Autor: Vasile Anton Ieșeanu; Moto: ,,Funcția
criticului este să critice, adică să se angajeze pro sau contra și
să se situeze situând.’’ ( Jean Paul Sartre - Despre semantică și
pleonasm) A iubi înseamnă a trăi; a trăi înseamnă a iubi.
Iubirea luminează, ura orbește. Polemica – un dialog al surzilor.
Aroganții și alibiul lor de beton. A dispărut limba de lemn odată
cu abolirea totalitarismului? O revistă pentru ,,babe coafate’’.
Corectorul corectat. Limba de lemn și psihologia maselor. Totul
este manipulabil. Precum în cer, așa și pe pământ. Despre vitezele
luminice și haosul existențial Þara filosofiei lui pseudo. Un
critic, care se vrea cu tot dinadinsul savant, m-a apostrofat,
afirmând că expresia ,,diletantism superficial’’ folosită în Eseu
despre eseu, este un pleonasm. Dar semnificația diletantismului
este aceea de amatorism, nu de superficialitate. DEX - ul o spune
foarte clar. Diletant, cf DEX / s. m. și f. ,,Persoană care
manifestă preocupări într-un domeniu al artei, al științei sau al
tehnicii fără a avea pregătirea profesională corespunzătoare;
persoană care se ocupă de ceva din afara profesiunii sale, numai
din plăcere; amator ; peiorativ persoană care nu adâncește(sau nu
are pregătirea științifică necesară pentru a adânci) problemele
profesiunii sale, ale unei științe. Diletantism cf. DEX - Faptul de
a se ocupa ca diletant de o ramură a artei, a științei sau a
tehnicii. (Peior.)Lipsă de pregătire temeinică, de seriozitate sau
de însușiri necesare, dovedite de cineva în propriul domeniu de
activitate. La fel o spune și Dicționarul de termeni literari,
editat de Academia RSR, 1976 (a cărei rigurozitate nu poate fi pusă
la îndoială). ,,Termenul provine din fr. dillettantism, de la
italianul dillettante ,,amator’’(cf, lat. delectate ,, a atrage, a
desfăta.’’ ,,Prin extindere, Diletantismul a început să desemneze
acțiunea aceluia care se dăruiește unei arte din pură plăcere, sau
care manifestă un interes viu pentru arte în general.’’ Dicționar
de termeni literari, p.123). Termenul superficial, cf, DEX
semnifică facil, neaprofundat, sumar, fig. (despre oameni) care
tratează problemele fără să le adâncească, care trec ușor peste
lucruri.’’ Diletantismul (amatorismul) și superficialitatea nu sunt
termeni echivalenți din punct de vedere semantic, nu repetă aceeași
idee, nu au același înțeles, pentru ca sintagma,,diletantism
superficial’’ să fie categorisită drept pleonasm. Superficialitatea
se află în contradicție flagrantă cu plăcerea și mai cu seamă cu
iubirea spirituală. Plăcerea însă e pasivă, ne place ceva ne uităm
la acel ceva. Numai iubirea e activă, adică e creatoare de ceva.
Or, omul superficial nu poate crea ceva, pentru că nu iubește.
Superficialitate te scoate din sfera iubirii, ea te plasează în
sfera invidiei și a urii distructive. Numai aparent
superficialitatea e pasivă, ea mocnește ura, acumulează energii
negative și distructive și apoi explodează. Într-un anume sens am
putea spune că superficialitatea este echivalentul sentimentului de
ostilitate față de lume. Cel care iubește cartea o iubește toată
viața, nu doar ca să termine o facultate. Cel care se preface a o
iubi o îndrăgește doar până se vede cu o diplomă. Odată obținută
diploma cartea poate deveni cel mult un hobby cum e televizorul sau
internetul sau și mai rău, un joc de cărți. Superficialitatea e
starea naturală a omului tiranic. Omul tiranic îl include pe insul
arogant, pe snobul ignar, în general pe diletantul superficial.
Omul care iubește ceva în mod autentic, trăiește viața mai din plin
decât acela care nu iubește nimic sau care, doar se iluzionează că
iubește. A iubi înseamnă a trăi;a trăi înseamnă a iubi. Viața umană
ne obligă să trăim în acest cerc al iubirii. Cel care nu iubește
nimic sau care se iluzionează doar, trăiește pur și simplu. Or, a
trăi pentru ceva, spune Socrate e mai presus decât a trăi pur și
simplu. Un diletant face un anume lucru din plăcere. Englezul spune
că insul care face ceva din plăcere are un hobby. A avea un hobby
înseamnă a fi pasionat de ceva, a-ți consacra o mare parte de timp
acestei pasiuni, de regulă, în afara profesiunii. Un profesionist
care nu-și exercită profesiunea sa din plăcere, ci doar în scop
pecuniar, este asemenea diletantului superficial. Diletantul
constructiv se consacră unei activități din pasiune și pentru asta
pune suflet în tot ceea ce întreprinde. Un lucru cu adevărat frumos
și viabil realizat de om este atunci când el pune o picătură de
suflet în ceea ce face. A pune o picătură de suflet în ceea ce
creează, înseamnă a pune o picătură de iubire. Orice creație e
opera unei iubiri mai mari sa mai mici. Ura nu creează, ura
distruge. Și din aceste considerente diletantul nu poate fi
superficial decât precizând acest lucru prin sintagma ,,diletant
superficial’’. Dar nu-i suficient să iubești ceva ca să creezi
ceva. Drept suport al iubirii de ceva trebuie să stea rațiunea și
cunoașterea profundă. Și asta nu se face decât prin iubire, prin
patima cunoașterii. Sunt diletanți care fără a fi profesioniști
într-un anumit domenii au realizat mai mult decât profesioniștii
acelui domeniu. Există prin urmare diletantul constructiv care
trăiește această plăcere spirituală în mod autentic, și în
contrapondere, diletantul superficial – echivalentul snobului
ignar. Cum a fost Socrate pentru care filosofia a fost viața și
totodată cauza sin(uciderii)sale; în contrapondere Phaidros care
doar se preface a iubi înțelepciunea pentru a fi în bontonul
protipendadei ateniene din acele vremuri. Phaidros este diletantul
superficial – snobul ignar – a cărui gândire se manifestă prin cele
două extrem specifice diletantului superficial - entuziasmul până
la exaltare și denigrarea până la profanare ( Phaidros cel real a
profanat misteriile Demetrei). Ca orice diletant superficial
Phaidros este geniul mediocrității. El e adeptul modei spirituale,
asemenea unui dandi care ține de moda vestimentară. El însă nu
creează noul, el e doar un receptor al noului, un consumator de
spirit novator. E mai degrabă un spirit selenar care reflectă
spiritul epocii, îl propagă fără însă a lumina prin propria sa
creație. Alți trei diletanți superficiali au fost acuzatorii
publici ai lui Socrate: ,,…Meletos, Anytos și Lycon; Meletos dând
cuvânt dușmăniei poeților, Anytos , celei a meșteșugarilor și
oamenilor politici și Lycon celei a retorilor.’’ (Apărarea lui
Socrate, 24a). Socrate afirmă că nu se pricepe în nici o altă
materie decât dragostea. Din dragoste se moșește adevărul; moșirea
lui Socrate înseamnă iubire de adevăr, adică dragoste de
înțelepciune. Căci înțelepciunea înseamnă să cauți moșirea de
adevăr. Asemenea mamei sale, ,,nobila și vajnica Phainaréte’’ care
moșea nașterile, Socrate moșea din dragoste, la care se pricepea,
adevărul. La atâta, a vrut să spună Socrate că se pricepe, la
dragostea. Din dragoste se naște adevărul, nu din ură. Iubirea
luminează, ura orbește. Diletantul superficial, spre deosebire de
diletantul constructiv, nu poate să iubească. El poate doar să
urască. Prin asta se deosebește de diletantul constructiv. Dacă
diletantul constructiv mai presus de orice iubește moșirea
adevărului, cel superficial ,,iubește’’ și el, dar îngroparea
adevărului. Discursul retorului Lysias este edificator în acest
sens. În vreme ce diletantul constructiv, iubind pasional, uită de
interesele proprii, iubirea diletantului superficial nu are decât
un scop interesul propriu. Adevărata iubire înseamnă cunoașterea
adevărului, iubirea din interes înseamnă cunoaștere superficială și
mascarea adevărului. Diletantul superficial nu se angajează în
iubiri pasionale de tipul uitării de sine; el doar simulează
iubirea. A iubi pasional, pentru diletantul superficial e maladiv.
El se rezervă pentru tipul de ,,cuceritor indiferent,’’ propus de
retorul Lysias. Iubește spre a se folosi în chip perfid de iubit.
El nu urmărește decât avantajul de orice natură, materială,
spirituală, psihică – spre satisfacerea propriului orgoliu,
singurul pe care îl iubește cu adevărat. El se îndrăgostește formal
de ceva anume și de acei oameni care îi sunt utili scopului său de
a parveni. De adevărata iubire diletantul superficial își bate joc
– pentru el iubirea de ceva sau pentru cineva, în afara iubirii de
sine, nu există. E un veritabil narcisist, genul pragmatic la care
iubirea pentru adevăr sau pentru aproape se resoarbe în interes.
Acesta este după el unicul criteriu al adevărului. În plan social
diletantul superficial este identificabil cu arivistul. Cei doi
termeni, diletant și superficial ar putea să se intersecteze doar
în mod forțat, și numai la sensul peiorativ al termenului
profesional, nicidecum la semantica lui de bază. În limba română
termenul păstrează semnificația limbilor de proveniență , aceea de
amator și nu de persoană superficială. Prin urmare diletantism
superficial nu este un pleonasm. Mircea Eliade face distincția
clară între două categorii de diletanți ,,sceptici, ușuratici,
suficienți și diletanții constructivi.’’ (Mircea Eliade – Către un
nou diletantism, p. 28). Eu am suplinit termenii uzitați de Mircea
Eliade prin termenul superficial. Asta pentru a deosebi pe
diletantul arogant și ignar de cel constructiv. Diletantul
superficial în genere suferă de mania grandorii. De aceea el nu
acceptă critica, ci doar laudele excesive. Este evident că numai
forțând semnificația expresiei diletantism de la semantica lui de
bază, aceea de amatorism, ar putea fi echivalat cu
superficialitatea și am putea găsi eroarea sintagmei. Or,
diletantismul ca superficialitate poate fi regăsit doar în cadrul
profesionalului, și numai la sensul peiorativ. A spune diletantism
profesional nu este o contradicție de termeni, cum nici diletantism
superficial nu este un pleonasm. Numai rutina profesională se poate
intersecta semantic cu cea de diletantism superficial. În
condițiile creșterii vitezei informaționale, un profesionist se
poate deprofesionaliza; prin asta el se apropie mai mult de
statutul de diletant superficial decât acela de profesionist sau de
diletant constructiv. Unii ajung să fie chiar ageamii în propriul
lor domeniu de activitate. Parafrazând proverbul,,Haina îl face pe
om,’’ am putea spune: ,,diploma îl face pe intelectual.’’ El chiar
devine un diletant superficial, menținut în funcție mai degrabă de
,,aroganța profesională’’, decât de un suport cultural bine
întemeiat. E modelul de om tiranic, pe care îl întâlnești la tot
pasul în toate instituțiile statului și în toate mediile
socio-profesionale. Este ușor de recunoscut, e tipul de funcționar
cu morgă de savant supraocupat, fără timp de pierdut, care tratează
pe toată lumea de sus. Prin diletantism superficial am desemnat
modalitatea amatorului care vrea să pară a fi, în opoziție cu ceea
ce este în mod real, adică pe insul arogant care judecă lumea prin
două atitudini extremiste – entuziasmul excesiv și repulsiile
personale, fără a fundamenta printr-o critică de idei adecvată, o
opoziție realistă. Pleonasmul este o eroare de exprimare care
constă în alăturarea a două sau mai multe cuvinte care, fără a fi
necesar, repetă aceeași idee. Eroarea de exprimare ,,e favorizată
de o tendință existentă în limba română - aceea de a întări o idee
prin cuvinte cu valoare argumentativă.’’(N. Mihăiescu – Îndrumări
pentru studiul Limbii române, p.19). Ca să-și mascheze propria sa
ignoranță, diletantul superficial aruncă fumigene. Chiar dacă nu-i
adevărat, e bine nimerit. E o caracteristică a insului superficial
- aceea de a deruta cititorul pentru a-și masca propria sa
ignoranță. Cine mai caută în dicționar când a afirmat o autoritate
critică? Același critic îmi reproșează că nu știu să folosesc
cratima. Dar el este acela care confundă cratima cu linia de pauză.
Superficialitatea este o caracteristică atât a profesionistului
autosuficient cât și a diletantului lipsit de pasiunea cunoașterii.
Pe diletantul fecund dăruirea pătimașă unei arte îl absolvă de
superficialitate. Pe profesionistul care își practică meseria doar
din interese pecuniare, lipsa de interes îl face superficial. Și
din aceste considerente diletantismul nu poate fi confundat cu
superficialitatea decât în mod forțat. Diletantul este echivalent
cu amatorul și nu cu superficialul. Un amator fecund poate fi mai
bine informat și mai profund, decât un profesionist superficial
care își ascunde autosuficiența după o diplomă. Diletantul
superficial poate fi echivalentul profesionistului
deprofesionalizat ce se complace în rutină. Rutina este abilitatea
gândirii mecaniciste a ambilor categorii. Ei nu au viziunea noului,
ei au doar schema unei gândiri reproducătoare. Un diletant
superficial este un adept al locului călduț. Spre deosebire de
diletantul constructiv, diletantul superficial, la fel ca și insul
care își practică fără implicare profesiunea, nu are o pasiune
autentică pentru filozofie, artă, știință, ci doar vrea să pozeze
pentru creduli. El se simte extrem de bine în postura lui ,,a
părea’’, și o maschează cu grijă pe aceea de ,, a fi.’’ De aceea,
diletantul superficial din Agonia nu este un vânător de adevăr, ci
un vânător de stele. El evită cu atenție să abordeze noul. Noul
reprezintă avântul spre necunoscut, or, acolo există pericolul
nisipurilor mișcătoare; în ele se pot afla adevărurile profunde,
dar în care te și poți scufunda. Dar diletantul nu vrea adevărul,
el preferă minciuna călduță, dacă îi asigură o laudă și o stea. În
Eseu despre eseu am folosit sintagma ,,diletantism superficial’’,
nu pentru a accentua semnificația cuvântului diletantism, ci
stricto senso, pentru a deosebi diletantismul superficial de cel
fecund. Un diletant superficial nu poate înțelege acest mod de a
gândi. El face parte dintre aceia care interpretează fără să
asculte, cum credulii ascultă fără să interpreteze. Un dialog cu
diletantul superficial este, din aceste considerente, imposibil. E
un dialog al surzilor. Cât despre polemică, dacă cineva se
angajează, înseamnă a se lupta cu morile de vânt. Mai bine se lasă
păgubaș. Ar păți la fel ca în dialogul acelor personaje din Doamna
Bovary, abatele Bournisien, dogmatic până la stupizenie și
farmacistul Homais, adept înfocat al lui Voltaire, la fel de
dogmatic, în care ,,unul vrea să umilească rațiunea în fața
adevărului divin, celălalt să elibereze omul de adevărul revelat
pentru a-l plasa doar sub legea gândirii limpezi și responsabile.’’
(Alain Finkielkraut – Înțelepciunea dragostei, p.80). Polemica este
o luptă de opinii, nu un dialog al surzilor. O confruntare de
opinii poate duce la înțelegere, iar din înțelegere poate să
rezulte adevărul. ,,Din discuție (sterilă n.n.) nu iese nimic: din
buna înțelegere țâșnește lumina.’’ (Jules Renard , Jurnal, p. 320).
Or, diletantul superficial nu admite dialogul pentru că nu
înțelege. Și nu înțelege pentru că el nu vrea adevărul, ci doar
manifestarea arogantă a repulsiei personale față de oponent, având
ca scop desființarea oponentului critic. Scopul lui nu este de a
scoate adevărul la suprafață, scopul lui este să anuleze opoziția.
Anulând opoziția, rămân doar fanii. Și pe el, nu adevărul, ci jocul
acesta îl interesează. Argumentația critică s-ar izbi de un zid;
diletantul superficial nu va vedea sensul ei constructiv, ci doar o
subminare a poziției sale, o uzurpare a tronului pe care s-a
cocoțat. Răspunsul lui nu vizează lupta de idei, ci jignirea
,,uzurpatorului’’, umilirea acestuia prin etichetări de genul
întrebărilor retorice: ,,Asta e ipoteza paradoxală pentru care faci
atât tam-tam?’’ ,,Asta aduci tu nou?’’ ,,Aberații peste aberații.’’
,,Asta e o dovadă de TRUFIE SATANICÃ.’’ Toate etichetările au rolul
de a slăbi încrederea cititorului în ceea ce a spus autorul. El nu
urmărește critica constructivă; el are în vedere doar semănarea
îndoielii. El nu dorește o critică realistă a eseului, ci demolarea
prin etichetări a celui care a îndrăznit să-l critice. Derutarea
cititorilor prin aruncarea de fumigene, invective și a etichetări
fără suport ideatic, la asta se reduce toată critica lui. Nici un
argument solid, nici un exercițiu critic de combatere ,,a
aberațiilor peste aberații’’, doar etichetări și invective. Numai
etichetări lipsite de argumentații critice asupra ideilor
autorului. După o serie întreagă de etichetări și interogații
retorice dubitative, la sfârșit, recunoaște că am potențial. ,,Data
viitoare te rog să-mi trimiți pe mail "eseurile", ca să ți le
corectez dpdv gramatical și logic, plus dpdv al acurateții
([acurateței n.n ,,Substantivele feminine terminate la nominativ
singular în -ee (coree, dispnee, logoree) și –e(justețe , tandrețe,
acuratețe)care nu se folosesc la plural fac genitivul –ee- ,
articulat –eei, respectiv -e, articulat –ei; justețe, justeței,
tandrețe , tandreței , acuratețe, acurateței; Îndreptar ortografic,
ortoepic și de punctuație, p. 21] ; e o dovada că și corectorul
poate comite lapsus calami asupra gramaticii). Am să fac asta
pentru tine, pentru că ai potențial, totuși.’’ Îmi fac mea culpa
pentru dezacorduri și pentru alte erori gramaticale. Spre deosebire
de preopinent, mi-am însușit criticile drepte și pertinente. Dar
niciodată nu voi fi de-acord să laud un text lipsit de idei, un
text în care limba de lemn e omniprezentă, un text în care în afară
de enunțul interogativ - ,,cât sex fac îngerii?’’, (aceasta e linia
de pauză, nu e cratimă) nu spune nimic în plus, decât repetări ale
ideilor autorilor citați. El nu interpretează textele, nu le trece
prin filtrul gândirii sale critice, el doar repetă ce a spus unul
sau altul dintre autorii citați. E mai ușor să-l denigrezi pe autor
decât să contraargumentezi la textul acestuia. Diletantul
superficial nu-i interesat de adevăr, ci doar de dorința snoabă de
a epata. El totdeauna se va erija în savantul infailibil. A începe
o polemică cu diletantul superficial echivalează cu a te adresa
unui perete sau a te război ca Don Quijote cu morile de vânt. O
dovadă o constituie disprețul față de valorile noastre spirituale,
acel (sic!), (interjecția cere semnul exclamării), de la „cei trei
magi de la răsărit: Mircea Eliade, Emil Cioran și Constantin Noica”
(sic). Conform savantlâcului său, cei trei corifei spirituali nu
merită epitetul de magi, și nici identificarea cu cei trei magi de
la răsărit. Totuși influența lor a exercitat suficientă magie în
spiritualitatea românească de vreme ce generații după generații
le-au căutat scrierile, iar astăzi acești autori sunt la fel de
mult căutați, ca și ieri. Dar dacă privim valorile noastre
spirituale de pe poziții solipsiste, evident că nimeni nu-i mai
presus de cel care le privește astfel. Asta e caracteristica omului
tiranic care îl include pe insul arogant și, implicit pe diletantul
superficial . După aprecierea solipsistului, nimeni, în afară lui,
nu cugetă. Pentru diletantul superficial, polemica nu
înseamnă confruntare de idei, contraatacul asupra gândirii
oponentului cu argumente solide, ci împroșcarea cu invective. Toată
viziunea sa critică asupra adversarului se reduce la vânarea unor
greșeli de redactare. Lapsus calami e posibil și la maeștri,
darmite la un debutant! Errare humanum est! Prin urmare, mi-am
însușit observațiile pertinente ale criticului meu și, m-am pus cu
burta pe gramatici. Pe aceste supoziții se poate spune că
diletantul superficial este un bun corector. El doar corectează, nu
analizează ideile și gândirea celuilalt. Diletantul superficial ,
spre deosebire de cel constructiv, este și un bun sofist. El nu
urmărește ideea și, în consecință, contrademonstrația rece și
obiectivă, ci zăpăcirea și aruncarea de praf în ochii cititorilor,
doborârea adversarului prin vânarea greșelilor gramaticale sau de
redactare. Diletantul superficial nu poate ieși din stereotipie. De
aceea el nici nu poate înțelege anumite divagații: pentru el,
acestea sunt, fie ilogice, fie aberante. El nu afirmă un adevăr, el
îl repetă. Pentru el judecata cea mai des uzitată e cea a
arbitrarului. Nu contează conținutul discursului eseului, ci
apartenența insului, de unde provine, originea acestuia, dacă e din
provincie sau e din capitală, din ce structură socială face parte.
Prin asta, spune Alain Finkielkraut în Înțelepciunea dragostei, el
se pune la adăpost de orice învățătură și face nulă apariția
semnificațiilor noi. Este paradoxala surzenie a insului arogant, la
care, a interpreta fără a asculta se constituie într-un criteriu,
mai degrabă, de autoevaluare, decât de evaluare a scrierii
celuilalt. A interpreta fără a asculta, e manifestarea tipică
arogantului, atent la impresie, nu la expresie, la scama de pe
cămașa ,,șefului’’, nu la analiza critică realistă a textului
postat; dorința lui de a face parte din high life literar al
Agoniei e mai presus de orice adevăr. El simte, la fel ca acei
tineri atenieni educați de sofiștii veniți la Atena, că a urca nu
înseamnă să cauți adevărul precum Socrate, ci doar să pozezi, să
pari a căuta. În aceeași măsură, el manifestă disprețul suveran
față de acela care comite erori de redactare. L-am desființat.
,,Nu-i așa că doare umilirea!’’( Ar fi trebuit semnul întrebării;
este o interogativă , nu o exclamativă). E satisfacția sadică a
omului arogant. Aroganța cere cu obstinație umilirea Celuilalt. Nu
m-am simțit nici o clipă umilit: el nu a atacat fondul, ci doar
forma eseului. De aceea nici dureri de cap nu am avut decât la
chinurile facerii acestui eseu. ,,Aroganți repetând mereu același
lucru, spune Alain Finkielkraut, ei au drept alibi de beton o
înțelegere mai profundă.’’ (Alain Finkielkraut – Înțelepciunea
dragostei, p.85) Mulți cred că limba de lemn este starea
discursului politic în țările totalitare, și că, odată cu abolirea
totalitarismului, limba de lemn a dispărut din discursul eseistic.
Cei care cred acest lucru se înșeală. Limba de lemn nu a dispărut.
Limba de lemn se constituie în arta manipulării. Ea persistă cu
deosebire ca expresie a manipulatorului politic, dar și ca
modalitate de a fi diletantului superficial. De aceea ,,a părea’’ e
starea normală a politicianului veros, și implicit a diletantului
superficial. E starea lui naturală în care spiritul lui meschin
nu-i permite decât să se manifeste la două extreme – indignarea și
exaltarea; indignarea împotriva criticilor săi, și exaltarea la
laudele fanilor . El nu are drept criteriu de apreciere a unui
text, calea de mijloc a rațiunii, ci extremismul afectiv. De aceea,
îl văd pe diletantul superficial ca pe un Procust care îi întinde
și-ii scurtează pe drumeții ieșiți în calea lui, după forma patului
conceput de gândirea sa schematică. Dar, prin asta, diletantul
superficial deține talentul unei fascinate și teribile arte: arta
de a falsifica adevărul. În sincronicitate cu gândirea specifică
limbii de lemn, diletantul superficial promovează filosofia lui
pseudo. E filosofia lui de viață. Autosugestionându-se că
promovează adevărul, el de fapt se complace în cea a filosofiei
falsului. Diletantul superficial nu are curajul de a promova
adevăruri noi, fiindcă el nu poate ieși din adevărurile istorice ,
învățate ca pe niște sloganuri pe care le vehiculează, crezând că
spune ceva nou. ,,A vorbi despre limba de lemn pentru a desemna
starea discursului politic în țările totalitare înseamnă a se
referi la acest model flaubertian al prostiei. Revoluția , ca și
știința, spune Alain Finkielkraut, a dat naștere unor domni Homais.
Imperturbabili și sentențioși, ei recită lecția, pronunță răspicat
sloganuri învățate pe din afară și își proclamă într-un limbaj
cvasiliturgic adeziunea fără rezerve la mersul Istoriei.’’ (Alain
Finkielkraut – Înțelepciunea dragostei, pp. 81-82). Diletantul
superficial lucrează numai cu clișee. Dacă ai avut îndrăzneala să
ieși din clișeul învățat, te întreabă cu o inocență dezarmantă:
,,De unde ai scos-o și pe asta?’’ Dacă ai îndrăznit să a afirmi o
ipoteză pe care el nu o poate înțelege, fiindcă nu o are în schema
sa de gândire, ei bine, te găsește fie ilogic, fie dogmatic. De
aceea judecățile lui de valoare nu vizează ideea, ci forma
textului, adică corectitudinea și coerența. Pentru el, un text
poate fi golit de idei , dar dacă este corect și coerent e un text
bun. El se supune mai degrabă unei anumite stereotipii istorice
decât să gândească idei critice, contra-argumentative, care să
scoată la lumină adevărul. Utilizarea limbii de lemn este cel mai
perfid mod de a escamota adevărul, de a abate atenția, de a arunca
praf în ochii cititorului, sau a auditorului în cazul discursului
politic, în scopul inducerii în mintal a unei viziuni idealiste, a
unei dogme ideologice, sau de a anihila un adevăr. Scopul ascuns al
limbii de lemn este mistificarea realității și manipularea
mintalului. Cei care se folosesc de limba de lemn manifestă cea mai
mare teamă de adevăr. De aceea ei învelesc mereu minciuna într-un
simulacru de adevăr. Limba de lemn e asemenea unui abajur care
opacizează luminai. A deruta cititorul, sau auditorul în cazul
discursului vorbit, a-l descuraja, a-l abate de la problema
principală spre una secundară cu scopul ascuns de a slăbi
încrederea în rigurozitatea textului sau discursului, iată scopul
ascuns al discursului politicianului demagog și al criticii
diletantului superficial. Limba de lemn e folosită în special de
clasa politică, ca metodă a dezinformării, a intoxicării cu
informații false, în scopul iluzionării electoratului cu prezumția
de bine. Nici un politician nu e atât de nebun, încât să-și taie
craca de sub picioare. De aceea în discursul său, politicianul nu
urmărește demascarea minciunii, ci mascarea adevărului. Limba de
lemn e arma cea mai eficace a politicianului demagog, prin
mijlocirea căreia, acesta urmărește manipularea, inducerea în
eroare, ademenirea și amăgirea electoratului. Limba de lemn este
arta discursului sofistic, în care politicianul se folosește cu
ingeniozitate de aspirațiile maselor, cu scopul bine mascat de a le
înșela. Politicianul abil trebuie să știe ce-și doresc cel mai mult
masele: astfel, el va ști ce să le ofere ca expresie a limbii de
lemn spre iluzionarea acestora. Când omul își dorește în mod
obsesiv ceva, are tendința de a nu mai decela dorința de iluzie.
Oamenii își doresc, în genere, binele material, moral, spiritual.
Pe cele trei dorințe populare își brodează politicienii iluziile.
Prin urmare, limba de lemn se constituie ca suport spiritual pentru
capcanele psihologiei maselor – iluziile și utopiile. ,,A le da
oamenilor partea de speranță și de iluzii, spune Gustave Le Bon,
fără care ei nu pot să existe, aceasta este rațiunea de a fi a
zeilor, a eroilor și a poeților. […] Mulțimile nu au fost niciodată
însetate de adevăr. Ele întorc spatele evidențelor care nu le sunt
pe plac, preferând să zeifice eroarea, dacă eroarea le seduce. Cine
știe să le iluzioneze este cu ușurință stăpânul lor; cine încearcă
să deziluzioneze este totdeauna victima lor. ’’(Gustave Le Bon -
Psihologia maselor, p.72). Profesorul Ioan Petru Culianu vorbind
despre filosofia lui Giordano Bruno cu privire la manipularea
maselor, De vinculis, o plasează cu mult deasupra Prințului lui
Machiavelli prin aceea că este mai de actualitate timpului actual.
,,De vinculis depășește Prințul în profunzime, în actualitate și în
importanță; astăzi, când nici un șef politic din lumea occidentală
nu s-ar mai gândi că poate acționa precum Prințul lui Machiavelli,
însă ar utiliza, în schimb, mijloace de persuasiune și de
manipulare atât de subtile cât sunt capabile să-i pună la
dispoziție trusturile de inteligență.’’ ( Ioan Petru Culianu - Eros
și magie în renaștere,1484, p.131). Pentru Bruno, spune profesorul
Culianu, totul e manipulabil. Așadar, chiar și scormonitorii de
adevăr sunt supuși riscului de a fi manipulați. Pentru asta, e
necesar ca manipulatorul să dețină o credință activă, să creadă
inflexibil în ,,adevărul’’ lui. Este evident , spune Bruno , că
ignoranții sunt cei mai predispuși să creadă în limba de lemn a
manipulatorului politic sau religios, în fantasmele propovăduite cu
nonșalantă lipsă de moralitate. Dar mulți aderenți la ideologii
extremiste, religii și secte religioase au fost și sunt oameni
cultivați. Este dovada cea mai elocventă, că iluzionarea nu are
granițe culturale. Printr-o abilă persuasiune liderii exercită o
puternică fascinație asupra ,,credincioșilor’’ de orice natură,
religioasă sau ideologică. În spațiul politic, limba de lemn e o
reiterare a sofisticii și retoricii ateniene. E metoda cea mai
perfidă a rațiunii ce se folosește de limba de lemn pentru a accede
spre reputația facilă - ,,moneda cea mai inutilă , mai deșartă și
mai falsă’’ - spune Montaigne.( Ștefan Dincescu - Sintaxa
propoziției; p.12, add. Theofil Simenschy – Un Dicționar al
înțelepciunii ). Limba de lemn e specifică politicianului demagog
și veros, dar în egală măsură și a diletantului superficial, dornic
de parveni. Acesta nu se pune în slujba adevărului, căci adevărul
l-ar da de gol, i-ar dovedi sărăcia de idei, goliciunea culturală;
el vrea doar să pară a fi un căutător al adevărului. Toată rațiunea
sa e pusă în slujba lui ,,a părea’’, nu a lui ,,a fi’’ Din aceste
considerente, critica sa se reduce la cosmetizarea textului, nu la
fondul de idei. Toată strădania rațiunii sale este îndreptată spre
suprafață – corecția gramaticală și coerența textului. Dar nu
rațiunea îl face pe om mai înțelept, ci iubirea. A te deschide spre
un adevăr, nu se datorează rațiunii, ci patimii căutării
adevărului. ,,Patima ațâță inteligența, iar imboldul pe care îl dă
de a găsi adevărul obiectiv - e singurul fecund. Mecanismul
descoperirilor științifice se reduce la această schemă: intuiția
unei posibilități; entuziasm , dragoste pentru noua viziune ce se
întrezărește deasupra viziunii acceptate până atunci…’’ ( Mircea
Eliade - Profetism românesc(Itinerariu spiritual) , p.25) În Eseu
despre eseu, prins de viziunea lui Huxley, aceea a unei lumi tot
mai incerte și mai imprevizibile, am îndrăznit să avansez ipoteza
că existența umană actuală se află într-o continuă accelerație, ca
și cum ar corespunde mișcării tot mai accelerate de expansiune a
Universului, și că, evenimentele umane devin, datorită vitezei
existențiale, tot mai imprevizibile, ca și cum anumite forțe
luminice ar produce distorsiuni ale spațiului-timpului terestru. Se
știe că accelerația unei mase deformează spațiul timpul. Dar nu
numai acesta a fost motivul, că m-am lăsat ,,prins’’ , ci pentru a
arăta că eseul , spre deosebire de alte scrieri, permite
digresiunea. Aceste forțe luminice despre care criticul meu afirma
ca fiind o teorie ,,abramburită’’ ar putea fi declanșate de
accelerația tot mai mare a Universului aflat în expansiune. (Ce-o
fi însemnând ,,abramburită’’ numai criticul meu poate ști?
Dicționarele nu consemnează această expresie. E poate invenția
preopinentului cu pretenții de savant. Conform DEX-ului, bramburit
și nu abramburit = zăpăcit. Poate a vrut să spună ,,bramburită’’.
Dar vai cum să corectez eu, corectorul? ) Ei bine, despre această
teorie ,,abramburită’’, preopinentul crede că am fost inspirat de
magazinul cultural, catalogată drept o revistă ,,pentru babe
coafate dornice să acceseze minunățiile cunoașterii’’, după
savantlâcul său. O etichetare, mai mult decât jignitoare, aruncată
asupra unei reviste culturale, care de bine, de rău, mai
popularizează știința în țara noastră, denotă fie ignoranță, fie
dispreț, ambele ținând de diletantismul superficial. Sunt pline
chioșcurile cu reviste pentru ,,babe coafate’’ și cred că segmentul
cel mai mare de cititori ai Magazinului e compus de intelectuali,
nu de ,,babe coafate’’. Eu n-am făcut decât să corelez ideea emisă
de Huxley privitoare la incertitudinea și imprevizibilitatea
socială cu teoria expansiunii tot mai accelerate a Universului și
m-am întrebat dacă există o legătură între viteza cosmică și cea a
existenței pământene. Teza corelației universale este teoretizată
de fizicienii relativiști și se regăsește în teoriile Universului
holografic și a sincronicității holistice, dar ideea - precum în
cer așa și pe pământ - este foarte veche. Teza paralelismului celor
două lumi, a lumii din cer și a lumii de pe pământ, a fost
promovată încă din timpul civilizație sumeriene. Sumerienii au
intuit existența unei reflexii în oglindă a lumii cerești și a
celei pământene. ,,Așadar, sumerienii vedeau dubluri gigantice ,
uriașe ale unor ființe umane sau ale unor obiecte, și, în esență,
admiteau că există un Univers paralel cu al nostru, o lume a zeilor
pe care o vedeau în anumite împrejurări. Așa se face că sumerienii
și după ei akkadienii credeau că tot ce există pe pământ există
într-un anumit fel și în cer, fiecărui lucru de pe pământ îi
corespunde cu precizie un lucru identic în cer, după al cărui model
ideal s-a realizat(cf. Mircea Eliade, Cosmologie și alchimie
babiloniană, Buc. 1937, Ed. Vremea, p.21). Analogia strictă ce
există între pământ și cer, microcosmosul căruia îi corespunde
macrocosmosul din cer, a fost reluată de multe credințe de la China
antică până la alchimiștii evului mediu european și la gnosticii
greci sau Kaballiști, dar această corespondență este reductibilă la
experiența sensibilă a mirajelor în ultimă instanță.’’ (Constantin
Daniel – Civilizația sumeriană, p. 172). În mic, lumea pământeană
este o antilume a Universului. Ideea a fost reluată și dezvoltată
de raționalistul Leibniz în teoria monadelor . El susține că
Universul este alcătuit dintr-o multitudine de substanțe identice
numite monade. Monada este Ideea infinitului mic, a
individualităților metafizice, sugerată din calcul infinitezimal al
cărui autor a fost Leibniz. Orice monadă, spune Leibniz, este o
oglindă a Universului mare. ,,Monada este o individualitate,
asemenea sufletului nostru, o contracție a universului, o lume în
miniatură.’’(Mircea Florian - Îndrumare în filosofie , Ed.
Științifică, 1992, București, p. 281). Ideea comuniunii omului cu
Universul a fost avansată și de Alfred Adler, cel de-al treilea
psihanalist din triumviratul venețian. Aceste teze sunt tot mai
mult dezbătute azi de noile teorii cosmologice fundamentate pe
teoria relativității, a mecanicii cuantice și teoria stringurilor.
E de observat că existența umană, în sincronicitate cu accelerația
cosmică, și-a accelerat dinamica existențială; aceasta amplificare
a accelerație spațial-existențiale corelată cu încălzirea globală
ar contribui la accelerarea mișcării de tip brownian a indivizilor
acestei lumi. Omul modern trăiește informațional și spațial mai
intens și prin asta și temporal. Drept urmare interacțiunile umane
pe spații globale sunt tot mai frecvente. Accelerația existențială
pare să conducă spre ideea intrării lumii într-o fază nouă de haos
existențial. Această sincronicitate a stării de haos a fost
remarcată de unii cosmologi în Univers și în lume. ,,Se știe deja
că evoluția de tip haotic este un numitor comun la toate scările
astronomice: la scara sistemului solar, la scara galaxiilor, la
scara clusterelor de galaxii, și tot așa până la scara întregului
univers însuși [..] Într-o societate cu ființe vii inteligente vom
avea un haos în plus adăugat la haosul din ecuațiile lui Einstein’’
( Frank J. Tipler – Fizica nemuririi, Dumnezeu, cosmologia modernă
și învierea morților, p.(X). Starea de haos se petrece și la
nivelul individului, neliniștit și nemulțumit de propria sa
existență. De regulă, starea de haos la nivelul individului duce la
nevroze severe. Or , se cunoaște că numărul pacienților nevrotici e
în continuă creștere. Am făcut această divagație în Eseu despre
eseu, nu în scopul de a-mi atrage fani, (cum eronat crede criticul
meu; în realitate el urmărește acest scop), ci, pur și simplu,
fiindcă am fost ,,prins’’ de ideea imprevizibilității existenței
individuale și colective avansate de Huxley. Am scris ideea mai
mult pentru mine, decât pentru fani. Implicit destinul individului,
în condițiile accelerării viețuirii și a intrării omenirii într-o
fază nouă de haos, se schimbă. În pofida amplificării cunoașterii
și a dezvoltării tehnologice, sau poate tocmai din acest motiv,
destinul individului a căpătat o nouă viteză existențială.
Amplificarea interacțiunilor umane crește pericolul de haos
existențial. Dovada cea mai palpabilă o constituie creșterea și
amplificarea forțelor și mijloacelor de represiune ale statelor,
până la limitele suportabilității. Așadar, la baza ipotezei mele nu
stau doar articolele de popularizare a științei din revista
Magazin, ci o serie de studii ale unor fizicieni de prim rang din
ultima generație. Dar dezvoltarea acestei teze o rezerv într-un
viitor eseu. Cât despre cărțile de tarot, ,,soioase’’,( după
expresia jignitoare a criticului), cumpărate de profesorul Ioan
Culianu dintr-o dugheană de la Paris, ar face bine să citească
cartea lui Ted Anton, Eros, magie și asasinarea profesorului
Culianu, (Prolog, octombrie,1989, Chicago, p. 35-38) . Cartea am
specificat-o și în Eseu despre eseu, dar criticul meu a trecut-o cu
vederea. Pe diletantul superficial nu-l interesează ideea. Ideea i
se pare, fie paradoxală , fie o aberație. Sugerarea unei metode
eseistice - o dogmă! El se întreabă în sinea sa: cine e acest Anton
Vasile? A, descoperă el, dând clic pe biografie - un provincial
care a publicat câteva articole în revista Magazin, revista asta
pentru ,, babe coafate’’. Revista Magazin nu e doar o revistă
pentru ,,babe coafate’’, cum crede preopinentul, de vreme ce în
paginile ei sunt găzduite articole ale unor profesori reputați. Și
eu mă simt deosebit de onorat fiindcă revista asta ,pentru ,,babe
coafate’’ a avut curajul de a-mi găzdui câteva articole.
Etichetarea revistei cu sintagma ,,babe coafate’’ extinde jignirea
și asupra segmentului de cititori ai revistei Magazin. E
reprezentativă pentru firea omului tiranic. Așa-l l-am numit pe
insul arogant și ignar – om tiranic. Paul Zarifopol l-a numit mai
nuanțat - drept o persoană gingașă. O persoană gingașă ca o fată
mare, care așteaptă numai laude pentru frumusețea și inocența ei.
Filozofia de bază a omului tiranic este cea al lui pseudo.
Filosofia lui pseudo este o caracteristică a filosofiei
existențiale balcanice, în speță a românilor. Din nefericire,
filosofia lui pseudo e călcâiul lui Ahile al societății românești.
Ea e dominantă mai cu seamă în arena politică, Filosofia lui pseudo
este caracteristica fundamentală a limbii de lemn. Practicată cu
obstinație de mediile politice, filosofia lui pseudo promovează
abuzul și toleranța față de rău, o atitudinea struțistă față de
abuzatori, un indiferentism față de aproapele abuzat; ea e
susținută de o majoritate tipologică gen Ianus Bifrons autohton, de
parcă noi românii am avea ascendentul în zodia Gemeni. Cine se
încumetă să lupte cu omul tiranic, acela riscă să se transforme în
cavalerul tristei figuri. Va fi asemenea lui Don Quijote! În toate
încercările sale… un veșnic învins! Bibliografie : Dicționarul
explicativ al limbii române, Editura Academiei R.S.R., București ,
1975, p.266 Dicționar de termeni literari. Editura Academiei R.S.R.
, București, 1976, p.123 Platon – Apărarea lui Socrate, 24 a)
Platon – Phaidros Mircea Eliade Profetism românesc, Ed. Roza
Vânturilor, București, 1990, p. 25, 28 N- Mihăiescu – Îndrumări
pentru studiul Limbii române, Ed. Didactică și pedagogică,
București, 1976, p.19) Ștefan Dincescu - Sintaxa propoziției Ed.
Plumb , Bacău,1997, p.12, (add. Theofil Simenschy – Un Dicționar al
înțelepciunii). Alain Finkielkraut – Înțelepciunea dragostei,
Editura de Vest, Timișoara,1994, p. 80, 81-82, 85 Jules Renard –
Jurnal, Ed. Univers, București, 1979, p. 320 Îndreptar ortografic,
ortoepic și de punctuație , Editura Academiei R.S.R. București,
1983, p. 21 Constantin Daniel – Civilizația sumeriană, Ed. Sport
Turism, București, p. 172 Gustave Le Bon - Psihologia maselor, Ed.
Științifică, București,1991, p.72 Ioan Petru Culianu - Eros și
magie în Renaștere 1484, Ed. Nemira , București, 1999, p.131 Frank
J Tipler – Fizica nemuririi, Dumnezeu, cosmologie modernă și
învierea morților, Editura Tehnică București,2008, p. (X) Ted Anton
– Eros, magie și asasinarea profesorului Culianu – Ed. Nemira,
București, 1997, Prefață, Prolog, Octombrie , 1989, Chicago,
p.35-38