzis TikTok?
-
Între timp, unii creatori mai mici se tem de a fi expulzați – iar un anumit interes pentru VC s-a răcit.
Economia creatorilor atinge un punct de inflexiune spre 2025: TikTok este în chinurile unui posibil eveniment de extincție. MrBeast testează limitele megastardomului influencerului. Și există o schimbare continuă a gărzii la YouTube – platforma care probabil a început totul.
Născută la mijlocul anilor 2000, economia creatorilor a crescut într-o industrie de 250 de miliarde de dolari și ar putea valora până la jumătate de trilion de dolari până în 2027, estimează Goldman Sachs.
În același timp, creșterea a fost constrânsă: concurența sporită și modificările algoritmice ale platformei fac mai dificil pentru unii creatori mai mici să prospere.
Și, în timp ce capitalul de risc continuă să curgă – în special în domenii pline de activitate, cum ar fi inteligența artificială, cumpărăturile sociale și marketingul cu influențe – ciclul hype-ului investitorilor a încetinit și el.
Iată câteva dintre cele mai mari puncte maxime și puncte scăzute cu care s-a confruntat economia creatorilor în acest an – și câteva provocări pe viitor în 2025:
O potențială interdicție TikTok este una dintre cele mai mari amenințări care planează asupra economiei creatorilor. Aplicația produce în mod fiabil stele, se află în centrul culturii internetului și servește drept motor pentru nenumărate startup-uri de comerț electronic.
TikTok Shop a ajutat cumpărăturile sociale să facă în sfârșit succes în SUA în 2024 – a generat vânzări de 100 de milioane de dolari doar de Vinerea Neagră și devenind mai popular printre cumpărătorii online din SUA decât Shein și Sephora, potrivit unui raport al Coefficient Capital și The New Consumer.
TikTok poate fi salvat de Curtea Supremă sau de o administrație Trump mai susceptibilă. Dar dacă se adoptă o interdicție, creatorii emergenti sunt probabil cel mai puternic afectați.
Unii trag un semnal de alarmă, în timp ce alții au spus pentru Business Insider că speră că vor putea face tranziția publicului către YouTube și Instagram – care au avut o oarecare revenire în 2024, cucerind mai mulți adolescenți – sau chiar LinkedIn.
TikTok a rămas oarecum neliniștit în fața bătăliei legale – deși CEO-ul Shou Chew ar fi făcut propuneri directe și indirecte președintelui ales Donald Trump, în timp ce cazul se îndreaptă către Curtea Supremă.
Poate că niciun creator modern nu a atins culmi precum Jimmy „MrBeast” Donaldson, al cărui 2024, ambițios, dar provocator, ar putea servi drept model – sau poveste de avertizare – pentru colegii creatori.
Acestea fiind spuse, vedeta cu cele mai multe abonate YouTube are un mod de a rămâne în top. Iubit pentru generozitatea sa și ceea ce unii văd ca fiind autenticitatea sa, Donaldson nu numai că ajunge la mase nespuse, ci rezonează cu un tânăr râvnit demografic masculin.
Povestea continuă
În iulie, au apărut acuzații conform cărora prietena din copilărie și colaboratoarea video de multă vreme a lui Donaldson, Ava Tyson, a trimis mesaje nepotrivite unui minor. (Tyson a scris pe X în iulie că orice acuzație de îngrijire este falsă, adăugând: „Aș dori să-mi cer scuze pentru comportamentul sau comentariile mele din trecut dacă a rănit sau jignit pe cineva.”) Tyson și Donaldson s-au despărțit.
O investigație a unei terțe părți a concluzionat în cele din urmă că orice acuzație de contact sexual între angajații companiei și minori au fost „fără temei”. A spus că au existat incidente izolate de „hărțuire la locul de muncă” și că compania a luat măsuri rapide pentru a le rezolva.
Între timp, Donaldson a adunat și titlurile în acest an pentru „Beast Games”, o emisiune de jocuri în streaming care a avut premiera în decembrie pe Amazon Prime.
Spectacolul, despre care a spus că a costat peste 100 de milioane de dolari, și-a amplificat domeniul de producție deja masiv și și-a diversificat acoperirea dincolo de teritoriul său.
Spectacolul a atras unele controverse, unii concurenți plângându-se de condițiile de filmare și de rănile pe care spun că le-au suferit. Donaldson a spus anterior că nu poate comenta anumite acuzații, dar a descris și unele dintre afirmații drept „dezinformare”. Amazon nu a comentat.
Dominația totală a YouTube – cu o evaluare raportată la 400 de miliarde de dolari – are uneori tendința de a trece sub radar. Dar cea mai mare platformă video din lume și-a consolidat și mai mult statutul în acest an de distribuitor de venituri pentru creatori.
YouTube, deținut de Alphabet, a apărut, de asemenea, ca o putere de necontestat pe ecranele TV – un loc extrem de important pentru agenții de publicitate – și în spațiul influent de podcast. YouTube a condus de mult Netflix în timpul de vizionare pe ecranul mare și este, de asemenea, cel mai popular mod prin care oamenii pot consuma podcasturi, conform cercetării Edison.
În mod tragic, 2024 a marcat moartea arhitectului economiei creatorilor Susan Wojcicki, fostul CEO YouTube care a condus în lume proiecte cheie precum YouTube Premium și YouTube TV. (Wojcicki a demisionat la începutul lui 2023.)
În ciuda nenumăratelor victorii, a continuat și o tendință de lungă durată, de creatori veterani care se retrag de la canalele lor sau care susțin ideea de a renunța, mulți invocând vârsta, epuizarea și presiunea crescută pe fondul schimbărilor de platformă.
Doi creatori formativi au părăsit oficial platforma în 2024: „Game Theorists” gazda Matthew Patrick și creatorul educației Tom Scott.
Iar creatorii care au devenit faimoși pe YouTube și-au adus și proiectele îndrăznețe în altă parte anul acesta – emisiunea Amazon menționată mai sus a lui Donaldson, lupta lui Jake Paul cu Mike Tyson pe Netflix și un serial reality al colectivului YouTube The Sidemen, care a trecut și la Netflix.
Citiți articolul original pe Business Insider