Asociația CREST în
parteneriat cu Asociația STEA și Clubul Sportiv DAVID din Ungaria
anunță încheierea proiectului cu titlul "CHESS START RO-HU - Dezvoltarea în comun a unui instrument
transfrontalier de incluziune socială bazat pe șah", cod ROHU-277,
derulat în perioada 01.12.2018 – 31.12.2019. Proiectul a fost
cofinanțat prin Programul Interreg V-A România-Ungaria, Prioritatea
PA6 - Promovarea cooperării transfrontaliere între instituții și
cetățeni (Cooperarea instituțiilor și comunităților), Obiectiv
specific SO11/b Intensificarea cooperării transfrontaliere durabile
a instituțiilor și comunităților.
Acest proiect a implicat
experți din domeniul social și antrenori de șah din cadrul celor 3
organizații partenere, într-un proces
colaborativ având ca scop construirea și testarea în comun a unui
program inovativ de dezvoltare a abilităților de viață a copiilor
folosind ca element central potențialul enorm al jocului de șah. În
jurul acestuia, o serie de activități comune complementare
(cursuri, antrenamente și competiții internaționale de șah,
activități culturale, tabără, workshopuri și conferințe) au întărit
cooperarea cetățenilor din regiunea transfrontalieră.
Proiectul a răspuns nevoilor
comune identificate de parteneri, în special în ceea ce privește
lipsa de acces a copiilor din comunitățile marginalizate la
oportunitățile de educație și dezvoltare care le-ar permite să
dobândească cunoștințele de care au nevoie pentru a ieși din cercul
vicios al sărăciei. Proiectul a permis identificarea și testarea unor soluții viabile de reducere a
decalajelor în ceea ce privește stima de
sine și abilitățile de viață ale copiilor din diferite medii
sociale, promovând oportunități egale pentru toți copiii și luptând
împotriva discriminării celor din grupuri vulnerabile.
Colaborarea partenerilor a
pornit de la organizarea a două cursuri de formare care au asigurat
pe de o parte transferul de know-how al partenerului maghiar în
domeniul tehnicilor de predare a șahului la copii și pe de altă
parte dezvoltarea abilităților membrilor echipelor educative din
România și Ungaria în a construi și a adapta programe de dezvoltare
a abilităților de viață ale copiilor, capitalizând experiența în
acest domeniul a partenerilor români. Un număr total de 12 persoane
din cadrul celor 3 ONG-uri partenere și-au dezvoltat astfel
importante competențe profesionale care au stat la baza
construirii, implementării, testării și îmbunătățirii continue a
intervenției realizate în beneficiul copiilor din grupul
țintă.
În cadrul proiectului un
număr de 100 de copii (50 din România și 50
din Ungaria) au beneficiat de programul inovativ de dezvoltare a
abilităților de viață prin șah, 70% dintre aceștia fiind copii
proveniți din comunități de Romi vulnerabile, atât în zona orașului
Nyiregyhaza, cât și în Satu Mare. Programul
construit și testat în cadrul proiectului "CHESS START RO-HU
- Dezvoltarea în comun a unui instrument
transfrontalier de incluziune socială bazat pe șah", cod
ROHU-277, se bazează pe un program regulat de antrenamente
de șah (minim de 2 ori / săptămână), combinat de fiecare dată cu
alte tipuri de activități educaționale vizând dezvoltarea
diferitelor abilități de viață ale copiilor. Experiența
partenerilor din proiect este aceea de a realiza astfel de
activități inclusiv cu copii proveniți din medii vulnerabile, care
se confruntă cu dificultăți de învățare, iar majoritatea dintre ei
(în mod deosebit cei de la Asociația Stea) nu avuseseră niciodată
ocazia de a juca șah înainte. Astfel, antrenamentele de șah au
pornit de la a pune bazele învățării acestui sport al
minții.
O parte importantă a
programului de dezvoltare a abilităților de viață prin șah a fost
dedicată pregătirii și realizării unor activități comune cu
partenerii din proiect oferind importante oportunități de
dezvoltare pentru copii, proveniți din cele două țări și din medii
sociale diferite. Astfel, în decursul unui an au fost organizate 4
concursuri comune de șah (două deplasări ale copiilor în România și
două în Ungaria) și o tabără comună cu durata de o săptămână în
România. De fiecare dată, activitățile de șah au fost combinate cu
activități educaționale, culturale, recreative, oferind
participanților oportunități aprofundate de
continuare a dezvoltării abilităților de viață prin interacțiuni
susținute între copiii din România și Ungaria cu pasiuni și
interese comune pornind de la jocul de șah.
Cel mai adesea copiii au fost puși în situația de a
lucra în grupuri mixte, formate din copii români și maghiari, din
medii sociale defavorizate, împreună cu ceilalți. Principalele teme
abordate prin jocuri au fost cele de dezvoltare a abilităților de
comunicare, relaționare, muncă în echipă, atenție, logică, memorie,
coordonare, gestionarea eficientă a emoțiilor, asumarea de sarcini,
responsabilitate, managementul resurselor personale, siguranță și
abilități pentru o viață sănătoasă. Toți participanții au
interacționat excelent, reușind să treacă fără probleme de orice
fel de bariere, inclusiv cea de limbă. Fiecare copil a fost ajutat
să-și pună în valoare punctele forte, activitățile contribuind cu
succes la creșterea stimei de sine a celor mici.
Misiunea programului a fost
prevenirea abandonului școlar sub diferitele sale forme, a
marginalizării și a instituționalizării copiilor (a separării
acestora de părinți și familie) prin asigurarea unor activități
educative, sportive, de consiliere, recreative și de socializare
menite să sprijine însușirea și dobândirea unor deprinderi și
abilități de viață pentru dezvoltare armonioasă și o viață
independentă. Programul a asigurat un cadru de activități regulate
ce au răspuns în mod adecvat nevoilor copiilor privind dezvoltarea
personală și a abilităților de viață susținând prin metode de
educație non-formală și informală motivația lor de a învăța, de a
merge la școală și de incluziune socială.
Principalele rezultate
obținute de parteneri prin activitățile realizate cu copiii, atât
în România cât și Ungaria arată o evoluție continuă la
nivelul întregului grup țintă. Pe măsura familiarizării cu
programul de șah și creșterea interesului pentru activitățile
propuse, copiii au făcut progrese în toate domeniile de dezvoltare
a abilităților de viață vizate : abilități cognitive și de
învățatre (memorie, atenție, logică, strategie, rezolvare de
probleme); abilități sociale și de relaționare (cu adulți, cu
ceilalți copii), cooperare și muncă în echipă; abilități emoționale
(gestiunea emoțiilor); abilități de viață independentă și
autonomie. Observațiile echipelor de proiect arată fără
echivoc potențialul enorm al experiențelor pozitive în jocul de
șah, asupra motivației și încrederii copiilor în forțele proprii,
ducând în mod firesc, așa cum de altfel se poate observa și din
rezultatele evaluărilor, la creșterea motivației copiilor pentru
activitățile educaționale, dezvoltarea curiozității și
îmbunătățirea atenției și puterii de concentrare la activități.
Totodată, experiența partenerilor arată beneficii surprinzătoare
ale programului la copiii având tulburări de comportament și
deficit de atenție. Copii care de obicei nu reușeau să se
concentreze și deranjau frecvent activitățile educative, cu multe
absențe de la școală și risc major de abandon școlar, și-au găsit
în jocul de șah o activitate provocatoare care le-a trezit
interesul și îi determină să fie foarte implicați, să nu lipsească
la program și să urmărească să devină din ce în ce mai buni la șah,
acceptând regulile pe care trebuie să le respecte și modelându-și
comportamentul în direcție pozitivă.
Principalul rezultat al proiectului este elaborarea de către
parteneri a ghidului de implementare al programului inovativ de
dezvoltare a abilităților de viață ale copiilor prin șah. Acesta
prezintă metodologia și oferă modele ale principalelor instrumente
create, urmărind să asigure transferul
know-how-ului acumulat de echipa internațională implicată în
proiectul mai sus menționat către alte ONG-uri, instituții și
profesioniști din zona transfrontalieră care lucrează în domenii
conexe educației (școli, centre cu oferte de programe after-scool
și de timp liber, cluburi sportive, asociații culturale și de
tineret) și în mod deosebit cel al susținerii incluziunii sociale
al copiilor din medii defavorizate și prevenirea abandonului școlar
timpuriu (servicii sociale tip centre de zi și centre rezidențiale
pentru copii, servicii comunitare, etc...). Ghidul „Program de
dezvoltare a abilităților de viață prin șah”, este disponibil
gratuit, în format electonic pentru orice persoană interestă, prin
solicitare realizată prin e-mail la adresa:
[email protected].
Informații suplimentare:
Asociația CREST, RO-440069 Satu Mare, Str.Alexandru Odobescu Nr.48,
telefon/fax 0261-877770, 0261-877771, mobil 0722-112189,
[email protected].
Persoană de contact: Angela SZEKELY – consilier
juridic.