Sări la conținut
VO

Volga Neagra

Între 07.10.2025 și 30.10.2025, a publicat 31 articole, citite de 13.778 ori, cele mai multe scrise în categoria Edu (31 articole) .

Cele mai recente

Edu

Bucuresti 1965

O noua selectie de imagini, via fortepan.hu . Bucurestiul inca arata cochet si elegant, incepuse dezrusificarea, plus o oarecare deschidere catre occident... Cu un an inainte incepus importul la greu de Renault si Fiat, si deja sunt o prezenta semnificativa pe strazi. Erau si o bruma de alte masini vestice, o interbelica sau doua, si cativa masini in trecere (de remarcat Volgile din URSS cu numere consecutive)... Din pacate pozele nu au surprins ceva chiar palpitant dpdv automobilistic, doar o lume mult pierduta... Adaugam 2-3 poze bonus si de pe litoral.A fresh selection of images via fortepan.hu. Bucharest still looked elegant; the de-Russification period had begun, and people were looking once more to the West... A year beforehand, the import of Fiats and Renaults had begun, and they are already a significant presence. Plus one or two other Western imports, a few pre-war survivors, and some tourists' cars (including some interesting Soviet Volgas with consecutive plates): sa

Edu

Masini oficiale, 1966 / Official cars, 1966

Dintr-o arhiva sarba, imagini impresionante cu vizita lui Tito in Romania in aprilie 1966. Se vad o gramada de Mercedesuri si Opeluri Admiral, proaspat importate de stat, plus celebrul Cadillac decapotabil din 1960 folosit initial de Dej, apoi de Ceausescu. Remarcam si flota de motociclete BMW, un Chevrolet Impala model 1962, folosit pentru filmari, care astazi supravietuieste in Austria, o limuzina Mercedes 600 Pullman, si inca un Cadillac 1960, berlina. Adaugam si cateva poze cotidiane facute de echipa iugoslava. Numerele, in format xxxx-B, urmau sa se schimbe in luna urmatoare. From a Serbian archive, some impressive images of Tito's visit to Romania in April 1966. There are a lot of Mercedes and Opel Admirals, recently imported for use by the state, plus the famous 1960 Cadillac convertible first used by Gheorghiu-Dej and then by Ceausescu. Also visible is the fleet of BMW motorcylces, a 1962 Chevrolet Impala used for filming, which still exists in Austria, a Mercedes 60

Edu

Duesenberg in comunism / The Communist Duesenberg

Recent, dl Stefan Eugen Chriac a publicat pe Facebook un set extraordinar de imagini aratand doua masini la studiourile Buftea in anii 60. Masinile erau de recuzita, si dupa spusele lui, ulterior s-au casat. Studiind pozele mai atent, mi-am dat seama ca era vorba de doua masini exceptionale, un Mercedes 540K Cabriolet Sindelfingen, si un Duesenberg J. Dar nu un simplu Duesenberg J! Dupa prelungite conversatii cu expertii Duesenberg, se pare ca Duesenberg-ul din poza e unul din cele putine carosate la Paris, de carosierul Fernandez et Darrin. Doar sase sunt cunoscute, fiind printre cele mai spectaculoase creatii pe baza de Duesenberg. Printre ele a fost, in 1933, un Boattail Speedster, care a fost expus la salonul de la Paris in 1933 (poze mai jos). Nu se stie exact pe care sasiu a fost montat, dar expertii cred ca e vorba de masina cu sasiul J-373, care a fost atestat ultima oara in 1940, in serviciul armatei romane, desi exista zvonuri ca ar fi fost ulterior la Kiev.

Edu

Micro-automobilul M.R. 1957 / The M.R. 1957 minicar

Imagini preluate din filmele din arhiva Sahia, prezentand mini-automobilul M.R. 1957, construit in orasul Stalin in 1957, de catre inginerul Radu Manicatide cu ajutorul unui colectiv de la uzina de reparat material volant. Consumul e de 3-4l /100km, cu o viteza maxima de 60-70 km/h. Motor moocilindric, in doi timpi, racit cu aer si cu o putere de 5.5CP. Cantarind 170kg, e o masina extrem de utilitara, nu mult peste o motocicleta cu atas si sub nivelul masinilor interbelice care inca circulau. Totusi, ca una din primele tentative de a construi asa ceva in tara, isi are un loc important in istoria auto din Romania.

Edu

Skoda 1100 VO in Romania

O aparitie relativ frecventa pe strazile Romaniei in anii 50 era Skoda 1100 VO. Aproximativ 4000 exemplare au fost construite in Cehia in perioada 1948-51, pe baza modelului 1101/1102 (adica cu tractiune pe spate, nu un 4x4 adevarat). Un numar relativ significativ a ajuns si in Romania, unde au fost folosite de armata si de organele statului, pe langa GAZ-67 si Willys Jeep ramase dupa razboi. Uluitor, un exemplar a circulat pana in 2006, fiind expus la vanzare in 2011; ulterior se pierde urma ei. Aici, cateva imagini cu exemplare din Romania, marea majoritate fiind din anii 50, o perioada f rara pentru imagini cu masini. A relatively frequent sight on Romanian roads in the 1950s was the Skoda 1100 VO. Around 4000 were made in Czechoslovakia between 1948 and 1951, based on the 1101/1102. Despite their looks, they were a straightforward rwd model. In Romania a largeish number were imported, where they were used by the army and by other State bodies alongside the GAZ-6

Edu

Triumph Spitfire in Ploiestiul comunist / Triumph Spitfire in Communist Ploiesti

Care sunt sansele sa fi existat nu una, ci doua, masini Triumph Spitfire, fromoasa decapotabila sportiva britanica, in Ploiestiul anilor 70-80?Au existat!Prima masina - 3-PH-2280 - a venit in tara din Maroc, prin intermediile unui sofer de la ambasada romana. A sosit la Ploiesti in 1978, fiind proprietatea unui DJ. A vandut-o destul de repede, masina trecand prin mai multe maini. Actualmente, exista, dar dezasamblata si in stare proasta.A doua masina, din 1966, a fost renumita in vremea ei, fiind masina lui Valentin Ceausescu cumparata direct din Anglia. Vanduta de el in anii 70, si ea a fost rasvanduta, accidentata (se faceau liniute pe Magheru si in anii 70), reparata (nu strict original), pana, in 1984, ajunge la dl Mezincescu, un mare pasionat auto din Ploiesti. A ramas in familie peste trei decenii, fiind restaurata corect intre timp. In 2018 a fost pusa la vanzare. E una din putinele masini care au facut comunismul in Romania care au supravietuit in stare

Cele mai citite

Edu

Skoda VOS in Romania

Cam toti pasionatii auto din Romania stiu despre drezina Skoda VOS in Sinaia, despre care tot circula zvonul ca a fost masina Anei Pauker. Masina fusese expusa la Fetesti. Ulterior a mai aparut una tot la Fetesti, care venise de la Medgidia. Mai mult, am gasit imagini (e drept, cam vechi) cu a treia drezina, undeva intr-o zona de munte: se pare ca in total au fost cinci facute drezina. Astazi pot sa va prezint o poza de-a dreptul exceptionala, aratand masinile elitei comuniste in anii 50. In poza se regasesc cinci Skoda VOS (din 107 fabricate), plus limuzine ZIS si ZIM, Buick model 1949, si Chevrolet model 1951. (Char daca era epoca cea mai dura a comunismului, "tovarasii" inca se faleau cu masini americane.) Skoda VOS e foarte, foarte rara astazi. Una e in China, alta in Albania, in stare precara, alta la muzeul Skoda, inca una in Cehia intr-un muzeu si a cincea intr-o colectie particulara in Slovakia. Plus doua, posibil trei, in Romania. Acuma, trebuie si sa le pas

Edu

TIB 1981

O imagine fantastica: TIB 1981. Vedem: Oltcituri din prima serie, plus o intreaga gama de Dacii, inclusiv cateva modele inedite: Dacia 1610 Break cu 80 CP, Dacia 1410 in doua variante, una pentru taximetrie, cealalta cu cinci trepte, si - pentru prima oara - Dacia 1304 pick-up. Ultima dezvaluie misterul unei Dacii 1304 din 1981 descoperita recent in judetul Timis: da, e autentica, deci inseamna ca chiar se constriau in acel an, cu un an mai devreme decat spuneau cartile... Si asa, mai dezvaluim o bucatica de istorie...Foto via Andrei BirsanA fanta

Edu

Plinata Comturist, 1983 / Comturist dollar shop brochure, 1983

Ceva inedit: o plianta Comturist din 1983, aratand ce se putea cumpara pe valuta. Clintela ar fi fost extrem de limitata insa era mai mult vorba de straini locuind in Romania (unii chiar cumparau Dacii in anii 80). Contine imagini rarisime cu prototipul Dacia Sport, prototipul Dacia 1420, si prima generatie de ARO 24.Referitor la preturi, aflam ca "la 19 mai 1989, Nicolae Ceauşescu a aprobat o ajustare a preţurilor de vânzare a autoturismelor româneşti în străinătate. Liderul P.C.R. a primit, în acest sens, de la Ministerul Industriei Constructoare de Maşini, un raport cu următoarele propuneri de preţ: „Dacia 1310” şi „Dacia 1410” – 2.600 de dolari; „Dacia 1320” – 3.150 de dolari; „Dacia” break – 2.800 de dolari; „Dacia” camionetă – 2.875 de dolari; „Oltcit” – 2.700 de dolari; „Aro 10” – 3.825 de dolari; „Aro 24” Diesel – 5.000 de dolari; „Aro 24” cu motor tip Otto – 4.300 de dolari; colecţie CKD „Dacia” – 2.450 de dolari; colecţie CKD „Aro” – 2.900 de dolari". Desi Oltcitul l

Edu

Bucuresti 1965

O noua selectie de imagini, via fortepan.hu . Bucurestiul inca arata cochet si elegant, incepuse dezrusificarea, plus o oarecare deschidere catre occident... Cu un an inainte incepus importul la greu de Renault si Fiat, si deja sunt o prezenta semnificativa pe strazi. Erau si o bruma de alte masini vestice, o interbelica sau doua, si cativa masini in trecere (de remarcat Volgile din URSS cu numere consecutive)... Din pacate pozele nu au surprins ceva chiar palpitant dpdv automobilistic, doar o lume mult pierduta... Adaugam 2-3 poze bonus si de pe litoral.A fresh selection of images via fortepan.hu. Bucharest still looked elegant; the de-Russification period had begun, and people were looking once more to the West... A year beforehand, the import of Fiats and Renaults had begun, and they are already a significant presence. Plus one or two other Western imports, a few pre-war survivors, and some tourists' cars (including some interesting Soviet Volgas with consecutive plates): sa

Edu

Masinile ambasadei britanice, 1958 / British Embassy cars, 1958

O imagine cu cladirea ambasadei britanice de pe Jules Michelet in 1958, aratand masinile diplomatice. Avem: Jaguar Mk 1, Rover P4, Austin A70, si un Land Rover. Probabil este vorba de masinile "oficiale", diplomatii avand de multe ori si automobile personale. A rare image showing the British Embassy buildings in Bucharest, in 1958, featuring the Embassy fleet. We have: Jaguar Mk 1, Rover P4, Austin A70, and a Land Rover. I suspect these were the "official" Embassy vehicles as opposed to diplomats' private transport.