Priveam acum vreo 3 seri la o emisiune pe un post
turistico-economic, la o emisiune cu subiect "consultanta in
industria ospitalitatii". Foarte interesat de subiectul acesta
(atat "consultanta" cat si "industria ospitalitatii") am fost
extrem de atent la problemele ridicate de profesionistii
respectivi. Si aceasta cu atat mai mult cu cat rata medie de
ocupare in hotelurile romanesti este de vreo 30% (din ce am auzit
eu...poate ma insel, dar nu prea cred). Deci hotelurile stau pe o
rata care abia le permite supravieturirea, iar aceasta realiate ar
trebui sa le ascuta interesul pentru colaborarea cu niste
profesionisti care sa le indice punctele nevralgice si apoi sa le
dea si niste solutii viabile de ridicare a cotei de piata. Ca si in
alte domenii , insa, apetenta investitorilor (reali) pentru
consultanta este mica. Fiecare hotelier are (probabil) senzatia ca
stapaneste foarte bine tainele industriei, motiv pentru care
probabil se si afla toti la 30% cote de ocupare. Consultanta este
insa la mare moda prin institutiile statului si companiile care se
chinuie sa micsoreze profitul impozabil, dar asta este alt aspect.
Revenind la consultanta care ar trebui solicitata, am constatat ca
si industria ospitalitatii, ca si sistemul bancar sau cel
imobiliar, da dovada de multa obtuzitate la colaborarea cu niste
potentiali sfatuitori, care adesea vin cu niste solutii
"neprietenoase" (ca sa nu zic total neplacute) dar care de multe
ori pot aduce un profit mai clar si mai constant decat cel clasic,
cu care s-a obisnuiti investitorul. Ma uit la numeroasele blocuri
care au reinceput sa se inalte prin capitala si incerc sa imi dau
seama cine o fi fost sfatuitorul investitorilor. Multe dintre
blocuri au 6-7 etaje si mai mult de 40 de unitati. Chiar daca unele
dintre ele au locatii foarte bune, am mari dubii ca vor fi
interesante pentru actuala generatie de cumparatori, generatie care
da dovada de o ignoranta tragi-comica in materie de necesitatea
unei achizitii. Nu mai departe de acum vreo 2 saptamani am cunoscut
un cuplu care au dorit sa vizioneze un imobil intr-un cartier
periferic despre care nu cunosteau NIMIC. NIMIC. Ei locuiau
aproximativ in partea opusa a capitalei, nu lucrau acolo, nu aveau
niciun contact cu acel cartier. Plin de curiozitate i-am intrebat
care a fost criteriul dupa care au ales sa vizioneze acel imobil.
Mi-au raspuns nonsalant ca "pretul si suprafata". Li se parea
natural. In acest context puteau insa sa vizioneze si la Otopeni
sau la Ploiesti....evident ca nu au cumparat. Ce as putea sa
spun....consultanta este apreciata in doua tipuri de societati. in
cea cu adevarat capitalista, in care fiecare cuvant are greutate si
aduce un dollar in plus, si in cea care cauta cu disperare sa iasa
din zona mocirloasa a "mediu-dezvoltarii" sau chiar
"sub-dezvoltarii". Daca nu exista o dorinta adevarata de
performanta si depasire a unor situatii imbacsite de rugina si
praf, nu se apreciaza consultanta si fiecare "investitor" va cauta
sa isi aplice propriul proiect, cel mai adesea pana la esecul
suprem. Nu pot sa nu imi aduc aminte de miile de afaceri de tip
bar-cafenea-restaurant care sucomba anual, de numeroasele proiecte
moarte din fasa pentru ca "patronul" nu intelegea nimic din
contextul locatiei, el avand o idee simpla de tipul "ieftin si
aproape de metrou".Sau de proiecte imobiliare paguboase, pentru ca
au fost gandite pe o succesiune de evenimente foarte favorabile si
au fost total ignorate eventualele amenintari din mediul economic
sau social. Mai nou investitiile sunt si subiect de ISU; gradinite,
mall-uri, stadioane etc unde te uiti exista tot felul de investitii
facute mai mult sau mai putin in conformitate cu siguranta
consumatorilor. De aici pot aparea tragedii tip "Colectiv". Cine se
gandea acum 1 an la siguranta de acest tip? Discotecile,
hotelurile, blocurile turn si mall-urile sunt capcane veritabile,
scari putine, iesiri limitate, arhitectura intortocheata...cine i-o
fi invatat? Probabil or avea niste "consultanti". In mod cert
Romania este o tara cu o mentalitate economica proprie, care pleaca
de la merge si-asa" si ajunge la "mor pe mana mea", dar pentru a
asigura succesul unei intreprinderi economice trebuie schimbat
ceva. Plecand de la eternul patron "jolly-joker" (a murit el, moare
afacerea in 3 luni) si pana la schimbarea mentalitatii din "facuta
pentru vanzare" in "facuta sa dureze", totul trebuie reformulat.Iar
ideea de a apela la consultanti, pentru care trebuie sa platesti
niste facturi si de la care trebuie sa preiei niste concepte care
sa iti schimbe afacerea, aceasta idee trebuie sa isi faca
incet-incet loc in capul investitorului mioritic, care inca are
senzatia ca le stie pe toate.