Editura Humanitas vă propune, ca la începutul fiecărei veri,
zeci de titluri noi, adevărate evenimente editoriale, cărţi
aşteptate ale autorilor români, noi apariţii în colecţiile de
literatură română contemporană, memorii, jurnale, eseuri, istorie,
ştiină şi minunate cărţi pentru copii. Vă aşteaptă, aşadar, în
rafturile librăriilor din toată ţara, noi volume de Andrei Plesu,
Mircea Cărtărescu, Gabriel Liiceanu, Radu Paraschivescu, Ioana
Nicolaie, Ioana Bradea, Radu Vancu, Tatiana Niculescu, Dan Stanca,
Radu Jorgensen, Ioana Bâldea Constantinescu, Andrei Cornea, Traian
Ungureanu, Dorian Branea, ediţiile în limba română ale multor cărţi
esenţiale, precum Evanghelia pe scurt de Lev Tolstoi,
Autobiografia lui Charles Darwin, A citi, a reciti. Către
o poetică a (re)lecturii de Matei Călinescu, Istoria
omenirii de Hendrik Willem van Loon şi noua colecţie de cărţi
pentru cei mici de la Humanitas Junior.
Andrei PleşuDespre inimă și alte eseuri
Bestseller Bookfest 2017
Suntem confiscați de „actualitate”! Adică de „știri”, „analize” politice, informații de ultimă oră, confruntări de partid și reportaje de front din peisajul instituțional al momentului. Toate „fierbinți” și trecătoare. Cartea de față încearcă să iasă din strânsoarea acestor actualități evanescente (inactuale în fond, de vreme ce se uită în câteva zile), pentru a sonda teritoriul unor aparente „inactualități”: cele despre care nu prea vorbim, în ciuda relevanței lor universale și a impactului lor constant asupra vieților noastre. „Inactualități” care ne macină subliminal, care constituie, de fapt, substanța inevitabilă a căutărilor, spaimelor și nedumeririlor noastre. Nu promit că, la capătul lecturii, cititorul va fi „edificat” asupra problemelor de care m-am ocupat: rostul și istoria inimii, neliniștile și promisiunile bătrâneții, meteahna prostiei, sensul răului. Dar va regăsi, poate, un repertoriu de întrebări acute, cu a căror țesătură nu mai apucă, „ocupat” cum este (cum suntem toți), să se confrunte. Îmi fac iluzia că paginile acestea vor avea măcar efectul unor scurte promenade igienice, în afara hărțuielii cotidiene.
Gabriel LiiceanuRomânia. O iubire din care se
poate muri
Bestseller Bookfest 2017
colecţia de texte civice
„Nimeni nu poate spune când alege cineva să nu mai trăiască
pentru că viața i-a fost trasă prea jos. Nimeni nu poate spune când
anume o societate, acumulând o cantitate de disperare, scârbă și
revoltă incompatibile cu pofta minimă de viață, își atinge punctul
ei de fierbere.
La noi, la români, lucrul acesta e cel mai puțin previzibil.
Raportul poporului nostru cu limita a rămas până în clipa de față
un mister. Românii numesc «minune» o reacție colectivă pe care
nimic n-o prevestește. Și care, raportată la lungile perioade de
letargie care o preced, e cu atât mai neverosimilă.
De fapt, sublimul și eroicul nu pot fi programate. Ele apar
întotdeauna dintr-o provocare nebănuită a istoriei. Abia provocat
astfel, un popor descoperă că există o iubire din care se poate
muri și că, dacă vrea să-și recupereze in extremis patria furată,
el trebuie să fie gata să-și pună în joc viața pentru a-i reda un
preț.“ (GABRIEL LIICEANU)
Radu ParaschivescuAm fost cândva femeie de onoare și alte
povestiri
Bestseller Bookfest 2017
literatură română contemporană
O plimbare pe întuneric, la cinci dimineaţa, printr-o pădure populată, zice-se, de mistreţi. O conferinţă internaţională cu două sute de femei şi un singur bărbat: interpretul. Un meniu franţuzesc într-un oraş populat de români, germani, maghiari şi sârbi. O idilă cu o actriţă pentru care rolul vieţii este scoaterea partenerului din minţi. O carte poştală despre una (sau două) dintre casele vieţilor noastre şi o alta despre oraşul în care ne ducem zilele . O poveste despre un cântec în care bănuieşti fiori tantrici, pentru a conchide că e de fapt despre timp. O incursiune în lumea absurdului cazon şi a hazului fără voie. O restanţă studenţească şi stânjenitoarele ei consecinţe. O plecăciune în faţa unei voci şi a unei chitare. O păţanie cu scalde nocturne şi miliţieni cu instinct literar. În fine, relaţia subtilă dintre un meci de fotbal şi o coadă la carne. În total, treisprezece texte de aducere aminte. Cu stupori şi înveseliri. Cu exasperări şi jubilaţii. Cu arome vechi şi dulciuri noi. Cu foame de viaţă şi de poveşti. Am fost cândva femeie de onoare îl dezvăluie pe Radu Paraschivescu în ipostaza celui care se uită înapoi şi simte – uneori tandru, alteori năprasnic – nevoia confesării.
Radu VancuZodia Cancerului.Jurnal 2012–2015literatură română contemporană
„Jurnalul lui Radu Vancu este o aventură intelectuală în sine. Mi s-a întâmplat rar să citesc notații atât de dense, atât de competente în zona culturală și atât de umane în cea emoțională. El confirmă un scriitor polivalent, unul dintre cei mai moderni și mai atotcuprinzători ai generației lui. Poet, universitar, activist cultural și civic, Radu Vancu pare unul dintre acei oameni cărora nimic din ce-i uman (și post-uman) nu le e străin.“ (MIRCEA CĂRTĂRESCU)
„Dacă înainte de acest jurnal era doar credință, acum mi s-a transformat în convingere: poezia e un gen al biograficului – iar jurnalul e un gen al liricului. Tot ce e mai intens în noi intră aici. Iar această intensitate face, exact ca-n poezie, o dublă mișcare: pe de-o parte, ne falsifică viața, pe de alta, îi aduce adevărul decisiv. Din punctul acesta de vedere, mon semblable, mon frère, jurnalul acesta e doar un lung poem. Nici mai mult, nici mai puțin de atât.“ (RADU VANCU)
Ioana Bâldea ConstantinescuNautilus
literatură română contemporană
Ioana Bâldea Constantinescu îmbină în acest al doilea roman al său, aşa cum a făcut-o şi în Dincolo de portocali, fascinaţia pentru personajele misterioase şi curiozităţile din vremuri îndepărtate cu o emoţionantă poveste contemporană. Nautilus ne poartă astfel paşii prin Parisul zilelor noastre – unde un tânăr doctorand se documentează vreme de câţiva ani pentru lucrarea sa – şi în Franţa de secol XIV, pe urmele faimoasei Reine Blanche, prima colecţionară a Evului Mediu. Fie că scrie despre obiecte frumoase şi rare, despre iubiri diafane, despre ciuma care decimează un sat întreg sau despre suferinţa unui băieţel autist captiv în lumea lui, Ioana Bâldea Constantinescu îşi construieşte frazele cu pricepere şi delicateţe de bijutier, într-un stil deja inconfundabil.
„Am decupat momente, frânturi de conversaţie, unele sunt aproape literale, dar nu am un personaj făcut după cineva, şi asta mă bucură, pentru că nu trăiesc cu teama că cineva se poate recunoaşte sau mă poate recunoaşte. Sunt frânturi de mine peste tot, dar, dincolo de asta, este acel «Call me Ishmael» pe care numai Melville l-a stăpânit cu desăvârşire, convenţia aceea care-ţi face bucăţi un gând şi ţi-l pune în zece capete. Îmi place acest joc, pentru că este periculos şi greu în acelaşi timp.“ (IOANA BÂLDEA CONSTANTINESCU)
Dan StancaAnii frigului
literatură română contemporană
„Atlet al realismului ezoteric şi campion al tristeţilor
metafizice, Dan Stanca este cel mai dostoievskian (şi eliadesc)
scriitor din peisajul nostru literar. De peste trei decenii se
luptă narativ cu demonismul, erezia, vinovăţiile năucitoare şi
ispăşirile halucinante. Indiferent că-i vorba de mistică, politică,
sexualitate, de ocultism, legionarism, alcoolism, alchimie,
gazetărie, simbologie sau guénonism, el alcătuieşte frenetic
scenografii fantaste, şubrezite de ispite abisale, iniţieri
morbide, deprimism hipnotic, hierogamii şi hierofanii delirante.
Proza lui pare că rivalizează sufleteşte cu lupta biblică din Vadul
de la Peniel.
Imaginaţi-vă, acum, un «Fenomen Piteşti» conjugal (cu o soţie
torţionară), corelat cu destinul aiuritor al lui Sandu Tudor,
stranietatea iniţiatică a grupării Rugului aprins de la mănăstirea
Antim, sculptori atinşi de «tipologia deznădejdii şi deformării»,
dispariţii magice din puşcăria Aiudului, şocante inserturi erotice
de tantrism punitiv, plus un final paradoxal – totul textuat cu
sarcastică ambiguitate de personajul… Hector Noroaie!
Altminteri, o lecţie tulburător parabolică de ce poate însemna, în
istorie, ca şi în destinul individual, coincidenţa contrariilor.“
(DAN C. MIHĂILESCU)
Ioana BradeaÎnalt este numele tău
literatură română contemporană
Pornind de la istoria şi legendele medievale ale oraşului său
natal, Bistriţa, Ioana Bradea reconstruieşte o poveste
spectaculoasă, depănată pe rând de locuitorii acestei cetăţi
„uitate de rege şi sfinţi“: un preot şi notar care consemnează în
cronica sa zbuciumatele zile din preajma condamnării la moarte a
fostului jude al oraşului, rebela Margareta — fiica noului jude,
care încalcă normele vremii şi ale familiei sale pentru a-şi găsi
ursitul —, un arhitect italian însărcinat cu renovarea catedralei,
vegheaţi, cu toţii, de privirea unui enigmatic călugăr străin.
Înalt este numele tău este, poate, acea carte despre care autoarea
spunea cândva că nu va reuşi niciodată s-o scrie, „o carte doar
pentru Dumnezeu, o carte care să-l ajungă, să-l îndoaie, să-l mute
din loc ca pe munţii din bobul de credinţă“.
Andrei CorneaLanţul de aurliteratură română contemporană
Se poate construi o tramă polițistă în marginea ultimei şcoli filozofice din Atena, închisă de împăratul Iustinian în anul 529, şi a celor şapte reprezentanţi ai ei, în frunte cu Damaskios? Se poate, răspunde Andrei Cornea, făcând din ultimul episod al filozofiei eline o poveste plină de mistere şi de răsturnări spectaculoase care-l ţine pe cititor cu sufletul la gură. Prin fața noastră trec locuitori ai fictive Atlantida prinși într-un proiect de creștinare, prinți persani care botează ideile filozofiei în sângele ideologiei, episcopi care, în zorii creștinismului, fac ordine în panteonul grec, discipoli străluciți care apar travestiți ca în comediile lui Shakespeare, spectaculoase turniruri intelectuale în care se înfruntă adepții teoriei potrivit căreia lumea e făcută din Nimic cu cei convinși că ființa e eternă… Și un povestitor despre care aflăm abia la sfârșit cine este și cui anume îi deapănă fabuloasa poveste a vieții sale.
Traian UngureanuProștii Europei. Cum se sinucid civilizațiilecolecţia de texte civice
Proștii Europei începe cu o insultă, pe copertă, și
continuă, între coperte, cu apărarea celor insultați. Cartea lui
Traian Ungureanu măsoară critic îndepărtarea elitelor de omul de
rând și de înțelesul democrației europene. Semnele rău
prevestitoare adunate în această carte sunt o colecție de anomalii
derutante pe care ne-am obișnuit să o numim actualitate. În
Occident, toleranța față de intoleranța terorismului, migrația
nelimitată și suferința gândirii sub apăsarea unui nou dogmatism.
În România, disprețul politic plenar pentru lege, dar și naivitatea
față de adevărata istorie din care au crescut problemele
caracterului național.
În Vest și în Est, slăbită de conformism, aroganță și ignoranță,
civilizația europeană pierde teren. Cultura și convingerile care
dădeau strălucirea lumii europene se clatină. Clasa conducătoare
găsește democrația neconvenabilă. Un nou model de viață și gândire
neagă vehement tradițiile istorice în care am trăit până de
curând.
Fără adevăr, dezbatere și valori, degradarea lumii europene poate
deveni ireversibilă. Cartea lui Traian Ungureanu vorbește fără
compromisuri despre rătăcirile îmbietoare care riscă să ne devină
destin.
Dorian Branea
Statele Unite ale românilor. Cărţile călătoriilor
româneşti în America în secolul XXeseu
Niciunde altundeva, la noi, ideea politică americană, identitatea americană, specificitatea culturii şi civilizaţiei americane nu reies mai limpede, mai nuanțat, mai polifonic decât în specia ambiguă a cărții de călătorie. America memorialelor transatlantice este, de fapt, America noastră cea mai cuprinzătoare şi mai expresivă. Și cum arată ea? Cum se precizează această monadă în același timp epatantă şi enigmatică din sutele de pagini îndrăgostite, cataleptice, pizmașe, pătrunzătoare, perfide?
„Ne aflăm în fața uneia dintre cele mai complete (dacă nu și exhaustive) cercetări privind o temă palpitantă: relatările autorilor români care au călătorit în Statele Unite ale Americii. Rigoarea analizei, privirea în egală măsură a literatului avizat și a sociologului dubitativ conferă demersului o soliditate impresionantă.“ (MIRCEA MIHĂIEȘ)
Lucian BoiaIstorie și mit în conștiința
româneascăEdiție aniversară adăugită și ilustrată
Seria de autor Lucian Boia
„Viaţa rezervă surprize. Una dintre cele mai neaşteptate –
pentru mine – s-a dovedit excepţionala primire de care s-a bucurat
cartea, îndată după apariţia ei în mai 1997. A devenit subiect
predilect de discuţie în mediile intelectuale. Au elogiat-o nume de
primă mărime ale culturii româneşti.
Cartea ţintea până la urmă chiar mai departe decât îmi fusese
intenţia. Nu doar istoria era în discuţie, ci cultura românească în
ansamblu şi conştiinţa de sine a românilor.
Am scris o carte onestă despre istorie, nu o carte partizană sau de
conjunctură.” (LUCIAN BOIA)
Lev TolstoiEvanghelia pe scurt
Traducere și prefață de Wilhelm Tauwinkl
„Iubeam, eram iubit, aveam copii frumoşi, aveam glorie, sănătate, vigoare fizică şi morală. Eram în stare să cosesc ca un ţăran, să lucrez zece ore încontinuu, neobosit. Dar deodată viaţa mea s-a oprit. Nu mai aveam dorinţe, nu mai aveam ce să-mi doresc. Adevărul este că viaţa era absurdă. Ajunsesem pe marginea prăpastiei şi vedeam că în faţa mea nu era altceva decât moartea. Eu, omul viguros şi fericit, simţeam că nu mai puteam trăi.“ (Lev Tolstoi, jurnal)
„Ai citit Evanghelia pe scurt a lui Tolstoi? Aş putea spune că, la vremea ei, cartea asta m-a ţinut în viaţă. Dacă n-o ştii, atunci n-ai cum să-nţelegi ce înrâurire poate avea asupra cuiva.“ (Ludwig Wittgenstein, corespondenţă)
„Cititorii de toate convingerile ar avea de câştigat citind
această lucrare, deoarece modul în care procedează Tolstoi
dovedeşte că mesajul lui Isus Hristos are ceva de spus şi celor
care nu se regăsesc în structurile bisericeşti vizibile.Evanghelia
pe scurt aduce în prim-plan învăţătura lui Isus şi necesitatea
urmării acesteia. În fond, la ce i-ar folosi unui creştin să-şi
însuşească diferitele subtilităţi ale dogmelor, dacă aderarea la
aceste mistere sublime s-ar reflecta doar în repetarea unor
ritualuri şi în respectarea unor obiceiuri?
Tolstoi susţine în mod radical urmarea învăţăturii lui Hristos ca o
calea desăvârşirii. Sperăm ca apariţia acestui volum să dea naştere
unor reflecţii, în toată libertatea, asupra locului învăţăturii
Evangheliei în viaţa personală şi în societate.“ (Wilhelm
Tauwinkl)
Charles DarwinAutobiografia lui Charles
DarwinUrmată de fragmente din Călătoria unui
naturalist în jurul lumii
Traducere de Ioana Miruna Voiculescu, Andrei Bontaş şi Ancuţa
Bontaş
Studiu introductiv de Mircea Flonta
Amintirile lui Charles Darwin, scrise pentru „copiii şi nepoţii mei“, deschid o perspectivă revelatoare asupra vieţii şi gândirii unui savant care a revoluţionat nu doar studiul naturii, ci şi felul în care ne vedem pe noi înşine. Această versiune completă a Autobiografiei restituie pasajele – considerate prea radicale – cenzurate de familie la momentul primei publicări. Darwin îşi zugrăveşte devenirea pe fundalul unui tablou mai amplu al vieţii intelectuale victoriene, alternând expuneri esenţiale, precum aceea despre credinţa religioasă, cu relatări anecdotice.
Autobiografia este întregită în acest volum cu o selecţie reprezentativă din jurnalul ţinut de Darwin în timpul călătoriei sale în jurul lumii la bordul vasului Beagle (1831–1836). Dacă înaintea acestei expediţii tânărul absolvent al Universităţii Cambridge cocheta cu ideea de a deveni preot de ţară, periplul de cinci ani prin nenumărate ţinuturi l-a făcut să pună la îndoială multe dintre credinţele acceptate despre om şi Pământ şi l-a condus în cele din urmă la elaborarea celebrei sale teorii a evoluţiei prin selecţie naturală. Relatările lui Darwin despre băştinaşii din Ţara de Foc, despre marele cutremur produs pe teritoriul chilian în 1835 sau despre speciile observate în arhipelagul Galápagos constituie nu doar un document unic în istoria ştiinţei, ci şi un fascinant jurnal de călătorie.
Steven WeinbergLumea
explicatăDescoperirea științei moderne
Colectia Ştiinţă
Traducere de Dan Nicolae Popescu
Este o şansă faptul că unul dintre marii fizicieni ai lumii, laureatul Nobel Steven Weinberg, s-a pasionat de istoria ştiinţei şi a oferit publicului larg o perspectivă pătrunzătoare şi originală asupra evoluţiei cunoaşterii. Lumea explicată e povestea descoperirii ştiinţei moderne – o aventură începută în Grecia antică, apoi continuată în Evul Mediu arab şi european şi dusă la bun sfârşit prin opera lui Newton. Weinberg priveşte cunoştinţele trecutului ca un fizician al zilelor noastre, dar cultura lui umanistă îl ajută să înţeleagă legăturile subtile ale ştiinţei cu poezia, muzica, religia şi filozofia.
„Sunt fizician, nu istoric, însă de-a lungul timpului istoria ştiinţei a ajuns mă fascineze tot mai mult. Este o poveste extraordinară, una dintre cele mai interesante din istoria omenirii. Este, de asemenea, o poveste care, pentru oamenii de ştiinţă ca mine, are o miză personală. Cercetarea actuală poate fi ajutată şi limpezită de cunoaşterea trecutului ei, iar pe unii savanţi cunoaşterea istoriei ştiinţei îi stimulează în activitatea lor.“ (STEVEN WEINBERG)
Ani Chöying DrolmaConfesiunile unei călugărițe budiste
„Lotusul se naşte în noroi, dar floarea sa rămâne întotdeauna albă şi curată. Asta e cea mai mare provocare pentru noi: să trăim în inima unei probleme, dar să nu fim subminaţi de ea. Fericirea e pretutindeni, accesibilă pentru toţi cei care vor s-o vadă. Secretul fericirii este să preţuieşti. Să ştii cum să fii mulţumit cu ceea ce ai. Budiştilor nu le este deloc frică de moarte: e în mod sigur singura certitudine din viaţă. Are, pe deasupra, o putere fără egal de a-i face pe oameni să privească atent în inima lor şi să decidă ce este esenţial şi ce este superfluu. Think big, start small. Ador această propoziţie. Mi-o repet mie insămi foarte des. De fiecare dată când mă lansez într-un nou proiect. Nu m-am gândit niciodată că mi-ar fi imposibil să fac ceva. Nu e aroganţă, ci pur şi simplu încredere în viaţă. În forţa ei. Putem schimba cursul întâmplărilor. Fiecare, la nivelul său, poate face lumea mai bună. Lumea are nevoie de sfinţi. Dar are nevoie şi de oameni obişnuiţi, simple fiinţe umane care pot să înţeleagă durerea celorlalţi. Practica budistă ne învaţă să ne privim duşmanul ca pe un învăţător, să profităm de cel care ne provoacă pentru a ne combate propria negativitate. Ca un magnet atras în direcţii opuse, m-am construit în jurul iubirii şi urii, violenţei şi dragostei necondiţionate, limitării şi infinitului. Am fost atrasă întâi într-o parte, apoi în cealaltă, până când receptorii mei interni au încetat să intre în panică şi să-mi trimită mesaje contradictorii, până când mi-am găsit stabilitatea.“ (ANI CHÖYING DROLMA)
Howard E. Gardner, Dalai Lama, Herbert
BensonMinteȘtiință. Un dialog între Orient și
Occident
Traducere de Nicoleta Neagoe
„Cred că scopul ultim al tuturor ființelor umane este dobândirea
fericirii și a unui sens al împlinirii. Oamenii de știinţă studiază
în special materia, dar nu pot ignora mintea omenească sau
conștiinţa. Practicanţii spirituali sunt preocupaţi în primul rând
de dezvoltarea minţii, dar nu-și pot ignora cu desăvârșire nevoile
fizice. Iată de ce am insistat întotdeauna asupra importanţei de a
împleti abordarea mintală cu cea materială în atingerea fericirii.“
(Sanctitatea Sa DALAI LAMA)
Hendrik Willem van LoonIstoria
omenirii
Colecţia Humanitas Junior – Carte Pentru Copii & Adolescenţi,
Istorie
Ediție actualizată și introducere de Robert Sullivan
Traducere de Cornelia DumitruIstoria omenirii. O istorie
multimilenară depănată de un mare povestitor. O istorie care poate
fi parcursă cu sufletul la gură, într-o săptămână, sau pe îndelete,
într-o vacanţă. Iar atunci când închidem cartea rãmânem adânciți în
gânduri, pentru că, dincolo de fapte, povestitorul ne pune în față
marile întrebări despre lume și om. Ediţia aceasta, adusă la zi,
porneşte din zorii timpurilor şi ajunge până la dezvoltarea
reţelelor de socializare (Facebook şi Twitter), vorbind despre
evenimentele și personalitățile fără de care întreaga istorie a
civilizaţiei ar fi fost alta.Victoria
TurnbullPandora
Colecţia Humanitas Junior
Bestseller Bookfest 2017
Traducere de Iustina Croitoru
Pandora trăieşte singură, într-o căsuţă înjghebată din rămășițele pe care le aruncă oamenii, şi cea mai mare bucurie a ei este să repare lucruri stricate. Într-o zi, o pasăre albastră cade din înaltul cerului în curtea ei, iar viața Pandorei nu va mai fi niciodată la fel. O poveste emoţionantă despre prietenie, speranţă şi regenerare, despre forţa creatoare a naturii şi puterea binelui de a schimba lumea.