Două dintre colegele noastre, Cristina Bala și Diana
Tarța, au avut oportunitatea de a se număra printre reprezentanții
organizațiilor finanțate în cadrul Fondului ONG în România, care au
fost selectați pentru a participa în perioada 20 – 24 februarie
2017 la două dintre vizitele de studiu organizate de către Fundația
pentru Dezvoltarea Societății Civile la Oslo, în Norvegia. Aceste
schimburi de experienţă au fost finanţate prin
EEA and Norway Grants.
Cristina a făcut parte din grupul celor 15 antreprenori
sociali din România care au descoperit perspectiva norvegiană
asupra antreprenoriatului social, în timp ce Diana a participat la
vizita de studiu privind dezvoltarea de servicii sociale și de bază
la nivelul comunității și modalități de lucru cu grupuri
dezavantajate. Colegele noastre mărturisec faptul că experiențele
au fost deosebit de interesante oferind bogate surse de inspirație
prin ideile inovatoare aplicate în Norvegia ca răspuns la
provocările din domeniul social:
Investiții făcute cu mintea dar și cu inima ce aduc
soluții reale la problemele din societate
Vizita de studiu în domeniul antreprenoriatului
social a permis explorarea acestui subiect din mai multe
perspective relevante pentru înțelegerea modului în care acest
concept se transpune și funcționează în realitatea
norvegiană.
Prima perspectivă explorată a fost cea a unui
organism de microcreditare, Mikrofinans Norge, o organizație hibrid
– business social și asociație non-profit - ce deține o experiență
de 20 de ani în acordarea de împrumuturi pentru persoanele care
sunt excluse de pe piața convențională a forței de muncă, dar
reușesc cu susținere adecvată să devină antreprenori de succes,
care își construiesc și își dezvoltă propria lor mică afacere.
Organizația promovează principiile antreprenoriatului social după
modelul lui Muhammad Yunus, antreprenor social din Bangladesh,
bancher, economist și lider al societății civile, laureat al
Premiului Nobel pentru Pace ca fondator al Grameen Bank (Banca
pentru săraci) și pioner al implementării conceptelor de
microcredit și microfinanțare. Mikrofinans Norge lucrează cu
persoane vulnerabile: refugiați și imigranți; tineri care nu
reușesc să intre pe piața forței de muncă deoarece au abandonat
școala timpuriu sau au avut diferite probleme, de exemplu: consumul
de droguri; persoane cu calificări înalte care au ieșit de pe piața
forței de muncă datorită unor probleme de sănătate ce nu le mai
permit să facă față cerințelor de la locurile de muncă obișnuite.
Organizația se concentrează pe creșterea capacității acestor
persoane de a-și depăși problemele și de a crea propriile lor
microîntreprinderi. Totodată organizația activează pentru crearea
de legături puternice în interiorul comunităților, adică
dezvoltarea capitalului social al acestora și educarea opiniei
publice despre ceea ce înseamnă antreprenoriatul social și
beneficiile majore pe care acesta le aduce în comunitate.
Activitățile sunt diverse, de la cursuri de antreprenoriat, la
acordarea de împrumuturi mici pentru start-up-ul unor afaceri de
către persoane care nu au acces la sistemul bancar convențional, la
activități de consultanță și susținere pentru dezvoltare, la
proiecte comunitare...Astfel, din 1997 și până acum
organizația se mândrește cu aproximativ 1300 de antreprenori au
fost susținuți să-și lanseze propria afacere iar poveștile lor de
succes sunt cu adevarat inspiraționale.
Cea de a doua perspectivă a fost a ceea a sectorului
public care în Norvegia a înțeles că susținerea antreprenoriatul
social este un mod eficient și eficace de a rezolva probleme ale
comunității de către cei care le cunosc cel mai bine, și anume de
către cetățeni. Am întâlnit reprezentanți ai municipalității Oslo
din cadrul departamentului ce se ocupă cu probleme sociale și din
Departamentul de Dezvoltare a Afacerilor al Primăriei din Olso care
ne-au vorbit despre viziunea orașului de a deveni „smart city”,
adică un oraș inteligent care acționează pentru a-și implica
proprii cetățeni astfel încât schimbarea să vină de jos în sus, și
aceasta să fie durabilă. Am vorbit despre strategia municipalității
Oslo pentru antreprenoriat social; despre proiecte pilot de
cercetare și dezvoltare, despre achiziții publice și folosirea de
clauze sociale și de mediu; despre „grupurile de inovație”-
întâlniri de lucru informale ale specialiștilor din diferite
domenii care lucrează în primărie și caută soluții inovatorare la
diferite probleme ce privesc orașul și le afectează munca (ex :
achiziții inovatoare). De altfel, una dintre constatările pe care
le-am putut face de-a lungul acestei vizite de studiu a fost tocmai
aceea că principalul cumpărător al serviciilor / produselor multora
dintre afacerile de economie socială pe care le-am descoperit este
sectorul public.
Următoarea perspectivă explorată a fost
cea a investitorilor privați, având privilegiul de a discuta cu
reprezentantul FERD, o companie privată de investiții care pe lângă
activitățile pur comerciale și de investiții imobiliare, are și o
implicare importantă în susținerea antreprenoriatului social.
Portofoliul de antreprenori sociali susținuți de FERD (Ferd Social
Entrepreneurs) cuprinde companii care dezvoltă afaceri ce țintesc
problemele copiilor și tinerilor crescându-le capacitatea de a face
față provocărilor prin crearea de noi oportunități. Ferd îi susține
pe cei care au o idee de antreprenoriat social oferindu-le
finanțare, consultanță în construirea unui model de business
sustenabil din punct de vedere economic și oportunități de
networking. În Norvegia majoritatea întreprinderilor sociale sunt
companii care au acționari și pot fi vândute, însă legislația
impune anumite limite în ceea ce privește distribuirea profitului
și atingerea impactului social. Ni s-a explicat faptul că pentu a
fi sustenabilă o afacere de economie socială trebuie să atingă
echilibrul între câștigul / rentabilitatea din punct de vedere
economic și impactul social pe care îl generează, iar investițiile
făcute de FERD sunt făcute atât cu mintea cât și cu inima.
Antreprenorii care solicită sprijinul FERD trec printr-un proces
complex ce cuprinde 3 etape: etapa de „incubator” cu durată de 1
an, în care beneficiază de sprijin și formare pentru a-și dezvolta
planul de afaceri astfel încât la finalul acestei perioade FERD
decide cu privire la oportunitatea de a investi sau nu în
dezvoltare afacerii; etapa de „portofoliu” cu durată de 3 până la 7
ani în care prin investiția și consultanța acordată de FERD
afacerea crește și ajunge să fie sustenabilă; iar ultima etapă este
cea de „alumni”, în care afacerea iese de sub tutela FERD dar
rămâne în rețeaua alcătuită din celelalte companii care au
beneficiat de sprijin. Pe parcursul acestei întâlniri am avut
ocazia de a descoperii detalii despre câteva din cele 26 de afaceri
de economie socială susținute de către FERD: companie IT care
angajează persoane cu sindrom Asperger; afacere care oferă servicii
de dezvoltare a limbajului pentru copii reducând semnificativ
problemele de dislexie cu care se confuntă o mare parte din copiii
din Norvegia; companie care oferă cursuri și tabere tematice pentru
copiii în domeniul științelor și al naturii; afacere ce angajează
adolescenți și tineri pentru a realiza diverse activități de
socializare și timp liber cu bătrâni din centrele rezidențiale;
întreprindere ce angajează foști deținuți pentru servicii de
demolare interioară a unor băi aflate în curs de renovare și multe
altele. Totodată am discutat despre importanța măsurării impactului
social pe care aceste afaceri le au în societate descoperind modele
de bună practică în acest sens. Una dintre companiile susținute de
FERD care oferă servicii ce ajută la prevenirea abandonului școlar
pentru copii cu probleme din sistemul de protecție a copilului a
reușit să facă cercetări avansate în acest domeniu descoperind
faptul că în Norvegia costul pe care statul ajunge să-l suporte pe
parcursul vieții pentru un om care abandonează școala timpuriu și
care va avea cel mai probabil probleme de integrare în câmpul
muncii ajunge la 1,3 milioane de euro. Astfel, fiecare investiție
care face ca această persoană să nu abandoneze școala și ulterior
să lucreze și să contribuie la bunul mers al societății este de
fapt un mod extrem de important de evitare a unor costuri foarte
mari pentru stat.
O altă perspectivă abordată a fost cea
trans-sectorială având ocazia de a descoperii un incubator de
afaceri: SoCentral, The Nordic Incubator for Social Innovation și
de a discuta cu doi dintre antreprenorii sociali care beneficiază
de serviciile acestuia cât și de suportul FERD. SoCentral este în
sine o afacere care promovează modalități și resurse inovante de
cooperare între diverse persoane și companii. SoCentral oferă
antreprenorilor diferite servicii precum posibililitatea de a
utiliza un spațiu comun de lucru în cadrul unei clădiri foarte
interesante ce oferă numeroase facilități de interacțiune cu
persoane foarte diverse și stimulează cooperarea. Totodată, membrii
comunității SoCentral beneficiază contra cost de servicii de
consultanță, cursuri și mentoring pentru dezvoltarea afacerilor
lor. SoCentral desfășoară și proiecte de promovare a
antreprenoriatului în rândul unor grupuri vulnerabile precum
regugiații și proiecte pliot de dezvoltare urbană. Foarte
interesante detalii cu privire la modul de construire a afacerilor
lor am aflat de la cei doi antreprenori, Olav Karlsen de la Drive
for Life, un program de integrare socială prin activități
sportive de grup pentru tineri la risc de abandon școlar și Malin
Håvarstein Nilsen, fondatorul proiectului Possibilities, care oferă
cursuri de cusut la mașină și angajează femei din grupuri
vulnerabile (refugiați, persoane de etnie romă, ș.a.) pentru
confecționarea de produse textile.
Vizita realizată la Norges Vel, Royal Norvegian Society
for Developement, un ONG care există din anul 1809 și a cărui
viziune este să susțină comunitățile locale pentru a deveni
viguroase și sustenabile, ne-a oferit perspectiva consultanților în
domeniul economiei sociale. Norges Vel are ca membrii 35 de
organizații/întreprinderi și peste 800 de membrii individuali.
Organizația are o foarte bogată experiență fiind inițiatoarea
primei universități din Norvegia și a primelor biblioteci din țară
accesibile publicului larg. În momentul de față, eforturile
organizației se concentrează în dezvoltarea regiunilor rurale și a
agriculturii locale, oferind suport financiar, tehnic și
strategic fermierilor care își propun să inițieze și să
dezvolte modele de întreprinderi sustenabile. Organizația lucrează
cu refugiați cărora le oferă formare în domeniul antreprenoriatului
social și oportunități de practică în mediu protejat. De asemenea,
o altă direcție de acțiune susțintă de organizație este sprijinirea
demarării de afaceri sociale în două închisori din Norvegia după
modelul italian al „Pausa Cafe”. Acesta consta în crearea de locuri
de muncă în interiorul închisorilor unde deținuții să fie implicați
având posibilitatea de a câștiga resurse pentru momentul în care
vor ieși din închisoare. Modelele italiene se referă la crearea
unor adevărate cooperative unde deținuții sunt acționari, fiind
astfel motivați să muncească și să-și schimbe viața în bine.
Deținuții devin co-proprietari pentru ei prin muncă generează
venituri. O parte din venituri sunt folosite pentru investițiile
necesare în cooperativă, restul se pune pe cardul
fiecărui angajat la care aceștia vor avea acces numai în momentul
în care vor ieși din închisoare întrucât conform sistemului italian
deținuții nu pot genera venituri pe perioada executării pedepsei.
Dintre domeniile de activitate ale acestor entități, ne-au fost
exemplificate: procesarea cafelei, fabricarea berii, fabricarea de
produse de panificație (The Bread of Freedom), producerea de
ciocolată, bistro și catering în afara închisorii. Deținuții care
sunt acceptați la aceste activități sunt selectați printr-un proces
foarte laborios prin care sunt identificați cei care doresc
într-adevăr să-și schimbe viața. Activitățile se desfășoară în
închisoare sub măsuri de securitate extrem de
stricte.
Ultima vizită din programul de schimb de experiență a
fost organizată la Tøyen Unlimited, o organizație care
activează pentru dezvoltarea comunitară într-unul dintre cartierele
cu cele mai mari probleme sociale din Oslo. Ca parte a Programului
de Regenerare Locală (Area Regeneration Program) al autorităților
locale, ogranizația primește susținere financiară pe 5 ani pentru
dezvoltarea cartierului și încearcă prin antreprenoriat social să
asigure sustenabilitatea schimbărilor generate. Tøyen Unlimited
susține ideile antreprenoriale ale oamenilor din cartier,
majoritatea fiind persoane din grupuri vulnerabile (refugiați,
imigranți, etc...) dintre care unii locuiesc în condiții destul de
precare în locuințe sociale. Organizația a dezvoltat un sistem în 3
pași – Try it + Do it + Build it - prin care oferă sprijin acestor
persoane în a-și construi și a pune în practică ideile de afaceri.
Cei a căror idee de afacere este selectată pentru prima fază, cea
de încercare (Try it) primesc o suma echivalenta a aproximativ 1000
euro pentru a-și construi planul de afaceri și beneficiază de
conultanță din partea echipei organizației. Planurile care se
evaluează ca fiind cu potențial de succes pot intra în etapa a
doua, cea de realizare (Do it) în care primesc o finanțate de
aproximativ 6000 euro prin care își înființează o companie de tipul
unui SRL. Și în această etapă organizația oferă cursuri, metorat –
coaching, acces la spațiu de lucru în sediul organizației. Pentru
cea de a 3-a etapă, cea de creștere a afacerii (Build it), Tøyen
Unlimited realizează o mediere a găsirii de investitori din
exterior. Exemplele de afaceri susținute de organizație arată că
beneficiind de suport adecvat pentru a-și crește încrederea de sine
și a-și dezvolta competențele, acești oameni reușesc să pună pe
picioare afaceri ce generează plus valoare semnificativă. Exemple:
servicii de catering combinate cu cursuri de gătit și acțiuni de
educație pentru sănătate; festival de fim care angajează imigranți
pentru organizaresprijindu-i pe aceștia în integrarea socială;
coafor ambulant; servicii de livrare cumpărături la domiciliu
și altele.
„Această vizită de studiu a reprezentat o excelentă
oportunitate de dezvoltare profesională pentru mine în sectorul
antreprenoriatului social, domeniu care reprezintă unul dintre
principalele obiective strategice de dezvoltare ale Asociației
Stea. A fost o experiență extrem de motivantă ce mi-a permis să
descopăr soluții inovatoare la probleme sociale experimentate de
către organizațiile și instituțiile vizitate în Norvegia, dar și de
către celelalte organizații din România cu a căror reprezentanți am
avut privilegiul să particip la această vizită de studiu. Am
revenit cu multe informații despre modele de bună practică
identificate pe care mă pregătesc să le transmit colegilor din
cadrul organizațiilor și instituțiilor partenere din Satu Mare.” –
Cristina Maria Bala.
În ceea ce privește vizita de studiu privind
dezvoltarea de servicii sociale și de bază la nivelul comunității
și modalități de lucru cu persoane dezavantajate, asistentul social
Diana Tarța a fost impresionată de unitatea mobilă aparținând
Primăriei din oslo, profesionalismului și resurselor asistenților
sociali care fac munca de teren.
Prima zi a cuprins o vizită la Primăria din Oslo unde
delegația română a întâlnit doi asistenți sociali care lucrează pe
partea de “outreach” - unitate mobile, care are scopul de a stabili
contacte și de a lucra cu persoanele aflate la risc, intervenţie şi
prevenţie timpurie. Astfel cei 14 asistenți sociali din România au
aflat modalități de muncă de teren și cum se desfășoară
activitățile în stradă (outreach social work). Următoarea vizită
din prima zi a fost la o asociație (Norwegian Church Aid) care are
în derulare proiecte și în Moldova. Aici s-a pus accent pe teme
referitoare la crearea unor locuri de muncă, drepturile omului,
antidiscriminare. În aceeaşi zi, a fost vizitată și asociaţia
Caritas înfinţată în anul 2011 în Oslo care are ca şi beneficiari
migranţii (polonezi, români, ruşi, spanioli) cărora le asigură
cursuri de norvegiană, consiliere în ceea ce priveşte drepturile
dar şi obligaţiile acestora pe teritoriul Norvegiei.
Cea de-a doua zi a fost rezervată unei vizite la Universitatea
din Oslo, Faculty of Psychology&Health and Human Rights
Institute, unde s-a discutat despre drepturile femeilor abuzate din
Congo, despre barbaţii agresori dar şi despre ghidarea
părinţilor.
Modele de bune practici au fost oferite in partea a doua a
zilei de către angajații instituției Church City Mission, a cărei
misiune este găsirea și descoperirea injustiției și a nevoilor, să
ofere ajutor, să contribuie la diminuarea cauzelor marginalizării
sociale. Unul dintre conceptele pentru a ajuta oamenii străzii a
fost acela de a crea o cafenea pentru aceştia, loc unde asistenţii
sociali oferă sprijin în diferite probleme.
Ultima zi a delegației a fost destinată asociaţiei NoRoFrambu
- centru pentru persoane diagnosticate cu boli rare, fraţii
acestora şi părinţii. În cadrul centrului lucrează psihologi,
doctori, fizioterapeut, terapist ocupaţional, educatori speciali,
învăţător, lucrători de tineret.Centrul face cercetare in domeniul
bolilor rare, cursuri şi videoconferinţe pentru părinţii şi
familiile persoanelor diagnosticate.