Aparitia bicicletelor este legata de o mare catastrofa. Cu doua
secole in urma, toata Europa era chinuita de foamete. Din 1812 pana
in 1815, recoltele au fost atat de slabe, incat painea ajunsese un
lux. Ca si cum asta nu ar fi fost de ajuns, vulcanul Tambora din
Indonezia a erupt la inceputul lunii aprilie a anului 1815,
imprastiind cenusa si gaze toxice in toata atmosfera terestra. Iar
anul care a urmat, 1816, a intrat in istorie ca „anul fara vara”.
Din aceasta cauza, nu numai oamenii, ci si caii au murit de foame –
iar deplasarea dintr-un loc in altul a devenit extrem de
dificila.
Traia in Germania acelor vremuri un tanar de familie nobila (dar cam saraca), baronul Karl Drais von Sauerbronn, care era pasionat de mecanica. Pentru a inlocui caii cu ceva, a pus o sea pe un cadru de lemn cu doua roti de caruta. Si, cum si-a dat seama ca vehicolul inventat de el mai trebuia sa si vireze, pentru ca drumurile sunt rareori drepte, a facut ca roata din fata să poata fi rasucita cu ajutorul unui ghidon. Odata urcat in sea, „calaretul” nu tragea la pedale, ci isi propulsa vehicolul cu picioarele – care erau folosite si pentru a frana…
Pentru inventia sa, pe care a botezat-o „masina de fugit”, a obtinut un brevet de inventie in Franta, in anul 1818. Francezii au primit bine inventia baronului german, căreia i-au spus mai intai velociped, iar apoi au botezat-o cu numele sau: „draisienne” (mai pe româneşte, drezina). Cei care au adoptat-o cu multa bucurie au fost englezii, care i-au schimbat numele in „hobby horse”, si „dandy horse” pentru ca tinerii din „lumea buna” preferau sa iasa seara la plimbare nu calare pe cal, ci pe vehiculele inventate de Karl Drais von Sauerbronn. Intre timp, au aparut aparut pedalele, transmisia prin lant, cadrele din tevi metalice, apoi cele din duraluminiu si fibre de carbon… si sa nu uitam de frane si de schimbatoarele de viteze!
In ziua de azi, „calutul de amuzament” continua sa-si pastreze
popularitatea in randul copiilor, care au pe ce sa invete să-si
tina echilibrul. Daca vreti sa va obisnuiti copiii cu mersul pe
doua roti, cel mai bine e sa va adresati binecunoscutei firme
Pegas, care, nu doar din respect pentru traditie, ci, mai ales, din
grija pentru cei mici, construieste astfel de „dandy horses” din
lemn. Cu numai 299 RON, „schimbul de maine” al familiei dvs poate
invata sa stea in sea cu ajutorul unei biciclete fara pedale „Star
Wars” .
frumos colorate.