DOCUMENT! Motivarea CCR pentru respingerea candidaturii lui Georgescu

  • Postat în Mass Media
  • la 14-03-2025 10:52
  • 16 vizualizări
DOCUMENT! Motivarea CCR pentru respingerea candidaturii lui Georgescu
Imaginea este preluată automat împreună cu articolul de pe vestea.net

 

 

HOTĂRÂREA nr. din 11  martie 2025
privind contestațiile formulate împotriva Deciziei Biroului Electoral Centralnr.18D din 9 martie 2025 privind respingerea înregistrării candidaturiiindependente a domnului Călin Georgescu la alegerile pentru PreședinteleRomâniei din anul 2025, precum și a semnului electoral
Nepublicată
Marian Enache – președinte
Mihaela Ciochină  –  judecător 
 Cristian Deliorga –  judecător 
 Dimitrie-Bogdan Licu –  judecător 
 Laura-Iuliana Scântei –  judecător 
 Gheorghe Stan –  judecător 
 Livia Doina Stanciu –  judecător 
 Elena- Simina Tănăsescu –  judecător 
 Varga Attila –  judecător 
 Benke Károly – prim-magistrat-asistentCu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.1.
Pe rol se află soluționarea contestației formulate de domnul Călin Georgescu  privind respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Preș
edintele României din anul 2025.2. Contesta
ția a fost înregistrată la Curtea Constituțională la data de 10 martie 2025 șiformează obiectul Dosarului nr.927F/2025
, la care a fost ata
șată Decizia nr.1
8D din
9
 martie 2025
privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Călin Georgescu
 la alegerilepentru Pre
ședintele României din anul 2025, transmisă de
Biroul Electoral Central
(BEC)
 cu Adresanr.150
C/BEC/P.R./2025 din
10
martie 2025, înregistrată la Curtea Constituțională cu nr.2726
 din 10martie 2025.3. În motivarea contesta
ț
iei, domnul
Călin Georgescu
 
arată că
, sub aspect procedural,BEC
nu a respectat condițiile legale privind cvorumul de prezență, cvorumul de vot, procedura dedesfășurare a ședinței și procedura de adoptare, redactare și publicare a Deciziei
BEC nr.18D
din 9martie 2025 și a procesului
verbal întocmit de BEC din care rezultă data și ora afișării acesteia
 –procesul-
verbal nefiind nici măcar semnat. Prin urmare, în cauză sunt aplicabile dispozițiile art.174 șiurmătoarele din Codul de procedură civilă, care atrag nulitatea absolută a deciziei și a procesului
-verbalantereferite.
 Așadar, se solicită obligarea BEC la comunicarea procesului
verbal al ședinței din data
de
9 martie 2025 în care a fost adoptată decizia și a fost întocmit procesul
verbal de afiș
are, pentru a se
putea constata și dovedi neregularitățile de ordin procedural care atrag nulitatea absolută a Deciziei
BEC
nr.18D din 9 martie 2025
 
ș
i a procesului-
verbal de afișare.
 
4.
 
Pe fondul contestației, se susține că, potrivit art.17 alin.(1) lit.b) și art.29 alin.(1)
 –
(3) dinLegea nr.370/2004, BEC are atribuția de a constata îndeplinirea doar a condițiilor de fond și de formăprevăzute de lege pentru candidaturi și, subsecvent, de a le înregistra pe cele care îndeplinesc acestecondiții, respectiv de a respinge înregistrarea celor care nu le îndeplinesc. Condițiile de formă suntprevăzute de art.27 alin.(2)
 –
(5) din Legea nr.370/2004, completate de cele stabilite prin Hotărârea
 Auto
rității Electorale Permanente nr.1/2025 și prin Decizia BEC nr.2D din 26 februarie 2025. Condițiile
de fond sunt cele enumerate la
art.28 din Legea nr.370/2004, cu trimitere doar la art.37 din Constituție,care, la rândul lui, face trimitere la art.16 alin.(3) din Legea fundamentală. Prin urmare, în legătură cu
 înregistrarea candidaturilor la alegerile pentru
Președintele României, BEC trebuie să
 î 
ș
i realizeze
singura atribuție în materie, prevăzută expres de Legea nr.370/2004, și anume aceea de a constata îndeplinirea condițiilor de formă și de fond sus
menționate. În schimb, BEC, prin decizia de respingerea înregistrării candidaturii domnului Călin Georgescu, nu a verificat, în niciun fel, îndeplinirea cumulativăa condițiilor de formă și de fond cerute de Legea nr.370/2004 și de actele adoptate în baza acesteia,mărginindu
se să precizeze că „nu poate da prevalență analizei aspectelor formale ale prezenteicandidaturi, în detrimentul celor fundamentale tranșate deja de curte [Curtea Constituțională
 – s.n.]”. În
 întreg cuprinsul deciziei contestate, BEC a analizat doar condiții de fond suplimentare, decurgândindirect din alte prevederi constituționale decât cele la care Legea nr.370/2004 însăși face trimitere și
2
care au fost decelate, pe cale de interpretare, în jurisprudența Curții Constituționale, prin Hotărârea nr.2din 5 octombrie 2024.
 5.
BEC nu doar că nu și
a îndeplinit singura atribuție în materie, dar și
a și substituitcompetența exclusivă a Curții Constituționale de a examina și verifica îndeplinirea condițiilor deeligibilitate și de fond pentru candidatura la funcția de Președinte a
l României, care decurg, pe cale de
interpretare, din alte dispozițiile ale Constituției decât cele la care face trimitere Legea nr.370/2004,respectiv cele ale art.82 alin.(2) cu privire la conținutul jurământului de credință ce trebuie depus la
intrarea în mandat.
6.
 
Se menționează că, prin Hotărârea nr.2 din 5 octombrie 2024, paragrafele 48 și 58
 –
invocată de BEC
 –,
Curtea arată că îi revine în mod exclusiv competența de a verifica îndeplinirea decătre candidați a condițiilor de eligibilitate rezultate din Constituție. Or, potrivit procedurii stabilite deLegea nr.370/2004, această verificare de către Curte se poate
 
realiza numai în situația unei candidaturia cărei înregistrare a fost admisă de BEC, dar, ulterior, a fost contestată în condițiile art.31 alin.(1) dinLegea nr.370/2004.
 
7.
 
 În concluzie, Decizia BEC nr.18D din 9 martie 2025 este vădit nelegală, întrucât BECnu și
a îndeplinit atribuția de a verifica îndeplinirea condițiilor de formă și de fond prevăzute de Lege
a
nr.370/2004
 
și și
a arogat, în mod nepermis, competența exclusivă a Curții Constituționale de a
interpreta L
egea fundamentală pentru stabilirea unor condiții suplimentare de eligibilitate și fond privindcandidatura la funcția de Președinte al României
 –
altele decât cele prevăzute de Legea nr.370/2004
 –,
precum și, în
 
subsidiar, pe cea de a examina și verifica îndeplinirea
acestora.8.
Se arată că în timp ce deciziile Curții Constituționale au ca obiect verificareaconformității legii cu dispozițiile constituționale, având, așadar,
 
un caracter general și impersonal,hotărârile Curții Constituționale date în procedura privind alegerea Președintelui României
 –
mai exact, în soluționarea contestațiilor privind deciziile BEC de admitere sau de respingere a candidaturilor
 – suntdate
intuitu personae
, așa cum este cazul Hotărârii nr.2 din 5 octombrie 2024, care are în vedere
candidatura doamnei Diana Iovanovici-
Șoșoacă depusă în cadrul procesului electoral din anul 2024.
 
9.
 Cu toate acestea, nici deciziile, nici
hotărârile Curții Constituționale nu produc efecte
sine die
. Astfel, deciziile, indiferent dacă sunt decizii de constatare a constituționalității sauinterpretative, își încetează aplicarea odată cu abrogarea legii în legătură cu care au fost date și cu
care fac corp comun.
Mutatis mutandis
, hotărârile pronunțate în cadrul procedurii de alegere aPreședintelui României își produc efectele doar până la încheierea, în orice formă, a procesuluielectoral. Din această perspectivă, se consideră că BEC a făcut o confuzie între deciziile și hotărâr 
ile
Curții Constituționale în privința caracterului lor general obligatoriu, întrucât invocă art.147 alin.(4) dinConstituție, care se referă numai
la
deciziile Curții, nu și la hotărârile acesteia.
 10.
Se susține că BEC apreciază în mod greșit
 –
nesocotind chiar dispozițiile Leg
ii
nr.370/2004
 –
că alegerile pentru funcția de Președinte al României, care se desfășoară
 în anul 2025,
ar reprezenta, de fapt, același proces electoral cu cel desfășurat în anul 2024 și anulat prin HotărâreaCurții Constituționale nr.32 din 6 decembrie 2024. În realitate, plecând de la definiția legală a perioadeielectorale [art.2 alin.(1) lit.a) din Legea nr.370/2004], se apreciază că în discuție sunt două perioadeelectorale și, deci, două procese electorale distincte: unul desfășurat în anul 2024 în baza Ordonanțeide urgență a Guvernului nr.98/2024
 
privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilorpentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul2024, a Hotărârii Guvernului nr.756/2024 privind stabilirea datei alegerilor pentru Președintele Românieidin anul 2024
 
și a Hotărârii Guvernului nr.1061/2024
 privind aprobarea Programului calendaristic pentrureali
zarea acțiunilor necesare pentru alegerea Președintelui României în anul 2024, iar celălalt, în cursde desfășurare în anul 2025, în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/2025
 privind unele
măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 șialegerilor locale parțiale din anul 2025, a Hotărârii Guvernului nr.4/2025
 privind stabilirea datei alegerilor
pentru Președintele României din anul 2025
 
și a Hotărârii Guvernului nr.17/2025
 privind aprobareaProgram
ului calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare pentru alegerea Președintelui României
din anul 2025.11.
 În aceste circumstanțe, autorul arată că, în opinia sa, considerentele Hotărârii CurțiiConstituționale nr.2 din 5 octombrie 2024 privind candidatura doamnei Diana Iovanovici
Șoșoacă, dată în cadrul procesului electoral pentru alegerea Președintelui României din anul 2024, nu se pot aplica în cazul candidaturii domnului Călin Georgescu, în cadrul unui nou proces electoral, cel privind alegereaPreședintelui României din anul 2025, cu atât ma
i mult cu cât BEC nu a adus
nicio dovadă că situația
de fapt imputa
tă domnului Călin Georgescu, în cadrul procesului electoral din anul 2025, ar fi fostsimilară
cu cea a doamnei Diana Iovanovici-
Șoșoacă, în cadrul procesului electoral din anul 2024. Semai menționează că Hotărârea nr.32 din 6 decembrie 2024 nu numai că nu face referiri la fapte saudeclarații ale domnului Călin Georgescu din care ar rezulta nerespectarea Constituției și a democrației,
3
dar nici nu îl nominalizează. Se arată, în realitate,
 
că Hotărârea nr.32 din 6 decembrie 2024 se referăla cu totul alte aspecte, respectiv manipularea votului alegătorilor prin utilizarea netransparentă atehnologiilor digitale și a inteligenței artificiale și finanțarea din surse nedeclarate a campaniei, inclu
siv
online (paragraf 
ul
11).
 12. Prin urmare, acceptând linia de gândire a BEC, ar însemna ca
o hotărâre a CurțiiConstituționale privind admiterea unei contestații față de o decizie de înregistrare a unei candidaturi decătre BEC să poată fi invocată cu titlu de jurisprudență chiar de către BEC pentru a respinge
 înregistrarea unei alte candidaturi, într-
un alt proces electoral, fără ca situația de fapt premisă să fi fostasemănătoare și dovedită și, deci, fără să poată fi aplicat principiul de drept
ubi eadem est ratio, ibieadem solutio esse debet.
 13.
Se învederează că dacă s
ar accepta ca o hotărâre a Curții Constituționale privindanularea alegerilor în cadrul unui proces electoral, cauzată de faptele atribuite, fie și indirect, unuiadintre candidați, ar constitui fine de neprimire pentru înregistrarea de către BEC a oricărei candidaturia respectivului cetățean român sau motiv de anulare de către Curtea Constituțională a deciziei BEC de
 înregistrare a candidaturii sale, aceasta ar însemna,
de facto
, suprimarea perpetuă a dreptuluiconstituțional de a
 
fi ales, în pofida îndeplinirii tuturor condițiilor de formă și de fond prevăzute de Legeanr.370/2004, adică a însuși actului normativ care reglementează alegerea Președintelui României.
 
14.
 
 În concluzie, se apreciază că Hotărârile Curții Constituționale nr.2 din 5 octombrie 2024și nr.32 din 6 decembrie 2024 nu reprezintă un precedent jurisprudențial care să fundamenteze juridicDecizia BEC nr.18D din 9 martie 2025 privind respingerea înregistrării candidaturii independente adomnului Călin Georgescu la alegerile pentru Președintele României din anul 2025
.15.
Pe rolul Curții Constituționale se află și Dosarele nr.928F/2025
 –
nr.935F/2025,
 nr.
937F/2025
 
și nr.938F/2025,
 
având ca obiect soluționarea contestațiilor formulate de
Elena Radu,Mircea-Victor-Daniel Chitic, Ana Craiu, Narcis-Viorel-