În timp ce CNA o face pe cerberul care le spune jurnaliştilor ce limbaj să folosească în analize sau prezentarea informaţiilor (a se vedea Cazul Tucă şi sancţionarea sintagmei „lovitură de stat”), bubuie facebookul de pagini noi apărute (sau reactivate, sau re-botezate) în care postările de campanie, pe faţă (dar nemarcate) trec pe sub radarul autorităţilor care spun că păzesc-reglementează conţinutul (electoral) pe online.
Bula autorului acestui text (una largă, spre deosebire de postacii şi comentacii de partid care, în timp, îşi autogenerează o bulă segmentată şi redusă strict la echipa lor politică) a explodat acum 2 zile cu astfel de pagini precum cele menţionate mai sus. Unele cu conţinut electoral mai voalat, altele aşa, mai la limită, dar altele cu mesaj electoral făţiş, în favoarea unuia sau altuia dintre candidaţi.
De exemplu, ca un fel de invazie, am remarcat stolul de pagini
cu numele ţării (România) şi cu un epitet adăugat. Exemple: România
Tradiţională, România Frumoasă, România Bună, România Pitorescă,
România Modernă, România Europeană sau variaţiuni România Mea
Frumoasă, România Noastră etc…
Şi toate aceste pagini patriotice (!!!) mi-au apărut ca un stol,
unele chiar consecutiv, în bulă, duminică şi luni. Peste 40-50 de
astfel de pagini. Iar repetarea consecutivă marca şi câte 3-4
astfel de pagini, în „peretele” meu. Mai mult decât evident că în
spatele prezenţei atât de agresive era vorba de bani în promovare.
Mulţi bani!
Mesajele din acestea pagini erau, cam pe jumătate, de natură
„corasonistă” (ce ţară frumoasă avem, ce ţară bogată avem, ce
cultură faină avem, melodii populare sau folk, secvenţe din filme
istorice, dar şi cum se construiesc autotostrăzi, prezentarea unor
medici sau oameni de cultură apreciaţi dar şi atacuri la unii
candidaţi sau laude pentru alţi candidaţi.
Ioc CMF (cod de mandatar financiar) sau asumarea politică de către
vreun partid sau alianţă…
Printre posibilii beneficiari ai acestor pagini am concluzionat că ar fi Victor Ponta, George Simion, Nicuşor Dan, Crin Antonescu, Lavinia Şandru. beneficiari probabili (dar mult mai puţin decât primii) şi Elena Lasconi, Lavinia Şandru sau alţii…
Şi încă un detaliu pe care autorităţile statului îl ignoră
complet, conştient sau nu.
Noile practici (unele aberante, dar ast e altă discuţie) pe linia
publicităţii electorale duc totul spre celebrul CMF.
Dacă un candidat pune ceva pe net fără acel CMF e crimă. Că au
stabilit că aşa trebuie să fie cei din AEP, CNA etc. Că totul
trebuie să fie cu CMF, deci plătit.
Deşi, atâta timp cât facebook-ul sau tiktok-ul înseamnă spaţiu
public, logic ar fi să li se permită candidaţilor şi activiştilor
şi susţinătorilor mesaje pe care altminteri, le pot spune şi pe
stradă, prin viu grai.
De fapt, sub pretextul controlului total al finanţărilor, se
întâmplă altceva. Pune candidatul o poză, cu CMF şi apoi un text.
Şi susţinătorii dau share, pe poză apare CMF, dar răspândirea
respectivă e totuşi una neplătită. Sau poate plătită prin
sponsorizări personale dar neevidenţiate…
Sau, pune activistul X o poză marcată cu CMF (sau montaj foto),
ceea ce înseamnă, probabil, că e plătită grafica respectivă. Dar
ataşează un text, evident neplătit, netrecut prin filtrele
CMF/AEP.
Formal, reglementările sunt respectate. Dar doar formal. Aceaste
proceduri care fac balet pe lângă lege plus faza cu paginile de
care vorbeam la începutul textului arată că, de fapt,
reglementările sunt făcute pentru a bloca campaniile unora dar nu
fac doi bani când practicile „de sub radar” sunt folosite şi de
„candidaţii noştri”.
Că nu există Alba ca Zăpada în această poveste a României anului
2025.
Daniel VINCA