Eminescu - în zadar?!(V)

  • Postat în Personal
  • la 15-01-2017 17:25
  • 506 vizualizări
Paradoxul incompatibilității la români

Tendința opiniei publice românești aproape unanime este una confuză, întreținută cu abilitate de Spâni și de propaganda acestora: Toți sunteți corupți, toți sunteți hoți, toți sunteți la fel:mincinoși și hoți. Dezinformarea prin inducerea de confuzii, prin amalgamarea indivizilor, este cea mai periculoasă modalitate de manipulare pentru o societate democratică: omul de rând nu mai poate alege grâul de neghină. Chiar și idealiști din paradigma Eminescu și Conta, nu mai au credibilitate. Românii nu mai cred în indivizii mesianici, în luptători pentru dreptate și adevăr. Dincolo de aparențele afișate, oamenii cu adevărat integri moral, ca inocentul erou Harap-Alb, nu mai pot fi văz ci majoritatea credem că ascuns în hainele lui Harap-Alb este Spânul pus pe căpătuială. Confuzia indusă în mentalul colectiv face imposibilă sau aproape imposibilă capacitatea de a ne înțelege pe noi înșine.
Eminescu îl descoperă siderat pe Conta, un veritabil Harap - Alb, muncind alături sau în slujba spânilor Giani, Caranda, Mihăilescu. Nu este singurul care a observat acest paradox român, când Harap-Alb devine sluga spânului. Norman Manea, expune în eseul său opinia unui intelectual american, care afirmă că nicăieri , parcă, prăpastia dintre oamenii buni și cei răi, mai mult decât atât , dintre oamenii dedicați Binelui și cei slujind răului, nu pare mai mare. Dar cooperează… Nicăieri conlucrarea uluitoare dintre incompatibilități nu pare mai ciudată mai de neînțeles.” (Norman Manea – Despre clovni: Dictatorul și Artistul, Ed. Polirom, 2005, Iași) De aici survine confuzia care face din noi - toți o apă șiu-un pământ, în mintea celor mai mulți români despre români există același clișeu absolut fatalist pe care nimeni nu le poate îndrepta toți sunt hoți, toți sunt corupți, toți sunt la fel: mincinoși și hoți. Noi românii nu mai putem face această distincție pe care a observat-o acel intelectual american, citat de Norman Manea, că există „pe planeta Românica” cum se exprima insidios, spânul procuror Portocală, oameni buni și oameni răi , total incompatibili dar care de voie de nevoie cooperează.

Această distincție o facem noi, fiindcă e sigur că sunt români care se nasc să fie toată viața Harapi Albi și români care se nasc din Spâni și predestinați să fie toată viața Spâni. Neimplicarea înseamnă lașitate, e într-un anume sens o disimulare și-atunci, amalgamarea lui Sorin Alexandrescu, anume că societatea românească, scoate la iveală tot mai mulți indivizi, la care se esențializează două instincte primare disimularea și ipocrizia e într-un anume sens logică și realistă. Aceste manifestări primare ale mioriticului disimularea și ipocrizia nu se regăsesc cum am spus la toți românii: în psihologia românilor Harapi-Albi, acestea lipsesc cu desăvârșire. Cu adevăra dominante psihologic le regăsim la indivizii spâni. Sorin Alexandrescu observă înmulțirea acestora - tot mai mulți români. Spânii, cu fiecare generație se înmulțesc mai repede se pare decât Harapii-Albi, fiindcă cei mai mulți Harapi-Albi - inteligenți, creativi, constructivi și inocenți din nevoia supraviețuirii au emigrat în Europa (Italia, Spania, Franța, Anglia), iar cei rămași din nevoia de adaptare la starea dominantă a societății româneștii condusă de spâni au fost obligați de voie de nevoie să se adapteze , să conlucreze cu ei . Disimularea şi ipocrizia ţin de instinctualitatea animală, nu de raţionalitatea umană. Cele două manifestări ale imoralității mioritice se asociază de regulă cu lăcomia, lașitatea și trădarea. Sistemul limbic găseşte metode şi procedee adecvate de adaptare într-o societate dominată de instinctualitate. Din nefericire pentru oamenii cu discernământ moral, caionii mioritici - disimulanţi şi ipocriţi se întâlnesc tot mai des. Aproape nu-i mai poţi decela pe instinctuali de oamenii normali, pe Spâni de Harapii-Albi. Putem schimba, oare, această societatea mioritică dominată de Spân, omul roș?
Eminescu şi-a erodat sănătatea la Timpul pentru grandiosul său proiect de asanare morală a societăţii româneşti. A plătit cu libertatea demersul său eroic – singur împotriva tuturor. Lașitatea românilor a ajuns proverbială de-atunci. În Glossă, Poetul-filosof vede imposibilitatea schimbării şi zădărnicia pasiunii pentru împlinirea acestui ideal moral ( care pentru alte popoare nu mai e un ideal, ci o normalitate), ca şi cum ai îndrăgi ,,nimică’’ din cunoaşterea ,,măsurii’’ , a adică a limitei şi limitării omului mioritic.
,,De te-ating, să feri în lături,
De hulesc, să taci din gură;
Ce mai vrei cu-a tale sfaturi
Dacă ştii a lor măsură:
Zică toţi ce vor să zică,
Treacă-n lume cine-o trece;
Ca să-ndrăgeşti nimică
Tu rămâi la toate rece.’’ Cu siguranţă, sunt mulţi tineri români cu discernământ moral, idealişti şi creativi, din tipologia lui Harap-Alb dar starea naţiunii este, din nefericire, prea pesimistă ca aceşti tineri să nu simtă , asemenea lui Eminescu, gustul amar al zădărniciei. În condiţiile metamorfozelor kafkiene, în care dominant este în societatea românească, omul spân , tinerii fug spre alte spaţii - occidentale, canadiene sau americane unde logica existenţială este mai apropiată de uman. Pesimismul eminescian nu este de tip schopenhauerian. Dacă la Schopenhauer pesimismul poate fi transformat de genii și oamenii dotaţi cu forţe spirituale excepţionale, în optimism, la Eminescu, inspirat de sisificul românesc, pesimismul tinde spre spre dezamăgire, deziluzie, disperare și zădărnicia existențială. Indivizi cu creier reptilian nasc un popor tot mai bicisnic, ,,romunculi’’ spune Eminescu în Ondin şi Poetul ,,un popor ce se dispreţuieşte pe el însuşi’’. Dispreţul de sine conduce inerent la apatie, mefienţă şi anomie. ,,Un popor de curve, beţivi şi puturoşi’’, asta crede un potenţat al puterii că este poporul român. ( Ziarul Adevărul din 16 noiembrie 2010).
Dar cine l-a adus în această stare de mizerie morală? ,,Numai prin laşitatea supuşilor, spune Plotin, ajung cei răi la putere’’ (III,2,8,35). Numai prin lașitatea Harapilor-Albi, ajung spânii la putere. Cum am mai afirmat, instinctualii, deşi sunt fiinţe umane dotate cu raţiune, ca noi toţi, fiind lipsiţi de discernământ moral, asemenea animalelor, nu au probleme de moralitate.
Ugolino din Infernul lui Dante, de foame, şi-a devorat proprii copii(,,foamea a răzbit durerea’’, spre a-şi justifica gestul canibalic( Jorge Luis Borges – Eseuri, p. 331) . Asemenea lui Ugolino din Pisa,guvernaţii noştri instinctuali - Spânii nu au probleme de moralitate în a-şi devora propriul popor.

Vasile Anton Ieșeanu, 15 ianuarie 2017, Iași

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente