România cheamă Monarhia: Apelul ANRM pentru reformă constituțională și revenirea la Coroană
Într-un apel lansat după recentele alegeri prezidențiale, Alianța Națională pentru Restaurarea Monarhiei (ANRM) solicită deschiderea unui amplu proces de reformă constituțională, care să culmineze cu revenirea României la monarhia constituțională. Documentul denunță criza profundă a sistemului republican, caracterizat de instabilitate, manipulare electorală și lipsa de viziune, și subliniază rolul istoric și actual al Familiei Regale în modernizarea, unitatea și prestigiul țării. ANRM face apel la clasa politică, Biserică, Armată, Academia Română și toate forțele societății pentru a transforma Parlamentul, până în 2028, într-o Adunare Constituantă care să adopte o nouă Constituție, ce să permită reprofesionalizarea funcției de șef al statului prin restabilirea Monarhiei. Restaurarea Coroanei este văzută ca soluția pragmatică și legitimă pentru coeziune, identitate și stabilitate într-o Românie europeană și democratică.
Redăm în continuare textul apelului:
(FOR ENGLISH TRANSLATION SEE BELOW)
Apelul Alianței Naționale pentru Restaurarea Monarhiei
România cheamă MONARHIA
Stimați politicieni,
Preacucernici Părinți,
Înalți clerici ai Bisericii Ortodoxe Române, ai Bisericii Române
Unite cu Roma și ai celorlate culte religioase din România,
Bravi militari ai Armatei Române,
Distinși membri ai Academiei Române,
Dragi prieteni sârbi, susținători ai restaurării monarhiei,
Dragi prieteni polonezi, susținători ai regalității,
Dragi români,
Recentele alegeri prezidențiale din România, dar și precedentele
scrutinuri ne-au arătat, încă o dată, dacă mai era cazul, că
românii sunt divizați și, mai grav, manipulați atunci când își aleg
șeful statului.
Votul pentru șeful statului și instituția președintelui României a
devenit principala sursă de conflicte, nemulțumire, tensiuni și
disensiuni foarte grave care dezbină societatea românească de 35 de
ani, aruncând țara noastră într-un permanent climat de confuzie,
incertitudine și instabilitate.
La ultimele scrutinuri, din 24 noiembrie 2024 și din 4 și 18 mai
2025, o pleiadă de candidați la președinție, sondați irelevant în
nenumărate rânduri și nepregătiți, au cerut votul românilor
promițând lucruri care nu cad în sarcina și atribuțiile unui șef de
stat cum ar fi rezolvarea diverselor probleme punctuale economice,
de la prețul pâinii, al carburanților, sistemul de pensii, până la
cele legate de construcția autostrăzilor sau dezvoltarea și
susținerea sportului care, de fapt, sunt în atribuțiile
premierului, miniștrilor, parlamentarilor, Parlamentului și ale
Guvernului României.
Atribuirea unor puteri sporite președintelui României, fară ca
acestea să aibă acoperire în Constituție și în legi, face doar să
hrănească artificial speranțele românilor și să voteze pe cei care
sunt „maeștri” ai manipulării și care nu oferă soluții reale la
problemele pe care le întâmpină.
Tot ce au putut să ofere constant în aceste campanii candidații la
președinția României a fost circul și dezbinarea profundă a
societății noastre ce pare că nu-și găsește liniștea și echilibrul,
nici la 35 de ani de la evenimentele din decembrie 1989.
Turul întâi al alegerilor prezidențiale din 2024 și, apoi, întreaga
campanie pentru recent încheiatele alegeri prezidențiale, din mai
2025, a adus foarte mulți candidați care s-au remarcat prin
răspândirea unei avalanșe de dezinformări, manipulări, lipsa unor
minime cunoștințe despre ce înseamnă funcția prezidențială,
demagogie și falsuri.
În turul al doilea în 2024 s-au calificat „cei mai puțin
calificați” dintre aceștia. Gafele de genul „ rezistenței timp de
30 de zile până intervine NATO în cazul unei agresiuni militare
rusești asupra României” sau mistificările grosolane de genul „Nu
există est sau vest. Există doar România” sunt dovada clară că
politica în România s-a degradat până la un nivel care apasă foarte
greu asupra conștiinței noastre și ne arată că nu putem găsi ușor
un punct de echilibru în toată această dezbatere sterilă.
Campania reluată și alegerile din mai 2025 au adus din nou în
prim-planul atenției publice „o turmă” de candidați, care mai de
care „antisistem”, de parcă au venit acum pe Terra, în țara
noastră, din „alte galaxii” sau ”universuri paralele”.
„Finala” pentru Cotroceni, din 18 mai, a avut ingredientele cele
mai slabe dezbateri electorale de 35 ani încoace.
Relativizarea valorilor noastre, fie că s-a vorbit de modelul
familiilor din România, de adopția copiilor sau de modul cum ne
raportăm la alianțele din care face parte România demonstrează că
nimic nu este câștigat definitiv și mereu trebuie să ne apărăm ceea
ce am dobândit.
Mutarea campaniei electorale în mediul virtual prin monologuri
pline de contradicții care au indus și exploatat fricile românilor
ori au transmis ceea ce voiau să audă a făcut ca acum societatea să
fie confuză, plină de temeri, neîncrezătoare și suspicioasă în
privința a ceea ce va urma.
Atenția românilor trebuia să fie îndreptată spre alegerile
parlamentare, principalul scrutin în orice democrație reală și
consolidată, cel care dă organul reprezentativ suprem al poporului
român şi principala autoritate legiuitoare a ţării, precum și
direcția concretă în care merge societatea noastră.
În schimb, la aceste alegeri prezidențiale, desfășurate în două
rânduri, societatea a fost „captivă” în vâltoarea unor dezbateri
zgomotoase și amenințătoare pentru viitorul ei, privind influența
Rusiei în acestea, falsurile promovate de pe rețeaua socială Tik
Tok, cunoștințele precare despre atribuțiile președintelui și
confuziile ideologice ale unora dintre candidați sau campania de
„guru spiritual al politicii”, delirul mistic-religios şi
antisemit, tentaţia mesianică, al altora dintre candidați.
Nimic despre proiecte de viitor pentru țară, autentice și reale,
aproape nimic despre reforma constituțională, reforma statului și a
clasei politice, nimic despre a face reparațiile istorice necesare
după abuzurile, teroarea și crimele regimului comunist, instalat
oficial la putere în România după 6 martie 1945.
„Democrația și libertățile nu sunt câștigate pentru totdeauna.
Nicio izbândă nu este eternă. Omul își câștigă în fiecare zi
dreptul de a avea un ‘mâine’ „, transmitea Regele Mihai acum 9 ani,
când protestele pentru reforma societății și a lumii politice
cuprindeau România.
În tot acest timp, Familia Regală a României a fost alături de
români, fie că s-a aflat în exil, fie că era acasă. Ea este aici de
aproape 160 de ani și-și servește, de cele mai multe ori, discret
și eficient țara.
Apărută ca o continuare firească a vechilor instituţii româneşti, a
lungului şir de voievozi ai Moldovei şi ai Ţării Româneşti,
Monarhia constituţională a reprezentat, în epoca Regelui Carol I,
indispensabilul factor de echilibru al vieţii politice româneşti şi
motorul puternic al modernizării ţării. Carol I a adus României
independenţa şi sporirea prestigiului internaţional.
Regele Ferdinand Întregitorul şi Regina Maria au mobilizat
energiile românilor către realizarea României Mari, după Primul
Război Mondial.
În timpul domniei Regelui Carol II, ţara a atins un apogeu economic
şi cultural.
Majestatea Sa Regele Mihai I a scos România din alianţa toxică cu
Germania nazistă, a contribuit prin actul său curajos la scurtarea
celui de-al Doilea Război Mondial, salvând sute de mii de vieţi
omeneşti şi a luptat până la capăt împotriva comunizării ţării.
După 1989, în ciuda atitudinilor deseori ostile ale autorităţilor
româneşti, Majestatea Sa Regele Mihai a continuat, împreună cu ASR
Principesa Moştenitoare Margareta, cu ASR Principele Radu şi cu
întreaga Familie Regală, să servească interesele României, în
direcţia democratizării, a modernizării, a integrării
euro-atlantice şi a refacerii identitare şi instituţionale.
În zilele noastre, Familia Regală a României continuă cu succes
deplin diplomația regală pentru consolidarea prestigiului și
identității europene a țării noastre, dar și pentru susținerea
parcursului european al celui de al doilea stat românesc, Republica
Moldova, singura cale viabilă pentru desprinderea din sfera de
influență a Rusiei și modernizarea durabilă și eficientă.
De asemenea, Familia Regală este mereu aproape de toți românii din
toate comunitățile noastre, nu doar de unii, chiar și de cei care
au convingeri republicane.
Pentru că deviza Casei Regale, NIMIC FĂRĂ DUMNEZEU(NIHIL SINE DEO),
este un crez, un simbol, o parte din identitatea noastră, în nici
un caz un slogan vremelnic ca al politicienilor. Semnifică spirit
de răspundere, loialitate, credință în bine, omenie, viziune,
respect față de lege și față de toți semenii.
Ziua de marți, 25 octombrie 2011, atunci când Regele Mihai a
împlinit remarcabila vârstă de 90 de ani, va rămâne o pagină
glorioasă a acestor timpuri.
„ României democratice și libere, adânc marcată de egoism,
iresponsabilitate și dispreț pentru lege, i-a fost dat să trăiască
24 de ore de mândrie, iubire, regăsire indentitară și exemplu
impecabil de comportament public.
Regele Mihai I s-a adresat națiunii de la tribuna Parlamentului,
instituția supremă a democrației, care l-a invitat în Sesiune
solemnă a celor două Camere reunite. Milioane de români au urmărit
cu sufletul la gură douăsprezece minute de Istorie. Douăsprezece
minute venite în al douăsprezecelea ceas. Milioane de români văd,
astfel, că România poate fi și altfel: demnă, respectată,
bucurându-se de admirație și încredere. Sunt zeci de ani de când
ziarele europene și marile canale de televiziune mondiale nu au
vorbit cu respect și apreciere despre țara noastră. Au făcut-o
ieri, din plin”, a transmis atunci jurnalul online al Familiei
Regale a României.
Atunci, pentru mulți dintre noi a devenit posibilă o altă lume și o
altă Românie. Lumea în care trăisem până atunci a murit în sfârșit
și a lăsat loc celei care trebuia să renască, cea a adevărului și a
speranței, cea a bunicilor și a străbunicilor noștri, cea care
făcuse Românie independentă, modernă, mare și prosperă.Cea fără
președinți și fără patetismul alegerilor prezidențiale.
Nu este nici un câștig personal, și cu atât mai puțin unul
colectiv, să votezi la 4 sau 5 ani președinți care, de fapt, sunt
aleși de ceva timp, înaintea alegerilor propriu-zise, de alții și
să reprezinte, indiferent de tabăra din care provin, interesele
generale și binele public. Este aproape o utopie să crezi că se
poate așa ceva, mai ales în România. Mai ales că experiența
ultimilor 35 de ani ne-a arătat că ei nu sunt altceva decât „
aceeași Mărie, dar cu altă pălărie”, ajungând să slujească de multe
ori interese străine de idealul național, indiferent de culoarea
politică.
Mandatul limitat, interesele ascunse și rapid de îndeplinit, dar
mai ales lipsa de viziune pe termen lung fac din această funcție și
instituție un permanent hazard pe care trebuie să-l suportăm și
să-l îndurăm, ca și cum România trebuie să rămână republică până la
„sfârșitul universului”.
Măcar de ar fi republică, dar țara noastră este cel mai degrabă o
pseudorepublică. De ce?
Pentru că inerția a făcut să rămânem cu forma de guvernământ adusă
de tancurile sovietice acum 77 de ani și în care nimeni nu prea
poate să spună de ce crede în ea: suntem republică, dar fără curent
republican și fără susținători ai acesteia. Da, avem antimonarhiști
care critică și arată minusurile regalității și ale instituției
monarhice. Dar republicani sadea, cu argumente logice și clare, rar
am găsit în România. Un paradox care ne ține captivi. Cât oare?
Nu monarhia este cea perimată, cum des se afirmă, ci republica în
România este cea fără sens, fără orizont și cu „traume” pe care tot
le aduce și nu le mai închide aici.
Principalul avantaj pe care-l oferă funcția monarhică față de
vremelnica și limitata funcție prezidențială este profesionalizarea
funcţiei de şef de stat.
„ Prezidenţialismul porneşte din start cu un handicap în comparaţie
cu modelul regal, prin aceea că dacă în sistemul monarhic
principele moştenitor este educat întreaga viaţă pentru a îndeplini
într-o bună zi funcţiunea de şef de stat, preşedinţii nu
beneficiază de o asemenea pregătire, întrucât pentru ei calitatea
de preşedinte este o circumstanţă specială a carierei lor
profesionale. Niciun cetăţean român nu ştie de la naştere că îi va
reprezenta cândva pe conaţionalii săi dintr-o poziţie atât de
înaltă. Prezidenţialismul devine parte a vieţii unora dintre aceşti
cetăţeni norocoşi, în general după vârsta de 40 de ani, când
formarea academică şi profesională este în bună măsură încheiată,
dar într-o direcţie care nu are nimic a face cu statul”, scriau
acum câțiva ani în Manifestul regal Vlad Badea și Filip Lucian
Iorga.
Vedem că acest argument este unul care devine permanent valabil
când e vorba de a evalua funcția prezidențială în România și
recentele „aventuri prezidențiale”, din toamna lui 2024 și
primăvara lui 2025, în care a fost atrasă națiunea română, confirmă
eficiența și potrivirea mult mai bună a sistemului monarhic pentru
acest spațiu.
Elitele României, cele politice, cele culturale, cele economice,
cele sociale au obligația de a repune în discuție publică, cât mai
repede, odată cu acest mandat al Parlamentului, ales la 1 decembrie
2024, necesitatea schimbării Constituției actuale, și nu a
revizuirii acesteia. Revizuire care nu ar mai putea schimba nimic
fundamental în ea.
În 2025 este momentul ca forțele politice, instituțiile
fundamentale și reprezentative ale statului român-Armata, Biserica,
Academia Română și Coroană Română, precum și elitele civice să
ceară și să se întâmple acest lucru.
Sarcina majoră va fi ca oamenii politici și Parlamentul României să
se pregătească și să devină Adunare Constituantă la alegerile
generale din 2028 pentru a elabora și a adopta o Constituție
legitimă, fără să mai revizuiască actuala lege fundamentală a
țării.
Acest lucru a fost cerut de mai bine de 13 ani și la marșurile ANRM
din 10 noiembrie 2013 și 5 aprilie 2014 din București și din câteva
orașe din țară.
Au fost manifestările pozitive de care societatea și națiunea
noastră a avut mare nevoie pentru a se redeștepta după ani de zile,
amorțită de la „terorismul de stat”, numit greșit „mineriadă”, din
iunie 1990. Noi nu am protestat împotriva cuiva atunci. Am primit
alături de noi pe toți cei care vedeau în reforma constituției și
în revenirea la monarhia constituțională principalele modalități de
a încheia socotelile cu trecutul comunist, dar și de a atinge
nivelul de prosperitate, democrație și libertate pe care îl au
țările ce sunt monarhii constituționale.
Reforma constituțională este oricum necesară.
Actualul semnal dat de cei care au ieșit la vot în 24 noiembrie
2024, dar și în 4 și 18 mai 2025, la primul tur al alegerilor
prezidențiale anulate de CCR, și reluate apoi, 6 luni mai târziu,
aduce în discuție necesitatea reformării statului și a clasei
politice, o serie de instituții având nevoie urgentă de primenire
pentru a mai putea funcționa normal și eficient.
Totodată, această nouă Constituție, după modelul reunirii în cadrul
comunității europene a celor două Germanii, în 1990, trebuie să
lase deschisă calea reunificării celor două state românești,
România și Republica Moldova, sub Coroana României.
Numai sub Coroana Română, principalul simbol național ce-i unește
pe toți românii, din cele două state românești, România de la est
de Prut(Republica Moldova) și România de la vest de Prut, dar și
din comunitățile noastre aflate oriunde în Europa și în lume, poate
avea loc o reală și trainică unificare a acestor Românii, separate
vremelnic de râul Prut sau de granițele terestre, recent
înlăturate, prin aderarea completă a României la spațiul
Schengen.
„ Nu trebuie niciodată uitaţi românii şi pământurile româneşti care
ne-au fost luate, ca urmare a împărţirilor Europei în sfere de
influenţă. Este dreptul lor să decidă dacă vor să trăiască în ţara
noastră sau dacă vor să rămână separaţi. […] Jurământul meu a fost
făcut şi continuă să fie valabil pentru toţi românii. Ei sunt toţi
parte a naţiunii noastre şi aşa vor rămâne totdeauna”, afirma
Regele Mihai la 25 octombrie 2011, în Parlamentul României.
De asemenea, Coroana Română, având excepționalul și înaltul
exercițiu diplomatic al celor aproape 160 de ani de cînd slujește
națiunea română, dar și relațiile de apropiere și rudenie cu multe
din Casele Regale ale Europei și lumii, va fi cel mai bun și de
încredere garant al apartenenței noastre la Uniunea Europeană și la
NATO. Ţara nu ar putea găsi un mai bun ambasador.
Am legat mereu prezentul cu trecutul pentru a avea repere solide și
a nu cădea în desuetudine.
Monarhia constituțională este cea mai evoluată formă de guvernământ
a prezentului. Mărturie stau toate statele ce au această formă și
sunt membre alături de România în UE: Spania, Suedia, Danemarca,
Olanda, Belgia, Luxemburg, dar și Marea Britanie, Norvegia,
Liechtenstein, Monaco, Andorra și Vatican ce sunt în Europa.
Ne lipseşte acel punct de întâlnire, acel factor de coeziune, în
care să ne regăsim cu toţii şi cu care să ne putem mândri,
indiferent de vârste, de opiniile politice, de opţiunile
intelectuale, de meserie sau de origine. Monarhul este acest punct
de întâlnire, de legătură cu trecutul nostru istoric şi de
potenţare a părţii celei mai bune din noi.
Politica românească ne oferă, de prea mult timp, numai fracturi,
numai rupturi, o lipsă cronică de viziune, de stabilitate şi de
predictibilitate. Monarhul este continuitate şi este competenţă. El
e pregătit să domnească şi să reprezinte o naţiune, spre deosebire
de preşedinţii nevoiţi, în cele mai fericite cazuri, să fie mereu
autodidacţi şi improvizatori.
Chemăm liderii politici, chemăm instituţiile statului român, îi
chemăm pe liderii de opinie să conştientizeze faptul că restaurarea
Monarhiei nu este nicidecum dorinţa utopică a câtorva sentimentali
sau visători, ci este nevoia pragmatică şi vitală a unei ţări
aflate în suferinţă.
Elitele pe care România le avea în secolul al XIX-lea au fost
conştiente că doar un prinţ străin pe Tronul ţării putea aplana
conflictele dintre facţiunile rivale, putea aduce stabilitate şi
prestigiu internaţional.
Elitele politice, economice şi intelectuale de azi au şansa de a
demonstra că au viziune, că au simţ al răspunderii şi patriotism,
că-şi pot depăşi ideile preconcepute şi interesele de moment,
pentru a oferi din nou României acea instituţie care îi poate reda
echilibrul intern, demnitatea, identitatea şi prestigiul
internaţional. Dincolo de politică, deasupra politicii, pentru
binele ţării şi al copiilor noştri. Familia Regală serveşte, de
aproape 160 de ani, România. Majestatea Sa Regele Mihai, român prin
naştere şi devotament, și-a slujit ţara o viaţă. Acest mare Rege, a
cărui viaţă e o lecţie, e și astăzi, la aproape 8 ani de la
trecerea la Domnul, îndemn la speranţă şi la acţiune conştientă şi
responsabilă.
Familia Regală ar putea însă lucra pentru ţară cu mult mai multă
eficacitate dacă şi-ar recăpăta şi atributele constituţionale.
România are astăzi nevoie ca Familia ei Regală să o servească
într-o Monarhie, şi nu într-o republică.
Am pierdut destule ocazii, am irosit deja prea multe şanse. Este
acum momentul ca elita politică să nu se mai ascundă în spatele
aparentei lipse de popularitate a Monarhiei: „poporul nu vrea”,
„poporul nu e pregătit”. Acestea nu sunt explicaţii, nu sunt
argumente, sunt doar scuze. Penibile.
Românii au făcut destul de unii singuri: foarte mulţi dintre ei
s-au scuturat de rămăşiţele propagandei comuniste, foarte mulţi
dintre ei au înţeles virtuţile şi utilitatea unei Monarhii, tot mai
mulţi dintre ei îşi doresc restaurarea Monarhiei. Casa Regală a
României are o bună reputație în rândul românilor, un sondaj din
2023 arătând că aproape jumătate dintre cei chestionaţi (48,5%) au
o părere bună şi foarte bună despre Casa Regală a României
Dar pasul următor aparţine elitei politice. Dacă la 1866,
politicienii noştri au avut inteligenţa şi patriotismul de a-l
chema pe Tron pe Carol I, politicienii de azi au uriaşa şi rara
şansă de a face istorie, punând-o pe Tron pe Majestatea Sa
Margareta, fiica Regelui Mihai I al României, Custodele Coroanei
Române. Trecutul nostru ne demonstrează că nimic nu e imposibil,
atunci când există oameni cu viziune şi curaj.
Chemăm toate partidele parlamentare și neparlamentare, care
respectă idealurile Revoluției Române din 1989 și apartenența la
spațiul euroatlantic al țării noaste. Îi chemăm pe liderii
politici, pe oamenii de afaceri şi pe liderii de opinie patrioţi să
se ralieze acestei propuneri. Chemăm Biserica Ortodoxă Română şi
Biserica Greco-Catolică să îşi demonstreze vocaţia de biserici
naţionale şi să-şi recunoască Regina ca Uns al lui Dumnezeu. Chemăm
Academia Română şi îi chemăm pe oamenii de cultură liberi şi
responsabili să explice necesitatea restaurării Monarhiei.
Chemăm Armata României și toate structurile naționale care asigură
securitatea României să conștientizeze că acum este momentul cel
mai bun să eliminăm definitiv sincope și șocuri dureroase ca
rezultatul alegerilor din 24 noiembrie 2024.
Îi chemăm pe acei lideri politici influenţi care şi-au declarat
deja opţiunea pentru Monarhie să-şi susţină public opţiunea şi să
promoveze restaurarea Monarhiei, prin constituirea Parlamentului în
Adunare Constituantă în 2028.
E acum clipa astrală în care mult hulita, de multe ori pe bună
dreptate, clasă politică românească poate demonstra că reprezintă
interesele fundamentale ale ţării. Ea poate dovedi că se poate
autodepăşi, prin promovarea singurei soluţii instituţionale care ne
poate reda echilibrul şi demnitatea: Monarhia constituţională.
Simţul răspunderii poate transfigura clasa politică de azi, aşa cum
a făcut-o şi cu cea de la mijlocul secolului al XIX-lea şi o poate
înălţa deasupra intereselor meschine şi trecătoare, către apărarea
interesului naţional.
La aproape 78 de ani de la momentul în care Majestatea Sa Regele
Mihai a fost silit, prin şantaj, să abdice pentru a salva vieţile a
zeci de tineri anticomunişti ameninţaţi cu moartea, la aproape 78
de ani de la actul ilegal care a aruncat România în infernul
totalitarismului comunist, la aproape 78 de ani de când sufletul
ţării a fost mutilat, chemăm clasa politică şi instituţiile să
ofere României darul pe care aceasta îl merită: chipul demn,
factorul de echilibru şi de continuitate, tezaurul identitar care
este Monarhia constituţională. Noua Constituţie trebuie să permită
Monarhiei să servească aşa cum se cuvine şi aşa cum ni se cuvine,
în România.
Dinastia Română va împlini în curând, la 10 mai 2026, 160 ani în
slujba națiunii noastre.
Astfel, ne exprimăm speranța că Majestatea Sa Margareta Custodele
Coroanei Române, așa cum va îngădui Bunul Dumnezeu, va îndritui în
curând reprezentanții celei de a șasea generații regale a Dinastiei
Române să-și înceapă misiunea, alături de actualii membri ai
Familiei Regale!
Aşa să ne ajute Dumnezeu!
Trăiască Regina!
***
ENGLISH TEXT
The Call of the National Alliance for the Restoration of the
Monarchy
ROMANIA CALLS FOR THE MONARCHY
Esteemed politicians,
Reverend Fathers,
High clerics of the Romanian Orthodox Church, the Romanian
Greek‑Catholic Church, and other religious denominations in
Romania,
Brave military members of the Romanian Armed Forces,
Distinguished members of the Romanian Academy,
Dear friends from Serbia, supporters of the restauration of the
monarchy,
Dear friends from Poland, supporters of the royalty,
Dear Romanians,
The recent presidential elections in Romania—and the elections
preceding them—have once again, if further proof was needed,
demonstrated that Romanians are divided and, even more seriously,
manipulated when electing their head of state.
Voting for the head of state—the President of Romania—has become
the main source of conflict, discontent, tension, and deep
divisions that have split Romanian society for 35 years, plunging
our country into a constant climate of confusion, uncertainty, and
instability.
In the most recent elections (November 24, 2024) and the two-round
May 2025 elections (May 4 and 18), a myriad of candidates —poorly
vetted and ill-prepared— sought the Romanian vote by promising to
solve problems far outside the constitutional duties of a head of
state: the price of bread, fuel, pensions, highway infrastructure,
or sports development, areas reserved to the Prime Minister,
ministers, Parliament, and Government.
Granting expansive powers to the Presidency, without constitutional
or legal basis, artificially inflates the hopes of Romanians and
drives them to vote for expert manipulators who offer no real
solutions. The result? Circulation and the societal fracture of
Romania —still unsettled 35 years after December 1989.
The first round of the 2024 presidential elections and the full
campaign cycle for May 2025 brought forth candidates spreading
misinformation, manipulation, glaring ignorance about presidential
duties, demagoguery, and falsehoods.
In the second round of 2024, the “least qualified” advanced. Public
gaffes like demanding 30 days of “resistance until NATO intervenes”
in case of a Russian military move, or stating that “There is no
East or West—only Romania,” clearly show the degradation of
Romanian politics .
The May 2025 campaign again brought a herd of self-proclaimed
“anti-system” candidates —as if they had come from alien worlds.
The final debate on May 18 was the weakest in 35 years. Values like
family, adoption, international alliances, religion, mysticism, and
antisemitism were trivialized. Nothing about genuine, long-term
national projects, constitutional and political reform, reparations
for communist abuses and crimes—the needed fixes to modern Romanian
democracy.
King Michael I said nine years ago: “Democracy and liberty are
never won for good. Success must be earned every day.” Through
protests and steadfast support, the Royal Family —whether in exile
or at home— has served Romania for nearly 160 years.
Constitutional monarchy served Romania well under Kings Carol I,
Ferdinand, Carol II, and Michael I, bringing independence,
international respect, unity post‑WWI, modernization, and a break
from Nazism and Communism.
After 1989, despite hostility from the state, His Majesty King
Michael and the Royal Family championed Romania’s democratization,
modernization, Euro‑Atlantic integration, identity —and they
continue to do so, even promoting and supporting Moldova’s
trajectory away from Russian influence.
The Royal Family remains close to all Romanians, regardless of
political convictions. Their motto —Nihil Sine Deo (“Nothing
Without God”) — symbolizes responsibility, loyalty, faith, dignity,
respect for law, and humanity.
October 25, 2011 —King Michael’s 90th birthday— marked a glorious
national moment, rekindling hope and national identity. It showed
that Romania can be dignified and respected on the world stage.
Republics, especially Romania’s, often suffer from temporary
mandates, lack of long‑term vision, and susceptibility to foreign
influence. Presidents usually emerge late in their careers and lack
lifelong preparation for state leadership . Monarchs, by contrast,
are groomed for the role from birth.
Romania’s political class, cultural, economic, and social elites
must re‑open public discussions —starting with this 2024‑elected
Parliament— about replacing (not merely amending) the current
constitution. The goal: convene a Constituent Assembly by 2028 to
draft a legitimate constitution, opening the path to a union —under
the Crown— of Romania and Moldova.
Restoring constitutional monarchy would provide continuity,
professionalism, unity, identity, international prestige and —a
monarch as the nation’s unifying symbol above politics— just as it
does in Spain, Sweden, Denmark, the Netherlands, Belgium,
Luxembourg, the U.K., Norway, Liechtenstein, Monaco, and
Andorra.
We call on all parliamentary and non‑parliamentary parties aligned
with the 1989 Revolution’s ideals and Euro‑Atlantic orientation,
political, business, and civic leaders; the Romanian Orthodox and
Greek‑Catholic Churches; the Romanian Academy, cultural
figureheads, the Romanian Army and national security institutions
—to recognize and support this necessary national
transformation.
This is not sentimentalism —it is a pragmatic, vital solution.
Polls in 2023 show nearly 48.5 % of Romanians hold a positive or
very positive view of the Royal House.
The moment has come. If in 1866, leaders invited Prince Carol I,
today they can invite Her Majesty Crowned Princess Margareta —the
sixth generation of the Romanian Dynasty— to reign, to act
responsibly, to rise above petty politics —to restore dignity,
equilibrium, identity, and prestige. Ephesians 5:16: “Redeeming the
time.” Now, at nearly 78 years since King Michael was forced to
abdicate under Soviet pressure, and 78 years since Romania fell
into communism—we demand the return of the constitutional
monarchy.
May 10, 2026, will mark 160 years of the Romanian Dynasty serving
the nation.
We hope that Her Majesty Crowned Princess Margareta —and, by God’s
will— the sixth generation of the Romanian Royal Family will soon
begin their mission, alongside the current Royal Family.
So may God help us. Long live the Queen!