Sursă foto: reporteronline.net |
Puteți citi pe
Academia.edu un fragment din lucrarea pe care am realizat-o în anul
2016, Rolul probațiunii în procedura specială a cauzelor cu
minori.
Între timp, legea 252
privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune și-a
primit un regulament de aplicare, discuțiile din spațiul public
referitoare la justiția restaurativă s-au înmulțit însă din păcate,
cel puțin pentru anul 2016 raportul furnizat de Asociația Națională
a Penitenciarelor nu este deloc roz. Un singur exemplu, la
31.12 2016 se aflau sub custodie 407 minori cu vârste cuprinse
între 14 și 18 ani, față de 2015 când se aflau 316
minori.
Plecând de la întrebarea
“De ce comit unii oameni infracţiuni, iar alţii nu?” putem
ajunge la explicaţiile profesorului Gh.Florian: “Oamenii au o
conduită morală doar când au ceva de apărat: prestigiu, funcţii,
avere, stima celorlalţi, speranţa unei schimbări în
bine[1]”.
Dacă acesta este răspunsul, atunci este obligatoriu să ne aplecăm
cu mai mare atenţie asupra sistemului de educaţie, care în mod
necesar trebuie să pună mai mult accent pe probleme de etică şi
morală, precum şi a adoptarii unei legislaţii care să vină în
sprijinul minorilor care pot fi salvaţi, recuperaţi şi ajutaţi
să-şi stabilească acel “ceva de apărat” de preferat înainte de a
ajunge în supravegherea serviciilor de
probaţiune.
[1]Gheorghe
Florian, Psihologie penitenciară, Studii și
cercetări,
Ed. a II.- a revizuită, Editura
Oscar Print , Bucureşti 2001,
p.205.