În preajma ştreangului (istoria unui nopţi)
Horia-Roman Patapievici
Legea celui care a supravieţuit este să mărturisească. De acum înainte el este supus imperativului moral de a veadea lumea cu ochii celor care au încetat să o mai vadă. Nimic din ceea ce au văzut cei care nu mai văd nu are dreptul să rămână ascuns. Liber eşti numai atunci când ai curajul să rosteşti adevărul. Mai trebuie adăugat faptul că, urmând un vechi cuvânt, al Evangheliei, în România şi pietrele ajunseseră să strige: cum ar mai fi putut oamenii să tacă? Dar nu despre urgenţa revoltei vreau să vorbesc, ci despre lucrurile pe care le-am văzut în cele 26 de ore cât am fost arestat, mai întâi la Inspectoratul General al Miliţiei (IGM), apoi la Fortul Jilava. Am fost ridicat printre primii, când
incredibila rezistenţă a a poporului Bucureştiului împotriva dictaturii comuniste abia începea.
La început am fost doar şase, într-o încăpere din IGM şi aveam
voie să stăm jos. Apoi am devenit 25. La început, uşa dinspre
culoar era deschisă, păzită de un miliţian. Apoi, pe măsură ce
orele serii înaintau, uşa a fost închisă, iar în încăpere au fost
postaţi trei miliţieni înarmaţi. De pe culoar răzbăteau până la
noi, năclăite, zgomotele unei aglomeraţii bizare, asemănătoare unei
respiraţii înfundate cu căluş – şi gâfâite.
Când a căzut noaptea, un maior cu figură neutră, de
funcţionar, a citit câteva nume de pe o listă bătută la maşină. Al
meu era printre ele. Am fost scos şi întors cu faţa la zid, cu
mâinile la ceafă. Alţi şapte mă însoţeau. Am reţinut senzaţia de
intolerabilă agresiune morală când mîinile lor mi-au căutat între
picioare, cu dispreţ şi brutalitate. Ne-au pus căluşe la ambele
mâini: formam un şir dezorientat şi haotic, împins să şchiopăteze
docil pe culoarele întunecate ale Lubiankăi bucureştene. Aici aveam
să capăt primele semne ale violenţei represiunii care se desfăşura
pe afară. Culoarul pe care îl străbăteam, răsucit prin măruntaiele
clădirii ca un şarpe segmentat, dădea spre mai multe săli (am
numărat patru): toate gemeau de oameni. Dar nu erau oamenii pe care
îi întâlneam de obicei pe stradă. Ar fi mai nimerit să îi numesc
„trupuri”, şi anume o grămadă de trupuri stâlcite. Erau
înnoroiţi, bătuţi, desfiguraţi, stâlciţi şi speriaţi. Un tânăr
tocmai primea în fluierul piciorului lovituri cu bocancul: cel care
i le dădea era un puşti cu ochi injectaţi şi trăsături agreabile,
care, printre dinţi, îi cerea victimei sale să îşi ţină
dracului faţa la zid. Un bărbat bărbos, cu alură de pictor,
urla de baioneta cu care un miliţian îi răscolea testiculele.
Alţii, mai norocoşi, erau bătuţi numai sporadic, când, miliţienii,
care se întărâtau între ei, se năpusteau, înjurând, să lovească.
Cei care nu avea încă mâinile zdrelite se ţineau de zid precum
beţivii (deşi nimeni nu era beat); ceilalţi, cu mâinile înroşite de
sânge, se agăţaseră de pereţi cu pieptul şi cu obrajii, de teamă să
nu-i supere pe miliţieni, care urlau continuu, ca posedaţi,
„staţi, bă animalelor, drepţi! stai drept, boule, nu auzi,
ai?” – şi urma lovitura, şi apoi altele, şi aşa până când
icniturile se răreau, iar cel care lovea îşi pierea respiraţia. Pe
pojghiţa tencuielii se lăţeau desenele neregulate ale sângelui
împrăştiat.
Podeaua era plină de trupuri aruncate de-a valma. Printre ele,
călcând şi izbind, cizmele miliţienilor făceau poteci de ordine.
Înjurau continuu, monoton şi cu ură. Îşi întreţineau prin vorbe
îndârjirea pe care un maior crăcănat şi violent le-o inculca,
pomenindu-l mereu pe tovarăşul secretar general. Frica de
superiori şi plăcerea de a dispune de un trup erau deopotrivă
vizibile pe feţele acestor puştani în uniformă, care nu cereau
decât schiţa unui ordin pentru a putea schingiui cu conştiinţa
împăcată. Loveau în cine apucau, la întâmplare: pumnii, picioarele,
bocancii, bastoanele, patul armei – totul era bun pentru a produce
şi exaspera suferinţa. Era un spectacol de coşmar. Miliţienii care
asistau pe margine rânjeau, fumând. Nu exista nici un trup de
deţinut, pe culoare, din care să nu curgă sânge. Aproape toţi
gemeau. Fuseseră bătuţi îngrozitpr, iar câţiva dintre cei întinşi
implorau în şoaptă ajutor medical: aceştia erau răniţii prin
împuşcare. Miliţienii care ne călăuzeau urlau la noi să nu
întoarcem capul. Dar era imposibil să nu priveşti: dacă am fi fost
orbi, piele noastră îngrozită s-ar fi transformat în privire.
În fine, îmbrânciţi, am fost scoşi pe platoul IGM, care era
scufundat în beznă. Blocurile din jur păreau îndoilate: deşi le
căutam cu înfrigurare, căci speram ca cineva să ne vadă, nu am
zărit nici o lumină aprinsă. Miliţienii care ne-au împins în dubă
îşi luminau picioarele cu lanterne. Erau foarte mulţi şi vorbeau în
şoaptă. Ne-au ordonat să stăm numai pe partea stângă. Nici nu se
putea altfel, legaţi cum eram, prin cătuşe. Locul era prea strâmt,
şi doi dintre noi, rănindu-şi mâinile, erau constrânşi să stea pe
genunchii celorlalţi. Am auzit o voce autoritară întrebând câte
„bucăţi” sunt înăuntru. I s-a răspuns „şapte”.
„Mai aduceţi şapte”, a strigat înăbuşit prima voce. După o
clipă de tăcere, altcineva a întrebat, cu o voce mult mai lipsită
de autoritate, „îi… îi… împuşcă acum?” „Nu, nu-i împuşcă;
se aşteaptă ordinul”, a fost răspunsul. Am înteles cu tristeţe
că represiunea fusese mai puternică decât demonstranţii, că la
Timişoara uciderea va continua şi că, la Bucureşti, noi, cei deja
arestaţi, suntem condamnaţi să devenim primele victime exemplare.
Mi-am făcut cruce cu limba în cerul gurii (aveam mâinile
imobilizate) şi am început să mă rog. M-am lepădat de amărăciune
îngânând Tatăl Nostru.
Duba a demarat peste puţin timp şi, pe geamlâcul de deasupra
şoferului, am îmceput să privim drumul. A coborât pe strada Eforie,
a trecut Dâmboviţa pe la Izvor, apoi s-a angajat pe Victoria
Socialismului spre Casa Diavolului (numită în presa oficială,
impropriu, „Casa Republicii”). Am fost imediat frapat de
simbolistica acestui descensus ad inferos silit: cu excepţia
maşinilor prezidenţiale, cred că maşinile represiunii au fost
primele care au inagurat glorioasa „victorie a
socialismului”. Simbolul dicta această confirmare: la victoria
socialismului se ajunge numai prin moarte organizată. Destinaţia
noastră, aveam să pricepem cu timpul, era Fortul Jilava.
Abia ajunşi, am fost din nou identificaţi. Ni s-au făcut fişe
de internare. Apoi am fost vârâţi într-un soi de arest preventiv, o
încăpere de mai puţin 15 m² suprafaţă, 63 de inşi. Camera era
prevăzută cu o aerisire de tip Iejov & Iagoda: calculată să te
sufoci fără să te asfixiezi. Fireşte, nu se putea nimeni aşeza:
eram atât de înghesuiţi, încât, dacă ne-ar fi secerat vreo rafală,
am fi rămas în picioare. Aşa ne-am petrecut noaptea: torturaţi de
somn, de răni, de sufocare şi de conştiinţa că vom fi
împuşcaţi.
Descopeream că în faţa morţii nevoile tac: nu mi-a fost o
clipă foame, deşi am stat tot timpul nemâncat. Ce simţeau cei care
aveau plăgi deschise? Mai aveam să descopăr că iminenţa morţii le
smulge oamenilor identitatea. Nimeni nu a avut curiozitatea să-şi
întrebe vecinul de celulă ce nume poartă şi, la rândul său, nici nu
s-a recomandat. Eram deja înveliţi în decenţa anonimă şi
indiferentă a morţii. Am consimţit la ea, toţi, cu naturaleţe şi,
aş zice, cu graţie. Era o graţie în care comuniam.
Mare parte din noi fusese bătută cu bestialitate. Mulţi aveau
răni deschise; sângele se închegase pe răni într-un mod
respingător, amestecat cu noroiul de care plaga fusese târâtă.
Hainele, mototlite, erau mânjite de sângele scorojit: pata lui era
fadă, mirosul lui – inconfundabil. Unul avea obrazul despicat în
trei linii cu marginile zdrenţuite, care porneau din pomet. Am
văzut un bărbat cu tibia fracturată de lovituri, din a cărui faţă
hidos tumefiată sângele continua să curgă, nestăvilit,
coagulându-i-se sub bărbie, ca ţurţurii, pe gât. Un tânăr fusese
bătut atât de tare încât, în ciuda feţei, care nu zâmbea şi care îi
era desfigurată, chicotea continuu, înfricoşându-ne. Am aflat de la
cei care asistaseră la supliciul lui că fuseste bătut timp de o oră
cu bocancii numai în cap de doi miliţieni (un plutonier şi un
sergent-major: pe unul dintre ei îl chema, ţărăneşte, Gheorghe).
Bietul îşi pierduse minţile. E inutil să înşir efectele îngrozitare
ale cruzimii omeneşti. Defilarea lor, în ciuda ororii, este
monotonă: modalităţile torturii sunt finite; infinite sunt însă
degradarea, ultragiul şi suferinţa. Râmâne faptul că fiecare dintre
aceşti oameni fusese torturat cu sânge rece de un semen al său,
semen a cărui singură motivare era un salariu ceva mai umflat şi o
seamă de privilegii meschine.
Toată noaptea au sosit arestaţi: starea lor era tot mai
proastă. A noastră, prin contrast, părea mai bună. Am aflat astfel
că demonstraţia nu a putut fi împrăştiată decât noaptea târziu, că
mulţi oameni au fost împuşcaţi sau, pur şi simplu, striviţi de
autoblindare, că, în susul străzii Regale, trupele speciale se
schimbau din sfert în sfert de oră şi că băteau cu o cruzime
nemaiîntâlnită. Mi s-a povestit de arestaţi târâţi de picioare până
în dreptul hotelului Negoiu, izbiţi acolo cu dinţii de zid şi apoi
zdrobiţi în bătaie de oameni care se schimbau la intervale scurte
de timp. Transformaţi în masă inertă, erau băgaţi în dube şi
expediaţi în Jilava. Unii vorbeau cu groază de bastoane de cauciuc
umplute cu mercur, a căror lovitură, şopteau, despică muşchiul,
sfărâmă osul şi poate crăpa ţeasta. Un tânăr cu barbă mi-a relatat
despre soarta unui adolescent care fusese rănit la picior în
dreptul blocului Dunărea. Văitându-se şi târându-şi ciotul
însângerat, continua să strige împotriva lui Ceauşescu; doi
miliţieni l-au tras in antreul blocului unde, în spatele uşii, i-au
zburat creierii cu două focuri de armă.
Când au venit zorii, ne-au scos din coteţul în care ne
sufocasem unii de alţii, câte opt, şi ne-au băgat iar într-o dubă.
În faţa mea, pe banchetă, se afla un tânăr masiv care gemea
încetişor. Părea zdrobit. Am reuşit să aflu de la el că fusese
bătut pestea ceafă cu bastonul până când şi-a pierdut cunoştinţa;
când şi-a revenit, a descoperit că nu mai vede. A început să urle.
După ce l-au bătut că urlă, miliţienii cărora le-a spus că şi-a
pierdut vederea au continuat să-l lovească sălbatic peste ficat,
rinichi şi testicule – de astă dată pentru că minte. Acum zăcea în
faţa mea, un munte de carne răvăşită, din care ieşea, intermitent,
o voce mică, tânguioasă şi pierdută.
Sfâşiind ceaţa lăptoasă a zorilor, care părea lipită de
asfaltul umed, ne îndreptam spre miezul jilavei. Am străbătut două
garduri circulare de sârmă ghimpată, înalte de peste doi metri, şi
am fost debarcaţi în faţa unei gherete murdare în care stătea de
pază un soldat. Cel cu privirea zdrobită a rămas în maşină. Nu ştiu
unde a fost dus. Mai târziu, l-am căutat printre cei eliberaţi: nu
l-am găsit. Nici azi nu ştiu dacă mai e în viaţă. Ca aproape
tuturor camarazilor mei de detenţie, nici lui nu îi cunosc
numele.
Am intrat într-un soi de cramă având pereţi cu o grosime de
peste 1,5 m, boltiţi în arc de cerc peste linia podelei. Zidurile
erau albe şi zgrunţuroase. Ne-au îndreptat spre o fundătură
retezată cu cărămizi văruite. Ne-au somat, înjurându-ne, să nu
întoarcem captele. În dreapta mea, pe perete, la înălţimea
umerilor, am zărit nişte pete lunguieţe, zdrenţuite, maronii la
culoare. Mi-a luat o clipă să înţeleg că e sânge uscat. Vreun
militar zelos izbise în trecere capul unui deţinut de aceste
ziduri. Imediat ce mi-am dat seama că e sânge, am început să-i simt
mirosul.
Un gardian cu voce brutală i-a zis miliţianului care ne păzea
să ne ducă alături: „pe ăştia îi aranjez acum”, a adăugat.
Când ne-am întors feţele, l-am văzut: nu ştiu ce au gândit
camarazii mei, dar mie mi s-a făcut pentru prima oară frică. Camera
de „alături”, unde trebuia să fim noi „aranjaţi”,
părea şi ea, ca toate celelalte, zidită în pământ. O neliniştitoare
„cramă de spital”. Lângă zidul din stânga se afla un şir de
scaune. Ne-am aşezat. Abia când mi-am lăsat ochii să cutreiere
camera am înţeles unde fusesem aduşi. În mijlocul încăperii se afla
un scaun cu spătar; în jurul lui, tăiate, bucăţi de frânghie; o
masă cu tăblia de faianţă se afla la numai un metru distanţă, iar
pe luciul ei alb am văzut doi drugi de fier şi câteva cârpe
mototolite; două butoaie de plastic de 50 l, un polonic şi o pâlnie
uriaşă se aflau alături; dar ceea ce sărea în ochi, ceea ce urla
din fiecare obiect pe care ochii mei îl vedeau, erau petele de
sânge neînchegat de pe podea şi cârpele îmbibate cu sânge proaspăt.
În jurul scaunului – sânge, pe zidul de masă – sânge, cârpele –
murdărite de sânge… Acolo fusese torturat un om cu foarte puţin
înainte, iar noi fusesem aduşi acolo pentru a-i lua locul.
Malraux spunea că nimeni nu rezistă torturii. Ei bine, nici
unul dintre întâmplătorii mei camarazi nu a dat semne de teroare.
Demnitatea lor m-a impresionat. Şi atunci, parcă brusc iluminaţi de
iminenţa torturii, am schimbat între noi primele numere de telefon:
fiecare credea că celălalt va scăpa cu viaţa, găsea acest
lucru normal, şi căuta să se asigure că familia va afla de soarta
care i s-a menit. Am resimţit deriziune faţă de viitorul meu trup
mutilat, care se va despărţi de viaţă în urlet şi durere. Aflam cu
oarecare indiferenţă că şi suferinţa te poate face să
roşeşti.
Dar Dumnezeu a voit să treacă şi acest pahar de la noi. Cam
după un sfert de oră gardianul cu voce brutală a târât până la
scaunul din centru un bărbat matur îngrozitor mutilat, căruia îî
zvâcnea, ca la muribunzi, piciorul, iar pe noi ne-a evacuat, fără
să ne mai înjure, până la celula 88. Aici am fost înghesuiţi de-a
valma, probabil intenţionat, până ce am ajuns să stăm trei în
acelaşi pat.
Astfel am început să aşteptăm bătăile anchetei. Ciuleam
urechile. Ne priveam între noi, inspectam celula. Ne obişnuiam
instinctele cu respiraţia greoaie a temniţei. Timpul trecea. Din
când în când uşa se deschidea, era citit un nume. Cu timpul, riscul
de a fi strigat nu ne-a mai produs emoţie. Ne obişnuiam cu detenţia
în acelaşi fel în care am acceptat imediat inimaginabila murdărie a
acelui hidos penitenciar. Fiind la cheremul energumenului care
luase România în posesiune absolută, ştiam că suntem pândiţi de
moarte la fiecare pas. Lent, precuat, cu oarecare lehamite, au
început discuţiile: astfel, pentru prima oară de când eram închişi,
ne-am putut face o imagine asupra amplorii demonstraţiei. Se vorbea
insistent de un apel la grevă generală pentru 22 decembrie. În noi,
cum se întâmplă adesea cu cei izolaţi, speranţa se amesteca haotic
cu resemnarea. Este, poate, motivul pentur care, fiecare faţă de el
însuşi şi oricine faţă de fiecare, nu redevenisem încă
individualităţii. Nu avea nimeni nevoie de un nume pentru a-l
considera pe celălalt un camarad demn de încredere. În mod spotan,
noi, încarceraţii unei răzmeriţe, căzute pleaşcă peste capul
bizarului popor român, nu am avut nevoie de nume pentru a ne
legitima*.
Înregistrez acest fapt cu uimire, semnificaţia lui rămânând
încă a fi degajată. Am făcut cunoştinţă unii cu ceilalţi, adică
ne-am dat unul altuia numele, abia în momentul în care, după vremea
amiezii, am fost anunţaţi că vom fi eliberaţi peste puţin. Tot
atunci un preot din Greaca, care fusese arestat împreună cu noi, a
rostit cu glas tare un extraordinar Tatăl Nostru şi imnul de slavă
către Feciara Maria care începe prin cuvintele „Cuvine-se cu
adevărat să te cinstim…” Nu ştiu câţi dintre cei de faţă erau
credincioşi în viaţa de toate zilele. Fapt este că ne-am ridicat la
unison în picioare şi, cu toţii, parcă cerându-ne iertare, am
plâns. A fost de departe momentul cel mai emoţionant al
detenţiei.
În fine, abia după decizia de eliberare, răniţii au fost
spitalizaţi, iar bolnavii au primit medicamente: fără acest ordin
ne-ar fi lăsat să murim având conştiinţa că nu şi-au făcut decât
datoria.
Un ultim amănunt, cu valoare simbolică: am fost scoşi din
celule într-o curte care părea dosită de celelalte clădiri, având
aspectul unui şanţ lat: aici ne-au fost înapoiate verighetele,
banii, ceasurile şi buletinele. Curtea avea două laturi de zid şi
una de pământ sub formă de val înalt, păzită de foişoare cu soldaţi
înarmaţi cu mitraliere de câmp. Latura curţii formată din zidul
îngust era, aparent, locul în care se executau sentinţele de
condamnare la moarte. M-am apropiat de el: zidul era maroniu-roşca,
mâncat ca de lepră de găurile lăsate în mortar de gloanţe. Sub
picioarele mele pământul era atât de bătătorit, încât netezimea
lui, prin apa pe care nu o lăsa să pătrundă, sugera lipsa de
elasticitate a pielii de mort. Înţelepciunea hazardului făcuse să
fim eliberaţi prin locul unde oamenilor, de regulă, li se lua
viaţa. Cu această ultimă coincidenţă simbolică am reintrat în viaţa
de după Ceaşescu.
Am certitudinea că, dacă în ziua de 22 decembrie 1989 regimul
comunist din România nu ar fi căzut, majoritatea celor care au fost
arestaţi cu o zi înainte ar fi fost împuşcaţi. Evenimentele ar fi
avut cursul deja exersat de criminali la Timişoara: bătaie, arest,
tortură, împuşcare – distrugerea cadavrului. Din acest motiv,
pentru că ştiu cui îi datorez viaţa, pentru mine, din 22 începând,
oamenii se împart în două categorii: cei care au ieşit în dimineaţa
zilei de 22 să demonstreze ştiind că riscă să fie împuşcaţi – şi
care mi-au salvat viaţa; şi sunt cei care au refuzat să protesteze
şi care, în concepţia mea, au consimţit la ştergerea mea dintre
vii. Rudele mele de sânge, spre pildă, nu u demonstrat în ziua de
22: aşteptau, cu pusilanimă prudenţă, să vadă ce se mai
întâmplă. Ca mare parte din poporul căruia îi aparţin prin naştere,
aşteptau şi ei ca lucrurile să se hotărască prin alţii iar
ei doar să profite, într-un sens sau altul.
Nu voi uita niciodată. Vreau să mai spun că toţi cei care au
condus arestările, ancheta şi detenţia nu sunt oameni obişnuiţi şi
nici normali. Sunt criminali cu suspendare, anume salarizaţi sprea
a tortura şi a ucide. Aceşti oameni au fost crescuţi pentru aşa
ceva şi, în marea lor majoritate, îşi iubesc meseria. Ei vor putea
spune mereu că nu şi-au făcut decât datoria. Astăzi, ca şi când
nimic nu s-ar fi întâmplat, se amestecă pe stradă printre noi:
asasinii circulă în România printre fostele şi viitoarele lor
victime. Ei nu aşteaptă decât un nou regim care să le redea
posibilitatea legală de a intimida, tortura şi ucide.
Dedic acest eseu-memorial tuturor celor care au îndrăznit:
iubirea mea către ei se îndreaptă.
21 ianuarie
1